Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska bli väldigt intressant att se vad fölen hamnar på i Verden om ett par veckor..
Det låter som du vet hur man får betalt! Jag hörde förra året av bekanta att föl u. ston med bra linjer men som inte gjort så mycket + e. hingst med meriter (typ Empire/Cardento osv) gick för runt 40-50 inkl moms?
Förra året gick dyraste fölungen på SSHS (e. Maloubet de Pleville - Landesfurst) för 80.000:- (vet dock inte om det var inkl eller exkl moms).
Tja, de priserna tog jag från annonser i senaste ridsport bla. Känner heller ingen uppfödare som släpper sina föl för under 40.000:-. De billigare fölen kommer sällan från etablerade uppfödare med stabila stostammar
Självklart kan inte alla föl bli bra och absolut finns det undantagsfall! Men som regel brukar det vara en viss kvalitetsskillnad hos de etablerade uppfödarna (duckar för stormen som inte håller med mig...). Jag kan ju bara tala ur egen erfarenhet och enligt den är det de gamla uppfödarna som får bra betalt för sina föl medan en hobbyägare får sämre betalt.
Först - HUR stor andel av alla föl som föds tror du kommer från de "etablerade uppfödarna med stabila stostammar"? Med tanke på att medeluppfödaren idag är en kvinna "i sina bästa år " med ett eller två avelsston...De billigare fölen kommer sällan från etablerade uppfödare med stabila stostammar. De kommer oftast från någon som som endast tagit ett föl från sitt sto och sominte har plats till installningen. Kan visst vara fina föl, men de kommer inte från en verksamhet som måste ha en vinstmarginal och därav kan man hitta fynd. Tror dock att det är svårare att hitta de guldklimparna.
Det är ju precis så det är - enstaka riktigt bra föl täcker upp förlusten över att de sämre fölen fått säljas under produktionskostnad.Ett föl som bli en topphäst/gkhingst eller dyligt drar nog runt en hel del av de andra ekonomiskt
Visst var det på sshs som Flyinge köpte ett alldeles lysande dressyrstammat föl? Eller var det på en annan auktion? De fölet hade iaf vunnit fölchampionatet och Flyinge betalade runt 120.000:- för den. Skulle gissa att Maloubetungens pris var exkl moms och avgifter.
I detta fall handlar det inte ens om att gå med vinst utan få tillbaka de pengar man lagt ut. Visst kan jag sälja mitt föl billigare än en etablerad uppfödare som lever på sin avel och hästverksamhet, men i längden kan jag inte ta fram föl och gå back tusentals kronor varje år.
När hästarna sedan kommer upp i åldrarna så handlar det även mycket om vilka resurser man satsar dvs sätts treåringen i träning hos ett proffs så får den chansen att visa sig från sin bästa sida redan då. De som lever på sina uppfödningar har ofta flera hästar i träning hos proffs, men om det alltid är de bästa hästarna som är där är jag inte säker på. Hade småuppfödaren kunnat satsa samma resurser på sina hästar är jag övertygad om att det vore fler hästar från dessa i topp på tester och championat.
Är det någon som vet med säkerhet hur vanligt det är att tyska uppfödare går med vinst på sin uppfödning? Skulle de fortsätta att gå med vinst om Tyskland blev av med sina subventioner från staten?I förlängningen är du med andra ord inte konkurrenskraftig och borde ändra inriktning på din verksamhet eller lägga ner den. Så är det i alla andra branscher. Varför inte i hästvärlden?
Jag tror inte heller att det är billigare att föda upp en häst och exportera den till Sverige. Saken är väl den att tyskarna har så många föl som de inte blir av med att de hellre tar en liten slant än ingen alls.
Det är dyrt att ta fram föl, men flera av kostnaderna för stoet hade man ju haft endå, även om stoet inte varit dräktigt så hade hon krävt hovslagare, foder m.m, detta är inte riktigt en kostnad som jag tycker man kan lägga på fölet?
Självklart vill man att det hela ska gå med vinst, men att betala 100.000 för ett föl och sedan ha de löpande kostnaderna för hästen under 2-3 år innan man ens kan börja rida eller att köpa en rätt fin, redan inriden häst för ung. samma summa är ett ganska lätt val för mig iaf. Det finns inget som granterar att fölet kommer hålla hela vägen, stam och prislapp till trots.