Pris för föl

Sv: Pris för föl

Det är ju som de andra säger MKT svårt att på de uppgifter du ger ge ett bra förslag.

Skulle vilja vet prestationer bakåt i stammen, och vad hennes tidigare avkommor gör/gjort o ev kostar.

Sponant tycker jag ingen unge som är "normal" skall kosta under 45 000+ moms och därifrån plussa på om stammen är mer än "normal" och det finns prestationer, den ser bra ut mm och tvärtom avdrag om ungen har ngt "fel" eller om stammen inte är gdk el dyl.

Jag skulle lägga mig en ca 5-10 000 under det förväntade föl värdet betala en handpenning(som förbrukas om inte ägaren gjort ngt fel (slarv) som skadat fölet om den tex dör, föds med fel) och betala resten när den är kry efter tex 4 dagar. '

Tänk på att göra upp vem som står för tex vaccinationer, hovsl, regestrering mm!

"Avdraget" pga att ni delar risken.

Och det är fortfarande den som äger hästen som bestämmer vad fölet ska kosta, inte TS eller vi andra.
Varför ska hon/han lägga sig 5-10.000 under det förväntade fölvärdet?
10.000 kr i prutning är mycket på t ex 40.000 kr eller tycker du inte det?:crazy:

Vad har TS för egna meriter, kan han/hon matcha det blivande fölet?
Fölägaren kanske som sagt inte vill sälja till TS.

Och det är fortfarande den som äger hästen som bestämmer vad fölet ska kosta, inte TS eller vi andra.
Varför ska hon/han lägga sig 5-10.000 under det förväntade fölvärdet?
10.000 kr i prutning är mycket på t ex 40.000 kr eller tycker du inte det?:crazy:

Vad har TS för egna meriter, kan han/hon matcha det blivande fölet?
Fölägaren kanske som sagt inte vill sälja till TS.

Värden är relativa, inte statiska. Och hästar är, som andra lyxvaror, konjunkturkänsliga. Varför betala mer än man behöver? Gör du det i andra sammanhang också? Huvudsaken är väl att hästen får det bra, skulle jag tänka. Det kostar så mycket att vänta på en unghäst ändå.

Knapplån

Intressant att det går att diskutera om hur mkt ett föl skulle kosta utan att veta hur bra mödernet är. Att det finns folk som föreslår 25 000 kr är ju ännu mer intressant. Om en fölunge med full stam bara skulle kosta 25 000 kr så måste man anta att det är något allvarligt fel på den, t ex, extremt sned i benen, extremt dålig exteriör eller sjuk på något sätt. Om jag av någon konstig anledning inte kunde behålla en uppfödning själv tills jag fick en vettig köpare (dvs en person med meriter, unghästvana SAMT har pengar att betala vad jag vill ha) skulle jag hellre "slå ihjäl" den än att sälja den till någon omeriterad person för 25 000 kr :grin: Den dagen jag måste börja tänka "huvudsaken är väl att den får det bra", ja, då hoppas jag att jag slutar föda upp hästar.
Men det är ju jag det :D

Jag vågar nog påstå att det är vad du får för ett föl med omeriterad mamma i dagsläget.

Alla har verkligen inte möjlighet att behålla sina uppfödningar, och för många blir det dyrt att ha dem kvar - så dyrt att om man får 25' så gör man en riktigt bra affär.

Fast är mödernet omeriterat? Det har inte framgått. Bara för att mamman inte har tävlat så kan mödernet i stort vara helt kanonbra, det vet vi ju inte? Dessutom, om det är den mamman jag tror, så kan fölungen få en färg som en del personer skattar högt (för mig obegripligt att betala extra för det, men alla har vi olika prioriteringar). Hur kan man som uppfödare göra en bra affär om man säljer fölet för 25 000 kr? Det har den ju kostat bara i betäckningsavgifter och bensinpengar fram och tillbaka till seminsstationen. Ska man räkna på stoets kostnader (mat, stall, vacc, avmaskning, försäkring, RISKEN osv) under dräktighetsåret så är det ju en förlust på 10tusentals kronor. Inte vad jag kallar en riktigt bra affär.

Senast ändrad:

Det är väl ingen som sagt att uppfödaren ska gå med vinst? Jag tror du vet vem jag är så du borde veta att jag har lite koll ;).

Det TS efterfrågar är vad som är rimligt att ge för ett sådant föl. I mitt svar skrev jag "om mamman inte har egna meriter eller avkommor med meriter" - och i det fallet tror jag inte - i dagsläget - att du får mer än 25'. Det är den bistra sanningen.

Om jag skulle köpa fölet så vill jag ge så lite som möjligt. Så om jag skulle ge ett bud innan det var fött max 15 000, finns ju en del risker med att köpa innan det är fött. Som fött och några månader när man kan se hur det verkligen är så hade priset satts efter det.
Men om jag skulle sälja så hade jag innan det var fött begärt minst 25 000 och då att köparen stod för registrering och pass + ev levende föl avgift.
Ett fött föl som är så pass gamalt att man kan se vad vart det lutar, samma igen prissättning efter fölets egna kvalitéer.

Jag tror aldrig jag skulle vara spekulant på ett föl med den pappa-morfar som denna har, oavsett hur bra mödernet är eftersom hingstarna inte tillhör mina favoriter, så det är svårt att säga vad jag själv skulle vilja ge (eller egentligen 0 kr alltså :D ). Men att sälja ett föl för 25 000 kr är INTE en bra affär, dvs uppfödaren går med förlust (vilket du skriver att du håller med om). På vilket sätt menar du att det är en riktigt bra affär för uppfödaren?
Ja, jag vet ju vem du är och du har många ston och är en vettig person, därför blir jag förvånad över hur du kan tycka att det är ok att sälja föl med "normal" stam för så låga summor :p Hur har man råd att sälja så billigt? Min lön kan inte täcka upp för sådana förlustaffärer iaf :D

Med en riktigt bra affär menar jag att det kan det vara en mycket bättre affär än att låta ungen stå och kosta 2-3000:- varje månad ytterligare, medans den inte alls stiger i värde.

Man har inte råd att sälja så billigt! Jag har det inte. Men TS är ingen som ska sälja ett föl, utan en som ska köpa ett föl. Och med de priser som fölen ligger ute för i annonser nu, så är det inte rimligt att begära några 50' för en sån här fölunge. Man får mycket mer för 50' just nu!

Är man tvungen att sälja idag och har ett sto utan meriter så är det vad man kan få, vare sig man vill eller inte. Det finns jättemånga "skräpföl" (ursäkta uttrycket) till salu, som är avlade "bara för att stoet är så trevligt". Och då får man inte igen för sina utgifter på långt när.

Såg du förresten mitt senast inköpta sto (om du nu är den jag tror att du är...)?

Ok, du menar att det är bra om förlusten blir så liten som möjligt. Men om fölet blir gult så tror jag att det finns en marknad för den och då är det dumt att rea ut den. En frisk normal bebbe ska kosta mer och det går att få upp priserna om uppfödarna vill.
Japp, bra stostam det där ;)

Senast ändrad:

Knapplån

Intressant att det går att diskutera om hur mkt ett föl skulle kosta utan att veta hur bra mödernet är. Att det finns folk som föreslår 25 000 kr är ju ännu mer intressant. Om en fölunge med full stam bara skulle kosta 25 000 kr så måste man anta att det är något allvarligt fel på den, t ex, extremt sned i benen, extremt dålig exteriör eller sjuk på något sätt. Om jag av någon konstig anledning inte kunde behålla en uppfödning själv tills jag fick en vettig köpare (dvs en person med meriter, unghästvana SAMT har pengar att betala vad jag vill ha) skulle jag hellre "slå ihjäl" den än att sälja den till någon omeriterad person för 25 000 kr :grin: Den dagen jag måste börja tänka "huvudsaken är väl att den får det bra", ja, då hoppas jag att jag slutar föda upp hästar.
Men det är ju jag det :D

men det är ju inte köparens ansvar! Du måste acceptera att marknadskrafterna styr. Jag skänker inte bort pengar till uppfödare - de får se efter sin egen ekonomi!

Och jag och förhoppningsvis många andra uppfödare skänker inte bort hästar till ryttare/köpare. :D
Vill de inte betala får de vara utan häst.

Är det säljarens ansvar att köparna ska kunna köpa hästar till underpris då? Jag har aldrig tvingat någon att köpa mina hästar, men däremot har jag sagt nej till en del som vill köpa (även om de varit villiga att betala det jag begär). Jag håller inte med om att det enbart är köparens marknad, både köpare och säljare kan påverka priserna och det är säljaren som till sist bestämmer till vem hästen säljs. Det låter ofta som att det bara är köparen som bestämmer och det stämmer INTE. Jag skulle aldrig sälja ett föl för 25 000 kr, hellre slaktar jag den om den nu skulle vara så sjuk eller missbildad så den inte var värd mer. Eventuellt skulle jag (om jag känner mig så rik någon gång) kunna sponsra en duktig och unghästvan ryttare genom att sälja en häst billigt (till ungefärligt självkostnadspris). Då menar jag till en person med riktiga meriter på svårklassnivå och som är dokumenterat duktig på att utbilda unghästar.

Senast ändrad:

Nej det är inte säljarens ansvar men det är inte heller köparens ansvar att se till att säljaren tjänar pengar. Jag ser det som att TS antingen inte har pratat med sotets ägare och vill ha ett tips om vad som är lämpligt att njuda eller så har TS talat med stoägaren och fått ett pris och vill veta ifall detta pris är rimligt. De pris som föreslås här är ju inget som vare sig TS eller stoägaren måste hålla sig till utan det är en förhandlingsfråga dem emellan. Kanske får TS punga ut med mycket mer än många här tycker är rimligt.
Om stoägaren ska sälja fölet så kan det faktiskt vara så att denna anser att det är svårt att sälja föl nu och därmed anser att detta är en möjlighet att minska förlusten eller så har stoägaren bestämt sig för att ska jag sälja så ska jag ha X:- annars kan jag lika gärna behålla. Detta är dock inget vi vare sig kan eller ska påverka.

Intressant diskussion! I dagsläget är det nog tyvärr så att man kan köpa ett föl med hyfsad stam för 25000:-. Du skriver att du hellre tar ihjäl fölet än säljer det för den summan. Såklart vore det bästa om alla uppfödare kan gå med vinst med att sälja sina hästar, men det är bara ett litet fåtal som gör det. Skulle du göra samma sak med en 3 åring istället för att sälja den för 75000:-? Jag ser hyfsade 3 åringar ute för lägre pris än så, och det kostar minst 25000:-/år att bara hålla hästarna. Alla hästar blir inte stjärnor trots meriterade stammar. Då är det bättre att sälja av de som ej är uppenbara stjärnor till ett lägre pris och satsa mer på de man tycker är bra, jag tror att man med det konceptet tjänar mest.

Som köpare vill jag betala så lite som möjligt, och i dagens ekonomiska läge tror jag att 15-20000:- för ett ofött föl är OK, 25000:- för ett fött föl med förutsättningarna som TS skriver.

Vem har sagt att säljaren måste sälja till underpris ( vad det nu är)? Det är väl en förhandling?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 113
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka