Att klara sig utan torktumlare

Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).
Alltså du kan ju ställa torktumlaren var som helst.
Den behöver bara ett eluttag.
Vattnet, som är bra till strykjärn, hamnar i en behållare.
Den värmer upp rummet där den står och kostar på så sätt inget extra att köra i ett eluppvärmt hus.
 
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
Funderar på om man kan tvätta på sommaren när det är supervarmt och torka ute? Utomhus går väl snabbare än inne på ett sträck. Men jag tycker jag har svårt att få duntäcken torra ens i min torktumlare faktiskt utan måste hänga och torka och hänga och torka osv i omgångar.

Så det gör jag väldigt sällan.
(hum nu när jag läste om andra kom jag fram till att jag borde ta med dem till mamma som har en gammal gigantisk 80-talstumlare i huset... de är nog mer effektiva.)
 
Lär dig snåla på disken? Ta inte nya glas och tallrikar hela tiden, när du lagar mat, använd inte onödigt med byttor och fat. Tallriksservera maten snarare än att lägga upp på fat, t ex. Skölj av lätt smutsad disk genast (t ex en skål du haft hackade råa grönsaker i).

När jag bor själv så diskar jag varannan dag ungefär. Mest för att jag inte vill ha gammal disk stående. Det tar ca 5 minuter.

Är det inte normalt att diska direkt? Allså inget skammande, utan genuint nyfiken på norm

Jag gar länge bott utan diskmaskin, och allt diskas direkt, med undantag för en enstaka temugg typ. vill inte ha disk stående
 
hum nu när jag läste om andra kom jag fram till att jag borde ta med dem till mamma som har en gammal gigantisk 80-talstumlare i huset... de är nog mer effektiva.)
Inte alls.
Men det är skillnad på billiga och dyra torktumlare.
En bra kondenstumlare är mer effektiv än en 80-talstumlare.
 
Är det inte normalt att diska direkt? Allså inget skammande, utan genuint nyfiken på norm

Jag gar länge bott utan diskmaskin, och allt diskas direkt, med undantag för en enstaka temugg typ. vill inte ha disk stående
Jag vill vila på maten och må gott.
Inte ställa mig och diska.
Jag vägrar att diska för hand och kommer aldrig i mitt liv att leva utan diskmaskin igen.
 
Jag har nyss flyttat till lägenhet med kombimaskin. Kan bara konstatera att torkningen är värdelös :arghh:. Torkprogrammet tar timmar och handdukar blir inte mjuka och fluffiga utan blir hårdare än om de hängtorkas.
Hänger nu tvätten på tork i mitt sovrum istället.
Kan tillägga att det är en maskin av billighetsmärke.
 
Däremot, fastän jag älskar min torktumlare, önskar jag att jag hade ett torkskåp igen. Att hänga upp lakan i. Lägger jag dem i tumlaren snor de obevekligen ihop sig till en dunsande boll efter en stund och jag måste lösa upp den och börja om, osv i det oändliga. Varför kan inte torktumlare vända riktning då och då? Då skulle man slippa lakans-kloten.
 
Har inte haft tillgång till torktumlare förrän jag flyttade hemifrån i 20-års åldern. Mina föräldrar har fortfarande ingen. Jag har en och använder den regelbundet till handdukar och lakan, ca en gång om året till ytterplagg men känner noll behov av att köpa en ny den dag den går sönder :)
Som uppvuxen i norrbottnisk friluftsfamilj har vi absolut haft dunjackor som tvättats hemma, det har inte upplevts som ett problem utan torktumlare. Antingen har de hängts på galge (hade bra utrymme under trappan, väldigt luftigt) eller fått plantorka.
 
Vår tumlare gick sönder för några år sen och vi klarar oss utmärkt utan. Familj med barn. Känner att den tar för mkt plats helt enkelt. Om jag någon gång måste tumla något så gör jag det hos mamma eller svärmor 😊
 
Har aldrig (trots tre barn) haft torktumlare. Har torkskåp som ytterst sällan är påslaget (används för att torka svamp och oplanerad tvätt av duntäcken/-kuddar/-jackor). Skakar om ibland och det har gått bra. Om det går tvättar jag sådant på sommaren och hänger ute en blåsig dag. Vänder på det några gånger och skakar om. Har fungerat hittills (ca 40 år).
 
Är det inte normalt att diska direkt? Allså inget skammande, utan genuint nyfiken på norm

Jag gar länge bott utan diskmaskin, och allt diskas direkt, med undantag för en enstaka temugg typ. vill inte ha disk stående
Diskar nästan aldrig direkt, däremot vill jag inte se disk, så sköljer av och ställer i diskhon, alternativt, ställer ner i diskhon bara. Diskr när den är full ställer in i diskmaskinen när hon är full 🙈
 
Jag tvättar och torkar också duntäcken och jackor utan tumlare, hänger på klädstreck utomhus i bra torkväder och fluffar för hand lite då och då och har inte märkt att dunet skulle klumpa sig utan efterhand som det torkar får det rätt volym igen.
 
Jag har inte haft tumlare sen jag flyttade till huset för sisdär 14 år sen. Jag vill gärna ha en och ska köpa en tumlare så fort det kommer tillräckligt högt upp i prio. Men det funkar utan också.
 
Däremot, fastän jag älskar min torktumlare, önskar jag att jag hade ett torkskåp igen. Att hänga upp lakan i. Lägger jag dem i tumlaren snor de obevekligen ihop sig till en dunsande boll efter en stund och jag måste lösa upp den och börja om, osv i det oändliga. Varför kan inte torktumlare vända riktning då och då? Då skulle man slippa lakans-kloten.
Min byter riktning och det är sällan det blir en dunsande boll. Hänt kanske 5 gånger på 8 år.
 
Hur gör ni som har djur och inte har torktumlare? Räcker med att jag umgås med hundar ibland för att jag ska se torktumlare som nödvändigt.
 
Hur gör ni som har djur och inte har torktumlare? Räcker med att jag umgås med hundar ibland för att jag ska se torktumlare som nödvändigt.
Väljer kläder som inte drar åt sig hår. Urvalet löser sig av sig själv. Har tre katter, en hund, samt massa djur ute och hittar ett enda katthår på tröjan, om jag letar.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Saija
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 266
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Jaha, snälla buke, hjälp mig tänka :bow: I nuvarande lägenheten har vi blivit vansinnigt bortskämda med tvättmaskin och torktumlare...
Svar
12
· Visningar
3 031
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp