Pris för föl

Sv: Pris för föl

De facto är också att det finns massor av folk som inte hittar hästar att köpa. ).

Det har nog snarare med logistik och personligt tycke och smak att göra. Folk får inte fetare plånböcker för att de inte hittar "sin" häst. Jag tror säkert att man är beredd att ge mer om man väl finner den, men knappast till orimliga priser. Konsumtionsutrymmet, generellt sett, minskar när arbetslösheten går upp. Märkligare än så är det inte.

Men jag har aldrig sagt att ett föl som säljs för 40' (inkl moms!) går med vinst? Däremot så är vi just nu i en tid där man nog måste sälja ngt föl för den pengen - om man måste sälja.

Jag är fullt medveten (som jag skrev tidigare) om att det går att sälja hästar dyrare, och att många letar häst som de inte finner. Men det hör egentligen inte hit. Denna ständiga förnekelse till att många unghästar (mestadels iaf) slumpas bort gör mig - smått irriterad.

Det är ungefär som med arbetslöshet, som även om den är hög totalt sett alltid är låg inom vissa branscher. Men man kan inte titta på de branscherna och förneka att arbetslösheten är låg för övrigt!

Jo, du är naiv, för du förnekar att de som måste sälja sina unghästar måste dumpa priset. För oss som inte måste är det inte så, men eftersom priserna sjunker så mycket pga ovanstående så drabbas även vi.

Ordet naiv igen. Och självförnekelse. Måste nog gå till psykolog, jag som inbillar mig en massa :D Tur att jag har kontrakt på vad mina hästar har sålts för, samt vittnen till att jag tackat nej till bud som är mer än tredubbla de siffror ni som skriver är realistiska. :D
Ni verkar ha mer erfarenhet av hur svårt det är att sälja hästar än vad jag har. Jag vill givetvis få ännu mer pengar för mina hästar i framtiden, men hittills verkar mina prissättningar vara ganska realistiska iaf.

Tack för alla svar:). Nu är det så att jag och uppfödaren känner varandra mycket väl då jag rider hennes femåring inför kvaliten i september, är van vid unghästar, föl osv. Då hon är i behov av att bli av med hästar kan jag mycket väl tänka mig att hon kan sälja fölet för 25-30 00:-. Men jag måste veta vad jag ger mig in i för prisdiskussioner innan;). Så jag ville veta vad andra har gett för ungefärlig stam + ålder!

Jag skulle inte börjar kolla på annonserna!! Dumma dig, nu blev jag sugen på en 2-åring för att få göra om hela 3-årskarusellen nästa år :angel:

Men jag fattar inte hur du tänker. Bara för att du har en sanning så innebär det väl inte att den andra sannignen är falsk? Jag tror absolut på allt du säger, det är inte frågan om det? Det är liksom inte dina hästar vi pratar om i tråden utan ett mer generellt perspektiv på saker och ting.

Förlåt ;). Du får komma till mig och titta på fina unghästar så sluts cirkeln i tråden :D.

Har du något som blir 3 nästa år? :angel:

*slår mig själv på fingrarna, jag ska ju inte KÖPA häst, jag borde SÄLJA häst innan jag fyller stallet med flera*

:p

Dumma dumma dig :angel:

Såg en väldig off topic sak när jag snokade på dina avelsston men det kan vi ju ta på pm:et då :p

Men jag har aldrig sagt att ett föl som säljs för 40' (inkl moms!) går med vinst? Däremot så är vi just nu i en tid där man nog måste sälja ngt föl för den pengen - om man måste sälja.

Jag är fullt medveten (som jag skrev tidigare) om att det går att sälja hästar dyrare, och att många letar häst som de inte finner. Men det hör egentligen inte hit. Denna ständiga förnekelse till att många unghästar (mestadels iaf) slumpas bort gör mig - smått irriterad.

Det är ungefär som med arbetslöshet, som även om den är hög totalt sett alltid är låg inom vissa branscher. Men man kan inte titta på de branscherna och förneka att arbetslösheten är låg för övrigt!

Jo, du är naiv, för du förnekar att de som måste sälja sina unghästar måste dumpa priset. För oss som inte måste är det inte så, men eftersom priserna sjunker så mycket pga ovanstående så drabbas även vi.
1.Du skrev "vem har sagt att jag inte går med vinst" när jag frågade dig hur du förklarar dig inför skattemyndigheten när du säljer för 40'. Det måste väl ändå tolkas som att du antyder att du går med vinst? Om du dessutom inte MÅSTE sälja nu (som du skrev nyss) så är det ännu märkligare att du begär så lite pengar. Konstigt att du samtidigt antyder att "hobbyuppfödarna" dumpar priserna...
2. Jag har aldrig förnekat att det finns hästar som slumpas bort. Tvärtom så har jag sagt att det alltid finns en viss andel hästar som slumpas bort (precis som en del bilar, hus osv också säljs till fyndpriser). Därmed inte sagt att man ska ha dessa fyndpriser som något slags riktmärke för vad som är ett rimligt pris. Det är ju riktpriser som den här tråden handlar om. Extrema priser, både uppåt och neråt finns ju alltid, men det är oftast de låga priserna som lyfts fram. Jag är allt annat än naiv. Bl a så kommer jag fortsätta att vara hobbyuppfödare för jag är inte så naiv att jag har hästarna i ett företag som omöjligt kan gå i vinst, trots att jag säljer hästar dyrare än vad en del s k "företagare" gör. Företag för mig är något som man har med syfte att gå med vinst (jag tror att skattemyndigheten håller med mig faktiskt), och det gör man inte om man säljer hästar för 40'. Då är man naiv enligt mig :p

Absolut inte meningen att göra någon sur, jag vill bara få in lite andra synvinklar i den här ständiga debatten. :)

Ordet naiv igen. Och självförnekelse. Måste nog gå till psykolog, jag som inbillar mig en massa :D Tur att jag har kontrakt på vad mina hästar har sålts för, samt vittnen till att jag tackat nej till bud som är mer än tredubbla de siffror ni som skriver är realistiska. :D
Ni verkar ha mer erfarenhet av hur svårt det är att sälja hästar än vad jag har. Jag vill givetvis få ännu mer pengar för mina hästar i framtiden, men hittills verkar mina prissättningar vara ganska realistiska iaf.

Jag tror inte du är naiv i den bemärkelsen. Utan för att du drar generella slutsatser av dig själv som enskilt exempel.

Men företaget kan gå med vinst även om just det fölet inte gör det. För mig är det så med företagande - du vet det med gungor och karuseller...

För mig känns det märkligt att annonsera för ett högt belopp då jag vet att marknaden ser ut som den gör. Därför sätter jag rpiser utifrån min bedömning av marknaden. Det kanske är fel. Men tack vare den prisdumpning som sker så sänks ju alla priser generellt (det är så en marknadsekonomi fungerar - tillgång och efterfrågan).

Jo, fast du måste gå rejält med vinst på andra hästar i så fall. En fölunge för 40' är ju rena brakförlusten, svårt att hämta hem den förlusten på andra hästar, iaf om det är så svårt att sälja som ni upplever.

Det tycker inte jag faktiskt. Om vi ska ta denna som exempel så har den kostat 7500:- i hingstavgift. 3500:- till vet, det gör 11000:-. Sen blir det ju alltid nån tusing i spermaskick och bensin, vi kan säga 2000:-. Jag brukar räkna med att stoet kostar 10 000:- per år (det är högt räknat, då räknar jag att foderkostnaden är det samma som om vi skulle sälja fodret istället, alltså ett marknadsvärde). Nu är vi uppe i 23 000:-. Försäkring 1000:-, chippning 500:-, pass 1500:- = 26 000:-.

Sen skrivs väl stoet av med 4000:- per år kanske, så 30 000:-. Plus moms - det blir ju bara 37 500:-! Haha, jag gick ju med vinst på denna med :D. Vad har jag glömt??

Fast du är ju minst lika naiv om du drar dina slutsatser utifrån dina egna erfarenheter och genom att titta på internetannonser. De dyra hästarna säljs nog inte så ofta via vanliga annonser på nätet... Dessutom finns det ju massor av "dyra" hästar på nätannonserna också. Jag råkar ju känna andra "hobbyuppfödare" som också säljer föl för mer mkt pengar än vad ni tycker är rimligt så det är inte bara mina egna hästar jag talar om. Jag är en sådan där liten irriterande hobbyuppfödare som bara tar nåt föl om året på sin höjd, så jag har ju inte så bred erfarenhet för egen del ;)
Jag har faktiskt inte hört en enda fölunge som sålts för så lite som 25 000 kr de senaste 5 åren, och ändå brukar jag ha en del pris-sättningsprat med "kollegorna". Men det är väl så åt båda håll, det är de som säljer dyrt eller köper billigt som gärna talar om det.

Jag brukar få betala stationsavgift och uppstallning till station också.
Vatten, el, stallbyggnad/lösdrift, hagar/stängsel, hovslagare, vaccinering, avmaskning - vad vet jag?
Driver man ett företag så kanske man vill ha en lön?

Senast ändrad:

Det tycker inte jag faktiskt. Om vi ska ta denna som exempel så har den kostat 7500:- i hingstavgift. 3500:- till vet, det gör 11000:-. Sen blir det ju alltid nån tusing i spermaskick och bensin, vi kan säga 2000:-. Jag brukar räkna med att stoet kostar 10 000:- per år (det är högt räknat, då räknar jag att foderkostnaden är det samma som om vi skulle sälja fodret istället, alltså ett marknadsvärde). Nu är vi uppe i 23 000:-. Försäkring 1000:-, chippning 500:-, pass 1500:- = 26 000:-.

Sen skrivs väl stoet av med 4000:- per år kanske, så 30 000:-. Plus moms - det blir ju bara 37 500:-! Haha, jag gick ju med vinst på denna med :D. Vad har jag glömt??
Abortvirusvacc, försäkringen var väldigt billig för både sto och föl tillsammans (1000 kr för två hästar, vad har du för bolag egentligen?), veterinärvård (stoets och fölens vet.kostn. ska slås ut på alla fölen), hovslagare, stationsavgift, kostnader för de år som stoet går gall ska slås ut på alla fölen (inkl de betäckningskostnader som inte resulterar i föl), avräkningskostnader på byggnader och underhåll av dem, timlön till dig för arbetet du lägger ner, kostnader för bilinköp och underhåll och dito för hästransporten, fölningsövervakningutrustning, hemsidekostnad och eventuell annat annonsering, telefonsamtal. Sedan ska ju du som företagare även räkna in kostnader för att åka till bruksproven, köpa hingstkatalog också... Ska jag fortsätta, jag kommer nog på mer :D
Foderkostnaden för både sto och föl låter också låg, 10 000 kr för ett helt år för sto och föl, grattis (antar att strö är inräknat där också eftersom du inte nämnt det).

Senast ändrad:

Alla kostnader som rör hästarna är inräknade i de 10' som de kostar per styck och år. Inklusive hovslagare, veterinär, försäkring.
Mina ston är mycket lågt försäkrade (jag har så många hästar så det går itne att hålla mer än vet vård) men tusingen är för fölets försäkring.
Stationsavgift, det är med i vet kostnad.
Abortvirus vaccinerar jag inte mot (bara stelkramp).
Ett fölsto äter för ung 2500:- per år.

Alltså, vi driver ett stort jordbruk och hästarna är bara en liten del i alltihop. De själva genererar naturligtvis inte pengar som vi kan leva på. Men totalt sett måste man se till spin off-effekter på hela verksamheten. Tro mig, vi har räknat!

För mig handlar väldigt mycket om att man kan hålla låga kostnader. Vi har otroligt billiga byggnader, vi producerar själva grovfoder och köper i princip inget annat än mineraler, man får bra priser hos hovis om man har många hästar (och jag har 25% på premien hos förs bolag dessutom pga många hästar), jag kan fortsätta länge. Jag HAR låga omkostnader, så är det. Jag är medveten om det.

Jag tror dock att detta sätt att föda upp hästar på, i kombination med bra ston och flera ston, är det enda sättet att få lönsamhet.

Nej, jag tar inte ut ngn lön (vi räknar bara med en heltidsanställning totalt sett och dito lön), men jag kan göra en jämförande kalkyl med dikor så får ni se hur luckrativt det är :angel:.

Märk väl: Detta var ett exempel! Dock taget ur verkligheten, men ibland så ser verkligheterna otroligt olika ut.

Glömde - ev kostnader för hemsida och annonser :idea:

Asch, jag var inte tillräckligt snabb att svara

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 113
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka