Pris för föl

Sv: Pris för föl

Du kan väl inte mena att det har undgått dig vad som hänt med bilindustrin under lågkonjunkturen...?

Vi får väl se vad som händer på hästfronten, själv hoppas jag att "hobbyavlarna" (min definition: De som inte behöver tjäna pengar på sina uppfödningar) kommer sluta att betäcka i så stor omfattning. På min seminstation kan man nog se en indikation - vi seminerade säsongens första SWB-sto idag!

Trenden är inte densamma på en större station i Skåne som jag använder mig av-de har fler ston än någonsin hittills vid den här tiden på säsongen.

Det är inte intressant. Bilindustrin drivs av vinstintresse, den måste göra vinst. Gör den inte det, försvinner bolag eller köps upp!
Varför är det inte intressant? Du jämförde med bilindustrin och det gjorde jag med. Bilarna kostar inte hälften av tillverkningskostnaden. Varför ska hästarna göra det? Det finns som sagt köpare som letar flera år innan de hittar en häst till rätt pris enlig dem. För dem är det uppenbarligen inte köparens marknad. Det finns alltid en viss del av bilar, hus, hästar, båtar, what ever, som säljs till fyndpriser (underpriser), men det är inte det som är "normalpriset" för det.

Därför att bilindustrin anpassar produktionen efter efterfrågan! Det gör inte hästbranschen. Det är den stora skillnaden.

Vill tillägga att min lista över Hästnet-annonser bara innehåller grönpapprade SWB.

Men jag fattar inte? Jag måste ju få sålt hästarna? Det går troligen inte lättare om man begär det dubbla, eller??

Ibland undrar jag om många lever i en drömvärld? Varför är i annat fall inte min åring såld, som annonserats ganska flitigt ändå?
Jag kanske har drömt det jag skrev i inlägg 71, fast jag är ganska övertygad om att det är verklighet :p Som jag skrivit tidigare, det finns exempel åt båda hållen. Men de som gör fynd vill gärna tala om det så att alla hör :idea:

Därför att bilindustrin anpassar produktionen efter efterfrågan! Det gör inte hästbranschen. Det är den stora skillnaden.

Jag säger det igen: det finns uppenbarligen rätt många spekulanter som inte lyckas hitta häst till "rätt pris" fast de letat i flera år. Så då fattas det tydligen hästar enligt en del. Och det är ju jättebra för oss hästuppfödare! :)

Fast du valde bara ut de billiga annonserna och hoppade över de med normala priser och över, vilket inte är ett bra sätt att spegla sanningen...

Vi kan göra ett test då. Sätt ett pris som ni tycker är rimligt på mina saluhästar, så ska jag lägga ut dem på annons och se om jag får sålt dem till det priset :).

Camaro M - Cortez, född 2010
Cyrano de Bergerac - Cortez, född 2009
Ludde - xx, född 2010

Alla är ston. Mamma till de första: http://www.blup.se/sv-se/horses/21539-magic-mist-36-swb, mamma till den sista: http://www.blup.se/sv-se/horses/41346-olympic-nova
Jag kan för lite om dina hästars stammar för att kunna avgöra det (eller jag "känner" ju MMs stam ganska väl men ändå), dessutom måste man se dem i verkligheten. Jag vet iaf att jag har fått det jag velat när jag sålt, förr eller senare. Har dessutom, som jag skrivit tidigare, kunnat tacka nej till flertalet köpare på olika hästar.

Senast ändrad:

Jag menade inte att ge en helhetsbild, någon frågade var alla de billiga hästarna på Hästnet fanns - jag valde att visa dem.

Men du kan tillräckligt för att säga att de är för billiga...? Och det är därför de inte säljs då - för att priset är för lågt??

Allt säljs inte via Hästnet utan på kontakter
(eller på hörsägen)

De två först undan Cortez-stoet, kontakta de personer som har tävlat moders olika framgångsrika släktingar, berätta vad du har och ha ett fast pris färdigt (inget mespris, då kan man ju tro att nått är fel eller att du inte tror på avkomman själv).

Ludde-fölet, kontakta hingstägaren och tipsa, ha ett fast pris.

Men du kan tillräckligt för att säga att de är för billiga...? Och det är därför de inte säljs då - för att priset är för lågt??
Jag har inte skrivit att de är för billiga :confused:
Däremot undrade jag hur du förklarar för skattemyndigheten att du går med förlust. Du skrev att du ville att hobbyavlarna försvann, eller skulle bli färre iaf, eftersom de gör att priserna sjunker. Då svarade jag att trots att jag är hobbyavlare som tar jag uppenbarligen mer pengar för mina hästar än vad du tydligen gör (jag baserar det på vad du skrivit i den här tråden om vad du tycker är rimliga priser). Ändå anser jag att jag inte går med vinst på mina hästar (snarare plus minus noll om jag räknar "snällt"). Därav frågan om hur du kan driva ett företag utan att gå med förlust.

De två först undan Cortez-stoet, kontakta de personer som har tävlat moders olika framgångsrika släktingar, berätta vad du har och ha ett fast pris färdigt (inget mespris, då kan man ju tro att nått är fel eller att du inte tror på avkomman själv).

Det har jag faktiskt gjort (flera av dem), men ingen av tävlingsryttarna vill ha så unga hästar.

Jag mailar alltid ägarna till mina föls pappor och berättar vad det blev, om den är till salu och till vilket pris, men har fortf inte sålt nån den vägen.

Att annonsera på internet ÄR ganska döfött, det vet jag. Annonserna drunknar i mängden!

Men det är intressant att höra att "du är alldeles för billig", fastän ingen kan säga en siffra som de tycker är lagom ;).

Hur kan du gå med vinst om du begär 40' ? Har du räknat med lokalkostnader (inköp och underhåll), stoets inköp och omkostnader, de år som det inte blir något föl, veterinärkostnader för sto och föl, registrering, bensinpengar, reklamkostnader, arbetstid, försäkringar osv? I så fall är jag imponerad. :)

Senast ändrad:

Stammen är tilltalande, det är det jag gått på.
Tycker de borde ligga på de som jag hittade på Hästnet, dvs fölen på 60-65.000kr. "Ludde" är lite snackehingst och nu när Roine äger honom så kommer han säkert att synas i pressen. Det är ju viktigt eftersom många vill ha avkommor efter en hingst de känner till.

Det är inte meningen att du ska känna dig påhoppad, hästarna dina är ju fina och det är synd om du inte ska få betalt för dem.

Jag känner mig absolut inte påhoppad :). Jag tycker att det här är en mycket intressant diskussion. Jag har kompisar som säljer föl för 100' + moms... så visst går det. Men jag tycker att flera av er här inne är väl naiva, faktiskt. Vi är de facto i en lågkonjunktur, och att köpa föl/unghästar är troligen det som prioriteras bort ganska tidigt hos den "normale" konsumenten.

Det är också ett faktum att väldigt många unghästar slumpas bort! Det är fler än någonsin, jag läser så otroligt mycket hästannonser så det tycker jag mig kunna säga säkert.

Själva bor vi på gård med billiga byggnader och eget foder, så för oss gör det egentligen ingenting att hästarna blir kvar ett år eller två till - rent ekonomiskt. Däremot så måste man ju få in lite pengar varje år för att täcka sina kostnader, och dessutom räcker inte tiden till alla unghästar.

Jag tror dock på det jag gör, jag har bra ston och jag har många - det borgar för att få god lönsamhet enligt min bedömning.

Jag ska ta dina siffror i beaktande :).

Eeeexakt! Tillgång och efterfrågan. Vill man inte minska priset så att produktionen går med förlust, måste man minska produktionen. Vilket uppfödare inte gör.

Över huvud taget verkar det som om hästbranschen alltid går på maxtryck i den här typen av trådar. Det finns inga dåliga år, typ. Marknaden är ständigt lika het. Är det självförnekelse? Eller ser folk inte annonserna "måste bort - nu sänkt pris!!!" eller de inridna treåringarna som är till salu för 50,000 - trots att "produktionskostnaden" torde ha varit minst det dubbla, för att inte säga tredubbla, även för en medelmåttig individ? Hur kan man samtidigt påstå att det inte sker en generell prisdumpning?

Det är så naivt att förespråka minimipriser i förhållande till produktion när det gäller just den egna produkten. Vem bryr sig om tröjan från HM kostade 3 kronor att tillverka, för att produktionen slängts ut till tredje världen? Hade den tillverkats här hade affären gått minus, alltså minskar man kostnaderna i stället. Ser ingen klaga på det - eller om platt-tvpriset går ner - så länge det inte drabbar mig... :grin: Typ.

Jag känner mig absolut inte påhoppad :). Jag tycker att det här är en mycket intressant diskussion. Jag har kompisar som säljer föl för 100' + moms... så visst går det. Men jag tycker att flera av er här inne är väl naiva, faktiskt. Vi är de facto i en lågkonjunktur, och att köpa föl/unghästar är troligen det som prioriteras bort ganska tidigt hos den "normale" konsumenten.

Det är också ett faktum att väldigt många unghästar slumpas bort! Det är fler än någonsin, jag läser så otroligt mycket hästannonser så det tycker jag mig kunna säga säkert.

Själva bor vi på gård med billiga byggnader och eget foder, så för oss gör det egentligen ingenting att hästarna blir kvar ett år eller två till - rent ekonomiskt. Däremot så måste man ju få in lite pengar varje år för att täcka sina kostnader, och dessutom räcker inte tiden till alla unghästar.

Jag tror dock på det jag gör, jag har bra ston och jag har många - det borgar för att få god lönsamhet enligt min bedömning.

Jag ska ta dina siffror i beaktande :).
Fast jag gillar inte riktigt att du antyder att jag är naiv (för du skriver "flera av er" och det är inte så många som skriver om att det är för billigt med 25 000 kr, så jag är ju en av de naiva). De facto så är jag inte naiv eftersom jag sålt hästar för betydligt högre summor och även sagt nej till spekulanter som bjudit betydligt mer än de summor ni nämner. De facto är också att det finns massor av folk som inte hittar hästar att köpa. Det finns som sagt två sidor av myntet. Vissa hästar slumpas bort, men det finns också brist på hästar (eftersom folk de facto får leta i flera år för att hitta dem).

Sedan är jag fortfarande nyfiken på hur du kan sälja för 40' och ändå kunna redovisa vinst. Bara betäckningskostnaderna och registrering kostar en del och din bil drar väl också bensin och kostade en del i inköp. Även om man har eget stall och foder så är det inte gratis. Din egen arbetstid som du lägger på hästarna kan du inte heller värdera speciellt högt. Jag som hobbyuppfödare räknar ju inte in arbetstiden och stoets inköpskostnad. Jag har eget stall (köpte dessutom gården till mkt bra pris), dealar för billigare hingstavgifter osv, men anser ändå att jag i bästa fall går jämt upp om fölet säljs för 45-50' kronor. En treåring måste kosta minst 90-100 000 kr för att gå jämt upp (på mina premisser, se ovan), då rider jag in själv och räknar som sagt på en "lön" på 0 kr/timme. Det förutsätter naturligtvis att man haft turen att hästen inte skadat sig på vägen (vilket skulle innebära dyra vet.kostnader).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 113
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka