Problem: vattnet försvinner ur golvbrunnen

aiquen

Trådstartare
Jag bor i en lägenhet och den senaste veckan har jag haft lite problem med golvbrunnen i min dusch. Det är helt enkelt så att den torkar ut, d.v.s. vattnet rinner bort från vattenlåset. Detta medför dels att det dånar så jag nästan tror att huset ska rasa ihop när jag själv spolar i min toalettstol, men dels också att jag störs (vaknar om jag sover) när grannen bredvid spolar i sin toalettstol (något jag aldrig hör eller i alla fall aldrig störs av annars), för att inte tala om att det snabbt börjar lukta jävligt illa.

Jag har sedan problemet kom sett till att fylla på vatten i golvbrunnen ett par gånger varje dag, men det rinner ändå undan på några timmar (fyller jag på fullt sista gången innan jag lägger mig på kvällen är det helt tomt igen på morgonen t.ex.).

Jag kommer givetvis ringa min hyresvärd i morgon och be dem komma och kolla på eländet, men tänkte att jag till dess kunde fråga om någon här vet vad felet kan vara och vad man kan göra för att åtgärda det? Kan man rentav komma att behöva riva upp hela golvet? Någon som har en aning?

Sv: Problem: vattnet försvinner ur golvbrunnen

Det måste vara ett läkage annars skulle ju inte vattnet rinna ur vattenlåset flera ggr/dag.

Ja, det måste väl vara något sånt. Men det jag oroar mig för är om det går att göra något åt det utan att bryta upp mer eller mindre hela golvet för att komma åt själva rören? För vad jag kan se (vilket inte säger så mycket i och för sig) ser det inget konstigt ut i själva golvbrunnen? Jag ser ju rena stambytet framför mig. :crazy:

Min gissning är att avluftningen/ventilationen längst upp i avloppsstammen helt eller delvis täppts igen. Varje toalettspolning, hos dig eller andra hushåll ovanför eller under dig, skapar då ett undertryck i högre liggande rörgrenar, och det undertrycket kan i somliga fall vara tillräckligt kraftigt för att med ett sörplande ljud suga luft genom vattenlås. Vattenlåset blir inte helt torrt, men det försvinner så mycket vatten att luft kan strömma genom vattenlåset... och stank frammanas ur underjorden.:crazy:
(Handfats- och duschspolning ger inte samma efekt, eftersom vattenflödet är mycket lägre.)
Antagligen är det rätt enkelt åtgärdat.:)

Ja, det kan nog stämma att det är något sånt! Jag får väl i alla fall hoppas på det så jag slipper ett stambyte. ;)

Jag har i alla fall felanmält till hyresvärden nu, så jag får se vad de säger när de behagar dyka upp.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 003
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 860
Senast: nilie
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar