Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har nypriserna på bilar gått ner? Det har jag inte märkt. Begagnade bilar finns det listpriser på, alltså "normalpriser".
Okej nu har jag besökt Hästnet och tittat igenom alla dagens saluannonser (16 sidor).
Det fanns åtta SWB-föl till salu:
hingst e. Faustino 75.000 kr
hingst e. Zuidenwind 65.000 kr
hingst e. Carte dór 65.000 kr
hingst e. Chirlon 60.000 kr
sto e. Magini 60.000 kr
sto e. Ludwigs Champion 40.000 kr
sto e. Tsarevitj 40.000 kr (vilket fynd!)
Tror alla kommer få det de begär.
Nybilspriserna har inte gått ner. Så vad är det jag skämtar om![]()
Och jag känner många uppfödare som fått ut priserna som låg på Hästnet - 40.000 kr och mer.
Var är alla dessa föl som annonseras ut för 15-25.000 kr?
Ja, inte lades de ut på Hästnet idag iallafall.![]()
Blev erbjuden mer än tre gånger så mkt men sålde inte för spekulanten red för dåligt (tävlar Msv så det var ingen nybörjare). Så det finns exempel åt båda hållen, men det är mest den ena sidan som hörsDet tror inte jag! Ska man göra en relevant jämförelse så är det ju vad man får ut för hästarna, och hur lång tid det tar innan de blir sålda (ökar kostnaderna). jag har sett jättefina hästar för 50000 kronor - treåringar, flera stycken.
Nybilspriserna har inte gått ner. Så vad är det jag skämtar om
Däremot så tillverkas färre bilar. Precis det jag säger, den dagen jag måste sälja en fölunge till nån "no name" för 25' så kommer jag inte föda upp hästar längre, men hittills har det inte hänt. Om uppfödarna väljer att inte sälja sina hästar billigt så måste köparna betala. Det handlar om att köparna blir matade med detta ständiga "det är köparens marknad" så de till slut tror att de ska få en bra häst (dvs normal genomsnittshäst) till en bråkdel av vad den kostat att få fram. Ni bidrar till att den myten upprätthålls. Det finns alltid några säljare som säljer superbilligt och deras köpare skryter om hur billigt de köpt, därför hörs de. De som köper häst till "normalpris" talar inte lika högt och brett om vad de betalat för sin häst.
Nej, har du?
Jo, jag vet att bilindustrin går dåligt, frågan var om bilpriserna gått ner så att de kostar hälften av vad tillverkningskostnaden är.
Jag är en av "hobbyavlarna" som anser att jag inte måste tjäna pengar på mina uppfödningar, eftersom det för dagen verkar vara i stort sett omöjligt. Plus minus noll räcker i dagsläget, samt att köparna ska ha meriter, att de ska en bra hästhållning och en ödmjuk inställning till hästen. Men jag tycker tydligen, konstigt nog, att jag ändå behöver begära mer pengar för hästarna än vad du gör trots att du har företagVi får väl se vad som händer på hästfronten, själv hoppas jag att "hobbyavlarna" (min definition: De som inte behöver tjäna pengar på sina uppfödningar) kommer sluta att betäcka i så stor omfattning. På min seminstation kan man nog se en indikation - vi seminerade säsongens första SWB-sto idag!
Vilken gräns är nådd för länge sen?Jag skulle säga att den gränsen är nådd för länge sedan. Men bilindustrin accepterar inte förluster, alltså omstruktureras den. Det gör tyvärr uppfödare, därför kvarstår problemen.
Okej nu har jag besökt Hästnet och tittat igenom alla dagens saluannonser (16 sidor).
Det fanns åtta SWB-föl till salu:
hingst e. Faustino 75.000 kr
hingst e. Zuidenwind 65.000 kr
hingst e. Carte dór 65.000 kr
hingst e. Chirlon 60.000 kr
sto e. Magini 60.000 kr
sto e. Ludwigs Champion 40.000 kr
sto e. Tsarevitj 40.000 kr (vilket fynd!)
Tror alla kommer få det de begär.
Jag vet inte hur du kan förklara dig inför skattemyndigheterna med de priserna du talar om![]()