Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hej alla!
Jag har två framtida körningsobjekt + en gamling ;)

Först så har jag en shettis, ålder ej faställt, vetrinären tror att han är ca 8 år. Vi ska i elgen testa OM han är inkörd, blir att börja med tömkörning och se hur han reagerar på att släpa saker, tur att han är så liten :)

30307_1223758096.jpg

Sedan har jag ett halvblodssto, 6 år som jag drömmer om att köra in:love: har bara haft henne i två veckor men hon är så himla snäll och lugn och trygg i sig själv så till helgen kommer mamma ner med min sele så får vi se vad hon tycker om det. Problemet är att jag inte har någon vagn...

Å vad fin!!!! *helt såld*

Tack :D ja han är min lilla guldklimp :) Äger hans mamma också och dom har exakt samma kroppsform och lynne :) han har sin mammas " hakuna ma tata" lynne :p

( den här bilden e på hans mamma Ögn )

http://http://lissi-94.bilddagboken.se/p/show.html?id=319380246&directlink=1

Tömkörde henne för första gången för några dagar sen och hon va helt underbar :) Hon lyder rösten jättebra vilket jag är urglad över :D
Hoppas ju om att i framtiden kunna köra båda två :)

Senast ändrad av en moderator:

du måste sudda bort det ena http i din länk (den är redan där när man ska klistra in :) )

Annars funkar inte bilden!

Och nu har vi verkligen börjat...

Igår släpade vi pinne på en sida av pållan, gick jättebra (fast den va lite läskig) tills hon råkade sätta benet emot pinnen och blev rädd och sparkade med världens kraft och pinnen flög så långt att jag inte kunde hitta den igen. Tur att man bor vid ett nygjort kalhygge och har många pinnar att välja bland:-). Tror vi ska jobba lite med på detta...

Tömkörningen går superbra, fast stå still kommer ta ett par år till att lära henne, hon vill ju bara jobba..

/ Lavinia

Önskar att vi kommit längre för hon är bara tömkörd ännu men det är så sant att den är söt...tyvärr är den utomordentligt envis dessutom..men vi älskar henne ändå

25130116.jpg

Tyvärr är hon klippt lite för den här tjejen gillar inte sin tjocka päls och svettas lätt inomhus....

Det är samma med min fjordunge, han är oxå lite klippt. Men vad gör man när de står och svettas stackarna.

Vad vacker ändå, trots klippning. Så fint huvud!

Tackar!:bow:

De flesta som ser henne tycker hon är jättefin.Även de som vanligen bara går förbi fjordhästar vänder sig om och ser en extra gång. Hade tyvärr hovböld vid förra årets sommarpremiering men vi hoppas kunna visa henne i år.

Körningen tror jag nog vi ska greja, hon är väldigt cool, det gäller bara att ta tag i det ordentligt...:angel:

*kl*

Fick min nya sele i går!!!!
Ska sätta ihop och prova den på Wille i kväll så jag återkommer med bilder i morgon :bump: inväntar bara skacklen oxå sen ska vi så smått börja dra saker :banana::banana:

Och snart börjar det ju bli ljusare på kvällarna oxå så man kan jobba med honom mer än bara på helgerna.

Det blev inga bra bilder, Svårt då ljuset i lösdriften inte är mycke mer än nattljus. Har ingen bra stallgång med bra ljus så jag får nöja mig med detta.

Ni som vet hur en sele ska sitta, hur sitter denna????
Jag har satt ihop bröstselen med bakselen för att det ska vara lättare att se hur den sitter.

25717995.jpg

25718581.jpg

25717996.jpg

Nu har jag bara läst tillräckligt länge på detta forum. Dags att åtminstone presentera mitt inkörningsprojekt. Borde kanske valt en rutinerad körhäst eftersom jag inte är någon van kusk själv. Så blev det inte. Det bidde en unghäst. Ett Tinkersto, 1,5 år gammal. Inte så mycket hanterad så det är det som jag har fått börja med. Har jobbat mest med vanlig vardagshantering. Går promenader och tränar på röstkommandon. Har provat att tömköra ett par gånger, och det har hon en del åsikter om. Det är en rolig häst att arbeta med. Hon visar väldigt tydligt vad hon anser om saker och ting. Har fått hem en ny sele som ska provas i helgen. Om den passar ska vi ut och gå för att vänja henne vid utrustningen. Sedan ska jag ta itu med tömkörningen på allvar.
Målsättningen är att hon ska kunna gå med släpa till våren, och sedan ska vi åka på inkörning hos en rutinerad kusk till sommaren. Måste ha hjälp eftersom jag inte kört så mycket själv. Så får hon vänja sig att dra en lätt vagn. Sedan får jag se hur det går. Om vi båda tycker att det är roligt så blir hon min körhäst. Annars får hon blir skogsmulle.
/Cath

Nu har jag varit ute på grusvägen för första gången. Ringde in grannen till hjälp.

Innan hon kom så selade jag och gick ut och tömkörde lite. Hon var helt stirr (det är hon sällan annars) och var rädd för det mesta och hoppade runt på tå nästan. Men när vi tömkört en stund och hon blev varmare så funkade det bra sen.

Idag var också första gången jag använde svängel och draglinor på rockarden men jag märkte ingen skillnad.. Hon gick på stabilt på gårdsplanen och en bit längs vägen sen så stannade hon väldigt mycket ute på grusvägen och var ju tvungen att kolla på allt som hon ändå ser från sin hage... Det var min granne som fick köra och jag gick brevid i fall att. På vägen tillbaka så körde jag. Det är himla kul när hon är duktig! Hon har visste en tendens att gå på bättre hemmåt.. Vi testade att trava en bit också. Jag tyckte att det såg skumpigt ut och ska klura om det är något jag fixa och ställa in på något vis, tex spänna fast skaklarna lite mer med de där remmarna..

Men jag är himla nöjd och glad iaf!

En fundering: om hon jäspar mycket, alltså typ 5 gånger på en halvtimme, vad betyder det? Är det jobbigt, har on obehag?

*kl*
Nu får den här tråden hålla sig vid liv åtminstone ett par år till för jag har precis bokat mina nya pållar :)
Två stycken mörka russhingstar har jag bokat, e. Timon och förhoppningsvis ue. Juventus! Ska bli så kul, dröjer ju dock ett tag innan de kommer hem med tanke på att de inte ens är födda än:p

De brukar gäspa en del när de slappnar av, speciellt om de varit lite spända innan. Så jag brukar se det som något positivt :)

okej, tack för hjälpen!

man lär sig något nytt varje dag!

Vad kul med dina planer! Måste vara kul att f¨å vara med från början sådär! Själv så har jag nästan köpt (står och velar lite) ett föl från i somras i samma fräg som min prickiga.. Tanken är att om några år när den är färdigväxt är jag också så pass kunnig att jag kan köra dem i par...

Den är himla söt och fin... Men samtidigt har jag ju redan två.. men jag känner att tre är ett bra antal i hagen också.. ja, jag får se hur det blir..

Jag har inte tömkört Joystick på ett tag nu. Han har dock få följa med på släp när jag kört Krutrök. Senast igår så for vi upp till ridskolan.
Inga ledsna miner på nån av hästarna. Joystick hade fullt upp hela tiden,, springa med.. titta på roliga saker, bocka lite..å försöka bita i skackeln å kanske ge matte ett tjuvnyp också..

En liten test då vi inte varit på ridskolan sen i höstas..
Den lille skötte sig utmärkt. Följde med mig överallt. Tittade lite på hästarna men va ändå uppmärksam på mig:)
Ställde in herrarna i varsin box och gick ut och tittade lite på ridbanan. Krutrök hade då JÄTTEJOBBIGT ska ni veta. Han såg faktiskt inte sin bäääbis så han vrååålade efter honom och sträckte sig allt han kunde för att försöka SE honom.. Stickan då ja han stod i sin box.. luktade runt lite.. åt lite hö.. Kliade sig..låg och rullade i spånet men SKET fullkomligt i Krutröks vrålande och svarade inte en ända gång.
På tisdag kommer Joysticks rockard hem så premiären att dra vagn närmar sig.
Bildäck har vi ju släpat flertalet gånger. Han kliver ju även i skacklarna på våran stora rockard.. så jag tror inte de ska bli några problem men man vet aldrig

Anna-Carin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar