Prisvärda täcken?

Nallen

Trådstartare
Lite påverkad av Hööks tråden så funderar jag på vilka täcken ni tycker att man får mest för pengarna. Tänker då främst inte på de dyraste täckena utan var kan man hitta billigare täcken som är ok?

Personligen ÄLSKAR jag Horsewear täckena, men de kostar därefter vill jag minnas. Jag har börjat med häst igen efter många år och har börjat med vinterns ekipering, därav frågan!

Sv: Prisvärda täcken?

Horseware amigo är billiga, liggar i samma prisklass som hööks täcken.

Shires :love:

Dom gamla sverigetäckena var det enda jag köpte förut men nu mera håller de inte måttet tycker jag.. tyvärr..

Hööks har jag aldrig köpt från, har kompisar som gjort det (utetäckena) och dom har inte varit nöjda (passform och läckage).

Nu senast köpte jag ett TEW (?) för 450kr vintertäcke med hals. nypris är ca 1500kr inkl hals...
Så vi får väl se, köpte det för att det var billigt inte för att jag egentligen behövde det ofta är det så just med hästgrejer tycker jag :angel:

Ur Hööks sortiment har jag aldrig hittat ett ute-täcke som passat mina hästar, däremot, har jag nåt ländtäcke o liknande därifrån.

Jag har flera Shirestäcken som vissa snart är tio år gamla och funkar hur bra som helst! Visserligen var det tio år sen, men vi gav typ 600 kr/st för dem då, jag vet inte hur de ligger i pris nu men de är inte jättedyra tror jag.

Sen har jag ett par täcken från Börjes som jag är mycket nöjd med för det låga priset!

Själv funderar jag på att investera i ett Amigo till vintern, det känns som om det är bra täcken utan att bli snordyra, men jag har inte själv provat dem tidigare.

jag måste haft väldig otur med mina shire täcke men inget av dem har hållt mer än några veckor innan de börjat läcka, sömmar släppt i kantbanden eller så har de glidit otroligt snett.

Unghästarna här hemma kör de flesta med börjes billiga regntäcke, förvåndadsvärt bra kvallite för de ynga 300kr eller va de nu gick på!

Oj

Ja det måste vara otur... Mitt vintertäcke är inne på sin fjärde eller femte säsong nu kommande vinter och det är i mycket fint skick. ett par småhål nånstans men inget värre...

Det är aldrig maskintvättat utan enbart avspolat med högtryckstvätt = håller MYCKET längre tätt än om man maskintvättar utetäcken, enligt min erfarenhet i alla fall...

Jag har haft något Shirestäcke för en massa år sedan som varit kanonbra, men har nästan helt gått över till att handla på Hööks och Börjes iom att jag inte haft körkort förrän de senare åren.
Svårt att handla täcken i butiker runt stan då, postorder har varit lättare...;)

De täcken som jag tycker har varit absolut mest prisvärda är Börjes billigaste vintertäcken!

Visst, någon lite saknad detalj som att det inte finns kardborre i bogen, men för de pengarna är de oslagbara i övrigt. Ska köpa en kardborreremsa och sy dit själv nästa säsong.;)

HW, Bucas och liknande är säkert bra täcken, men de är kanske bara 1,5 gånger bättre än Börjes när det gäller passform, till 3 gånger priset = inte prisvärt!

Dessutom är det helt värdelöst att ha ett kardborreöverlappat T-spänne i bogen. Kardborren nöts ut fort och hänger löst, medan T-spännet vrider sig och sticker hästen i bringan.

Tycker det beror oerhört på hästen. Hur den är skapt. Vissa täcken passar inte alls hästtypen och då är det ju helt bortkastade pengar. Finns inget så surt som att komma hem och upptäcka att längden är bra, men bogen för stor eller för trång. Då börjar jag alltid gnissla tänder.

Shires har varit jättebra, jag har två st som nog är 14 år gamla, läcker fortfarande inte förrän det hällt ner i 12 timmar. Men då har andra, dyrare, täcken läckt en hel del timmar redan.

Med fullblodet i stallet har vi fått köpa upp oss på helhalstäcken, tråkig utgift när man har hela förrådet fullt med halvhals och vanliga. Där upptäcker man snabbt att det är stor skillnad på olika täcken, både storleksmässigt och vad gäller lösningar. Har man helhals vill man gärna ha bra knäppning så man slipper stå 10 minuter extra för att knäppa kragen...

HW, Bucas och liknande är säkert bra täcken, men de är kanske bara 1,5 gånger bättre än Börjes när det gäller passform, till 3 gånger priset = inte prisvärt!

Många hästar bor trots allt i sina täcken största delen av dygnet, större delen av året. Då vill i alla fall jag ha så komfortabla täcken som möjligt till mina hästar.

Vad gäller prisvärdheten ligger i mer än passformen. Om passformen är 1,5 gånger bättre hållbarheten fyra gånger bättre och regntätheten 5 gånger bättre och priset det 3 dubbla kanske man får ransaka igen vad som är prisvärt.

Dock kostar ett börjes 300 medans ett rambo supreme 3500 då är priset mer än 11 gånger mer.

Ja, nu bor ju inte min häst i sina täcken dygnet runt, bara hon hålls torr och varm när hon är ute så är det alldeles tillräckligt.

Varken passformen, hållbarheten och vattentätheten är tillräckligt dålig på Börjes täcken för att jag ska välja bort dem. ;)

Mina Gekås täcken funkar alldeles utmärkt.
I förra stallet hade dom andra enbart "märkestäcken" (Horseware, Bucas, Shires osv).
När det hade regnat riktigt mycket var min häst den enda som var torr under täcket.
Mina täcken torkade på bara några timmar efter medans deras fick använda fick ibland använda andra täcken dagen efter, för att det förra inte hunnit torka.

Hållbarhet kan jag inte svara på där, har bara använt dom en säsong :)

helt klart shires täcken, ligger på ett bra pris och håller i år efter år och sitter kanon på hästarna.

Jag har två täcken från Hansbo/Event som funkar superbra. Passformen är jättebra på min häst- täckena skaver inte alls och ligger på plats. De verkar inte heller läcka i första taget. Tyvärr har de fått några små revor i yttertyget men jag vet inte om det beror på dålig kvalitét eller våra hårdhänta hästar.
Tror att regntäcket kostar 600-700 och vintertäcket lite mer.

*kl*

Hansbo är absolut prisvärt och jätte bra vintertäcke iaf :)
Har ett själv!

Horseware är klart bäst, du behöver ju inte köpa de dyraste Rambomodellerna, även Rhino och Amigo är jättebra täcken.
Annars tycker jag också att Shires gör bra täcken till ett bra pris. Bra passform, håller tätt och går inte sönder för lätt.

det måste du haft då, jag har ca 20 täcken från shires och alla har funkat perfekt! :bow: visst blir dom utslitna efter många år och tvättar men det gör ju även horseware. jag använder alltid helhalstäcken under vintern och shires har en väldigt bra halslösning. dom är rejält tilltagna och även en kraftig nacke får plats och det är inga problem att beta. dessutom går det snabbt att knäppa. horsewares wug plus täcken har väldigt trånga halsar och det kan inte vara så bekvämt.

när det gäller horseware så är det endast rambo som är så bra, amigo och rhino har inte så himla bra kvalitet. särskilt rhino är ganska dåligt jmf med priset. på samtliga av mina rhino täcken så har det snabbt blivit små fel. sömmar som släppt och spännen som gått sönder bla. amigotäckena har hållit bra än så länge, men sommar-utetäckena läcker i ihållande regn.

ett annat täcke som jag varit supernöjd med är ett stalltäcke från domani! riktigt kraftigt tyg och varmt.

Senast ändrad:

Testade ett vintertäcke för 3 år sen av ett märke som heter Weatherbeeta (tror det är amerikanskt) Kostar ca 1600:- med hals. Sitter som ett smäck (har haft det på olika hästar).Har tvättat 1 ggr/vinter i nåt specialtvättmedel som jag köpte med täcket och det har aldrig läckt och har först efter denna vinterns tvätt gått sönder (liten reva) i fodret. Supertäcke!:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 765
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka