Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

Surt som attan bara när det inte finns bild o video på just dem man är mest intresserad av.. nr123 t.ex...

Ska bli väldigt intressant att se vad fölen hamnar på i Verden om ett par veckor..

Usch den där auktionssidan blir man ju helt sjuk av att titta på...:love:
Har tre svenskstammade ston i avel nu, skulle gärna komplettera med ett tyskt om något/några år. Känns som att det inte vore helt fel att leta bland fölen där då...

Ursäkta om det blev lite OT nu.. :o

Det låter som du vet hur man får betalt! Jag hörde förra året av bekanta att föl u. ston med bra linjer men som inte gjort så mycket + e. hingst med meriter (typ Empire/Cardento osv) gick för runt 40-50 inkl moms?

Förra året gick dyraste fölungen på SSHS (e. Maloubet de Pleville - Landesfurst) för 80.000:- (vet dock inte om det var inkl eller exkl moms).

Tja, de priserna tog jag från annonser i senaste ridsport bla. Känner heller ingen uppfödare som släpper sina föl för under 40.000:-. De billigare fölen kommer sällan från etablerade uppfödare med stabila stostammar. De kommer oftast från någon som som endast tagit ett föl från sitt sto och sominte har plats till installningen. Kan visst vara fina föl, men de kommer inte från en verksamhet som måste ha en vinstmarginal och därav kan man hitta fynd. Tror dock att det är svårare att hitta de guldklimparna.

Visst var det på sshs som Flyinge köpte ett alldeles lysande dressyrstammat föl? Eller var det på en annan auktion? De fölet hade iaf vunnit fölchampionatet och Flyinge betalade runt 120.000:- för den. Skulle gissa att Maloubetungens pris var exkl moms och avgifter. Ett av föl från auktionen hamnade i stallet där jag haft min häst och den gick loss på 68.000:- exkl moms osv.

Tja, de priserna tog jag från annonser i senaste ridsport bla. Känner heller ingen uppfödare som släpper sina föl för under 40.000:-. De billigare fölen kommer sällan från etablerade uppfödare med stabila stostammar

Jag känner uppfödare som släppt iväg hästar för 1 krona... ;) Alla avkommor blir inte bra även från kända, etablerade uppfödare, och krisen har slagit hårt mot många som står med stallarna fulla till bredden. Måste man sälja är det rea även hos dem.

(Jag köpte min superstammade häst för 50 000, en proffsryttare köpte en häst från samma uppfödare för lika mycket. Den hästen vann sitt 3-årstest med 51 p tre år senare.)

Självklart kan inte alla föl bli bra och absolut finns det undantagsfall! Men som regel brukar det vara en viss kvalitetsskillnad hos de etablerade uppfödarna (duckar för stormen som inte håller med mig...). Jag kan ju bara tala ur egen erfarenhet och enligt den är det de gamla uppfödarna som får bra betalt för sina föl medan en hobbyägare får sämre betalt.

Självklart kan inte alla föl bli bra och absolut finns det undantagsfall! Men som regel brukar det vara en viss kvalitetsskillnad hos de etablerade uppfödarna (duckar för stormen som inte håller med mig...). Jag kan ju bara tala ur egen erfarenhet och enligt den är det de gamla uppfödarna som får bra betalt för sina föl medan en hobbyägare får sämre betalt.

Det kan ju bero på ett större kontaktnät och fler meriterade avkommor att hänvisa till. Men så länge amatörryttare glatt släpper iväg hästar som plockat rosetter i MSV dressyr för 120,000 (såg precis en sådan annons) har jag svårt att se att uppfödare med medelmåttiga föl skulle få ut särskilt mycket. (De exceptionella talangerna undantagna givetvis.)

De billigare fölen kommer sällan från etablerade uppfödare med stabila stostammar. De kommer oftast från någon som som endast tagit ett föl från sitt sto och sominte har plats till installningen. Kan visst vara fina föl, men de kommer inte från en verksamhet som måste ha en vinstmarginal och därav kan man hitta fynd. Tror dock att det är svårare att hitta de guldklimparna.
Först - HUR stor andel av alla föl som föds tror du kommer från de "etablerade uppfödarna med stabila stostammar"? Med tanke på att medeluppfödaren idag är en kvinna "i sina bästa år :angel:" med ett eller två avelsston...
Man kan inte sätta pris på alla föl utifrån vad de etablerade uppfödarna begär för sina föl.
Och jag är HELT säker på att man kan hitta guldklimpar hos småuppfödarna också. Jag VET att man kan det och dessutom till riktigt bra priser.

Problemet är att man inte kan sälja riktigt bra unghästar för billigt heller, för då undrar köparna vad det är för fel på dem... :grin:

Även småuppfödare kan vara etablerade uppfödare;). De jag menar som "skänker" bort sina föl är de som bara sporadiskt får för sig att ta ett föl på sitt fina sto. De som inte tänker särskilt långsiktigt och är helt beroende av att få sålt på sitt föl.

Jag tror (hoppas) att även de små medeluppfödarna idag har det förutseendet att de inte skänker bort fölen till vrakpriser. Om man inte får det pris man begär, kan man visst sänka priset men jag hoppas att de har möjlighet att behålla tills en köpare som vill/kan betala dyker upp. För dagens medeluppfödare måste väl också få ekonomi i sin avel?

I detta fall handlar det inte ens om att gå med vinst utan få tillbaka de pengar man lagt ut. Visst kan jag sälja mitt föl billigare än en etablerad uppfödare som lever på sin avel och hästverksamhet, men i längden kan jag inte ta fram föl och gå back tusentals kronor varje år. Det jag ser i förlängningen här är att hobbyuppfödarna som inte har samma vinstkrav inte längre kan föda upp hästar för "normalryttaren" utan kvar finns bara de som måste ta betalt för att överleva själv. Vad händer då? Oseriös uppfödning där man avlar på vad "skit som helst" för det är det som människor har råd att köpa eller fler importer? Jag kan inte heller tänka mig att det är billigare att ha avelsverksamhet i andra länder, typ Tyskland. Så vad är det för kvalitet vi tar in?
En intressant diskussion det här. Vart är svensk avel på väg?

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här. Varför ska jag som stoägare betala betäckningsavgifter på 15 000 kr och uppåt till hingstägaren? Jag vill bara betala för den lilla skvätten sperma jag får och är inte intresserad av att betala för hingstens mat, utbildning etc etc etc det ska han ju ha ändå.
Varför kostar ett paket mjölk 12 kr? Är det för bara mjölken eller för vad det kostar att få fram mjölken till mig? Ingen kan i längden producera något där inte priset på varan täcker de kostnader man haft för att få fram den.

Det är inte så för de flesta uppfödare att varje föl drar runt sig själv.
Ett föl som bli en topphäst/gkhingst eller dyligt drar nog runt en hel del av de andra ekonomiskt...
Många fortsätter ändå för att det är kul och intressant att hålla på.
Investerade pengar och tid är SÄLLAN = pris ut i denna branch.

Men många uppfödare går ju back på sina unghästar/föl, så är det i den här branschen helt enkelt, lika bra att vänja sig.

Man kan aldrig begära att köparen ska se till att uppfödaren får sina pengar tillbaka, men man kan ju alltid hoppas på att få fram det där toppfölet :) Det är väl det som gör att man ändå betäcker sitt sto?

Har själv betäckt ett sto i år och jag instämmer, det är höga insatser och inte ens vet man om man får ett levande föl.... (men jag hoppas såklart på det där toppfölet :p)

Ett föl som bli en topphäst/gkhingst eller dyligt drar nog runt en hel del av de andra ekonomiskt
Det är ju precis så det är - enstaka riktigt bra föl täcker upp förlusten över att de sämre fölen fått säljas under produktionskostnad.
Föder man enbart upp de sämre fölen så går man med förlust hela tiden, men några guldkorn så går det nog jämnt upp i längden.
Det är kanske snarare så att fler stoägare borde titta efter en gång till vad det är de har i avelsboxen, vad det är för sto de skjutsar fram och tillbaka till seminstationen... :idea:

Hade jag själv sålt när jag fick höga bud på min guldklimp så hade jag kunnat föda upp åtminstone 5 föl till för de pengarna, upp till 3 års ålder... (nu behöll jag och fick i stället sälja honom några år senare för en spottstyver - ej igångsatt efter senaste skadan. Men det var ett medvetet val jag gjorde, han var tänkt till mig själv från början)

Visst var det på sshs som Flyinge köpte ett alldeles lysande dressyrstammat föl? Eller var det på en annan auktion? De fölet hade iaf vunnit fölchampionatet och Flyinge betalade runt 120.000:- för den. Skulle gissa att Maloubetungens pris var exkl moms och avgifter.

Nu pratar vi om gångartsfölet som var bäst av ALLA visade föl i ena halvan av Sverige. Jag vet inte hur många föl som visas per år, men det är ganska många och vad de föl som fått "normala" poäng, dvs de flesta föl, säljs för i snitt är nog en mycket lägre summa än den som den dagen drog högsta vinsten. Visst var det ett förstaklassföl, men det har mycket med dagsformen att göra när det gäller att plocka ut det bästa fölet just den dagen. Just detta föl var inte bäst placerad eller fick högst poäng av de visade på varken regional eller championat, utan han var bäst några veckor efter de visningarna. Hade den visningen varit veckan efter eller före hade säkert ett annat föl blivit placerad först, det går väldigt snabbt i utveckling och växtfaser med föl.

Finns kunskapen så tror jag inte det spelar någon roll om fölet kommer från en stor eller liten uppfödare. Det gäller att få tag på ett riktigt bra avelssto och lära sig att kombinera henne med hingstar som kompletterar henne.

När hästarna sedan kommer upp i åldrarna så handlar det även mycket om vilka resurser man satsar dvs sätts treåringen i träning hos ett proffs så får den chansen att visa sig från sin bästa sida redan då. De som lever på sina uppfödningar har ofta flera hästar i träning hos proffs, men om det alltid är de bästa hästarna som är där är jag inte säker på. Hade småuppfödaren kunnat satsa samma resurser på sina hästar är jag övertygad om att det vore fler hästar från dessa i topp på tester och championat.

I detta fall handlar det inte ens om att gå med vinst utan få tillbaka de pengar man lagt ut. Visst kan jag sälja mitt föl billigare än en etablerad uppfödare som lever på sin avel och hästverksamhet, men i längden kan jag inte ta fram föl och gå back tusentals kronor varje år.

I förlängningen är du med andra ord inte konkurrenskraftig och borde ändra inriktning på din verksamhet eller lägga ner den. Så är det i alla andra branscher. Varför inte i hästvärlden?

Jag tror inte heller att det är billigare att föda upp en häst och exportera den till Sverige. Saken är väl den att tyskarna har så många föl som de inte blir av med att de hellre tar en liten slant än ingen alls.

När hästarna sedan kommer upp i åldrarna så handlar det även mycket om vilka resurser man satsar dvs sätts treåringen i träning hos ett proffs så får den chansen att visa sig från sin bästa sida redan då. De som lever på sina uppfödningar har ofta flera hästar i träning hos proffs, men om det alltid är de bästa hästarna som är där är jag inte säker på. Hade småuppfödaren kunnat satsa samma resurser på sina hästar är jag övertygad om att det vore fler hästar från dessa i topp på tester och championat.

Exakt! Jag känner en hobbyuppfödare som jag tycker är ett skräckexempel på den övertro avlare har till sitt stomaterial. H*n betäcker 8 ston om året - alla med oansenlig, ganska trist stostam. Alla avkommor hittills har blivit helt normala och mediokra. Ingen har blivit såld. Vad gör h*n? Jo betäcker igen. Lika många ston. Och fyller vartenda utrymme med sina hästar. Några avkommor har satts i träning, men är ändå inte sålda. Så de står på gården igen och rostar. För vilken spekulant vill sätta sig på en 3-åring som inte har blivit motionerad på två månader?

Hejsan.
Jag födde upp ett hingstfö för ca 4års sedan. Jag gick då på världens blåsning.
Det är fin hoppstam på den. Mamman är efter Marino och Pappan är Irco Mena. Jag sålde hoonom för den pengen han kostade för mig att föda upp honom, jag betalade väl runt 50 000 kr för honom från det att han kom in i stoets magen tills han blev 6 månader, jag sålde honom ner till skåne för 50 000kr sen så var jag och kollade på en hästauktion för ca 2 års sedan och gissa vilken häst som var där, joo min egen uppfödning. Och det västa av allt var att han fick en ny ägare från Tyskland som gav 250 000 kr för honom :S jag höll på att svimma när jag såg vad dom tyckte det var för värde i honom.. Så det jag fick höra sen var att grannländerna betalar tydligen hur mycket som helst för dom gammla halvblods linjerna.. dom ska tydligen vara mer hållbara än dom nya linjerna. :S
Så jag tycker att 50 000kr är billigt för ett föl med BRA äldre stam.

Nu lägger jag mig i diskussionen också och svarar allmänt.

Håller med om att de med mycket resurser ställer sina uppfödningar hos proffs och då får hästarna helt andra chanser! Saken är nog den att de flesta "proffsuppfödarna" inte heller lever på sin uppfödning, de har bara mer pengar i kassan från början och har därför råd att förlora mer pengar...

Sedan handlar det tyvärr inte så mycket om hur bra fölet är om man ska få betalt eller inte. De bästa fölen säljs oftast inte. Det är bara att titta på de hästar som går i topp på unghästchampionaten, väldigt ofta är det uppfödaren som fortfarande äger den (och har haft råd att skicka den till en duktig utbildare).

Tex så såldes en (svenskfödd) fölunge för 35 000 kr som sedan gick i topp både som 3, 4 och 5 åring och idag är på gång upp till GP. Uppfödaren försökte sälja den till flera olika "proffs" men var tvungen att pruta för att få den såld. Fölet var superfint, ingen borde kunnat missa vilken fin häst det var. Ett annat exempel; Sveriges högst bedömda 3-åring var till salu för 150 000 kr, ingen köpte. Såldes ett par år senare (när den gått medelsvår) till en lättklassryttare. Så det är inte så enkelt att få betalt för de riktigt bra hästarna heller...

En rimlig prissättning borde vara följande:
Normalfina föl ska gå (i sämsta fall) jämt upp eller helst lite vinst.
Föl över det normala ska gå med så mycket vinst att det täcker upp för defekta föl, eller för åren då stoet går tomt. Men som sagt, det verkar svårt att komma dit.

Sedan förstår jag inte jämförelsen med mjölkpriserna? Ingen bonde säljer mjölk med förlust år ut och år in, han lägger ner verksamheten.

För övrigt så hjälper det inte att åka till elitfölauktioner. Av alla de föl som jag känner till som är köpta på såna auktioner så har ungefär 8 av 10 blivit klass 2 eller 3 på svenska treårstester och /eller lämnat mediokra avkommor. Allt är inte guld som glimmar... Tyskarna är duktiga på att flascha upp sina hästar ;)

Senast ändrad:

I förlängningen är du med andra ord inte konkurrenskraftig och borde ändra inriktning på din verksamhet eller lägga ner den. Så är det i alla andra branscher. Varför inte i hästvärlden?

Jag tror inte heller att det är billigare att föda upp en häst och exportera den till Sverige. Saken är väl den att tyskarna har så många föl som de inte blir av med att de hellre tar en liten slant än ingen alls.
Är det någon som vet med säkerhet hur vanligt det är att tyska uppfödare går med vinst på sin uppfödning? Skulle de fortsätta att gå med vinst om Tyskland blev av med sina subventioner från staten?

Det är dyrt att ta fram föl, men flera av kostnaderna för stoet hade man ju haft endå, även om stoet inte varit dräktigt så hade hon krävt hovslagare, foder m.m, detta är inte riktigt en kostnad som jag tycker man kan lägga på fölet?
Självklart vill man att det hela ska gå med vinst, men att betala 100.000 för ett föl och sedan ha de löpande kostnaderna för hästen under 2-3 år innan man ens kan börja rida eller att köpa en rätt fin, redan inriden häst för ung. samma summa är ett ganska lätt val för mig iaf. Det finns inget som granterar att fölet kommer hålla hela vägen, stam och prislapp till trots.

Om du är UPPFÖDARE och har skaffat stoet till avel hade du varken behövt köpa henne eller ha några kostnader för henne, alltså måste den kostnaden självklart slås ut på fölungarna hon får.
Resonemanget om att man har kostnaden för stoet i alla fall måste bygga på att hon är en familjemedlem, en dotter i familjen då?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag