Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

nej, visst. Fast Kyra är ett undantag. Vad rider hon nu - en lusitano?! :) men jag tror varken hon eller någon annan elitryttare köper föl.

Kyra väljer oftast hästar med Master i, antagligen helt enkelt för att de oftast är något extra. Det är ju de som hon har haft störst framgångar med.

Kyra väljer oftast hästar med Master i, antagligen helt enkelt för att de oftast är något extra. Det är ju de som hon har haft störst framgångar med.

Ja, då kanske man har en tänkbar köpare då :rofl:

...Nej, på min första uppfödning finns ingen prislapp och kommer förmodligen aldrig komma ut på marknaden heller...

Intressant tråd förresten :)

Vet inte om detta är en ny tråd egentligen men jag slänger ut frågan som kom upp i samband med Verdenauktionstråden på gnägg:

Kanske en annan/ny tråd men vad säger ni om fölauktioner här (finns ju ingen direkt tradition i det även om det varit några enstaka på SSHS och att Flyinge skulle göra något)? 1. Skulle det kunna driva priser/efterfrågan och 2. Skulle ni sälja era föl på auktion?

Det verkar vara lite olika bud från er på hur ni kan tänka er ta betalt av olika resp om ni säljer "till vem som helst" vilket det ju blir på en auktion.

Siffror från förra årets Elitfölauktion i Verden
(finns på http://www.hannoveraner.com/904.html)

Snittpriset drygt 8000 Euro (alla priser plus moms & avgift, dvs i runda slängar 10%)

Spitze dressyr 120.000 Euro Hingstföl e.Quaterback/Wolkentanz I
Spitze hopp 26.000 Euro e.Cassini II/Contender

2.500 - 3.999 Euro 42 föl
4.000 - 4.999 Euro 65 föl
5.000 - 7.999 Euro 108 föl
8.000 - 9.999 Euro 36 föl
10.000 - Euro 65 föl

Jag tror att det är både och. Jag förvånas mest över hur uppfödare som inte lyckats sälja sina hästar ändå fortsätter att avla fler. Eller avlar hästar som inte håller eller inte visar tydliga framsteg i 3-årstester med mera.
Det är väl undanflykternas drottningar hela bunten kanske, dvs har mängder med förklaringar av alla de slag om varför hästen inte fick "de höga poäng den egentligen är värd" när den visades på treårstestet...

Brist på självkritik, kombinerat med otillräcklig kunskap att avgöra vad som egentligen är bra, är nog en stor del i sanningen.

Senast ändrad:

:
Nej, det är inte dyrt i jämförelse, men vem tänker så? Betalar du mer för mjölken i affären för att du tycker att böndernas vinst är för liten? Eller lägger på några hundra för kläderna från Kina?

Den som inte får aveln att gå ihop har ett val: att sluta helt, eller att i alla fall avla färre hästar. För du kan inte tvinga konsumenterna att betala mer. Om jag vet utbildade ridbara hästar av samma kvalitet till samma pris som en fölunge, varför skulle jag välja att lägga pengarna på ett föl? Om det finns en import med trevlig stam för 35000, varför lägga 60000 på en svenstammad häst?

måste tillägga att med din inställning och snack tycker jag du ska gå och handla din mjölk försvinna , och lägga ner din avel och köp du ett föl för 20000 e kaliber och nöj dig med den det gör inte eliten dom skratta:bow:

Pja, hittar du ett 20.000-kronors föl efter en hingst som varit död i 9 år, så är du inte dålig.
För övrigt så har otrevliga inlägg inte på detta forum att göra. :mad:

Brist på självkritik, kombinerat med otillräcklig kunskap att avgöra vad som egentligen är bra, är nog en stor del i sanningen.

Ja, det har du säkert rätt i. Personligen tycker jag att deras tjurskallighet/hemmablindhet är sorglig. Min förra hästs uppfödare var likadan. När jag började kolla upp vad som hade hänt med de andra avkommorna h*n hade fött upp, noterade jag att h*n fortfarande stod som ägare till 90 % av dem. Ytterst få var visade och nästan ingen var tävlad. När jag kom på besök visade det sig att stallet var överfullt och nya boxar byggdes snabbt till. Fölen stod i spiltor. Men h*n fortsatte ändå att ta tre föl om året. Varför inte bara göra sig själv en tjänst och ge stona semester några år... :(

:

måste tillägga att med din inställning och snack tycker jag du ska gå och handla din mjölk försvinna , och lägga ner din avel och köp du ett föl för 20000 e kaliber och nöj dig med den det gör inte eliten dom skratta:bow:

Vad jag försökte få fram är att om man som köpare ska ta hänsyn inte bara till miljömärkningar och fair trade och sånt men även att priset minst motsvarar produktionskostnaden, blir det ganska dyrt och krångligt att vara konsument... Det är inte köparens ansvar.

Ja jag påstår inte att ALLA uppfödare ska överleva :p
Och de som INTE får sina föl sålda bör ju heller inte fortsätta, men det måste ju finnas en mix av uppfödare så att "Skogsulla" och "dressyrnisse på LBnivå" oxå kan få köpa hästar, och även de uppfödarna som avlar på "sitt snälla sto" bör ju få betalt för det de lagt ut och gå precis jämnt upp.
Som med alla affärer :)

Och vill man ha en kvalitetshäst så måste man vara beredd att lägga ut lite slantar helt enkelt!

Det är väl undanflykternas drottningar hela bunten kanske, dvs har mängder med förklaringar av alla de slag om varför hästen inte fick "de höga poäng den egentligen är värd" när den visades på treårstestet...

Bra skrivet!
Dessa syndrom tycker jag är mer regel än undantag inom hela hästvärlden ;)

Ja jag påstår inte att ALLA uppfödare ska överleva :p
Och de som INTE får sina föl sålda bör ju heller inte fortsätta, men det måste ju finnas en mix av uppfödare så att "Skogsulla" och "dressyrnisse på LBnivå" oxå kan få köpa hästar, och även de uppfödarna som avlar på "sitt snälla sto" bör ju få betalt för det de lagt ut och gå precis jämnt upp.
Som med alla affärer :)

Och vill man ha en kvalitetshäst så måste man vara beredd att lägga ut lite slantar helt enkelt!

Jovisst! Men titta på resultatet av Verdenauktionen ovan. Det är alltså några av de bästa fölen i hela Tyskland. Jämför det med 69 000 sek för en helt medioker häst plus ev. vinstmarginal - det går inte runt.

En kompis till mig avlar på "sitt fina sto". Allt som allt har hennes fölunge kostat ca 25 000 kr. Hon är glad om hon får 30 000. Hon har INTE lagt ut några 69 000 kronor hur hon än räknar; så allt som står i media stämmer inte för alla.
Fölis har en godkänd, billig hingst. Stoet är oxå efter godkända hingstar, har faktiskt en del egna meriter. Men inget mer.

Egentligen förstår jag inte vad du menar heller... hahaha... jag är förvirrad.

Vad är det du tycker egentligen?? :) (alltså inte illa menat eller nå sånt)

Ska det finnas färre uppfödare men dyrare föl?

Eller ska köparen inte behöva betala maten på köksbordet till uppfödaren utan enbart produktionskostnad?

Ska ALLA föl kosta multum o ha superstam?

Jag har tappat resonemanget känner jag o skyller på gravhormoner o värmeslag :D

Jag tror inte för en sekund att det stämmer att hennes föl skulle kostat 25 000 kronor. Jag säger inte att du ljuger, men hon har INTE räknat med alla kostnader som hon haft i så fall!

Mina föl har också kostat omkring 25 000, då har jag räknat in allt utom kostnaden för extra foder.
Godkända fäder, en elit, tillverkade på seminstation.

Man blir ju mörk rädd, när man läser en del inlägg i denna mkt intressanta diskussion.
MEN jag vill vinkla denna diskussion om kostnader osv för ett föl på ett annat vis.
Även om jag kommer att bli påhoppad ifrån alla möjliga håll, så kan jag inte hålla med allt som påstås i diskussion.

¤ Jag äger en häst, i dettafall ett sto, den reella kostnaden för att hålla en häst i månaden är;

¤ Uppstallning
¤ Försäkring
¤ Veterinärvård
¤ Hovslagare

Den kostnaden har jag oavsett, om jag väljer att träna och tävla eller om jag väljer att avla på mitt sto.
Och väljer jag då att avla på mitt sto, så tillkommer kostnader som;

¤ Hingstens avgifter
¤ Seminstationens avgifter

Men resterande reella kostnaderna är egentligen den samma, eller hur?

Uppstallnings kostnaden under hela dräktigheten, där kan tillkomma extra proteiner, mineraler.
Men försäkringen är den samma, hovslagaren kommer förmodligen blir billigare då du plockar av skorna och har stoet barfota.
Veterinär kostnaden kan öka vid dräktigheten, vid problem, men den risken har du ju även om du hade valt att rida och träna.

Så väljer jag att betäcka mitt sto, så anser jag inte att uppstallningskostnaden för de 11 månadernas dräktighets tid skall räknas med i prissättningen utav fölet.

Den kostnaden hade man haft ändå......................

Eller ska köparen inte behöva betala maten på köksbordet till uppfödaren utan enbart produktionskostnad?

Ska ALLA föl kosta multum o ha superstam?

Jag har tappat resonemanget känner jag o skyller på gravhormoner o värmeslag :D

Haha, ja jag vet inte riktigt vad jag menar! :)

Nä, men så här typ: Låt marknaden sköta prissättningen och reglera hur många föl som produceras. Även om det innebär brakförluster för många uppfödare. Om vi får färre som avlar går priserna upp och de som verkligen har konkurrenskraftiga stostammar/stuterier kan göra en god vinst på sina hästar. (för hoppningsvis har även tyskarna lärt sig läxan och drar ner på hästproduktionen för ett tag framöver)

Görel :bow: Precis.

Wolken Fee Exakt.

Trevita - Varför skulle vi LJUGA?! Lägg ned.

Senast ändrad av en moderator:

Ahaaaa! Då förstår jag :)
Det låter ju som ett klokt resonemang :) Det är väl så jag tänker oxå fast vi springer runt varandra här inne.
Vi har nog babblat om varandra; mitt resonemang handlade mer om att "köparen vill helst ha med sig stjärna hem men vill betala Noll" och då kommer det inte att funka.
Och orsaken till "min" problematik är ju det du skriver om; att det finns FÖR MYCKET på marknaden så värdet sjunker och ingen går med vinst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka