Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

Skillnaden med att hålla häst för ridning och hålla häst för uppfödning, är att som uppfödare driver man oftast ett företag som ska gå runt, och helst gå med ngn sorts vinst. Som hobbyryttare är det endast ett fritidsintresse som kostar (vilket man vet innan). Därför måste man som uppfödare självklart räkna med stoets kostnader.

Jag har själv köpt in två st friska fina ston med mkt bra möderne (enligt mig), dessa ston har självklart kostat en slant, men det hoppas jag få igen i ungarna. Den ena har redan fått ett mkt fint föl som är sålt för en rejäl slant och jag tror att märren med tiden kommer att betala sig.

Jag har mkt svårt att förstå varför det nästan verkar "fult" att vilja ha betalt för sina fölungar och har svårt att förstå ditt resonemang. När jag säljer mina ungar är jag självklart mån om var dom hamnar, även om jag vill ha "betalt" för dom.

Den kostnaden hade man haft ändå......................

Ja, under förutsättning att det är "din egna ridhäst" du avlar på. Men inte om det är ett rent avelssto, inköpt för aveln alena.

Tycker f.ö. tråden är mycket intressant! Har själv en -08 som inte kommer säljas och har därför inte funderat på prislapp. Är sugen på att betäcka mina två ston (och har mer eller mindre valt hingstar redan) men kommer inte att göra det förrän jag vet att jag har plats för 1-2 vuxna hästar till, ifall de inte blir sålda.

Ja jag håller med både dig och Wolken Fee.

För hemmauppfödaren så är ju kvaliten kanske inte den allra yttersta på fölungen;då man valt en billig hingst o stoet har inte gjort så mkt. Stokostnaderna hade man redan innan och därför inte läggs på fölpris i handel.

Om man sen letar sig sin superduperstjärna så får man helt enkelt vara beredd att BETALA för att uppfödaren har noga valt väl matchande hingstar till sina ston, att stona får det yttersta för att bära sitt föl etc.

Och det är väl det som är knasigt idag.
Ingen vill betala den dyrare prislappen men alla vill ha superstjärnan med sig hem

Och de flesta som letar superstjärnor skulle klara sig långt med "hemmauppfödarens" avkommor för 30 000 då de själva inte fixar att rida fram superstjärnan.

ok sorry, men hon HAR räknat med alla kostnader!

Det ÄR STOR SKILLNAD på att vara seriös uppfödare med "namn o allt" eller avla på sitt sto som man haft i 10 år... Fölungen kostade 25 000.

Vad stoet åt för mat etc under dräktigheten räknar hon inte in eftersom den maten åt hon året innan oxå, utan föl.

Skillnaden med att hålla häst för ridning och hålla häst för uppfödning, är att som uppfödare driver man oftast ett företag som ska gå runt, och helst gå med ngn sorts vinst. Som hobbyryttare är det endast ett fritidsintresse som kostar (vilket man vet innan). Därför måste man som uppfödare självklart räkna med stoets kostnader.

Jag har själv köpt in två st friska fina ston med mkt bra möderne (enligt mig), dessa ston har självklart kostat en slant, men det hoppas jag få igen i ungarna. Den ena har redan fått ett mkt fint föl som är sålt för en rejäl slant och jag tror att märren med tiden kommer att betala sig.

Jag har mkt svårt att förstå varför det nästan verkar "fult" att vilja ha betalt för sina fölungar och har svårt att förstå ditt resonemang. När jag säljer mina ungar är jag självklart mån om var dom hamnar, även om jag vill ha "betalt" för dom.

Du har kanske missförstått mig, jag tycker att ett bra föl skall kosta pengar.
Mina ston var inte heller "billiga", men vi driver avel på två olika plattformar där är skillnaden. Du i bolags form .....och jag som hobby uppfödare, men vi har samma mål.

Det finns en parallell till den här diskussionen, slår det mej. Det är såna medryttare som inte tycker att de ska betala för att de rider hästen två-tre dagar i veckan, för de anser att ägaren har ändå kostnaden för hästen :devil:
Fast det var en parentes, det hör inte till den här tråden. Man kommer alltid att kunna se på det här från två håll huruvida man har en fast kostnad för stoet.

Det finns ingen sådan, detta är vad jag räknade ut då. Den ena kostade lite mer och den andra lite mindre. Inräknat är seminstationen (stoet tog sig på en brunst utan behandling), UL, hingstavgifter, transportkostnad av stoet och vaccin. Kanske har jag missat något litet.

Jag förstår inte vart du vill komma. Varför ska jag som köpare betala ditt foder till ett sto som du hade behövt fodra oavsett om hon har föl i magen eller inte?

Som Wolken Fee säger, det finns olika sätt att avla på! Och har man stoet hemma o inte inkluderar de kostnader man har varje år för stoet i vanliga fall så kostar fölis 25 000 kr.

Har man stoet enkom för att avla på, o köpte henne därför, och bedriver avel som företag - då förstår jag att man behöver ha betalt för även vad stoet har kostat. Men oftast får man ju även som köpare en mer "kvalitativ" fölunge oxå (undantag finns åt båda håll såklart)

Om man köpt ett fint avelssto för lånade pengar; ska jag som fölköpare betala amorteringarna på stoet då för 11 månader?

Vad tycker du att min kompis ska ta då? 70 000 ?!?! För en fölunge som har "hyffsade" föräldrar men inget mer?

Och väljer jag då att avla på mitt sto, så tillkommer kostnader som;

¤ Hingstens avgifter
¤ Seminstationens avgifter

Men resterande reella kostnaderna är egentligen den samma, eller hur?

Uppstallnings kostnaden under hela dräktigheten, där kan tillkomma extra proteiner, mineraler.
Men försäkringen är den samma, hovslagaren kommer förmodligen blir billigare då du plockar av skorna och har stoet barfota.
Veterinär kostnaden kan öka vid dräktigheten, vid problem, men den risken har du ju även om du hade valt att rida och träna.

Så väljer jag att betäcka mitt sto, så anser jag inte att uppstallningskostnaden för de 11 månadernas dräktighets tid skall räknas med i prissättningen utav fölet.

Den kostnaden hade man haft ändå......................

Jag förstår ditt resonemang, men du har glömt att det kostar pengar att vaccinera stoet och fölungen. Fölet ska dessutom chipas, reggas, avmaskas, verkas. Uppstallningen är inte heller densamma. Tror att det är få stall som har en fölbox tillgänglig, till samma pris som en vanlig dessutom. När fölet avvänjs så måste man ha en box till den också. Oavsett om man hyr box eller har eget stall så behöver troligen staketen anpassas till föl (jag har t ex 4 trådar i fölhagar), det är inte helt gratis heller.

Sedan är det för mig en gåta att en del ston inte skulle behöva mer mat under slutet av dräktigheten och med föl vid sidan än i vanliga fall. Av alla uppfödare jag känner så vet jag ingen som inte behöver fodra på mycket mer.

Bara hingstens och seminstationens avgifter går lätt på ca 20 000 kr (+bensinpengar för att svarva fram o tillbaka till stationen). Då har det inte krånglat nåt speciellt.

Sedan blir inte stoet dräktigt alla år, vissa år kanske det kostar 15 000 kr utan att det blir något föl. Dessa år måste också räknas in eftersom det händer alla förr eller senare!

Men är det många "hemmauppfödare" som har hästen uppstallad då?
De jag känner har stona hemma på gården o har egen fölbox o egna hagar.

Jag tycker personligen inte att köparen ska stå för åren där stoet går tom, oavsett om det är en hemmauppfödare eller avels"bolag". Det blir en förlust men sådant sker i alla företag o man kan ju inte betala mer för "mjölken" bara för att bonden råkat haft sjukdomar som ställt till det.

Stoet ska ju vaccineras i vilket fall. Eftersom hon går barfota genom dräktiheten så har ju ägaren "tjänat" på hovslagarkostnaden o de pengarna läggs då på fölningens verkning = samma pengar.

Fodra på dem lär man ju göra, men det är ju inte så att hästen äter dubbelt så mycket som innan?
Dessutom, skulle stoet ha hållts i tävlingskondition så har fodret oxå behövt ökats.

Tror inte ägaren kom upp i 20 000 i hingstavgifter, inte vad jag hört.
1500 i språng, 7000 kr vid 90 dagars dräktighet + moms. Stående på station i 3 dygn a la 80 kr. Och veterinärkostnader. 14 000-15 000 kanske? Eller är jag ute o cyklar...?

Då är det 10 000 upp till 25. För 10 000 får man en del avmaskningsmedel, chip, pass och extra tråd till hagen ;)

Ståendes på station i endast 3 dygn, ja då har man ett väldigt flyt...

Ja, och sånt flyt har man varje år. Dessutom behöver man inte åka tillbaka på 16 dygn och kolla om hon är dräktig, ej heller på 90 dygn, de är automatiskt dräktiga. Dessutom ingår foster- och fölförsäkring...

Jag förstår inte vart du vill komma. Varför ska jag som köpare betala ditt foder till ett sto som du hade behövt fodra oavsett om hon har föl i magen eller inte?

Som Wolken Fee säger, det finns olika sätt att avla på! Och har man stoet hemma o inte inkluderar de kostnader man har varje år för stoet i vanliga fall så kostar fölis 25 000 kr.

Har man stoet enkom för att avla på, o köpte henne därför, och bedriver avel som företag - då förstår jag att man behöver ha betalt för även vad stoet har kostat. Men oftast får man ju även som köpare en mer "kvalitativ" fölunge oxå (undantag finns åt båda håll såklart)

Om man köpt ett fint avelssto för lånade pengar; ska jag som fölköpare betala amorteringarna på stoet då för 11 månader?

Vad tycker du att min kompis ska ta då? 70 000 ?!?! För en fölunge som har "hyffsade" föräldrar men inget mer?

Ja, eftersom det kostar ungefär 50-60 000 kr att föda upp ett föl så är det egentligen den summan som fölen borde kosta. Men det är säljaren som avgör om h*n vill sälja fölet billigare eller dyrare, sedan märks det ju om någon köpare är beredd att betala :)
Ibland får jag känslan av att köpare är "bittra" över att vissa föl är så dyra. Men om det nu finns så många fina föl som är billigare, varför inte bara köpa dem istället för att "skälla" om de uppfödare som vill ha mer betalt?
Som sagt så är det tillgång och efterfrågan som sätter priset, inte enbart vad köparna vill betala. Säljaren äger hästen och ägaren har rätt att sätta vilken prislapp som helst. Hittar inte köparen en fölunge av "tillräcklig" kvalitet för en viss summa så får köparen inse att bra föl kostar mer än den summan. Tillgång och efterfrågan som sagt :p

Men är det många "hemmauppfödare" som har hästen uppstallad då?
De jag känner har stona hemma på gården o har egen fölbox o egna hagar.
Och gården kostar inga pengar? Inte el, staket, hagskötsel? Det är sånt en inhyrd betalar hyra för, men har man eget stall så finns de kostnaderna ändå...
Jag tycker personligen inte att köparen ska stå för åren där stoet går tom, oavsett om det är en hemmauppfödare eller avels"bolag". Det blir en förlust men sådant sker i alla företag o man kan ju inte betala mer för "mjölken" bara för att bonden råkat haft sjukdomar som ställt till det.
I ett vanligt företag (t ex mjölkbondens) räknas alla utgifter in. T ex reparation av ladugård (även om det inte sker varje år), veterinärkostnader för sjuka kor m m. De kostnaderna slås ut på flera år, de flesta räknar på genomsnittliga kostnader över flera år, dessa läggs på produkternas prislapp.

Stoet ska ju vaccineras i vilket fall. Eftersom hon går barfota genom dräktiheten så har ju ägaren "tjänat" på hovslagarkostnaden o de pengarna läggs då på fölningens verkning = samma pengar.
Nej, man vaccinerar inte ett icke dräktigt sto mot abortvirus...
Fodra på dem lär man ju göra, men det är ju inte så att hästen äter dubbelt så mycket som innan?
Dessutom, skulle stoet ha hållts i tävlingskondition så har fodret oxå behövt ökats.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så, jo, ett avelssto äter nästan dubbelt så mycket mat som en häst i träning. Tog ett av stona som jag avlar på som exempel, tar det igen: När hon tränades och tävlades åt hon 3-3,5 kg kraftfoder och ca 7 kg hö. Nu äter hon ca 5,5 kg kraftfoder och 12-14 kg hö.

Tror inte ägaren kom upp i 20 000 i hingstavgifter, inte vad jag hört.
1500 i språng, 7000 kr vid 90 dagars dräktighet + moms. Stående på station i 3 dygn a la 80 kr. Och veterinärkostnader. 14 000-15 000 kanske? Eller är jag ute o cyklar...?
Men detta är en väldigt smidig betäckning! Andra år kostar det mycket, mycket mer. Det kostar att skicka seminen också. Ena hingsten jag betäckte med i år kostar 400 kr + moms per skick (ibland kan det behövas 6-8 skick om stoet har långa brunster och går om några brunster). Dessutom brukar hingsthållare ta en engångsavgift på 300-400 kr (givetvis + moms) i samlings- och packningsavgift. 3 dygn för 80 kr + moms är väldigt få dygn. Antagligen fick hon köra stoet fram och tillbaka flera gånger (vilket kostar pengar). Har stoet föl vid sidan kostar uppstallningen mer. Ofta tar man bakterieprov för att se att livmodern är i bra skick. Det kostar ca 600 kr. Är stoet infekterat (inte ovanligt) kostar medicinen ungefär 800 kr. Sedan är det sköljningar och någon spruta som behövs (går kanske på någon extra 1000-lapp tillsammans). Lägg på momsen sedan.
Då är det 10 000 upp till 25. För 10 000 får man en del avmaskningsmedel, chip, pass och extra tråd till hagen ;)

Mina svar är fetade.

KL

Om man räknar på de faktiska kostnaderna att ta fram ett föl så kan man säkert någon enstaka gång få fram ett föl som enbart kostat 25000 kr vid avvänjning förutsatt att allt gått bra.

Men om man bedriver en seriös och långsiktig avel med flera fölungar per år kommer alltid bakslagen någon gång. Stoet blir inte dräktigt men man har kvar utgifterna. Kanske måste avkomman opereras för x-benthet eller så får den en skada som kräver klinikbehandling eller i värsta fall avlivning. Har man flera hästar så har man ofta inte råd att ha dem försäkrade till full värde och få igen pengarna.

När jag köpte mina ston gjorde jag också en investering som jag hoppas kunna få igen när jag så småningom säljer deras avkommor. Nu är det skillnad på uppfödare som tar någon enstaka fölunge och på uppfödare som avlar och försöker få allt att gå runt år efter år. Jag hoppas att kunna sälja mina fölungar åtminstone så att jag går med en liten vinst och då måste jag kunna täcka in stoets omkostnader under året och även de förlorade åren med fölungar som får stå hos veterinären etc. Om jag inte får betalt kommer jag inte att kunna försvara mitt avelsarbete för min familj. Jag menar inte att man ska ta ut orealistiska summor för sina uppfödningar men försäljningssumman ska åtminstone täcka de faktiska utgifterna för att det ska vara värt det. Mitt arbete och engagemang behöver jag inte ha betalt för eftersom det trots allt är mitt intresse.

/Retzina - i början av sin karriär som uppfödare och med förhoppningar om att bli långvarig
länk borttagen av moderatorn

Senast ändrad av en moderator:

Jag sålde ett billigt föl förra året ! Köpte mamman i januari dräktig med godkänd halvblodshingst , fölade i April . Betalade levande fölavgift till hingsten på 5000 Kr och sålde fölungen i oktober för 25.000 :- avmaskad och chippad. Har kvar mamma hästen för att utbilda och sälja.
Ingen elit häst men blev klass I på fölvisning.

kan personligen säga att jag inte vill sälja under 70.000.Jag vill göra en vinst o vill att fölet ska hamna hos en seriöst satsande ryttare.Skullle kunna tänka mig 50.000 för ett föl med "mindre attraktiv" stam och somvid fölstadiet (det kan ju ändras ;) ) ser mindre lovande ut...

Jag tycker 50.000 är normalt för en fölunge med trevlig stam och gröna papper. Den jag sålde för 25.000 hade godkänd far men ej godkänd morfar så han fick ej gröna papper.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka