Mja, skulle nog säga att jag inte är ett dugg bättre än du är på att lära mig ord. När jag slår upp dem, pluggar glosor, åt båda hållen och skriver meningar så fastnar de inte alls. Jag kommer inte heller ihåg ett uppslaget ord nästa sida. Jag har till och med lyckats ta alla ord på en glostenta på Engelska B -utom de som jag pluggat på...
(Här har du en bok på 350 sidor, ej skönlitterär utan diskuterande, du får en glostenta på orden i boken om fem veckor, bland andra tentor, -de första tio sidorna skriver jag upp alla ord jag inte kan och inte är bombsäker på det blir ju en del... på kort, slår upp betydelsen i svensk engelsk ordbok, skriver upp på andra sidan, pluggar tills jag kan. Inser att det är ingen idé, det tar för lång tid. Läser boken och pluggar istället till de övriga tentorna. Klarar alla ord i tentan utom tre, de tre som fanns bland orden som jag pluggat på. De betydelser som hade stått i svenska ordboken var ändå inte de betydelser som användes av boken jag läste till stor del, orden var inte tillräckligt versatila i min hjärna utan fast i en betydelse.)
Så om du slutat plugga Engelska och läser bara för nöjes skull, testa att skippa att slå upp dem eller plugga ord. Läs bara boken, författare upprepar sig, till slut kan du kanske orden, eller inte, oavsett har du läst en trevlig bok som du inte förstod allt av, men det gör ju ingenting. Bara att läsa nästa, huvudsaken är ju att boken var kul att läsa. Bara för att man läser på svenska förstår man ju inte allt. Ta upp en svensk bok från 20-talet eller 1800-talet så blir det ju nya ord bara där.
Däremot är glospluggande helt nödvändigt för att lära sig ett språk fram tills dess att man kan begripa i alla fall nästan hälften i böckerna man läser och därmed få nya ord. Det är väl flera år som man bara måste.
(Då var jag verkligen inte en strålande elev i engelska de första åren, snarare medioker på både glosor och grammatik. Läsa böcker visade sig vara sättet som jag lär mig språk på. Grammatik så som de undervisar på universitetet visade sig vara det sätt jag förstår.)
Just banka in glosor och mosa in grammatik kräver nog en speciell talang eller en typ av envishet alla inte har och det finns ju ingenting som säger att man faktiskt har svårt för språk bara för att man har svårt för just de bitarna i början av ett språkinlärande.