Presenttips till 13åring

Mirre

Trådstartare
Har en 13åring i min närhet som VERKLIGEN behöver jobba på sin engelska. Funderar på om man kunde hitta någonting där hon fick jobba med språket. Hon behöver jobba på både att läsa och skriva och att prata. Just nu så kan hon inte engelska, alls. Det är riktigt illa alltså, hon skulle sjunga en Luke Bryan låt och hade texten framför sig, men det går fasen inte och höra ett enda ord av texten. Hon gissar bara vad det ska vara.

Det som fick mig att lära mig engelska var läsa böcker på engelska (och slå upp de ord jag inte förstod), titta på serier på engelska utan svensk text, lära känna folk internationellt via online spel (guld värt, absolut guld värt. Tack vare mina engelsktalande vänner pratar jag, tänker och drömmer jag på flytande engelska sedan jag var 14 haha..) osv.

Bästa är att koppla engelskan till något intresse hon har, annars är det ingen mening. Jag var tokig i böcker och gillade och spela spel online. Därav mina val. Och sen serier och filmer gillar väl de flesta.

13 år? Då har hon väl läst engelska i 4 år eller så? Får hon inte hjälpen hon behöver i skolan? :crazy:
Att lyssna på (engelsk) sång samtidigt som man har texten framför sig och följer med i den kan vara ett sätt.
Brevväxla med någon som är bra på engelska är ett annat sätt.
Se engelskspråkiga filmer med engelsk text eller med texten övertäckt kan också hjälpa.
Det viktigaste är nog en bra ordbok att slå upp ord och fraser i.

Det som fick mig att lära mig engelska var läsa böcker på engelska (och slå upp de ord jag inte förstod), titta på serier på engelska utan svensk text, lära känna folk internationellt via online spel (guld värt, absolut guld värt. Tack vare mina engelsktalande vänner pratar jag, tänker och drömmer jag på flytande engelska sedan jag var 14 haha..) osv.

Bästa är att koppla engelskan till något intresse hon har, annars är det ingen mening. Jag var tokig i böcker och gillade och spela spel online. Därav mina val. Och sen serier och filmer gillar väl de flesta.
Det har hjälp för mig också, men vet inte om nämnda 13åring spelar sådana spel och vilka serier hon tittar på.

@Linda8142 Ja man kan tycka det men hon ligger nu på samma nivå som min 7åring, mer eller mindre :crazy: Pratar man egelska med henne så förstår hon inte vad man säger och kan inte prata själv. Läsförståelsen är under all kritik. Jag vet inte vad de sysslar med i skolan, tycker ju att lärarna borde reagera. Men när föräldern hon bor hos inte bryr sig, utan tycker att tjejen är duktig är det svårt för lärarna att göra mer. Flickan tror alltså själv att hon kan engelska och inte behöver hjälp i skolan. Men det kan hon inte. Så något där hon tränar språket på ett kul sätt vore bra. Hon älskar hästar och hundar, smink och mode.

Om du bor i Uppsala eller Stockholm så har den här bokhandeln, the English Bookshop, en hel del läsalätt och lära engelska för barn tror jag http://bookshop.se/ om hon läser böcker har de väldigt mycket ungdomsböcker på engelska och enstaka seriealbum.

https://www.sfbok.se/ har nog seriealbum på engelska, manga kanske kunde fungera, och kanske DVD utan svensk textning ;)

Fast jag är helt ärligt osäker på vad jag skulle räkna med att en 13 skulle kunna i engelska. Köper ju böcker på engelska till min lillebror som är 14 men det vette sjutton om han läser dem. Just höra och prata kan man stressreagera på och bli sämre på. (Är det inte snarare så att de som är bra har spelat dataspel o dyl.)

Senast ändrad:
Det kan absolut vara något :bow:

Det var så jag lärde mig engelska, läste engelska tidningar om saker jag var intresserad av med lexikon till hands, skrev upp alla ord jag inte förstod, skrev upp vad de betydde, och tog mig igenom den vägen. Syftet var ju inte att lära mig språket, utan att lära mig om mitt intresse, men effekten blev ju att jag lärde mig jättemycket.

Det var så jag lärde mig engelska, läste engelska tidningar om saker jag var intresserad av med lexikon till hands, skrev upp alla ord jag inte förstod, skrev upp vad de betydde, och tog mig igenom den vägen. Syftet var ju inte att lära mig språket, utan att lära mig om mitt intresse, men effekten blev ju att jag lärde mig jättemycket.

Jag tror verkligen att intresset för ämnet är det viktiga - jag hade läst engelska två år när jag började, och försökte läsa engelska musiktidskrifter fulla med slang, förstod nästan ingenting av dem i början, men jag ville så gärna veta mer om det de skrev om, så jag hankade mig igenom på ngt sätt ändå.

Ett måste är förstås tillgång till ett bra lexikon, inte Google translate...

Ett måste är förstås tillgång till ett bra lexikon, inte Google translate...
Min 10 år äldre syster pluggade flera språk så jag har fått några av henne när hon uppgraderade sina ordböcker. :up: Fick Prismas svensk-engelska/engelska-svenska ordbok vilken jag har haft stor nytta av. Kollade på bokus och den verkar inte finnas längre men Norstedts har ju ordböcker. @Mirre
Synd att de är så dyra bara. Min spansk-svenska från Norstedts fanns som tur var i en studentvariant för bara 400 kr (den ordinarie, med tjockare blad, kostade ca 800 kr :crazy: ).

Min spansk-svenska från Norstedts fanns som tur var i en studentvariant för bara 400 kr (den ordinarie, med tjockare blad, kostade ca 800 kr :crazy: ).
Nej men så dyrt! Min spanska ordbok, Norstedts, kostade bara 360 spänn eller så. Ville man ha den med hardcover ligger den på 400. Från Adlibris :).

@Mirre

Vore jag som du skulle jag köpa några tidningar på engelska som kan passa henne, en riktig ordbok och så lite goda kakor att knapra på medan hon sitter och läser :).

Om du bor i Uppsala eller Stockholm så har den här bokhandeln, the English Bookshop, en hel del läsalätt och lära engelska för barn tror jag http://bookshop.se/ om hon läser böcker har de väldigt mycket ungdomsböcker på engelska och enstaka seriealbum.

https://www.sfbok.se/ har nog seriealbum på engelska, manga kanske kunde fungera, och kanske DVD utan svensk textning ;)

Fast jag är helt ärligt osäker på vad jag skulle räkna med att en 13 skulle kunna i engelska. Köper ju böcker på engelska till min lillebror som är 14 men det vette sjutton om han läser dem. Just höra och prata kan man stressreagera på och bli sämre på. (Är det inte snarare så att de som är bra har spelat dataspel o dyl.)
När jag var 12 år var alla lärare utom min svenska lärare engelsktalande (de flesta kunde inte ens förstå svenska), så vi var tvungna att lära oss snabbt. Men idag är jag otroligt tacksam över att jag gick på den skolan och lärde mig engelska. Det är otroligt frustrerande för mig att se folk som inte förstår engelska, jag menar, vilken liten värld de måste leva i! Jag gick på internationella engelska skolan dock.

Desto tidigare man lär sig, desto bättre. 13 är dessutom högstadie så då borde man kunna åtminstone förstå engelska.

Beroende på vilken kostnad du kan tänka dig för att hjälpa henne med engelskan, är ju rid- och språkläger i england/irland ett alternativ. Är hon det minsta intresserad av hästar kommer hon nog snabbt inse att hon måste jobba med språket innan semestern börjar och det är dags att åka

seventeen magazine finns på vissa pressbyrån, tror den skulle passa om man gillar smink och mode. Lite som en amerikansk frida, brukar vara kändisintervjuer, modetips, frisyrtips, hur-man-orkar-skolan-tips och om healthy snacks osv.

Sen kan jag tycka att skolan inte borde behöva påtryckningar från boendeförälder för att ge insatser? Har man så svårt för engelska borde det synas på diverse prov och diagnosprov, och de som inte uppnår målen i grundskolan SKA få hjälp från skolan att klara dem.Vi översatte låttexter från engelska till svenska och från svenska till engelska i sjuan, visserligen med stöd av lexikon och lärare men i det stora hela skulle vi klara av det själva.

När jag var 12 år var alla lärare utom min svenska lärare engelsktalande (de flesta kunde inte ens förstå svenska), så vi var tvungna att lära oss snabbt. Men idag är jag otroligt tacksam över att jag gick på den skolan och lärde mig engelska. Det är otroligt frustrerande för mig att se folk som inte förstår engelska, jag menar, vilken liten värld de måste leva i! Jag gick på internationella engelska skolan dock.

Desto tidigare man lär sig, desto bättre. 13 är dessutom högstadie så då borde man kunna åtminstone förstå engelska.

Fast man behöver ju lära sig uttrycka sig på sitt eget språk också, så att man iaf har ett språk man behärskar helt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar