Att klara sig utan torktumlare

Är det inte normalt att diska direkt? Allså inget skammande, utan genuint nyfiken på norm

Jag gar länge bott utan diskmaskin, och allt diskas direkt, med undantag för en enstaka temugg typ. vill inte ha disk stående
Jag diskar inte under rinnande vatten, och ska man tappa upp en diskbalja varje gång man använt en gaffel blir det många baljor.

Jag är uppvuxen med att man spar på vatten, så alltid tappat upp en balja, och så diskar man allt på en gång.
 
Lägger folk verkligen upp maten på fat till vardags istället för att bara ställa fram grytorna på bordet alt. att de står på diskbänken och var och en tar själv där?
Ja, jag gör det i alla fall? Ser så trist ut att ställa kastrullerna på bordet. Det är väl om man äter typ pizza eller nåt, då blir det tallriksservering, och sen får man gå och hämta mer från plåten på diskbänken om man vill ha mer än en portion.

Alltså sån mat som är svår att lägga upp på ett vettigt sätt.

Men äter jag ensam lägger jag inte upp allt, då blir det tallriksservering. Och så tillbehören i skålar.
 
Jag vill vila på maten och må gott.
Inte ställa mig och diska.
Jag vägrar att diska för hand och kommer aldrig i mitt liv att leva utan diskmaskin igen.


Jag diskar medans jag lagar mat och sedan efter jag har ätit, men iallafall innan jag går och lägger mig. Känns inte som att det tar så många minuter - gillar att ha ett rent kök oxh har inte alltid diskmaskin!
 
Jag diskar inte under rinnande vatten, och ska man tappa upp en diskbalja varje gång man använt en gaffel blir det många baljor.

Jag är uppvuxen med att man spar på vatten, så alltid tappat upp en balja, och så diskar man allt på en gång.

Ah, ja jag klarar inte av att diska med balja, så diskar alltid under rinnande - känns inte som vattenbrist överlag är ett problem i västvärlden? eller är jag blind?
 
Ah, ja jag klarar inte av att diska med balja, så diskar alltid under rinnande - känns inte som vattenbrist överlag är ett problem i västvärlden? eller är jag blind?
Beror på vart man bor. Jag är uppvuxen i Roslagen, där är sjunkande grundvatten definitivt ett problem. Så det beror på hur man bor och vad det är för vattentäkt. Men är ju annars stora delar av västvärlden där vattenbrist är ett jätteproblem, medelhavet eller kalifornien, t ex. Så vattenbrist kan definitivt vara en grej även i västvärlden.

Sen går det ju åt mer diskmedel också om man diskar under rinnande, så allmänt, ur resursperspektiv, så är det väl bättre att tappa upp vatten i hon och diska i den.
 
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
Inga problem jag har inte heller torktumlare och tvättar även täcken och kuddar relativt ofta. Hänger upp och torkar precis som med all annan tvätt.
 
Exakt. I med proppen, på med lite diskmedel, fyll upp med vatten, diska. Har disken legat ett tag så kan man låta den stå i vattnet en stund innan man diskar. Ställ den diskade disken i andra hon. Skölj och ställ i torkstället.
Blir inte diskbaljans vatten väldigt smutsigt 🙈
Men absolut ska prova.
 
Blir inte diskbaljans vatten väldigt smutsigt 🙈
Men absolut ska prova.
Nä, eller det beror ju på hur hårt smutsad disken är, och hur mycket disk det är. Men det funkar. Tycker man det blir väldigt smutsigt kan man ju byta. Men det är sällan. Man sköljer ju disken sen innan man ställer den på tork, då sköljer man bort diskvattnet.
 
Jag har ingen torktumlare. Däremot två torkställningar. Efter tvätt hänger man upp kläderna på dem och sen när de har torkat så tar man och viker mer dem eller hänger upp i garderoben.

Edit:
Sista meningen var lite onödig info.
 
Blir inte diskbaljans vatten väldigt smutsigt 🙈
Men absolut ska prova.
Jag sköljer alltid av tallrikar etc INNAN jag lägger ner dem i diskhon/diskvatttnet. Annars blir det ju fullt med matrester och gegg i vattnet. Är där mycket disk kan jag rentav byta diskvatten halvvägs igenom. Sen sköljer jag med varmt vatten. Har diskhandskar på mig så jag kan ha rätt hett vatten.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Saija
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 266
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Jaha, snälla buke, hjälp mig tänka :bow: I nuvarande lägenheten har vi blivit vansinnigt bortskämda med tvättmaskin och torktumlare...
Svar
12
· Visningar
3 031
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp