Pris för föl

Sv: Pris för föl

Som köpare vill jag betala så lite som möjligt, och i dagens ekonomiska läge tror jag att 15-20000:- för ett ofött föl är OK, 25000:- för ett fött föl med förutsättningarna som TS skriver.

Vill och vill.

Jag känner ingen som säljer sina föl så billigt...allvarligt tror jag att det finns många som gärna vill att det ska vara "köparens marknad", sanningen är att vill man ha bara så lite kvalité så kostar fölen 40.000 kr och mer.
Med lite kvalité menar jag gröna papper (i ordning och utan travarmamma), vaccinerade, avmaskade, hanterade, skötta hovar o s v.
För välstammade föl stiger naturligtvis priset.

Skulle man generellt få 25.000 kr för Cartier-fölen så bör de stoägare som tänkt att använda hingsten kontakta hingstägaren och meddela att priset för betäckningen måste sänkas rejält.

Varför tycker ni att det är okej att bara uppfödarna ska göra stora förluster? Är vi inte på avelsforumet, det borde vara många uppfödare här.
Hingstägarna/hållarna, veterinärerna, foderleverantörerna, utbildarna, tränarna, köparna o s v ska ha kostnadstäckning och vinst medans uppfödarna ska minsann finna sig i att gå med förlust "bara hästen får det bra hos lilla Lisa".

Senast ändrad:

Det finns trevliga 2- och 3- åringar för det priset också. Så varför köpa föl? Menar du att det skulle vara säljarens marknad?

Alla som anser att föl ska säljas för 25 000 kr. :idea:

Men vi säger inte att man måste sälja till underpris. Däremot - om man måste sälja idag - så kan det bli så (troligen) att man får lov att sälja till underpris.

Det finns massor av uppfödare som inte har möjlighet att behålla sina unghästar länge nog.

Kan berätta att jag själv var erbjuden en tvååring i våras för 17', inkl moms!! Den var välstammad med en meriterad pappa och en mamma som lämnat några bra ridhästar - ingen toppstam - men fullt tillräckligt. Nu hade jag inte tiden så jag avstod, men visst finns det MASSOR av fynd där ute!

Intressant diskussion! I dagsläget är det nog tyvärr så att man kan köpa ett föl med hyfsad stam för 25000:-. Du skriver att du hellre tar ihjäl fölet än säljer det för den summan. Såklart vore det bästa om alla uppfödare kan gå med vinst med att sälja sina hästar, men det är bara ett litet fåtal som gör det. Skulle du göra samma sak med en 3 åring istället för att sälja den för 75000:-? Jag ser hyfsade 3 åringar ute för lägre pris än så, och det kostar minst 25000:-/år att bara hålla hästarna. Alla hästar blir inte stjärnor trots meriterade stammar. Då är det bättre att sälja av de som ej är uppenbara stjärnor till ett lägre pris och satsa mer på de man tycker är bra, jag tror att man med det konceptet tjänar mest.

Som köpare vill jag betala så lite som möjligt, och i dagens ekonomiska läge tror jag att 15-20000:- för ett ofött föl är OK, 25000:- för ett fött föl med förutsättningarna som TS skriver.
Jag skulle inte sälja en 3åring för 75 000 kr nej. Det är vad en 1-2åring skulle kunna kosta, fast inte till någon person utan meriter. Som köpare vill du givetvis betala så lite som möjligt, men jag skulle iaf inte sälja för det priset, så hade det varit mitt föl så skulle du inte fått köpa :idea: Så i det fallet så är det inte köparen som bestämmer. Skulle jag anse att fölet vore värt så lite så hade det troligtvis varit så defekt att det vore bäst att avliva det :D

Nej, jag känner ingen som har annons på föl på Hästnet för 25.000 kr.

Folk som desperat behöver bli av med sina hästar kommer naturligtvis tyvärr alltid att finnas, man kan säkert fynda hus, bilar o s v också på det sättet men det är inte det stora marknaden.

TS vill köpa en specifik fölunge och hon får helt enkelt betala det ägaren vill ha.

Jag skulle inte sälja en 3åring för 75 000 kr nej. Det är vad en 1-2åring skulle kunna kosta, fast inte till någon person utan meriter. Som köpare vill du givetvis betala så lite som möjligt, men jag skulle iaf inte sälja för det priset, så hade det varit mitt föl så skulle du inte fått köpa :idea: Så i det fallet så är det inte köparen som bestämmer. Skulle jag anse att fölet vore värt så lite så hade det troligtvis varit så defekt att det vore bäst att avliva det :D

Men på en såhär differentierad marknad finns det alltid någon annan som är beredd att göra det. Att hålla uppe priserna med envishet funkar inte!

Jag menade inte att du kände nån - jag menar att det finns massor av dem... Tyvärr tror jag att det just nu är en ganska stor del av marknaden.

För att ge ett annat exempel så har jag haft annons på ett ettårigt sto med mycket meriterat möderne och en helt ok pappa för 40' + moms, hela vintern, jag har inte fått ett enda svar :crazy:. Inte ett enda!

Nej, jag anser inte att det ska finnas någon "lag" på vad en häst minst ska kosta. Men att säga att normalpriset på ett normalt föl är 25 000 kr är helt fel tycker jag. Det är iaf inte normalt med mina mått och i min verklighet.

Vad lägger du i begreppet "normalt"?
Ett normalt föl är för mig ett friskt halvblodsföl med full stam. En "normalbra" häst är långt mer begåvad än en "normalbra" svensk ryttare (även om hästen har ett omeriterat möderne), dvs de allra flesta hästar är så mycket bättre än vad de flesta köpare någonsin kan utnyttja.

Förlåt, jag var otydlig. Vad är ett normalt pris? Är det det pris som de flesta får för sina föl? Är det medelpriset? Medianpriset? Eller är det uppfödarens kostnad? Eller är det uppfödarens kostnad + vinstmarginal?

Det pris vi talar om här som exempel (25') är vad jag anser vara det man idag kan få ut för ett 'random' föl, med mediokra föräldrar (nu vet vi inget om mamman, Cartier är väl bra men har många avkommor).

Nej, jag anser inte att det ska finnas någon "lag" på vad en häst minst ska kosta. Men att säga att normalpriset på ett normalt föl är 25 000 kr är helt fel tycker jag. Det är iaf inte normalt med mina mått och i min verklighet.

Jag tycker inte att man kan prata om "normalpris". Det är som att säga att kronan har ett normalvärde, eller bensinen. Det går upp och ner eller står stilla, men det kan inte bli "normalt".

TS vill köpa en specifik fölunge och hon får helt enkelt betala det ägaren vill ha.

... om inte ägaren måste sälja och det fort! ;)

Bilmarknaden är ju oerhört känslig för konjunkturnedgångar. Det är bara det att där minskar man produktionen för att dämpa överskottet (därav alla uppsägningar förra året).

Ett normalt pris i dagsläget för en random-fölis är, tyvärr, knappt självkostnadspriset, ca 40-45' kr. Med det självkostnadspriset ingår inte inköp av stoet, inte heller är de år som stoet går gall inräknat eller eventuella veterinäravgifter för sjuka föl/stoet (ska ju egentligen spridas ut på de föl som föds och är säljbara). Har uppfödaren företag så behöver ju arbetstiden läggas på också (en köpare som är privatperson får i gengäld lättare att reklamera hästen för de extra pengarna).

Jag tror inte att man får så mycket mer än 75000:- för en normal treåring i dag. Då menar jag alltså inte topphästarna som de som fått 9or och 10or på treårstester t ex. utan de som fått 6-7 och enstaka 8or tror jag inte att man får mer för, och det behöver inte vara några dåliga hästar, och de har gått testet och är väl i fas för sin ålder. De kan vara sent utvecklade eller så är de inga superstjärnor. Det finns som sagt massor av unghästar till salu, många är glada för att de får sålt ö h t Det finns föl och unghästar med stam även på bukes annossidor för 20-25000:-. Tar man och kollar danska motsvarigheten till buke kan man hitta ännu billigare med riktigt bra stammar.

Jag vet många som "måste" sälja någon häst, i alla fall innan hösten, och då är risken att priserna dumpas.

Varför tycker ni att det är okej att bara uppfödarna ska göra stora förluster? Är vi inte på avelsforumet, det borde vara många uppfödare här.
Hingstägarna/hållarna, veterinärerna, foderleverantörerna, utbildarna, tränarna, köparna o s v ska ha kostnadstäckning och vinst medans uppfödarna ska minsann finna sig i att gå med förlust "bara hästen får det bra hos lilla Lisa".

Det måste man inte, man kan sluta avla! Faktiskt, så fungerar det i alla andra branscher. De drivs inte av välgörenhet, från något håll.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 113
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka