Pris för föl

Sv: Pris för föl

Den betalade du även förra året men till hingstägare/hållaren, som sen betalade den till ASVH. Inget nytt. Och jag ser inte alls kopplingen till stoval?

Det kan ju bero på precis vad som helst att du hamnar i den situationen. Det finns saker man inte styr över! Skilsmässa, uppsägning från jobb, oplanerad graviditet, sjuka barn/en själv/annan närstående etc.
Om man blir oplanerat gravid i dagens läge trots all den kunskap som finns om hur ett barn blir till, samt alla sorters preventivmedel som finns att tillgå, ja DÅ ÄR MAN NAIV!
Ursäkta, kunde inte låta bli :D

Lite seriösare:
Jag upprepar; det kommer alltid att finnas de som dumpar iväg bilar/hästar/hus what ever till låga priser. Därmed inte sagt att dessa priser är "normala" eller rimliga. För att kunna säga vad som är "normalt" pris så måste man dela in hästar i olika kategorier (efter ålder, meriter på stammen osv), ta reda på vad de sålts för och sedan räkna ut ett medel och medianpris. Eftersom det nog är omöjligt att göra så är det helt enkelt upp till säljaren att själv bestämma vad den vill begära för sin häst. Det är liksom det som är det fina med att äga någonting, man bestämmer själv till vem och för hur mycket man vill sälja =)

Eftersom vissa stör sig på att jag skrev att jag hellre skulle slå ihjäl än sälja den för 25 000 kr så upprepar och förtydligar jag även följande: Jag tycker att för att en halvblodshäst med full stam ska vara värd så lite så bör det vara något allvarligt fel på den (sedan finns det folk som av desperation eller dumhet säljer friska hästar för så låga summor, men det är en annan sak). Jag anser att det är bättre att ta bort hästar med allvarliga fel, än att någon snål "no name" som tydligen inte har råd/lust att betala mer för en häst ska ha den som någon budgetvariant. Risken är att de inte har råd/lust att ta hand om den ordentligt. Eftersom den dessutom skulle vara defekt på något sätt (för annars skulle inte jag värdera den till 25') så medför det kanske extrautgifter, och varför skulle köparen vilja lägga de extrapengarna på hästen om de inte kunde betala mer för själva inköpet? Så det handlar alltså om att skydda djuret från lidande.

Senast ändrad:

Så du menar att ett riktigt företag (som har avsikt att gå med vinst) fortsätter att ha kvar delar av företaget som går med förlust?

Ericsson sålde iaf iväg sin del som gick i förlust. De behöll tillverkningen av telefonväxlar eftersom den drog in pengar men förändrade och sålde ut mobiltelefontillverkningen eftersom den gick med förlust. Skulle tro att det är det normala för de flesta företag som är "på riktigt" och inte bara en hobby som råkar gå att baka in i ett jordbruk. Eftersom någon drog upp bilar som jämförelse så kan vi även ta mobiltelefoner :D

Och så kan man lägga långa trådar på Buke om hur SNÅLA folk är som inte vill betala 50 tusen för en inåttåad och skev fölunge.
Det finns säkert sådana trådar, men jag tror att jag har missat dem isf. Jag har däremot sett fler trådar som bittra hästköpare har startat där de skäller om att hästarna är för dyra. Om det finns så mkt bra hästar för 25 000 kr så behöver de väl bara köpa en av dem och vara nöjda? :p

Så du menar att ett riktigt företag (som har avsikt att gå med vinst) fortsätter att ha kvar delar av företaget som går med förlust?

Ska vi dra det ett steg till och jämföra med just jordbruk så skulle det inte finnas en enda bonde kvar i Sverige, om man inte kunde ha delar av företaget som i sig själv inte går med vinst.

Det kan ändå innebära att den delen är viktig, för att inte säga mycket viktig, för företagets totala överlevnad.

Men självklart skulle jag ha mer pengar i plånboken om jag bytte ut mina egna ston mot inackorderade, så är det naturligtvis. Det intresserar mig dock inte utan jag föredrar en kombination.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, har jag nånstans klagat på lönsamheten i hästföretagandet i den här tråden?

Ericsson sålde iaf iväg sin del som gick i förlust. De behöll tillverkningen av telefonväxlar eftersom den drog in pengar men förändrade och sålde ut mobiltelefontillverkningen eftersom den gick med förlust. Skulle tro att det är det normala för de flesta företag som är "på riktigt" och inte bara en hobby som råkar gå att baka in i ett jordbruk. Eftersom någon drog upp bilar som jämförelse så kan vi även ta mobiltelefoner :D

Det är ofta inom en koncern att olika bolag gör olika resultat. Men målet är förstås att alla ska gå med vinst!

Jag tror absolut att uppfödare har svårt att bedömma kvaliteten på sina hästar, i alla fall många av de icke proffessionella. Har följt unghästtester på nära håll i många år och det står helt klart för mig att många inte alls har en aning om vad det är de kommer med.
Av de hoppyuppfödare här på forumet verkar många ha koll, tycker ialla fall jag. Kolla resultaten i 3-årstest-tråden! Inte illa alls! Även jag tittar mycket på unghästvisningar och så många usla hästar ser jag inte, även om inte alla är svårklass ämnen. :)

knapplån

Skulle gärna se att det blev som inom hundaveln, rekommenderade minimpriser. Det vore kanske nått för ASVH?

Om man blir oplanerat gravid i dagens läge trots all den kunskap som finns om hur ett barn blir till, samt alla sorters preventivmedel som finns att tillgå, ja DÅ ÄR MAN NAIV!
Ursäkta, kunde inte låta bli :D

För det är omöjligt att bli gravid även om man både vet hur barn blir till och skyddar sig. :confused:

knapplån

Skulle gärna se att det blev som inom hundaveln, rekommenderade minimpriser. Det vore kanske nått för ASVH?

Visst kan man rekommendera priser men jag sällar mig till dem som anser att marknaden styr.

Var står det skrivet i sten att just uppfödaren tvunget ska få igen sina utlägg för hästen? Den som köper fölet tar ju också en risk, inte kan man vara säker på att hästen blir som förväntat?

Att en avdelning ett par år på raken gör dåliga resultat är inte lika med att den avdelningen avvecklas eller säljs av. När bättre tider kommer drar den avdelningen in en hel del inkomst.

Dessutom får man se till det marknadsföringsmässiga som avdelningen inbringar till företaget. En avelsverksamhet gör att företaget syns och då genererar det merförsäljning för de andra avdelningarna, tex inackorderade, saluhästar eller grovfoder. Ju mer av de andra avdelningarna som stärks, ju mer stärks avelsavdelningen också.

Det är många företag som har en avdelning som går med förlust. De flesta forskar och utvecklingsavdelningar går med massor av förlust, men vägs upp av den säljande sidan som sedan genererar inkomst till företaget. Men även andra saker, tex så är det ingen vinst på bensin, utan vinsten ligger i att de som tankar även köper Expressen, snus och en chokladbit.

IKEA går 2 kronor back på varje korv de säljer, för att Ingvar Kamprad har en illusion om att alla familjer som kommer till IKEA ska ha råd att köpa en korv till sina barn. Andra delar av företaget betalar alltså för Ingvars drömmar.

Fast det är ju jätteskillnad på häst och hund/katt. Att han en hund/katt ett par månader längre kostar rent generellt inte mer än foder vilket kanske är några hundralappar som max(?). Att ha en häst till salu ett halvår längre kan om man inte har egen gård gå upp mot 3000*6 = 18000.

Jag tillhör den gruppen som inte stirrar mig blind på stamtavlan så därför bryr jag mig inte om stammen anses gammal eller modern, bra eller dålig. Det känns bara så dumt att döma ut en häst efter att ha tittat en snabbis på hästens stamtavla. Jag betalar gärna 40 000 kronor eller kanske ännu mer om fölet TS har nämnt är precis det jag söker.. eftersom att jag inte köper häst efter stamtavlan!!

Jag fokuserar istället på individen som faktiskt står framför mig! Varje häst är unik, även om de har samma pappa, exakt samma stamtavla eller faktiskt till och med är klonade!

Jag hade aldrig köpt en häst ofödd. Man har ingen aning om hur hästen ser ut när den är född. Den kanske inte alls är som man hoppats på. Den kanske föds med en sjukdom? Vem vet? Nej, det känns alldeles för riskabelt. Då hade jag hellre tagit ett snack med stoägaren och sagt att denna gärna fick höra av sig till mig när fölet är fött eftersom att jag eventuellt hade kunnat tänka mig att köpa fölet men att "köpa grisen i säcken", det hade jag aldrig gjort oavsett om det gällde en häst, hund eller katt.

Var står det skrivet i sten att just uppfödaren tvunget ska få igen sina utlägg för hästen? Den som köper fölet tar ju också en risk, inte kan man vara säker på att hästen blir som förväntat?

Du kan som uppfödare se till att din uppfödning föds upp på bästa tänkbara sätt och du kan överlämna en fullt frisk och skadefri häst till köparen men sedan är det upp till ägaren att förvalta hästens kapacitet. Uppfödaren har då gjort sitt jobb, som är minst lika viktigt.

Den betalade du även förra året men till hingstägare/hållaren, som sen betalade den till ASVH. Inget nytt. Och jag ser inte alls kopplingen till stoval?

Då förstår jag :). Det blev dock på sätt och vis mer uppenbart när man fick en räkning just på stoavgiften. Som sagt födde upp min första avkomma -09 så jag är inte helt inne med alla pappersturer och avgifter ännu...

Min tanke är att man skulle kunna utveckla denna biten. Låt oss säga att ett Elit sto slipper betala stoavgiften, just därför att denne bevisat vad den tillför aveln. Diplomston kunde betala det i dagsläget satta priset, Klass 1 ston kanske kunde betala 500, men sedan tycker jag att det kunde vara en markant skillnad. Ju sämre sto så att säga, ju högre avgift.
Sedan möta upp detta med hingstägarna, att rekommendera dem rejäla rabatter för bättre ston ( vilket iofs finns idag men kunde bli bättre)

Detta borde höja klassen på svensk avel rejält kan man tycka...

Hoppas jag fick fram min tanke Athena, så Du förstår vad jag menade med att stoavgiften faktiskt skulle kunna fungera som ett verktyg när vi selekterar våra avelsston.

förlåt för trådrån...

Jag tycker kanske att det vore bättre med ordentliga rabatter för dem med riktigt bra ston. Nu har ju en del hingstägare/stationer redan rabbaterat pris för ex. diplomston, men inte alla.

Om jag vore hingstägare hade jag gladerligen skänkt bort en betäckning till ett sådant sto som mamman till maria_b:s kompletta Corlensky-sto. (Jag har ingen aning, hingstägarna kanske slåss om dessa toppston?) Det finns ju faktiskt fler kanonston här inne som hingstägarna borde slåss om.

(Detta borde hingstägarna lägga på kontot för marknadsföring.)

Vidare, när vi nu är så långt i från ursprungsämnet - så kan jag inte låta bli att tänka på alla dessa avkommor till ex. Quite-Easy och Corlensky (och antagligen nu Warsteiner eftersom han är så billig) som fått ston av alla de slag. Hur hade dessa avkommor blivit med andra, sämre fäder? Jag tror att dessa hingstar fört ”medelmåttsaveln” flera steg framåt.

Dock, är det ju en risk, tänk om en riktigt kass hingst råkar bli den som får alla dessa ston.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka