Att klara sig utan torktumlare

Jag har en kombinerad från LG, den är snart 4 år och fungerar utmärkt!
Tvättar 8 kg, torkar 4 kg. Fungerar precis som en vanlig maskin när det kommer till att tvätta med en mängd olika program. Ett vanligt program, 40 - 60 grader tar ca 1.5 timme.
Torkar jag skåptorrt tar det lika lång tid till.
Är väldigt nöjd med den, torkar mest underkläder och sängkläder. Orka hänga strumpor på tork 😅
 
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
Vi har levt 20+ år utan torktumlare. Det har gått alldeles utmärkt. Förstår inte ens problemet?
De enstaka plagg som inte kan lufttorkas lämnas in på tvätt.
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….
Ja det saknas mer. Mvh var utan diskmaskin i 3 veckor på semestern....
 
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
Jag har aldrig haft torktumlare och aldrig saknat det. Jag har torkat sånt men man får ju tänka lite på när man tvättar för att kunna torka.
 
Använder ingen torktumlare, aldrig gjort, gillar inte det- gjorde enbart det när jag jobbade i hemtjänsten där vårdtagare okejade alt var typ tvunget pga kort tvättid.
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….

Snarare. Gudars vad vi inte vill vara utan vår bänkdiskmaskin 😁😁😁
 
Har man ingen torktumlare har man ju inget val så då klarar man sig. Jag gillar min torktumlare dock. Använder den jätteofta, speciellt på vintern, men jag gillar inte hårda handdukar heller.
Jag har haft tillgång till det men ändå inte använt. Har till och med blivit utskälld för jag hängde strumpor och trosor ut och inte tumlade det. Nån kunde se att man hemska tanke använder underkläder. :p :p :p :p
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….

Har precis gjort liknande flytt som dig (fast tvättstuga). Det gäller verkligen att diska direkt, annars blir det både svårdiskat och kaos (har litet kök) 😅 Tur jag iaf gillar att diska men hade också en liten diskmaskin jag älskade!
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….
Jag har börjat fundera på en liten Bob diskmaskin till mitt sommarhus. Har inte plats för varken 60 eller 40 bred golvmodell, men Bob kan nog få plats.

Det som hittills gjort att jag inte kommit mig för är att den inte funnits att se i vanlig butik. Men nu verkar den göra det så nu är nog nästa hinder om jag tycker den är börd pengarna. Funderar vidare 😄
 
Grejen är att jag inte ens använder torktumlaren idag, mer än till handdukar och dun. Jag tycker det sliter för mycket på tyget. Jag hängtorkar sängkläder redan idag i min lägenhet och det fungerar bra. Även när jag bodde på 35 kvm torkade jag kläderna i lägenheten hellre än använde torktumlaren.

Även om jag flyttar till mindre får det plats med en torkställning i vardagsrummet.

Ju mer jag tänker på det, desto mindre meningslöst känns det med både kombimaskin och torktumlare. Jag hängtorkar ju ändå nästan allt, varför köpa något som jag egentligen inte behöver?
Samma här, tycker tumlaren sliter för mycket och kostar ju dessutom el. Hängtorkar allt, det går bra trots liten lägenhet. Tror det är en vanesak bara, plus att såklart inte tvätta mer än vad som får plats på torkställningen.
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag inte kommer att sakna torktumlaren alls.

Diskmaskinen däremot … jag borde egentligen ha startat en tråd som heter: Hjälp, hur ska jag överleva utan min diskmaskin?

Jag verkligen hatar att diska. Jag bor själv och min 60 cm diskmaskin går i stort sett dagligen….
Lär dig snåla på disken? Ta inte nya glas och tallrikar hela tiden, när du lagar mat, använd inte onödigt med byttor och fat. Tallriksservera maten snarare än att lägga upp på fat, t ex. Skölj av lätt smutsad disk genast (t ex en skål du haft hackade råa grönsaker i).

När jag bor själv så diskar jag varannan dag ungefär. Mest för att jag inte vill ha gammal disk stående. Det tar ca 5 minuter.
 
Lär dig snåla på disken? Ta inte nya glas och tallrikar hela tiden, när du lagar mat, använd inte onödigt med byttor och fat. Tallriksservera maten snarare än att lägga upp på fat, t ex. Skölj av lätt smutsad disk genast (t ex en skål du haft hackade råa grönsaker i).

När jag bor själv så diskar jag varannan dag ungefär. Mest för att jag inte vill ha gammal disk stående. Det tar ca 5 minuter.

Lägger folk verkligen upp maten på fat till vardags istället för att bara ställa fram grytorna på bordet alt. att de står på diskbänken och var och en tar själv där?
 
Hälsar på hos en kompis de få gångerna.
Bjud på medtagen middag eller något liknande.

Kombimaskin är ett dåligt koncept.
Den kyler kondensatorn med rinnande kallvatten och ökar vattenförbrukning något enormt.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Saija
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 268
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Jaha, snälla buke, hjälp mig tänka :bow: I nuvarande lägenheten har vi blivit vansinnigt bortskämda med tvättmaskin och torktumlare...
Svar
12
· Visningar
3 031
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Felin hyperestesi
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp