Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
Sv: Priser på fölungar

jag tycker självklart att jag som fölköpare att man betalar minst det fölungen kostat och sen lite till för att uppfödaren inte ska gå plus minus noll.
Om köparen inte är beredd att betala DET priset, då får de leta sig en billigare häst helt enkelt. Om vi ska få fram bra hästmaterial i Sverige så gäller det att vi hjälps åt och är beredda att betala det pris det kostar. Vem f-n vill tillverka bilar om företaget sen inte går med vinst?
Att jämföra med mjölk går inte heller. Vi betalar SJUKT lite för mjölken - jämfört med vad den kostar att egentligen tillverka! Varför är de flesta bönder beroende av BIDRAG? jo, för att svenskarna är för snåla o vill inte pröjsa för varorna i butiken.
(sen gnäller vi över dålig kvalité och att mkt produktion läggs ut på utlandet)

Nä. För att svensk avel ska gå framåt och för att vi ska få fram bra hästar som presterar så gäller det att köparsidan oxå är beredd att betala och se till att uppfödarna får mat på köksbordet oxå.

Ingen ifrågasätter väl vad en BIL kostar att tillverka? Nä, där betalar man bara priset som är satt på vindrutan. Sen kan det lika gärna vara så att bilen kostade inte ens hälften att producera.

Men ang hästar så är det ju samma tendens på vuxna hästar.
Folk letar GPhästar i kategorien 50 - 80 000 kronors klassen! De har SJUKLIGT höga krav på en häst i 50 000 kronorsklassen!
Jag är absolut inte rik o kan inte ens köpa min fölunge om jag inte får sälja en annan först - men tycker att för 50 000 får man en trevlig allroundhäst med bra temperament o hyffsade gångarter. Inte mer än så.

Men som sagt, folk vill betala Noll kronor och få med sig nästa OSstjärna hem till stallbacken :D

Vad kostar det att ta fram ett föl???
Prisexempel:
Betäckningskostnader 15 000 kr, extra vaccination av sto 300 kr, vaccination föl 600 kr, fölförsäkring 1000 kr, verkning av föl 550 kr, registreringspapper 1000 kr, fölvisning 450 kr. Till detta kommer: hållande av sto 1,5 år grovfoder 15 000 kr, kraftfoder 5 000 kr, halm 1 800 kr, hovslagare 1 000 kr, vacc 300 kr, försäkring 3 000 kr, körning till hinst, visning, veterinär etc 500 kr. Summa sumarium runda slängar 45 000 kr och detta är billiga priser eftersom vi kan köpa t ex billig halm, har en del eget hö, ingen av de dyraste hingstarna, vi kör stoet till vet för vaccination i s f hembesök m m.
Eftersom vi har stall hemma innefattar inte det vad det kostar att hålla stallplats, vatten, elektricitet, hagarnas underhåll, stallets underhåll, bortforsling av gödsel o s v. Jag har heller inte räknat med förslitningsutrustning till stoet så som täcke, borstar, träns, grimmor...
Inköp av sto, fordon som kan dra transport, transport...
Man kan sedan tillägga att här har inga kostnader lagts på för eventuella veterinärkostnader om stoet eller fölet blir sjuka eller skadade. Det räcker med en komplicerat fölning så ryker ett antal tusen till. (Än värre, fölet dör och alla pengar är utkastade)
Jag är hobbyuppfödare vilket betyder att jag inte lever på det. Lägg då till om en uppfödare dessutom ska få lön för sin möda och kunna betala min egen mat mm. De måste ju i princip ha ett prestationssto, vilket betyder att de lagt åtskilliga tusenlappar på utbildning, träningar, tävlingar, utrustning bla...bla...bla
Är det då dyrt med 100 000 kr för ett föl där stoet tävlat höga klasser, en välrenomerad hingst som är lite dyrare och ett föl som visas med goda poäng?
Jag bara undrar vad ni andra säger om detta?

Jag är också en hobby uppfödare, men jag tycker det är tråkigt att pengarna skall vara så avgörande.......
Hästar är mitt liv, och har varit det i 40 års tid, och mer och mer genom årens gång, har prislappen på fölungen blivit något utav en prestige.

Jag säljer utan problem ett föl med förlust om köparen passar till den blivande hästen.
Och jag är lika glad för det. :idea:

Håller med dig. Det är uppfödaren som fortfarande äger hästen, det är alltså h*n som sätter priset, inte köparen. Man får fråga vad fölet kostar och betala den summan om man vill ha fölungen. Har man inte råd så får man leta vidare. Hoppas du hittar en häst som passar :)

Senast ändrad:

Jag är också en hobby uppfödare, men jag tycker det är tråkigt att pengarna skall vara så avgörande.......
Hästar är mitt liv, och har varit det i 40 års tid, och mer och mer genom årens gång, har prislappen på fölungen blivit något utav en prestige.

Jag säljer utan problem ett föl med förlust om köparen passar till den blivande hästen.
Jätteroligt för dig att du har den ekonomin att du kan göra så :)
Tyvärr så tror jag att det är få männinskor i Sverige som har råd att producera hästar med förlust. Visst någon enstaka gång, men inte i längden. Vanliga uppfödare är inte rikare än den vanliga ryttaren. Jag föder också upp hästar för att det är roligt. Just för att det är roligt så vill jag fortsätta, och det skulle inte gå om jag gick med förlust. Har inga ambitioner på att kunna leva på uppfödningen, men trots att jag har ett heltidsjobb som drar in pengar så har iaf inte jag råd att sälja fölungar för 30 000 kr (dvs med förlust)...

Jätteroligt för dig att du har den ekonomin att du kan göra så :)
Tyvärr så tror jag att det är få männinskor i Sverige som har råd att producera hästar med förlust. Visst någon enstaka gång, men inte i längden. Vanliga uppfödare är inte rikare än den vanliga ryttaren. Jag föder också upp hästar för att det är roligt. Just för att det är roligt så vill jag fortsätta, och det skulle inte gå om jag gick med förlust. Har inga ambitioner på att kunna leva på uppfödningen, men trots att jag har ett heltidsjobb som drar in pengar så har iaf inte jag råd att sälja fölungar för 30 000 kr (dvs med förlust)...[/QUOTE

Så vad väljer du;

En köpare som betalar 50 000 kr, men är en ren fritidsryttare.

En köpare med utbildning, tävlings erfarenhet kanske tom placeringar på tävlings banan, men han/hon kan tyvärr inte betala mer än 25 000 kr.

wolken fee;12627768 .. [QUOTE skrev:
Så vad väljer du;

En köpare som betalar 50 000 kr, men är en ren fritidsryttare.

En köpare med utbildning, tävlings erfarenhet kanske tom placeringar på tävlings banan, men han/hon kan tyvärr inte betala mer än 25 000 kr.

Jag har varit i båda situationerna och sanningen är att jag inte sålde till någon av dem. Jag förstår inte varför man måste välja pengar ELLER bra ryttare?
Den ena var en meriterad ryttare (placeringar i svåra klasser) som bjöd ett lågt pris. Samtidigt var det flera olika lättklassryttare (med placeringar i LA på regional nivå) som bjöd mer. Dessa ryttare tyckte inte jag hade tillräckligt med meriter. Det slutade med att hästen såldes till en ryttare med ganska mycket meriter (i medelsvår) och med unghästvana till ett pris som jag var nöjd med. Kanske skulle hästen få mer chanser med den duktigaste ryttaren, men jag har verkligen inte råd att gå i förlust hur mycket som helst. Risken är ju också att om man säljer billigt till en "kändis" så säljs hästen ganska snart vidare till en medioker ryttare med pengar, och då har man som uppfödare varken fått det ena eller det andra.

Senast ändrad:

Ja är man ekonomiskt oberoende eller gillar att ha ett svindyrt fritidsintresse där pengarna bara försvinner utan att det märks i den privata ekonomin så då går det ju finfint. Jag jobbar 100% men skulle aldrig i mitt liv kunna avla fram en fölunge som kostat mig 40 000 kr i tillverkning o sen sälja den för 30 000! Mina hästar är oxå mitt liv, men den privata ekonomin är alldeles för känslig för sådana brakförluster.

Tror inte att de seriösa uppfödarna är mindre noga med var deras avkommor hamnar; snarare tvärtom. De är mkt medvetna om vikten att hästen hamnar hos rätt köpare för att fölungen ska matchas rätt i framtiden = snygg PR för uppfödaren. Är det en medioker fölunge så hamnar den troligtvis ändå hos nån som är duktig och hästvän; just för att hästarna alltid kommer bära uppfödarens namn med sig in i framtiden.

Tror inte heller att prislappen är någon prestige, det är ett resultat av bra avel och en kvalitet och en medvetenhet som ökar överallt. Från början var svensk avel darrande och "klen" men ju skickligare uppfödare vi får å ju finare hästar som avlas fram ju dyrare blir helt enkelt prislappen. Som man brukar säga, man får vad man betalar för.
Sen finns det självklart undantag som tar hutlösa priser för totalt mediokra fölungar ; men de blir nog svårsålda i dagens konkurrens.

Det klart, så långt tänkte jag visst inte just då.. :o

Exakt! Jag känner en hobbyuppfödare som jag tycker är ett skräckexempel på den övertro avlare har till sitt stomaterial. H*n betäcker 8 ston om året - alla med oansenlig, ganska trist stostam. Alla avkommor hittills har blivit helt normala och mediokra. Ingen har blivit såld. Vad gör h*n? Jo betäcker igen. Lika många ston. Och fyller vartenda utrymme med sina hästar. Några avkommor har satts i träning, men är ändå inte sålda. Så de står på gården igen och rostar. För vilken spekulant vill sätta sig på en 3-åring som inte har blivit motionerad på två månader?

samt delvis kl

Blir bara lite nyfiken, vad är oansenlig, trist stostam enl. dig? Tycker andra också så? Och vad är anledningen till att vederbörande inte håller igång sina treåringar?

Jag ser det så här om jag tittar till mig själv efter att ha läst ditt inlägg. Att jag själv väljer att betäcka om mina ston är för att det är ändå en viss leveranstid och ska man hänga med så är det lite som flyinge säger (och det är inte ofta jag håller med dem) att det kommer bli brist på unghästar om några år. Så ser jag det som en planering att ha säljbart material i de åldrar som köpare oftast efterfrågar dvs inte föl.

Jag säljer inte mina avkommer till underpris, sålänge jag har plats och ekonomin tillåter att de "går här och rostar" vilket de flesta ett och tvååringar gör oavsett var i landet de bor... Däremot kan jag själv ofta höra en underton av surt från de bekanta hästkunniga som alltid undrar varför vi betäcker så mycket, oftast visar de sig att de inte har råd själva.

Bara en liten tanke att man kanske inte ska döma andra för sitt sätt att se på saken. Sen håller jag med om att det är tråkigt om man bara låter hästarna stå och värdet ökar inte precis om man inte gör något med dem.

Kom på en sak, jag gav ju faktiskt bort min ena uppfödning till veterinären pga två orsaker. Men det visade sig bli en affär som i slutänden faktiskt gått på plus. (men då var det en travare och den avelsbiten har vi lagt ner, han var sist ut av de uppfödningarna.)

Gira :banana:

Med 6 st åringar, 4 st tvååringar på "rost" samt en treåring som för stunden är konvalecent.

Men ang hästar så är det ju samma tendens på vuxna hästar.
Folk letar GPhästar i kategorien 50 - 80 000 kronors klassen! De har SJUKLIGT höga krav på en häst i 50 000 kronorsklassen!
50 000 får man en trevlig allroundhäst med bra temperament o hyffsade gångarter. Inte mer än så.

Men som sagt, folk vill betala Noll kronor och få med sig nästa OSstjärna hem till stallbacken :D

Kan inte annat än hålla med.

Gira :banana:

Jo så är det ju :) Men eftersom jag inte vet vad fölungar kan tänkas kosta i avgifter etc så vet jag ju heller inte vad som är "överpris" eller "normalpris". Som sagt, vissa sätter ut hästar för hutlösa priser o jag har svårt att se att en fölunge med knappt godkända föräldrar är värd 70 000 kr. Man ska ju betala för kvalitet , självklart, men man kan ju inte betala hur mkt som helst för "vad som helst".

Exakt! Jag känner en hobbyuppfödare som jag tycker är ett skräckexempel på den övertro avlare har till sitt stomaterial. H*n betäcker 8 ston om året - alla med oansenlig, ganska trist stostam. Alla avkommor hittills har blivit helt normala och mediokra. Ingen har blivit såld. Vad gör h*n? Jo betäcker igen. Lika många ston. Och fyller vartenda utrymme med sina hästar. Några avkommor har satts i träning, men är ändå inte sålda. Så de står på gården igen och rostar. För vilken spekulant vill sätta sig på en 3-åring som inte har blivit motionerad på två månader?

Fast vid den här årstiden så är det väl sunt att 3-åringen "stått och rostat" i 2 månader? Förstår inte köparna att 3-åringarna behöver gå på bete efter inridning så är det inte några drömköpare ändå ;)
Sedan är det olika vad som menas med en bra möderne, smaken är olika. Vissa tycker att det är ett bra möderne bara det är några utländska kända hingstar som morfar och morfarsfar, andra vill ha en bra stostam, dvs stona är det viktigaste. Har du superkoll på vad den uppfödarens stostammar har lämnat? Ofta dömer folk stona bara efter hingstarna i stammen.

De flesta nygodkända hingstar kostar ungefär 10 000 kr + moms att betäcka med (sedan tillkommer givetvis allt annat, tex veterinäravgift, stationsavgift, uppstallning osv). Men det är alltså rimligt med ca 50 000 kr tycker jag. Då har uppfödaren gått ungefär jämt upp, om det inte var jättemycket strul med att få stoet dräktigt (då kan veterinäravgifterna dra iväg). Om fölet eller stoet blir sjukt så kostar ju det också, men de pengarna är svåra att få tillbaka som uppfödare. För övrigt är det foderkostnader, hovslagare, försäkring, registrering, chipmärkning, vaccinationer, resor, osv som drar pengar för uppfödaren.

Ja är man ekonomiskt oberoende eller gillar att ha ett svindyrt fritidsintresse där pengarna bara försvinner utan att det märks i den privata ekonomin så då går det ju finfint. Jag jobbar 100% men skulle aldrig i mitt liv kunna avla fram en fölunge som kostat mig 40 000 kr i tillverkning o sen sälja den för 30 000! Mina hästar är oxå mitt liv, men den privata ekonomin är alldeles för känslig för sådana brakförluster.

Men låt oss skilja på två saker: 1) Ren ekonomi, där priserna styrs i huvudsak av tillgång och efterfrågan, och där man anpassar sin verksamhet efter förutsättningarna - för om du inte har märkt det, har vi just nu en ekonomisk kris i landet som pressar priserna på det mesta! Tack vare lågt värderad krona har vi ändå lyckats hålla exporten ganska hög. 2) Avel av sentimentala skäl, där vi (enligt dig) ska vara solidariska och ge konstgjord andning till uppfödare som för länge sedan borde ha slutat med sin verksamhet, men som inte vill, "för att hästarna är mitt liv".

(Dessutom är det tydligen räddningen för svensk avel också, att ge bidrag till dessa förlustaffärer.) Ett annat ord för att beskriva en sådan syn på företagande är protektionism. Det är intressant nog samma mekanism som ligger bakom de uppmärksammade jordbruksstöden inom EU, men där är det franska bönders olönsamma business som vi sponsrar, också det av sentimentala skäl och för att kortsiktigt rädda jobb.

Jag tror inte alls att kvantitet är enda svaret på hur man får fram kvalitet. De där medelålders kvinnorna med ett eller två ston, avlar de besjälade av tanken att just deras hästar ska föra SWB in i framtiden? Eller är det av praktiska skäl, kvinnor som betäcker märrarna när de själva blir gravida eller stona skadar sig eller barnen tar för mycket tid så avel verkar som ett kul alternativ? Jag tror inte att tanken om ett högre ändamål driver majoriteten av dessa stoägare.

En annan aspekt är att fokus ligger alldeles för mycket på hästmaterialet och för lite på ryttarna. Varför avla superhästar när det vi saknar är (tillräckligt många) duktiga ryttare, och hästarna ändå går på export av den anledningen?

Jag förstår ditt resonemang.
Det där med att svenska uppfödare ska bilda kartell och på så sätt pressa upp priserna fungerar inte i praktiken. Så vill man fortsätta får man nog ta vissa förluster, tyvärr.

Jag förstår ditt resonemang.
Det där med att svenska uppfödare ska bilda kartell och på så sätt pressa upp priserna fungerar inte i praktiken. Så vill man fortsätta får man nog ta vissa förluster, tyvärr.

Kul att du förstod mitt tankesätt......:angel:

eh... nu tror jag du missuppfattade mig. Jag har inte sagt att man ska stötta avel som sker pga sentimentala skäl. Jag har sagt att man måste vara beredd som köpare att betala för Kvalitet om det är kvalitet man vill ha!

Svaret som du citerat var ju menat till kvinnan som avlat hästar i 40 år för "skojs skull" och hellre väljer en bra familj än tjänar kosing; jag menade att något sådant skulle jag aldrig ha råd med ; att avla o gå med förlust! Men skoj för henne att ha råd att avla o förlora pengar.

Jag har heller inte sagt att det är mängden hästar som ger kvalitet. Men alla vill inte ha GPhästar och då är det ju jättebra att det finns de som avlar hemma bakom stallknuten "på sitt fina snälla sto" o säljer mediokra föl för mindre summor och kanske går jämnt upp.

Men om ryttare vill ha kvalitetshästar i framtiden så måste de ju vara beredda att stötta de seriösa uppfödarna som avlar med ett mål i sikte att förbättra den svenska hästen - många verkar ju tro att de kan få en blivande OS-stjärna för 45 000 kr och vill heller inte betala mer.
Vad ska då uppfödarna välja för material? Om köparen inte betalar mer än 45 000, ja då lär de ju välja sämre hingstar o sämre ston för att tillverkningskostnaden ska bli lägre så att dessa 45 000 inbringar liten vinst oxå.

(som exempel bara)

Vill man ha en superstjärna får man vara beredd att betala för den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag