K

karlson

Jo det är så att jag har en isis, han är 7år i år och är pigg när han vill. Men det är så att det är sällan han är pigg. Vi har provat med allt, korta bus turer som några säger ska hjälpa, havre, långa konditions pass men inget hjälper. Är det någon som har någon idé skulle vara till hjälp. Är öppen för alla förslag.:laugh:

Sv: Problem

Har han alltid varit sådär eller har han nu på senaste tiden blivit slö.? Hur mycket rider du.? På vilket sätt rider du.? Är det mest bara rakt fram i vilken gångart som helst eller håller du honom uppmärksam och gör olika saker.? Har du varierande ridning eller far du alltid samma länk.? Rider du i sällskap eller ensam eller växlar det.?

Man behöver lite fakta för att kunna ge några tips :P

Min kille är inte heller något under av fart och framåtanda precis. I hans fall tror jag att det beror på att han ännu så länge inte är stark nog. Allt blir jobbigt om man inte har musklerna till det. Fast det är bättre fart på honom på hemvägen. Jag har också märkt att han måste lösgöras MYCKET innan han piggnar till.

Eftersom han mestadels har haft "semester" under sommaren har jag tagit det väldigt lugnt den senaste tiden. I våras var han på väg mot mer framåtanda. I sällskap med andra går det alltid att få fart på honom. Han gillar att ligga en noslängd före alla andra när det ska galopperas :) Minns en gång när mina ögon började rinna så fort det gick. :rofl:

Jo det är så att jag har en isis, han är 7år i år och är pigg när han vill. Men det är så att det är sällan han är pigg. Vi har provat med allt, korta bus turer som några säger ska hjälpa, havre, långa konditions pass men inget hjälper. Är det någon som har någon idé skulle vara till hjälp. Är öppen för alla förslag.:laugh:

Måste bara fråga en sak innan jag kommer med tips. har du kollat så han inte har mask? Vet en häst som hade blodmask och va tok lugn/slö. Blev en helt annan häst när dom fick rätt på det. Men har han blivit kollad (inte bara någon i hans hage) så kommer jag gärna med tips!!

Kan tillägga att den hästen med blodmask skulle ha varit regelbundet avmaskad och var det troligen också, kanske inte helt korrekt tyvärr.

Han var jättebra och pigg under sommaren och hösten förra året men under vintern tappade han mycket i hull och på så sätt tappade han konditionen.Jag matade honom som min tränare sa och han blev genast mycket bättre.Men han fick aldrig den konditionen som han hade innan, den var visserligen mycket bättre men inte som innan. Han blev skadad början av våren och stod i tre veckor, det var ju också en fördel med det för när jag satte i gång honom igen var han pigg och glad. men sen kom sommaren.. han blir sparkad och han stod tre månader.jag har nu ridit honom i ca två månader nu men inget har hjälpt.
han är också pigg när han är ute med andra. men det är som han inte orkar springa fast han igentligen skulle. på tävlingar och kurser är han mycket piggare och där går han ju mycket hårdare an vad jag rider honom annars.
Jag börjar undra på att det kan ha med värdena i blodet för nu var det ju ett tag sedan jag tävlade.

Måste bara fråga en sak innan jag kommer med tips. har du kollat så han inte har mask? Vet en häst som hade blodmask och va tok lugn/slö. Blev en helt annan häst när dom fick rätt på det. Men har han blivit kollad (inte bara någon i hans hage) så kommer jag gärna med tips!!

Kan tillägga att den hästen med blodmask skulle ha varit regelbundet avmaskad och var det troligen också, kanske inte helt korrekt tyvärr.

Tack för tipset ska kolla det. det var ett tag sedan vi gjorde det. tack igen

oj, de har hänt er en hel del :S

Du sa att han är piggare på kurser.? Jag tänkte att hu rbrukar du jobba med honom.? Om du bara rider rakt fram hela tiden (överdriver) men kanske du skulle kunna löslongera han, löshoppa öva någon såndär bana. Markaarbeten, galopp över fälten. Lite roligt få honom pigg.. Du kanske redan är varierande så då hjälpte det inte något. :S

Det där med att kolla mask är säkert också bra.. Han har inte heller brist på något.?

Viloperiod?

Var det længe sedan han fick en længre viloperiod? Han kanske behøver det.
Sedan kan du væl prova ænnu något nytt... Jag læste hær på buck om en hæst som inte gillade att ha bett och blev slø då, med repgrimma var han pigg och glad... Någon tycker det ær kul att gå som handhæst, så det kan du ju också gøra. Och så kan du gå promenader med honom i all enkelhet.
Omega 3 har en vælgørande effekt på mænniskors psyke, kanske också på hæstars? Luktar illa, men blandad med betfor så slinker den ner. (Før længe sedan køpte jag en dunk, avsedd før hæstar men minns ej vart.)
Jag har æven anvænt ett ørt och barkpulver som heter Birocca ursonne från Stenkullen.

Har du en känsla att något är fel så kolla upp blodvärden och maskstatus.

Är det inget fel där så fundera på hur flocken är sammansatt, kanske måste han försvara sig? får för lite ättid? trivs han i flocken? får han tillräckligt med dygnsvila? det finns massor just i flocken att titta på.

Sedan variationen, rider du samma vägar när du rider ut? rider du mycket på bana?
Kanske är det för mycket variation?
Har han fått någon längre sammanhållen vila sedan han blev inriden förutom när han har varit skadad? kanske behöver han bara vara häst och fundera på allt han har lärt sig?

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 350
Senast: hollypolly
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka