Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på stallpass och när någon åker bort byter vi med varandra, tjänster och gentjänster. Det är dock en hästägare som åker bort väldigt mycket och de andra hästägarna i stallet har tröttnat på att jämt ta hand om dennes häst och stallpass utan att kunna få något tillbaka, för ingen annan åker ens bort så mycket och behöver/vill ha så mycket hjälp tillbaka. Så de senaste gångerna har jag själv tagit hand om hästen i fråga när denne hästägare har åkt bort, men nu börjar även jag tröttna. Häromdagen fick vi reda på att hästägaren ska vara borta totalt 38 dagar i vinter och nu känner jag att det är dags att ta betalt för extrahjälpen. Alltså jag är helt inne på att man ska kunna resa iväg på en weekend eller till och med någon längre semester per år utan att behöva betala, det ska istället gå att byta med varandra, men som sagt det här blir väldigt mycket och det är samma visa varje år. Dessutom mitt i den "värsta" tiden med snö, slask och fruset vatten i hagarna, över jul och nyår när man har mycket annat för sig.
Men nu till frågan, jag har ingen aning om vad jag skulle kunna ta betalt för detta! Stallet är ute på landsbygden och det är ingen vanlig tjänst häromkring, utan mest i städerna gissar jag och där är hyrorna överlag mycket högre. Vilket kanske inte spelar någon roll i och för sig. Rent spontant tänker jag 100 kr per dag, det kanske låter mycket om man tänker "vadå, mocka en box tar ju 5-10 minuter och du är ju ändå i stallet..." men jag menar att det är mycket mer än att bara mocka boxen. Tillsyn och ansvar för hästen i 38 dagar, som sagt slit och släp med vatten till hagen varje dag eftersom det är vinter och fryser över natten, på jul och nyår, hästägarens stallpass, om hästen skulle bli sjuk eller skadad så står jag där - vilket jag förstås gör ändå men då kan jag ju ringa hästägaren som är hemma, nu befinner hen sig i ett annat land. 100 kr per dag i 38 dagar blir ju 3800 kr (inklusive moms!), hästägaren kommer säkert tycka att det låter mycket med tanke på att dennes stallhyra är 1000 kr/månad (utan grovfoder och strö). Men samtidigt så är väl det hästägarens problem, om man väljer att resa bort så mycket? Det största problemet är nog att jag är alldeles för mesig. Det hade varit skönt att höra lite vad ni tycker och har för erfarenheter av detta!
Om du hade skött min häst vad gällande god tillsyn med täcken och foder och kärlek som om det vore din häst hade jag LÄTT betalat 1-200kr per dag! Min häst ska ju lida av mitt periodvis stressiga liv!