I vissa fall av KS och andra ryggproblem kan rehabiliteringen bestå av anpassad träning som kan gradvis ökas. Tycks som många hästar med ryggproblem-problem mår dåligt av att stå still en tid, behöver alltså hållas igång.Alltså låg form, när han började arbeta med ryggen. Han ville etc inte klättra i backar, andra gången jag gick till klätterbacken så stod han stil och vägrade gå till fram och sparkade och studsade.
Hur som helst, detta går inte på min försäkring eftersom försäkringsbolaget vet att denna skada hade han innan jag köpte honom. Köpte inte en dyr (för mig) häst för att behöva behandla/operera för mina egna pengar. Fungerar liksom inte.. även om det är de jag vill göra eftersom jag vill ha kvar honom och bryter ihop varje gång jag tänker på detta..
Med andra ord, kanske inte alls kostar några pengar att behandla hästens problem. Men det helt säkert krävs tålamod och kunskap.
här är en artikel på ämnet, finns givetvis massvis fler
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/manga-hastar-lever-bra-liv-trots.htm
Lite frågor, ömmar hästen över ryggen vid beröring? Och var sitter KS-kotorna, vilken del av ryggen?