Pris för föl

Sv: Pris för föl

Men skärp er nu ;). Om jag skriver att jag betalar 3500:- för semin så tror ni väl inte att det kommer stationsavgift på det? Hur dyra är era stationer? Jag kör fram och tillbaka så ingen uppstallning, och från och med nästa vecka har vi spilta här hemma så då blir det inte ens köra ;).

(spiltan kostade 1800:-, jag ska ta med den i beräkningen för årets producerade föl också, de är 7 stycken så det blir i runda slängar 300:- per föl, men då är den betald till nästa år :D)

Nej nu ska jag sluta, jag blir bara extremt provocerande känner jag och det blir inte roligt till slut. Dags för sängen, så håller jag iaf tyst en stund.

Jag gillar Nactus och tycker att Cartier verkar vara en hyfsad hingst, jag hade kanske kunnat titta på ett sådant föl som det TS skriver om.

Svårt att gissa priset, beror på mödernet i övrigt och om det finns flera som är intresserade. Gissar att TS gillar stoet mycket och vill ha en avkomma u. just henne och då kan det kanske vara värt att inte försöka pruta ner 5000 och missa just det fölet man helst av allt vill ha, uppfödaren har redan lagt en bunke pengar på att få stoet så här långt. Men det finns kanske andra dealer man kan göra?

/U

Jag håller med dig. Förstår inte riktigt varför fölet inte har intressant stam? Nactus var ju ingen dålig hingst :confused:

Du kan väl inte mena att det har undgått dig vad som hänt med bilindustrin under lågkonjunkturen...?

Vi får väl se vad som händer på hästfronten, själv hoppas jag att "hobbyavlarna" (min definition: De som inte behöver tjäna pengar på sina uppfödningar) kommer sluta att betäcka i så stor omfattning. På min seminstation kan man nog se en indikation - vi seminerade säsongens första SWB-sto idag!

Nyfiken på vad du def som hobbyavlare?

Är det jag som kommer med mitt icke reg i asvh fullblodssto eller när jag kommer med min irländare med meriter i svår klass?? Måste det vara swb ston?

Det tycker inte jag faktiskt. Om vi ska ta denna som exempel så har den kostat 7500:- i hingstavgift. 3500:- till vet, det gör 11000:-. Sen blir det ju alltid nån tusing i spermaskick och bensin, vi kan säga 2000:-. Jag brukar räkna med att stoet kostar 10 000:- per år (det är högt räknat, då räknar jag att foderkostnaden är det samma som om vi skulle sälja fodret istället, alltså ett marknadsvärde). Nu är vi uppe i 23 000:-. Försäkring 1000:-, chippning 500:-, pass 1500:- = 26 000:-.

Sen skrivs väl stoet av med 4000:- per år kanske, så 30 000:-. Plus moms - det blir ju bara 37 500:-! Haha, jag gick ju med vinst på denna med :D. Vad har jag glömt??

Det var billiga hingstar du använder dig av ;)

Mina har kostat i runda slängar bara till hingsten 14 000kr

Och det är fortfarande den som äger hästen som bestämmer vad fölet ska kosta, inte TS eller vi andra.
Varför ska hon/han lägga sig 5-10.000 under det förväntade fölvärdet?
10.000 kr i prutning är mycket på t ex 40.000 kr eller tycker du inte det?:crazy:

Vad har TS för egna meriter, kan han/hon matcha det blivande fölet?
Fölägaren kanske som sagt inte vill sälja till TS.

Jag skrev att jag inte tycker att ett normal föl bör säljas under 45 000 + ev moms. och visst är 10 000 mycket att dra av, MEN fölungen är inte född och båda står för riskerna att den inte blir som förväntat och drar man av 10´räknar när det är så kort tid kvar till fölning räknar jag nog med att köparen står för fölets ALLA kostander ex maten (o slipper man försäkringskostanden, regestrering, hovvård mm är det lite pengar också)

Så ja, hade jag sålt föl i magen hade jag dragit av 5-10 000 kronor beroende på dealen och tagit handpenning på antagligen 20% och skrivit ordentligt kontrakt på uppkommna situationer.

MEN som säljare i det här läget kanske det är bättre att vänta tills fölet är född, så man kan se resultatet och få ut fullt pris.

OBS att jag har inte läst igenom hela tråden, såg att den blivit jätte lång, utan svarar bara på mitt tankesätt.

Jag menade inte att du kände nån - jag menar att det finns massor av dem... Tyvärr tror jag att det just nu är en ganska stor del av marknaden.

För att ge ett annat exempel så har jag haft annons på ett ettårigt sto med mycket meriterat möderne och en helt ok pappa för 40' + moms, hela vintern, jag har inte fått ett enda svar :crazy:. Inte ett enda!

Pappen är inte ok!!! Pappen är BRA;)

Och jag skulle säga att det helt klart är ett underpris!!! Hade jag haft råd hade jag köpt henne för länge sen! :D Men har inte den ekonomiska situationen att jag kan ta fler nu...

Men vad jag saknat i dina annonser har sneglat på någon av dem) är noggrannare presentation av vad mamma lämnat och vad som finns bakom mamman samt bättre presentation av pappan, då jag fortfarande tror han är relativt okänd i Sverige, tyvärr!

MEN jag tror egentligen problemet ligger i att folk inte vågar köpa föl just nu, inte priserna! Jag tror inte det blir mkt lättare att sälja för att man prisdumpar, utan man får hitta andra alternativ, behålla, marknadsföar på nya sätt, eller som jag gjorde bytte bort en fölunge!:idea:

Fick det jag ville ha i inbytes värde (och inte i närheten av de låga summor, som disskuteras i tråden) och om jag inte har behov av inbytes objektet(vilket jag nu så klart har!), tror jag det är mer lättsålt än föl!

Dessutom kom han till folk som verkligen kan matcha honom!:laugh:

Kan tillägga att jag föder inte upp några föl som jag inte kan behålla tills de är 3 år och inridna. Så får jag inte ett föl sålt i år, till det priset jag vill eller någon av nästa års föl, blir det max 1 betäckning nästa år!

Ok, du menar att det är bra om förlusten blir så liten som möjligt. Men om fölet blir gult så tror jag att det finns en marknad för den och då är det dumt att rea ut den. En frisk normal bebbe ska kosta mer och det går att få upp priserna om uppfödarna vill.
Japp, bra stostam det där ;)

Hej vem är Du som verkar känna till ägarens specialintresse så väl. Finns Du i närheten eller?

Anledningen att det inte finns mer meriter är att hxn som avlar inte vill tävla själv längre, inte gjort på många år.
Hxn har haft några som hjälpt till att utbilda samt att de tävlat lite lokalt. Och som nu då TS samt en mer meriterad till hjälp ska försöka på kval i sommar.
Fölet blir nog bara till salu om det blir en hingst, alldeles särskilt ifall det blir gult.

Har en gul häst som köpts från hästägaren.

Tycker att det har blivit en hel del OT, mycket bilar är det!!

Det var billiga hingstar du använder dig av ;)

Mina har kostat i runda slängar bara till hingsten 14 000kr

Fölet i exemplet är e Ludwigs Champion och han kostade förra året 1500:- + 6000:- om jag inte minns fel, så visst är det i den lägre priskategorin. Men det finns ju en del såna.

Nyfiken på vad du def som hobbyavlare?

I det här sammanhanget är min definition "de som inte avlar för att behålla själva men inte heller förväntar sig att tjäna pengar", dvs de som just - prisdumpar. Jag har skrivit det längre upp i tråden men förstår om du inte orkar leta ;).

Ja, kanske är det som flera av er säger, att de bättre hästarna kostar sina pengar trots lågkonjunkturen. Jag har dock liiite svårt att köpa det helt, hade en tvååring till salu tidigare i år och förde en hel del diskussioner med olika potentiella köpare. Det finns helt enkelt för mycket billigt att välja på! Det reas ut även bland kvalitetshästarna, säkerligen inte alla men tillräckligt många för att köparna ska få ngt att jämföra med.

Jag gick igång väl hårt igår kväll, jag erkänner det, men jag blev ganska provocerad av uttalandet att man "hellre slår ihjäl fölungen än säljer för 25'".

Diskussionen om produktionskostnader är i min värld en helt annan, men det kanske ger lite perspektiv att se hur olika det faktiskt kan vara.

I det här sammanhanget är min definition "de som inte avlar för att behålla själva men inte heller förväntar sig att tjäna pengar", dvs de som just - prisdumpar. Jag har skrivit det längre upp i tråden men förstår om du inte orkar leta ;).

Ja, kanske är det som flera av er säger, att de bättre hästarna kostar sina pengar trots lågkonjunkturen. Jag har dock liiite svårt att köpa det helt, hade en tvååring till salu tidigare i år och förde en hel del diskussioner med olika potentiella köpare. Det finns helt enkelt för mycket billigt att välja på! Det reas ut även bland kvalitetshästarna, säkerligen inte alla men tillräckligt många för att köparna ska få ngt att jämföra med.

Jag gick igång väl hårt igår kväll, jag erkänner det, men jag blev ganska provocerad av uttalandet att man "hellre slår ihjäl fölungen än säljer för 25'".

Diskussionen om produktionskostnader är i min värld en helt annan, men det kanske ger lite perspektiv att se hur olika det faktiskt kan vara.

Ok jag reagerade mest för att det finns ju många väldigt bra ston som inte är swb reggade ;)

Företag för mig är något som man har med syfte att gå med vinst (jag tror att skattemyndigheten håller med mig faktiskt), och det gör man inte om man säljer hästar för 40'.
Men ett företag har sällan bara en grej som inkomst heller. Min erfarenhet säger att personer med stora gårdar som bedriver avel även har någon typ av annan inkomst än just försäljning av avkommorna.

Tex brukar det finnas inackorderingar (både under vintern och extra på sommarbete), försäljning av grovfoder, en och annan saluhäst som köpts billigt och sålts lite dyrare, etc.

Det är ju sällan hästföretag inom avel endast sysslar med försäljning av de egenproducerade fölen.

knapplån

Det jag kan hänga upp mig på är när man inte ser till kvaliteten på den producerad varan. För mig som konsument är det helt oväsentligt vilka kostnader uppfödaren har haft, jag kommer inte betala för en häst som inte har de kvaliteter jag söker - oavsätt hur dyr den var att tillverka. Många uppfödare har svårt att göra en objektiv bedömning av sina föl och unghästar, därav resonemang att man måste få ut si eller så mycket för dem.

Ur ett ekonomiskt perspektiv måste det ju alla gånger vara bättre att ta förlusten på de som inte blev bra nog på en gång. Det är inte de finaste hästarna som kommer bli svårast att sälja, i de fall man har fött upp riktigt bra individer kanske det kan vara lönsamt att hålla på dem tills de är stora nog att visa sig.

Och nog är det så att de flesta bra ryttare är ointresserade av föl! Det tar jättelång tid innan det går att göra ngt med dem, och det är en större chansning än att köpa en tre-fyra åring. Dessutom kostar de ju under tiden, så då kan man lika gärna lägga på den summan på inköpet och satsa på en äldre och dyrare häst.

Visst finns det de som får ut mycket pengar för unghästar, men det bygger ju på kvalitet och kontaktnät. Uffe i skogen kommer aldrig få lika mycket pengar när han avlar på sitt mediokra sto.

Jag tror att majoriteten av de föl som ligger ute på annons för dyra priser inte kommer att säljas, och om några år när de tillsist säljs kommer det inte att vara för nämnvärt mer pengar.

knapplån

Det jag kan hänga upp mig på är när man inte ser till kvaliteten på den producerad varan. För mig som konsument är det helt oväsentligt vilka kostnader uppfödaren har haft, jag kommer inte betala för en häst som inte har de kvaliteter jag söker - oavsätt hur dyr den var att tillverka. Många uppfödare har svårt att göra en objektiv bedömning av sina föl och unghästar, därav resonemang att man måste få ut si eller så mycket för dem.

Ur ett ekonomiskt perspektiv måste det ju alla gånger vara bättre att ta förlusten på de som inte blev bra nog på en gång. Det är inte de finaste hästarna som kommer bli svårast att sälja, i de fall man har fött upp riktigt bra individer kanske det kan vara lönsamt att hålla på dem tills de är stora nog att visa sig.

Och nog är det så att de flesta bra ryttare är ointresserade av föl! Det tar jättelång tid innan det går att göra ngt med dem, och det är en större chansning än att köpa en tre-fyra åring. Dessutom kostar de ju under tiden, så då kan man lika gärna lägga på den summan på inköpet och satsa på en äldre och dyrare häst.

Visst finns det de som får ut mycket pengar för unghästar, men det bygger ju på kvalitet och kontaktnät. Uffe i skogen kommer aldrig få lika mycket pengar när han avlar på sitt mediokra sto.

Jag tror att majoriteten av de föl som ligger ute på annons för dyra priser inte kommer att säljas, och om några år när de tillsist säljs kommer det inte att vara för nämnvärt mer pengar.

:bow:

Håller med om varenda ord!

Knapplån

Intressant att det går att diskutera om hur mkt ett föl skulle kosta utan att veta hur bra mödernet är. Att det finns folk som föreslår 25 000 kr är ju ännu mer intressant. Om en fölunge med full stam bara skulle kosta 25 000 kr så måste man anta att det är något allvarligt fel på den, t ex, extremt sned i benen, extremt dålig exteriör eller sjuk på något sätt. Om jag av någon konstig anledning inte kunde behålla en uppfödning själv tills jag fick en vettig köpare (dvs en person med meriter, unghästvana SAMT har pengar att betala vad jag vill ha) skulle jag hellre "slå ihjäl" den än att sälja den till någon omeriterad person för 25 000 kr :grin: Den dagen jag måste börja tänka "huvudsaken är väl att den får det bra", ja, då hoppas jag att jag slutar föda upp hästar.
Men det är ju jag det :D

Jag köpte en fölunge/åring för 20.000 + moms. Korrekt och frisk på alla sätt och med full stam efter Elmshorn.

Fast jag kanske bara hade tur :)

För mig som konsument är det helt oväsentligt vilka kostnader uppfödaren har haft, jag kommer inte betala för en häst som inte har de kvaliteter jag söker - oavsätt hur dyr den var att tillverka. Många uppfödare har svårt att göra en objektiv bedömning av sina föl och unghästar, därav resonemang att man måste få ut si eller så mycket för dem.

Tror inte alls att uppfödarna överlag har svårt att bedöma sina uppfödningar. Det är en skröna.

Klart man inte ska köpa en häst som inte har de kvalitér man vill ha, skulle du göra det bara för att hästen är billig?
En fölunge för 20.000 kr måste alltså vara en fölunge säljaren inte tror det kan bli något vettigt av.

Många köpare har också en sned uppfattning av sina egna meriter (t ex nästan alla "siktar mot svår" men har inte en startat lätta klasser) och vilken typ av häst de behöver.

Hur väl köparen rider har ingenting att göra med priset och kvaliteten på fölet. Jag kan köpa en Ferrari även om jag är en dålig bilförare, så länge jag betalar för mig. Det finns säkert vissa uppfödare som nekar en omeriterad ryttare att köpa, men de som är intresserade av att få betalt, lär nog ta emot den kund som är villig att betala. För att köpa en häst på sshs auktionen behöver jag inte ha ridit en meter i mitt liv... Det är inte upp till säljaren att bedöma köparens behov.

Jag skulle inte köpa en häst bara för att den var billig, men om jag söker en trevlig hobbyhäst kanske jag gör det i en lägre prisklass än om jag söker efter nästa Butterfly Flip. De kvaliteter som spelar roll då går att finna för ett lägre pris och jag kommer inte ha en anledning att betala mer.

Jag tror absolut att uppfödare har svårt att bedömma kvaliteten på sina hästar, i alla fall många av de icke proffessionella. Har följt unghästtester på nära håll i många år och det står helt klart för mig att många inte alls har en aning om vad det är de kommer med.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka