Pris för föl

Sv: Pris för föl

Jag köpte en åring förra året för 25'
Hon är varken sned eller sjuk. Mödernet är väl inte så meriterat då mamman fick föl som fyraåring och mormor dog vid fölning(av sitt första föl).
Sen har i princip alla överöst henne med beröm om hur snygg hon faktiskt är. Hon löshoppades i våras med kritiken: "mycket läraktig, begåvad!!"

Jag var väl runt och kollade på ett tjugotal i samma prisklass våren 09. Kan inte säga att de var dålig, sjuka eller dylikt.
ett axplock
mamma meriter i msv, hopp 8/10 på kvalitets
mamma plac msv ft
mamma plac msv hopp 9/10 på treårs.

Jag tror absolut att uppfödare har svårt att bedömma kvaliteten på sina hästar, i alla fall många av de icke proffessionella. Har följt unghästtester på nära håll i många år och det står helt klart för mig att många inte alls har en aning om vad det är de kommer med.

Tror jag med. Man kan ju se rätt fula hästar till salu för oförskämda priser.

Tror jag med. Man kan ju se rätt fula hästar till salu för oförskämda priser.

Ja, exakt - och så de som i annonsen skriver att hästen har mkt bra gångarter och sen klickar man upp youtube-filmen och ser något som mer liknar en symaskin än en Totilas :cool:

Sen de som säljer upp till 15 åriga hästar som lovande tävlingshästar som kan gå långt med rätt ryttare *gäsp*

Fast en häst som är 15år är ju knappast slut idag och har den kanske bara gått tex 130 med en mindre bra ryttare så kan den ju kanske gå upp ett par snäpp med en annan ryttare.

Klipp på internet skall man ta med en nypa salt för det speglar inte verkligheten speciellt bra

Fast du är ju minst lika naiv om du drar dina slutsatser utifrån dina egna erfarenheter och genom att titta på internetannonser. De dyra hästarna säljs nog inte så ofta via vanliga annonser på nätet... Dessutom finns det ju massor av "dyra" hästar på nätannonserna också. Jag råkar ju känna andra "hobbyuppfödare" som också säljer föl för mer mkt pengar än vad ni tycker är rimligt så det är inte bara mina egna hästar jag talar om. Jag är en sådan där liten irriterande hobbyuppfödare som bara tar nåt föl om året på sin höjd, så jag har ju inte så bred erfarenhet för egen del ;)
Jag har faktiskt inte hört en enda fölunge som sålts för så lite som 25 000 kr de senaste 5 åren, och ändå brukar jag ha en del pris-sättningsprat med "kollegorna". Men det är väl så åt båda håll, det är de som säljer dyrt eller köper billigt som gärna talar om det.

Nu har jag läst hela tråden som jag förövrigt tycker är mycket intressant :) Måste bara säga att Du har mycket bra åsikter varav jag delar många :banana:

Knapplån

Varför denna nedlåtande attityd mot svenska uppfödare?
De kan enligt flera av er
inte bedöma sina uppfödningar,
inte prissätta sina hästar,
inte fodra dem.... :crazy:

Jag träffar på ganska många uppfödare (både hobby och de som har större skala) och överlag så är man medvetna, noggranna och väl medvetna om vad man har i stallarna. Uppfödning är som sagt dyrt och inget man gör bara så där på en höft.

Vad gäller prisdumpning verkar det som i den här tråden inte vara hobbyavlarna (med få ston) som prisdumpar utan de som driver uppfödning i större skala.

I TS första inlägg skriver hon/han att hon/han kan ta fölet när det är en månad - jag tolkade det som att hon/han ville köpa det då. Alltså inte nu i magen.

Den svenska uppfödarkåren består till större del utav personer som har avel som sin hobby. Det är väl inte konstigt att man då har mindre kunskap än de som har avel som sin proffession?

Utomlands bedrivs mycket utav aveln i stor skala, stuterierna sitter på decennier av erfarenhet både när det kommer till hästhållning och kunskap om blodslinjerna. Det är naturligtvis mkt enklare att bedöma kvaliteten när man har mycket att jämföra med.

Hur många hingstvalstrådar finns det inte på bukefalos - där man presenterar ett mediokert sto?

Egentligen spelar det ingen roll vad vi tycker om prissättning, det visar sig i alla fall. Antingen köper någon hästen till det utannonserade priset, eller så gör ingen det, och då kan man ju konstatera att priset var för högt för marknaden.

Antingen köper någon hästen till det utannonserade priset, eller så gör ingen det, och då kan man ju konstatera att priset var för högt för marknaden.

Och så kan man lägga långa trådar på Buke om hur SNÅLA folk är som inte vill betala 50 tusen för en inåttåad och skev fölunge.

Gudars, det finns många hobbyavlare (med få ston) även utomlands - även om marknadsföringen av utländska hästar/förbund gärna framhåller att uppfödarkåren utomlands är mer "proffsig".
Bara för att många uppfödare avlar på få ston är det ju inget som säger att de inte haft stolinjen i många generationer.
Sedan är det inte så att stor avel (= många ston) alltid är lika med bra hästhållning, att man väljer hingst utifrån det inskilda stoets egenskaper o s v.
Många ston skulle också kunna betyda att varje individ får mindre hantering/omskötsel och att stona går till samma hingst oavsett deras förutsättningar.

:confused:

TS ev fölunge vad vi lite om, den är ju inte ens född än.

Frågan var ju vad som var ett rimligt pris på en fölunge.

Den svenska uppfödarkåren består till större del utav personer som har avel som sin hobby. Det är väl inte konstigt att man då har mindre kunskap än de som har avel som sin proffession?

Utomlands bedrivs mycket utav aveln i stor skala, stuterierna sitter på decennier av erfarenhet både när det kommer till hästhållning och kunskap om blodslinjerna. Det är naturligtvis mkt enklare att bedöma kvaliteten när man har mycket att jämföra med.

Hur många hingstvalstrådar finns det inte på bukefalos - där man presenterar ett mediokert sto?

Egentligen spelar det ingen roll vad vi tycker om prissättning, det visar sig i alla fall. Antingen köper någon hästen till det utannonserade priset, eller så gör ingen det, och då kan man
ju konstatera att priset var för högt för marknaden.

vilket jag tror är orsaken till att treåringar säljs så billigt. Folk blir inte av med fölen, som är betydligt svårare att sälja än färdiga hästar.

Jag personligen förstår inte hur man vågar sätta sig i en sits där man absolut MÅSTE bli av med fölet eller någon annan häst i stallet tex vid höstens insläpp. Snacka om att som man bäddar får man ligga. Vid en sådan överproduktion kan det ju inte bli annat än dumpning av priserna.

Nej tack hellre tar jag och föder upp ett föl mindre och kan hålla på det tills rätt köpare dyker upp även om det får gå några år och jag får hyggligt betalt för en individ som jag lagt både tid och pengar på från den dag jag valde hingst...

Jag personligen förstår inte hur man vågar sätta sig i en sits där man absolut MÅSTE bli av med fölet eller någon annan häst i stallet tex vid höstens insläpp. Snacka om att som man bäddar får man ligga. Vid en sådan överproduktion kan det ju inte bli annat än dumpning av priserna.

Det kan ju bero på precis vad som helst att du hamnar i den situationen. Det finns saker man inte styr över! Skilsmässa, uppsägning från jobb, oplanerad graviditet, sjuka barn/en själv/annan närstående etc.

Nej tack hellre tar jag och föder upp ett föl mindre och kan hålla på det tills rätt köpare dyker upp även om det får gå några år och jag får hyggligt betalt för en individ som jag lagt både tid och pengar på från den dag jag valde hingst...

Om det vore så enkelt att man alltid fick tillbaka de pengarna (och tiden!) man lägger fram tills hästarna vore tre år så skulle troligen inte den tråden ens existera.

Knapplån

Varför denna nedlåtande attityd mot svenska uppfödare?
De kan enligt flera av er
inte bedöma sina uppfödningar,
inte prissätta sina hästar,
inte fodra dem.... :crazy:

Jag träffar på ganska många uppfödare (både hobby och de som har större skala) och överlag så är man medvetna, noggranna och väl medvetna om vad man har i stallarna. Uppfödning är som sagt dyrt och inget man gör bara så där på en höft.

Vad gäller prisdumpning verkar det som i den här tråden inte vara hobbyavlarna (med få ston) som prisdumpar utan de som driver uppfödning i större skala.

för mig är inte prisdumpning något nedlåtande, utan en naturlig anpassning, på samma sätt som andra minskar sina kostnader i stället.

Det kan ju bero på precis vad som helst att du hamnar i den situationen. Det finns saker man inte styr över! Skilsmässa, uppsägning från jobb, oplanerad graviditet, sjuka barn/en själv/annan närstående etc.

Om det vore så enkelt att man alltid fick tillbaka de pengarna (och tiden!) man lägger fram tills hästarna vore tre år så skulle troligen inte den tråden ens existera.

Jag förstår på sätt och vis Din tankegång Athena.
Men att sätta sig i en sådan situation med så små marginaler att man måste slumpa bort hästar för att inte pengar/ plats/tid finns hade iallafall inte jag velat sätta mig i.

Visst kan mycket hända som Du nämner ovan, men nu tänker jag i första hand på dessa uppfödare som bara tutar och kör och betäcker på utan att alls kalkylera med att hästarna inte går att sälja, de betäcker lika många oavsett marknaden. Jag tror vi ska vara lite försiktiga med att beskylla
"hobbyavlarna" för att priserna dumpas, det är nog inte bara de som bidrar till att det finns mer hästar än köpare i dagsläget.
Att införa stoavgift (vilken iofs inte var så hög) tycker jag är ett bra initiativ. Det borde få folk att tänka till om det är värt att lägga på en fölunge på det egna stoet. Men som sagt, detta är min personliga åsikt, och inte menat att trampa nån på tårna.

Jag tycker bara att det är väldigt intressant att höra andra uppfödares tankegångar gällande det hela :)

Personligen tillhör jag väl skiktet oerfaren hobbyuppfödare i nybörjarstadiet och har säkert inte på långa vägar den erfarenhet som många av Er sitter inne med, men jag skulle för den skull inte få för mig att slumpa bort en enda av mina hästar. Även om jag inte skulle gå så långt som att hellre slå ihjäl nån än att sälja billigt ;)

Att införa stoavgift (vilken iofs inte var så hög) tycker jag är ett bra initiativ. Det borde få folk att tänka till om det är värt att lägga på en fölunge på det egna stoet.

Det stycket får du förklara. Vilken stoavgift? Är det den sk SH-avgiften du syftar på? Den har funnits så länge jag har avlat iaf, och jag tog mitt första föl 1995.

Det stycket får du förklara. Vilken stoavgift? Är det den sk SH-avgiften du syftar på? Den har funnits så länge jag har avlat iaf, och jag tog mitt första föl 1995.

ASVH:s stoavgift på 340 kronor, har fakturan här hemma, trodde det var något nytt, vet inte med mig att jag betalade det förra året :confused:

Men som sagt jag har inte varit med lika länge som Du, det förstår jag....

Den kunde gott höjas lite så folk väljer sina ston de avlar på ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka