Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

kl

Jag tycker nog att 50.000 kronor är bra betalt för ett föl dvs OM det inte är något speciellt med den utan en normal fölunge, som trots allt de flesta är.
Vad föl ska kosta vet jag inte, men 40.000 hade jag nog släppt en normal unge för.

Man ser många 1-2 och även 3 åringar för 50-70.000 kronor, och många av dessa är troligen helt normala hästar som en gång varit normala fölungar.
I min värld kostar det minst 25.000 att hålla häst per år, lägger man in det i priset så borde det ändå löna sig att sälja ett föl för 35-40000 kronor jämfört med om man inte får sålt och får sälja 3-åringen för 60000 kronor, det senare är en stor förlust ekonomiskt för uppfödaren.

Ingen blir gladare än jag om det verkligen går att få bra betalt för uppfödningarna, men generellt får man kanske vara realist och inse att om man inte lyckas få en avkomma som ligger i topp på fölvisning, utan får normala poäng som de flesta får, eller som har något annat som är extra attraktivt på marknaden, så är det svårt.

Jag står själv hos en större uppfödare som får 6-7 föl/ år, jag kan ju bara se att det nu finns 6 st föl, 5 st åringar och 4 st 2 åringar som står och väntar på köpare. De har bra stamtavlor med meriterade mödernen och de är bra hästar, men jämfört med för 5 år sedan är det väldigt trögt på marknaden. I år har endast två ston betäckts.
Har hört att det är ännu mer kris i på den tyska marknaden, och jag får väl se om jag gissar fel när jag tror att auktionspriserna nog går ner där i höst generellt. De bästa hästarna säljs alltid till bra priser, men sedan tror jag det blir svårt.

Senast ändrad:

Jovisst! Men titta på resultatet av Verdenauktionen ovan. Det är alltså några av de bästa fölen i hela Tyskland. Jämför det med 69 000 sek för en helt medioker häst plus ev. vinstmarginal - det går inte runt.

Där har du faktiskt fel.Det är INTE några av dom bästa fölen i Tyskland som säljs på auktion. De säljs via andra kanaler eller så är dom inte till salu öht.

Helt rätt som någon skrev tidigare att de bästa fölen hittar alltid köpare till priser som är bra mycket över de vi pratar om här. Har för mig att fölpriser hade en annan tråd för ett tag sedan och kommentarerna var ungefär likadana som de är nu. Det som måste vara a och o när man avlar och vill ha bra betalt för sina föl ( över 100 000 ) är att ha ett högkvalitativt sto från en mycket bra stostam och att använda en av de bästa hingstarna.

Där har du faktiskt fel.Det är INTE några av dom bästa fölen i Tyskland som säljs på auktion. De säljs via andra kanaler eller så är dom inte till salu öht.

Självklart finns det uppfödare som håller på sina stjärnor, men vi pratar väl om hästarna som presenteras på marknaden? Hur ska man annars kunna jämföra priser?

Inte en fråga till just Callie men som passar citatet och svaret ovan.

Nu vet jag inte om jag missat någon vändning i diskussionen men:

Någonstans måste vi väl förutsätta att en elitfölauktion ändå har med föl av hög klass även om inte toppfölen säljs på detta vis?

Tänker man vidare i denna bana och lyssnar på vad någon sa tidigare att våra föl av hög klass mäter sig klart med fölen av hög klass på årets auktion och sedan går vidare till att snittpriset är närmare 95.000:- så måste väl frågan ändå vara - Får vi ut dessa snittpriser från våra kunder? Det verkar inte så på inläggen ovan mer än i undantagsfall. Om inte hur får vi det? Eller är jag korkad?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka