Att klara sig utan torktumlare

På diskspåret diskar jag nästan alltid under rinnande vatten. Jag bor själv och är inte så avancerad utan använder ibland en tallrik men oftast bara en kastrull (om ens det.) och typ kniv och gaffel. Glas/mugg återanvänds och diskas med jämna mellanrum.
Det skulle användas betydligt mer vatten om jag tappade upp en full diskho OCH en full balja.
Känner mig som arketypen av en ungkarl på film. :D
 
Ah, ja jag klarar inte av att diska med balja, så diskar alltid under rinnande - känns inte som vattenbrist överlag är ett problem i västvärlden? eller är jag blind?

Visst bor du inte i Sverige? :confused: Det är inte alls ovanligt med bevattningsförbud och påbud om att minimera vattenförbrukningen på alla tänkbara sätt under torra somrar i delar av landet. (Typ "korta duschar, spola bara på toaletten när det verkligen behövs", osv.)

Detsamma gäller en hel del andra länder inom EU, och att torka och låga grundvattennivåer är ett stort problem i Kalifornien är det väl ingen som har missat?
 
Jag diskar medans jag lagar mat och sedan efter jag har ätit, men iallafall innan jag går och lägger mig. Känns inte som att det tar så många minuter - gillar att ha ett rent kök oxh har inte alltid diskmaskin!
Och jag anser inte att diskande och matlagning skall blandas.
Med en diskmaskin så kan man ha ett rent kök utan att behöva diska.
In med skiten bara, och så stänga luckan.
Borta!
Jag kommer alltid att ha diskmaskin.
Det är högprioriterat.
 
Ah, ja jag klarar inte av att diska med balja, så diskar alltid under rinnande - känns inte som vattenbrist överlag är ett problem i västvärlden? eller är jag blind?
Det beror ju oerhört mycket på hur man bor.
På min gård med borrad brunn är inte vatten frågan något problem.
Där ger brunnen vatten som skulle räcka till en halv by och det är bara 3 hus och ett stall.
I fritidsområden i samma kommun så har de svårt att få vattnet att räcka till i de samfällda vatten anläggningarna.
På gården där jag bor så är det en grävd infiltrationsbrunn för vattnet delvis sipprar in från den stora sjö som ger vatten till Staden.
Vi har oändligt med vatten då sjön knappast tar slut.
Vattnet återförs till grundvattnet och sjön via ett effektivt minireningsverk.

I Staden så kostar vattnet över 50:-/kubik, så för är det en kostnadsfråga. Vattnet räcker dock gott och väl eftersom att vattenverken är tillräckligt dimensionerat.

I den andra kommunen kostar vatten i Centralorten nästan 20:-/kubik, men där orkar inte alltid vattenverket med hela konsumtionen så de uppmanar att spara. Annars så blir det ransonering varma somrar. Det var nära 2018.
 
Blir inte diskbaljans vatten väldigt smutsigt 🙈
Men absolut ska prova.
Jo.
Det är därför som jag vägrar leva utan diskmaskin.
Diska under rinnande vatten är ett alldeles för stort slöseri med resurser.
Massor av varmvatten går det åt.
Värma vatten kostar energi och det skall vi spara på för både miljö och plånbok.
 
Jag har ingen torktumlare. Däremot två torkställningar. Efter tvätt hänger man upp kläderna på dem och sen när de har torkat så tar man och viker mer dem eller hänger upp i garderoben.

Edit:
Sista meningen var lite onödig info.
Nej egentligen inte.

Att kunna vika ihop torkställningen och ställa undan den är platsbesparande på ett sätt som inte torktumlaren är.
 
Jo.
Det är därför som jag vägrar leva utan diskmaskin.
Diska under rinnande vatten är ett alldeles för stort slöseri med resurser.
Massor av varmvatten går det åt.
Värma vatten kostar energi och det skall vi spara på för både miljö och plånbok.
Ja alltså jag tog bort diskmaskinen för jag diskar så lite 🙈
Har inte märkt på elräkningen att det gått åt mer vatten att handdiska trots att jag diskar under rinnande vatten här än 🙈

Men bor ensam och lagar sällan avancerad mat och när jag lagar mat gör jag ofta en gryta eller pannan som räcker i flera dagar så då är det bara tallrik bestick och glas som diskas dagligen :)

Morgon och kväll äter jag bara smörgås så det är samma där. Tar några minuter att diska.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Saija
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 266
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Jaha, snälla buke, hjälp mig tänka :bow: I nuvarande lägenheten har vi blivit vansinnigt bortskämda med tvättmaskin och torktumlare...
Svar
12
· Visningar
3 031
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp