Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mjo men vilka är frågan? Egentligen behöver jag ett par böcker på spanska, helst hästflickeböcker för jag behöver hästterminologi men det är omöjligt att få tag i. Det verkar som att spanska flickor inte är så förtjusta i ridning och jag bryr mig inte nog om mode för att kava mig igenom modeflickbok. Biblioteket har bara väldigt märkliga böcker på andra språk än engelska från för tråkiga till för komplicerade, Proust eller översatt Astrid Lindgren hade de på franska senast . På Spanska hade de bara Lindgren och ett par riktiga överkonstnärliga bottennapp på barnavdelningen där jag letade. Adlibris var ganska kört också. Spanska släktingar lyckas inte hitta någonting med hästar i Spanien heller. Ok lite gnällig men jag har försökt i många år.@Badger är det duolingo du använder? Jag testade den på spanska förut och den har en del märkligheter tyckte både jag och min sambo. Så andra komplement är nog bra .
Jag kan försöka åt dig också om du vill! Jag kan höra mig för lite och se efter vad min svägerska har undanlagt. Är det hästböcker som är intressantast?Ok lite gnällig men jag har försökt i många år.
Fast jag tycker nog att släktingar och vänner till familjen får ge presenter som är nyttiga snarare än uppskattade. Vad är väl en födelsedag eller jul om man bara får sådant man ville ha eller önskade sig.@Mirre
Jag tänker... Är detta alltså en födelsedagspresent? Isåfall, vill denna 13åring lära sig engelska? Visst, det kan vara nödvändigt att förstå engelska i dagens samhälle osv, men ... Ja. Jag vet inte.
/NB
Ja det vore jättejättegulligt. Även tips på vad någon hästflic/pojkkbok heter som jag sedan kan hitta på Adlibris och köpa .Jag kan försöka åt dig också om du vill! Jag kan höra mig för lite och se efter vad min svägerska har undanlagt. Är det hästböcker som är intressantast?
Absolut! Jag undersöker och PM:ar.Ja det vore jättejättegulligt. Även tips på vad någon hästflic/pojkkbok heter som jag sedan kan hitta på Adlibris och köpa .
Något kul datorspel med massa text på engelska?
Jag lärde mig mycket engelska genom att spela age of empires som liten eftersom det inte fanns något alternativ för att klara spelet
@Mirre
Jag tänker... Är detta alltså en födelsedagspresent? Isåfall, vill denna 13åring lära sig engelska? Visst, det kan vara nödvändigt att förstå engelska i dagens samhälle osv, men ... Ja. Jag vet inte.
/NB
Fast jag tycker nog att släktingar och vänner till familjen får ge presenter som är nyttiga snarare än uppskattade. Vad är väl en födelsedag eller jul om man bara får sådant man ville ha eller önskade sig.
Åh, heartland! Jag läste böckerna som liten, det var när det släpptes nya så jag har inte läst alla. Tack för tipset.Min dotter (12) överraskade mig en dag genom att fnittra åt ett skämt i en familjefilm, som översättaren missat. Hon lyssnade alltså mer än hon läste. Jag tror att filmer och spel är något som är lättsmält för dagens unga, men samtidigt utvecklar språket mer än iallafall jag trodde. När de är bekväma att lyssna på engelskan så kan man hitta mycket spännande som saknar svensk text. Hon surfar gärna på youtube själv, just nu fängslas hon av trollerier och kemiexperient.
Vi har nyligen börjat se en serie på engelska på youtube som jag kan rekommendera, Heartland, en amerikansk hästserie som fullständigt fängslat henne. Vi ser ofta tillsammans, har blivit som en mysig kvällsvana. Kanske är det nåt som skulle passa din 13-åring, @Mirre? Vad jag inte berättat än är att den har nio säsonger á typ 20 avsnitt på 45 min. Vi har några kvar...
Vet inte om jag håller med där. Farmor tyckte visst att boken var köpt med mig i åtanke och mycket nyttig att läsa. Sockorna var säkert köpta med tanke på torra fötter och med tanke på Röda korsets inkomster (motsvarigheten till att köpa getter idag).1) Klart de får, men hur kul är det för mottagaren att få något som denne inte vill ha och som uppenbarligen inte är köpt med individen i åtanke för att ha glädje av?
2) En bra födelsedag/jul är vad det är när man får saker som visar att givaren lagt lite tanke på vad som skulle göra mottagaren glad..
Varför frågade ni inte?Mycket tips här nu
Har inte bestämt vad hon får än,får se vad det blir. Heartland är en bra serie, det håller jag med om.
Lite OT kuriosa, fick en julklapp av min mormor en gång. Som tur var firade hon inte med oss när jag öppnade den för det slutade med att hela familjen satt och kliade sig i huvudet och funderade på vad det var för något Vi har fortfarande inte kommit på det
Lite OT kuriosa, fick en julklapp av min mormor en gång. Som tur var firade hon inte med oss när jag öppnade den för det slutade med att hela familjen satt och kliade sig i huvudet och funderade på vad det var för något Vi har fortfarande inte kommit på det
Jag vet inte, det hade väl inte uppskattats riktigt kanskeVarför frågade ni inte?