Problem med hingstägare

S

snusmumrik

Hej,
Jag har betäckt mitt sto som är konstaterad dräktig, och betalat språngavgift till hingsthållaren.

Nu ringer hingstägaren mig och ska anmäla mig till SIF för att jag inte betalar språngavgift till denne. Det får du göra upp med hingsthållaren säger jag. (Det står inte i avtalet om betalning ska ske till hingsthållaren eller hingstägaren, ej heller datum för sista betalning av fölavgift).
Nu ska betäckningsrapport skickas in till SIF senast 30 september och då måste jag åka hem till hingstägaren och skriva på denna.

Det är väldigt långt för mig att åka dit och jag är väldigt tidspressad just nu. Frågar om inte hingstägaren kan skicka papprena till mig på posten, så skriver jag under och skickar tillbaka.
Nej, det gick absolut inte att göra så. HÄ får absolut inte skicka sådana papper.

HÄ krävde dessutom ett intyg om ultraljudet. Något intyg fick vi inte hos veterinären, vi tyckte det räckte att se att hon var dräktig.

Det verkar som att jag inte kommer att få några papper, så länge jag inte betalar betäckningsavgiften en gång till.

Får det verkligen gå till så här?
Jag känner mig väldigt ledsen just nu. HÄ har uppgett nu ikväll att HÄ ringt till ordföranden i SIF.

/tacksam för råd

Sv: Problem med hingstägare

Fick du ingen språngsedel?
Kvitto på summan du betalat?

UL-rapport/kvitto på den undersökningen? Kanske går att skaffa i efterhand?

Hingsthållaren kanske också kan skriva kvitto i efterhand, språngsedel ska du i vilket fall som helst ha!

Kontakta SIF, det låter som en riktitg soppa!

du behöver inte skriva på några språnsedlar fören det är född ett föl eller du vet att stoet inte är dräktig. De papper ska hingstägare / hållaren skicka till dig.
Vi har själv hingstägare/hållare och stoägaren behöver inte skriva på några papper som ska till sif den 30 sep, det är bara hingstägaren/hållaren som ska skriva på de papper.

Fick du ingen språngsedel?
Kvitto på summan du betalat?

UL-rapport/kvitto på den undersökningen? Kanske går att skaffa i efterhand?

Hingsthållaren kanske också kan skriva kvitto i efterhand, språngsedel ska du i vilket fall som helst ha!

Kontakta SIF, det låter som en riktitg soppa!

Jo, det går säkert att fixa ett intyg på ul, dock tror jag det är förenat med kostnad. Och varför egentligen? Hon var ju konstaterad dräktig. Varför skulle vi ljuga om det? Magen har redan blivit stor ;)
Kvitto från hingsthållaren är inga problem att få.
Jag har nu kontaktat SIF och hoppas att det löser sig.:o

Senast ändrad av en moderator:

du behöver inte skriva på några språnsedlar fören det är född ett föl eller du vet att stoet inte är dräktig. De papper ska hingstägare / hållaren skicka till dig.
Vi har själv hingstägare/hållare och stoägaren behöver inte skriva på några papper som ska till sif den 30 sep, det är bara hingstägaren/hållaren som ska skriva på de papper.

Åh tack, det var skönt att höra :bow:
Så hysterisk som människan var, hon skrev "ska jag förfalska din namnteckning då eller" :o

Tycker det är synd när hingstägare beter sig så här. Att vänta föl är ju en stor glädje som man vill dela med sig av till hingstägaren. Men när man skriker att man ska anmäla mig till SIF, så försvinner ju liksom den glädjen. Inte vill man ha en sådan människa till sitt hem när fölis är född. Synd, för hon förlorar ju på det själv.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 483
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar