Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

eh... nu tror jag du missuppfattade mig. Jag har inte sagt att man ska stötta avel som sker pga sentimentala skäl. Jag har sagt att man måste vara beredd som köpare att betala för Kvalitet om det är kvalitet man vill ha!

Men poängen är ju att priset på kvalitet inte är statiskt, och fortfarande sätts av marknaden. Det är högst föränderligt. Men du vill helst ha en minimigräns där du får täckning för dina utgifter, och det förstår jag, men det går inte alltid om det finns för många hästar till salu samtidigt. En kvalitetshäst kan fö ha kostat 100,000 att ta fram, om man tex använder fryssperma, stoet inte blir dräktigt och kastar etc etc. Den kan om man ha tur kostat förhållandevis lite pengar också.

Men om ryttare vill ha kvalitetshästar i framtiden så måste de ju vara beredda att stötta de seriösa uppfödarna som avlar med ett mål i sikte att förbättra den svenska hästen - många verkar ju tro att de kan få en blivande OS-stjärna för 45 000 kr och vill heller inte betala mer.

Det bästa sättet att stötta uppfödarna på är att köpa deras hästar, eller köpa in sig i en andel av dem, visa fram dem på tester och marknadsföra dem tex i championat och unghäst-vm. Och det är där de stora pengarna ligger, både i kostnader och värdestegring! Att sälja en häst för 40 000 kronor eller 60 000 kronor är liksom peanuts jämfört med att hålla hästen i två år, riskera att den har lösa benbitar och inte går att rida när den blir tre, för att sedan kosta på den en extremt lång och dyr utbildning med proffsryttare.

(jag har absolut inget dåligt samvete för att jag köpte min häst billigt, långt billigare än det var att ta fram den, med tanke på alla de pengar jag har lagt ner för att ge uppfödaren och uppfödarens stostam cred!)

nu har moderatorn städat lite i tråden

Det är tillåtet att diskutera prissättning generellt, men INTE prissättning på specifika föl!

(det är omöjligt att peissätta något man inte ser, därför drar vi alla såna frågor över samma kam)

Vi pratar ju här om att de allra flesta uppfödare är måna om att fölet ska få så bra utvecklingsmöjligheter som möjligt. Den som är köpare borde ställa sig frågan: är jag attraktiv som köpare? Borde den här uppfödaren kunna vilja släppa det här fölet till mej för något som ligger närmare produktionskostnad än vinst? Den som har tävlingserfarenhet från högre klasser har rimligen ett bättre förhandlingsläge än den som aldrig tävlat. Men ställer också troligen högre krav på fölets potential, och så ska det förstås vara.

Ridsport hade förra året en sammanställning av vad ett föl kostat fram till avvänjning. De kom fram till 69 000 kronor (ink moms). Det lät mycket tyckte jag, men alla kostnader fanns uppstaplade och tyvärr kunde jag inte bestrida en enda. Då har jag eget stall, men köper foder.

Vi pratar ju här om att de allra flesta uppfödare är måna om att fölet ska få så bra utvecklingsmöjligheter som möjligt. Den som är köpare borde ställa sig frågan: är jag attraktiv som köpare? Borde den här uppfödaren kunna vilja släppa det här fölet till mej för något som ligger närmare produktionskostnad än vinst? Den som har tävlingserfarenhet från högre klasser har rimligen ett bättre förhandlingsläge än den som aldrig tävlat. Men ställer också troligen högre krav på fölets potential, och så ska det förstås vara.

Ridsport hade förra året en sammanställning av vad ett föl kostat fram till avvänjning. De kom fram till 69 000 kronor (ink moms). Det lät mycket tyckte jag, men alla kostnader fanns uppstaplade och tyvärr kunde jag inte bestrida en enda. Då har jag eget stall, men köper foder.
Exakt, jag håller med dig :)
Som köpare behöver man absolut ställa sig den frågan! Jag tycker att en del köpare "sätter sig på höga hästar" och vill ha en häst med "gångarter utöver det vanliga", eller "en häst med utstrålning". De behöver ställa sig själva frågor som "Rider jag utöver det vanliga och har jag tävlingsresultat som bevisar det? :p

Som köpare behöver man absolut ställa sig den frågan! Jag tycker att en del köpare "sätter sig på höga hästar" och vill ha en häst med "gångarter utöver det vanliga", eller "en häst med utstrålning". De behöver ställa sig själva frågor som "Rider jag utöver det vanliga och har jag tävlingsresultat som bevisar det? :p

Är det överproduktion eller möjligheten till att importera föl som inte klassats som elitföl till lägre pris som gör att uppfödarna inte får det de begär? Jag har flera gånger reagerat över prissättningen på föl, och det är vissa som verkligen verkar överskatta sitt avelsmaterial och en del verkar faktiskt underskatta det.
Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna fyndar, men jag skulle inte få för mig att pruta på något som jag anser är värt sitt pris, då står jag hellre över och låter någon annan med tjockare plånbok köpa. Det är skillnad att få ett erbjudande som känns för lågt och ta det.
Jag har dålig erfarenhet om hur lätt det går att sälja föl..
/U

Typ! Och när de har fått hem sina hästar med 9-mässiga gångarter, kan de rida fram gångarterna utan att kedja fast sig i sadeln? :)

Är det överproduktion eller möjligheten till att importera föl som inte klassats som elitföl till lägre pris som gör att uppfödarna inte får det de begär? Jag har flera gånger reagerat över prissättningen på föl, och det är vissa som verkligen verkar överskatta sitt avelsmaterial och en del verkar faktiskt underskatta det.
Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna fyndar, men jag skulle inte få för mig att pruta på något som jag anser är värt sitt pris, då står jag hellre över och låter någon annan med tjockare plånbok köpa. Det är skillnad att få ett erbjudande som känns för lågt och ta det.
Jag har dålig erfarenhet om hur lätt det går att sälja föl..
/U

*rycker microfonen igen* :)

Jag tror att det är både och. Jag förvånas mest över hur uppfödare som inte lyckats sälja sina hästar ändå fortsätter att avla fler. Eller avlar hästar som inte håller eller inte visar tydliga framsteg i 3-årstester med mera.

Jag har tänkt att betäcka mitt sto nästa säsong, om jag hittar en passande hingst. Och det blir inga fler föl förrän jag avyttrat det första... ;)

Tror att det är viktigt att komma ihåg att en genomsnittshäst kan utbildas till, och tävla, höga klasser med en "över genomsnittet-ryttare" på ryggen, men en genomsnittsryttare kan inte utbilda en "översnittet-häst" till samma klasser.

Dvs, det genomsnittliga hästmaterial som föds upp är betydligt bättre än den genomsnittliga svenska ryttaren.

Nu förstår jag däremot inte. Trampade jag dig på tårna med det där "hästar är mitt liv"? Det var i så fall inte meningen. Jag tror att de flesta som avlar avlar av den anledningen, inte bara du. :)

Nej, det gjorde du verkligen inte....

Tror att det är viktigt att komma ihåg att en genomsnittshäst kan utbildas till, och tävla, höga klasser med en "över genomsnittet-ryttare" på ryggen, men en genomsnittsryttare kan inte utbilda en "översnittet-häst" till samma klasser.

Dvs, det genomsnittliga hästmaterial som föds upp är betydligt bättre än den genomsnittliga svenska ryttaren.

:bow:
Precis. Jag skulle nästan säga att det är tvärtom: den riktigt talangfulla hästen kan vara mer svårriden än den icke-talangfulla, eftersom det är större risk att man sas sabbar en känslig, begåvad individ än en medelmåtta. Jag tycker det är okej så länge ryttaren har ambitionen att verkligen lära sig, men det bästa är förstås om man kan lära sig på en färdigutbildad häst.

Det är ingen idé att köpa en ferrari om man inte kan köra bil, och kan man köra bil, spelar det mindre roll vilken modell det är...

nä inget pris är ju statiskt :)
Jag avlar ingenting själv, jag tänkte ju köpa mig en färdig fölunge :) Men med all rätt så ska väl uppfödaren ha ut vad fölungen MINST kostade att tillverka?! Hur ska vi annars få folk att vilja avla? Sen om den kostade 100 000 pga kastning, vetkost, etc är svårt att ta med i beräkningarna för en individuell föle - men om allt går som "det ska" så finns ju en produktionskostnad så att säga, och den borde uppfödaren rimligen få tillbaka o helst lite till om vi ska få fram seriösa uppfödare.

Eller ska vi tillförlita svensk avel på eldsjälar som skänker bort sina avkommor?

Jag tycker bara att rent allmänt så känns det som att köparen vill ha med sig en stjärnhäst hem för noll kronor medan i den bästa av världar så skulle ju uppfödaren tjäna på sina fölungar så att de kan fortsätta med sin seriösa verksamhet och fortsätta på en högre nivå än "sentimentala skäl"

Ryttaren tycker jag har all rätt i världen att köpa sig en stjärnhäst för 150 000 kr om man har de pengarna; det är upp till säljaren om denne vill sälja till nån som kanske inte har kapacitet att matcha fram fölis till de största klasserna.

jag ser inget problem med att uppfödare tappar avelslusten, det är snarar tvärtom bra om marknaden är mättad. Annars får vi ju prisdumpning! De som är lyckligt lottade att ha superston har ett bättre utgångsläge än andra när tiderna kärvar och de som verkligen brinner för avel dör hellre än slutar...

69 000 kr, då hade de räknat med stoets kostnader också, vilket är helt rätt att göra. I de 50 000 kr som jag skrev så räknade jag bara på vad själva fölet och extrafoder kostar (och jag räknade lågt).

Om jag tar ena avelsstoet som exempel på hur mycket extramat som går åt så fick hon ca 3-3,5 kg kraftfoder när hon tränades och tävlades som unghäst. När hon har föl vid sidan så får hon 5,5 kg kraftfoder och fri tillgång på hö (hon äter ungefär dubbelt så mycket hö när hon har föl vid sidan). Så det är en hel del pengar som går till extramat...

För övrigt så kan det kanske vara intressant att veta ungefär hur mycket runtomkringkostnader som är kring en betäckning (eftersom TS frågar vad som är rimligt att betala för ett föl). Det varierar ju naturligtvis efter hur många semineringar och behandlingar som behövs, hur mycket uppstallning osv.

I år betalade jag 5200 kr till seminstationen (hon tog sig på första brunsten, hon sköljdes en gång, hon stog bara uppstallad 3 nätter, vi tog bakt-prov på henne innan semineringen påbörjades).
Till hingststationen har jag betalat 3200 kr (språngavgift, skick, packningsavg mm. Det gick bara åt ett enda skick). Sedan tillkommer 90 dagars avgiften när det är dags (förhoppningsvis).

Detta är inklusive moms, stoet tog sig som sagt på första semineringen. Bensinpengar, kostnader för extrafoder åt stoet, vaccinering av sto (abortvirus) tillkommer. Fölet ska sedan vaccineras, reggas, chipmärkas, avmaskas, försäkras, fodras.

Skulle vara intressant att veta ungefär hur stora räkningar ni andra fått från seminstationerna i år :)

:bow:
Det är ingen idé att köpa en ferrari om man inte kan köra bil, och kan man köra bil, spelar det mindre roll vilken modell det är...

Men, för att rida i de allra största sammanhangen krävs hästar utöver det vanliga. Jag tror att det är väldigt få ryttare som kan utnyttja dessa hästars kapacitet fullt ut (och det är de ekipagen vi ser på TV :D ).

Överhuvudtaget så är det få ryttare som kan ta tillvara på sin hästs fulla kapacitet. De flesta hästar är bättre än ryttaren.

Oki, nu har det diskuterats ett tag men jag kan faktiskt inte räkna ut vad ni kommit fram till:confused:.

Som jag ser det håller ni nog egentligen med om mitt första inlägg i prissättningen på föl, eller? Fölen bör kosta så mycket för att man ska få ekonomi. Samtidigt finns det sämre avkommor och fynd för betydligt mindre pengar, såklart.

Min allmänna mening i diskussionen är att även småuppfödare måste vara beredda att behålla sitt föl om man inte får betalt. För säljarens marknads skull är det det bästa scenariot. Dessvärre lever vi för närvarande i köparens värld där det finns oplanerade uppfödare som därmed "skänker" bort sina föl.

Sen måste jag säga till dig som sålde Irco Mena fölet för 50 lappar, köparen gjorde ett fynd! Irco Mena avkommor genererar generellt höga priser. Det är aldrig fel att vara ordentligt påläst och kolla med ryttare/uppfödare i krokarna vilka blodslinjer som är efterfrågade och få tips om prissättning.

Hugger en knapp.

Väldigt få ryttare med kapacitet köper föl.
De flesta fölköpare köper med avseende på att "förädla råvaran" och sedan sälja som 3-4 åringar eller äldre - om de betalat mycket för fölet. När de visat att kapaciteten finns genom tex 3-årstester - så kan de i bästa fall tjäna en hacka de med.

Begränsningen hos nästan alla hästar är ju ryttaren eller utbildningen av hästen.

nej, visst. Fast Kyra är ett undantag. Vad rider hon nu - en lusitano?! :) men jag tror varken hon eller någon annan elitryttare köper föl.

Kyra köper föl. Hon brukar "specialbeställa" vad hon vill ha från Bollerup:). Jan Brink köper också föl och yngre hästar. Visserligen mest unghingstar men även en del ston. Tror även att Royne Zetterman köper in föl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 463
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag