Presenttips till 13åring

Ang Twilight så läste jag de böckerna på gymnasiet, kommer inte ihåg riktigt vilken kurs, och då har jag alltid haft lätt för språk och haft högsta betyg på alla nationella prov i Engelska. Jag hade inga problem att hänga med såklart, men det fanns ändå ord som jag behövde slå upp (eller, behövde och behövde, men vi hade som uppgift att slå upp och använda ord från våra böcker som glosor). Vissa av orden fanns inte med i vår vanliga ordlista utan jag fick långa Longman av läraren.

Sedan beror det ju på vilka delar 13-åringen har svårt för, om hon upplever att hon kan engelska bra själv så är kanske läsförståelsen bättre än vad man får intrycket av när man ska "prata" engelska med henne?

Sedan ska jag säga att jag var väldigt försiktig med att börja läsa böcker på engelska, just eftersom jag älskade att läsa och inte ville "förstöra" en bok genom att kanske inte få hela upplevelsen om det var något jag inte förstod. Det var t.ex. inte förrän sista Harry Potter-boken som jag kände mig tillräckligt säker för att köpa den på engelska istället för att vänta tills översättningen kom :p

Jag vet inte, men jag kanske hade blivit lite ledsen av att få en sån present. "Grattis, du är skitdålig på engelska!"

Eller inte. Jag vet faktiskt inte. Det beror väl på hur "genomskinligt" det blir, fattar hon att poängen är att hon ska lära sig engelska?

Kan man inte köpa nåt helt annat?

Egentligen tror jag nog att man måste nog förstå minst 1/3 av en bok själv för att klara av att hålla uppe intresset ens med en ordbok. Om hon faktiskt är precis så usel på engelska som ts säger så får det nog vara serietidningar som gäller, så kan hon se på bilderna. Jag tror inte ens hon klarar att se en film på engelska med engelsk textning i så fall. Då får det nog vara engelska barnprogram snarare eller en film där man bara pratar om vad man håller på med.
Ja, jag får lite samma känsla. Jag tror absolut att bästa förslagen hittills varit tidningar snarare än böcker.

Ja, jag får lite samma känsla. Jag tror absolut att bästa förslagen hittills varit tidningar snarare än böcker.

Aha! jag har det, den här är helt fantastisk :) har den hemma.
Det kommer inte ens att märkas vad du eventuellt tycker om hennes engelska för den här finns nog inte översatt.

Mode, romantik och lite fasterlig (alla släktingar och vänner till familjen är väl lite faster?) utbildning allt i en smäll. Pride and Prejudice som serie och såvitt jag uppfattade det när jag läste, med originaltext (bara klippta bitar)

http://www.amazon.com/Pride-Prejudice-Marvel-Classics-Butler/dp/0785139168 (och som vanligt är jag helt övertygad om att den går att köpa från en svensk site till ett mycket bättre pris och frakt. Men jag vågar inte länka för man får väl inte länka till saker att köpa direkt. Detta är inte att köpa, tror inte det är bästa stället.)

Marvel Classics har även Sense and Sensibility osv, men Pride and Prejudice är ju den mest romantiska tycker jag :D
Så kan ni gå och se Pride and Prejudice and Zombies tillsammans sedan :p

(För den som undrar så är det Marvel som normalt gör Spindelmannen, X-men, Fantastiska Fyran osv osv)
https://www.google.se/search?q=prid...Il83_0MgCFYL8cgodxlILRA#imgrc=ndB1JOOV0T7bXM: och inuti

Åh, YouTube är jättebra för alla åldrar. :love:Tror det är där min lillasyster också lär sig (Hon är 12). Där finns det garanterat något för alla, kan dock bli svårt att börja kolla helt engelska talande videor utan text osv..

Aha! :D Det förklarade det hela! Ja finska är ju obegripligt så det förstår jag tar tid! :p :D
Du har så rätt!:p Själv läste jag från åk 3 till gymnasiet å lärde mig inte ett skit! Då man bor i en by på landet där 99% pratar svenska så är motivationen ganska dålig. NU har jag lärt mig via jobbet då jag jobbar inom vården.

Måste bara fråga, menar ni att ni alltså lär er ny ord av att bara läsa?! Förstår betydelsen av ett ord genom sammanhanget, och sen har med ordet i ert ordförråd? Jag är såååå avundsjuk på er som har lätt för att lära er språk. Själv kommer jag inte ens ihåg ett ord jag slagit upp, tills när det kommer igen på nästa sida. "Åh...vad betydde det där nu igen" är nog min standardfras när jag läser böcker på främmande språk. Måste nöta glosor klassiskt, 10 åt gången, nöta åt båda hållen, skriva meningar med orden sjuttonhundra gånger och sedan kommer jag ihåg 3 när jag stöter på dem igen. Men 3 mer än om jag bara läser en text och slår upp dem en och en i alla fall :up::(

/Mvh bra på annat

Twilight böckerna lät som en strålande idé (om hon inte läst dem). Jillböckerna? kortare och med ridning i.
Mjo jag hade nog glömt att det handlade om en present faktiskt. Du kanske kan föreslå England om hennes föräldrar börjar muttra om ridläger.

Jag letade lite och hittade många appar med hästspel men blev osäker på hur mycket text det var i dem. Som ren språkapp har jag fastnat för Duolingo (även om jag måste säga att jag har nog varit för lat för att bli spanskspråkig med den). Den tar uttal, hörförståelse, glosor, grammatik och anpassar sig efter hur duktig man är.

Är inte Jill böckerna hopplöst omoderna? Jag minns att de var gamla redan när jag läste dem och jag är ändå över 30.

Jag läste mycket Kitty när jag var i hennes ålder, det kanske kan vara något? Har för mig att de heter Nancy på engelska..
Du kan inte ge henne något medlemsskap i någon engelsk motsvarighet till Pollux eller annan prenumeration? :)

Ang ordbok tycker jag det är sjukt bra, men man måste nog vara ganska van vid att slå i en sådan om man inte ska tycka det är krångligt.
Kanske bättre att föreslå en app, typ Google translate, om hon ändå har en IPad?

@AraSlei Google translate är totalt skit. Finns ingen anledning att använda det tycker jag, då är tyda bättre även om man får slå upp ord för ord.

Min avatar är ett bra exempel. Det är en helt vanlig mening skriven utan konstigheter och ändå misslyckas Google translate totalt med översättningen.

Måste bara fråga, menar ni att ni alltså lär er ny ord av att bara läsa?! Förstår betydelsen av ett ord genom sammanhanget, och sen har med ordet i ert ordförråd? Jag är såååå avundsjuk på er som har lätt för att lära er språk. Själv kommer jag inte ens ihåg ett ord jag slagit upp, tills när det kommer igen på nästa sida. "Åh...vad betydde det där nu igen" är nog min standardfras när jag läser böcker på främmande språk. Måste nöta glosor klassiskt, 10 åt gången, nöta åt båda hållen, skriva meningar med orden sjuttonhundra gånger och sedan kommer jag ihåg 3 när jag stöter på dem igen. Men 3 mer än om jag bara läser en text och slår upp dem en och en i alla fall :up::(

/Mvh bra på annat

Jag lär mig genom att prata och lyssna. Har som sagt lärt mig finskan genom arbetskompisar. En av dom fungerade dessutom som språklärare dvs rättade mig varje gång jag sa fel och sen fick jag själv fundera ut böjningar osv. Väldigt effektivt. Att nöta genom glosor fungerar inte alls. Tänker på annat och tappar koncentrationen. Skaffa kompisar som pratar det språk man vill lära sig är mitt tips!

@AraSlei Google translate är totalt skit. Finns ingen anledning att använda det tycker jag, då är tyda bättre även om man får slå upp ord för ord.

Min avatar är ett bra exempel. Det är en helt vanlig mening skriven utan konstigheter och ändå misslyckas Google translate totalt med översättningen.

Nåväl, det var bara ett förslag.
Enstaka ord tycker jag att GT fixar utmärkt, även om det blir krångel med hela meningar.

SAOL finns ju t ex i mobilen, det borde ju även andra ordböcker och ordlistor göra. Särskilt om man kan tänka sig att lägga en hundring på appen.

En ordbok upplevs gärna som lite krånglig och tidsödande att slå i, en app går ju snabbt och enkelt. Ungar googlar ju saker de inte vet, det känns som ett kortare steg med en app helt enkelt.

/Mvh bra på annat

Mja, skulle nog säga att jag inte är ett dugg bättre än du är på att lära mig ord. När jag slår upp dem, pluggar glosor, åt båda hållen och skriver meningar så fastnar de inte alls. Jag kommer inte heller ihåg ett uppslaget ord nästa sida. Jag har till och med lyckats ta alla ord på en glostenta på Engelska B -utom de som jag pluggat på...

(Här har du en bok på 350 sidor, ej skönlitterär utan diskuterande, du får en glostenta på orden i boken om fem veckor, bland andra tentor, -de första tio sidorna skriver jag upp alla ord jag inte kan och inte är bombsäker på det blir ju en del... på kort, slår upp betydelsen i svensk engelsk ordbok, skriver upp på andra sidan, pluggar tills jag kan. Inser att det är ingen idé, det tar för lång tid. Läser boken och pluggar istället till de övriga tentorna. Klarar alla ord i tentan utom tre, de tre som fanns bland orden som jag pluggat på. De betydelser som hade stått i svenska ordboken var ändå inte de betydelser som användes av boken jag läste till stor del, orden var inte tillräckligt versatila i min hjärna utan fast i en betydelse.)

Så om du slutat plugga Engelska och läser bara för nöjes skull, testa att skippa att slå upp dem eller plugga ord. Läs bara boken, författare upprepar sig, till slut kan du kanske orden, eller inte, oavsett har du läst en trevlig bok som du inte förstod allt av, men det gör ju ingenting. Bara att läsa nästa, huvudsaken är ju att boken var kul att läsa. Bara för att man läser på svenska förstår man ju inte allt. Ta upp en svensk bok från 20-talet eller 1800-talet så blir det ju nya ord bara där.

Däremot är glospluggande helt nödvändigt för att lära sig ett språk fram tills dess att man kan begripa i alla fall nästan hälften i böckerna man läser och därmed få nya ord. Det är väl flera år som man bara måste.

(Då var jag verkligen inte en strålande elev i engelska de första åren, snarare medioker på både glosor och grammatik. Läsa böcker visade sig vara sättet som jag lär mig språk på. Grammatik så som de undervisar på universitetet visade sig vara det sätt jag förstår.)

Just banka in glosor och mosa in grammatik kräver nog en speciell talang eller en typ av envishet alla inte har och det finns ju ingenting som säger att man faktiskt har svårt för språk bara för att man har svårt för just de bitarna i början av ett språkinlärande.

Senast ändrad:
Är inte Jill böckerna hopplöst omoderna? Jag minns att de var gamla redan när jag läste dem och jag är ändå över 30.
Jo de är helt fantastiskt underbart omoderna. Det är otroligt att man kan få en bild av ett land för många år sedan genom att läsa en bok och förundras över hur mycket ett pund var värt då. Som tur är är flickorna aktiva och kompetenta så det är ingen större fara för genusbiten. De behandlar också hästarna enligt väldigt strikt hederskodex från den tiden, även om man kanske får tänka att när de pratar om vikten av knäslut kanske man hellre får lyssna på sin ridlärare än följa böckerna. Faktum är att jag gladde mig över att kommentarerna under sa att de faktiskt inte i denna upplaga moderniserat språket alls eller valutan :D

Jag har aldrig varit ett fan av att läsa böcker bara för att de är "moderna" då skulle jag ju inte kunna läsa Tolkien eller Narnia eller Pride and Prejudice eller Mill on the Floss eller Oliver Twist eller Maria Langs deckare eller Pippi Långstrump eller Emil i Lönneberga, Det blåser på månen, jag skulle vara hänvisad till trista deckare och Guillou. Min son skulle bara få höra prinsessböcker i rosa och Gruffalon inte ens Elsa Beskow skulle han få höra, inga sagor, inte Askungen inte Alice i underlandet.

Men jo jag har hört från kollegorna att deras barn inte klarar äldre språk så de måste hålla sig helt till det senaste nyutgivna. Lite sorgligt.

(Gamla flickhästböcker är faktiskt lite av en favoritläsning och loppisfynd uppskattas :D det är så roligt att läsa om hur de red och hanterade hästar i början av 1900-talet.)

Senast ändrad:
Jag läste mycket Kitty när jag var i hennes ålder, det kanske kan vara något? Har för mig att de heter Nancy på engelska..
Du kan inte ge henne något medlemsskap i någon engelsk motsvarighet till Pollux eller annan prenumeration? :)

Ang ordbok tycker jag det är sjukt bra, men man måste nog vara ganska van vid att slå i en sådan om man inte ska tycka det är krångligt.
Kanske bättre att föreslå en app, typ Google translate, om hon ändå har en IPad?
Nancy Drew :) jag läste mammas de var väldigt trevliga. (men inte läst på engelska).

Nancy Drew :) jag läste mammas de var väldigt trevliga. (men inte läst på engelska).

Tack, så heter dem!
Jag har inte heller läst dem på engelska, men med tanke på hur lättlästa de är på svenska borde de vara fullt överkomliga för en trettonåring :)

Jag älskade Kitty när jag var liten, och läste nog ett 50-tal - både mammas gamla och nya :p

Tack, så heter dem!
Jag har inte heller läst dem på engelska, men med tanke på hur lättlästa de är på svenska borde de vara fullt överkomliga för en trettonåring :)

Jag älskade Kitty när jag var liten, och läste nog ett 50-tal - både mammas gamla och nya :p
Det tror jag med, jag totalt slukade dem i parti och minut. Men jag hade mest gamla för när jag läst mammas köpte jag dem för tio kr styck på ett barnantikvariat :D. Det bästa är att de är spännande så man måste fortsätta läsa.

Det tror jag med, jag totalt slukade dem i parti och minut. Men jag hade mest gamla för när jag läst mammas köpte jag dem för tio kr styck på ett barnantikvariat :D. Det bästa är att de är spännande så man måste fortsätta läsa.

Eller hur!
Jag fick order om att bara läsa på helgerna ett tag, för jag kunde inte sluta när det var så spännande. Inte konstigt att jag såg ut som ett lik i skolan när jag läste böcker till 03 :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar