Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, hon får nog vila hjärnan imorgon och nöja sig med en liten avslappnade promenad i skogen med mig och hennes hagkompis. Det är himla mysigt det med. Tack för tipset. Min är 4 år så hon är ju inte så jättegammal i gemet iheller. Har hört att man ska ta det lungt med unga små ponnyer.

*kl*

Kul att många är igång trots årstiden!

Gandalf och jag har varit ute och tömkört lite, med både linor och svängel Nästa steg blir att haka på ett däck efter, ska bli spännade!

Hur går det med resten av 07orna?

:)

Vad kul med fler till tråden! Fin pålle:love:! Det är nog lite skillnad på att köra in en pålle på en meter, som min och en bjässe som din.

Vad har ni gjort och hur långt har ni kommit?

Tack ja han är en stor kluns:D

Men jag har en enmeters jag kör också .Så det blir lite variation i storlek.:p

Harry och jag har bara kommit till tömkörning än och med medhjälpare. Men ska nu försöka lite själv.

Han kan inte ha bett så det får bli lite tömkörning med kapson ett tag.

Går allt som det ska så är meningen att han ska gå stadigt med bett vid tömkörning till sommaren så får vi se hur långt vi kommer vidare sen

Här har det varit stillestånd nu en period.
Har beställt ett nytt större bett till lilla herrn idag..
Så fort skridskobanan han försvunnit på gårdsplan så ska vi börja igen.

Har mest varit vardags uppfostring här en period.
Å en och annan kortare prommenad utan sele.

Räknar med lite snabb repetition nu när vi börjar igen under ett par veckor. Sen är de skacklar och däck som gäller..
Anna-Carin

Här går det framåt med stormsteg! :)
Bella och jag har tränat vändningar med övningsskakel och nu är hon körd 2ggr med rockard! går toppen!!
bella och jag drog dessutom in ett par timmerstockar med hjälp av skakel och timmerklon, även det gick toppen även om damen ifråga tycker att matte tar för lång tid på sig innan hon får gå..det löstes dock med hjälp av en medhavd höpåse.

Nu när det snöar här funderar jag på att dra in lite lättare stockar med timmerkälken..

Åh vad kul det är när det går bra!!! :love::banana::bump::D
Nu har jag kört Sprallan med rockard för andra gången! Hon är så himla duktig och gör matte stolt i alla lägen. Jag vill inte köra så länge med henne nu ibörjan och idag så valde jag att köra på gårdsplan. Fördelen är att det är jämnare underlag jämfört med hagen, nackdelen att det blir trängre svängrum. Men hon tar svängarna galant ändå och är inte rädd för tryck från skaklarna.

inlagt03-01-09007.jpg

inlagt03-01-09012.jpg

inlagt03-01-09021.jpg

Ja, det är så man ler när man tänker på det. hon verkar tycka att det är kul också. Det blir nog lite mer arbete med min andra ponny som jag också ska sätta igång med sen. Även om jag har låtit allt ta lång tid och har gått igenom många steg så har Sprallan aldrig haft problem med något utan hon har fattat på direkten utan att bli rädd. Den andra är jag mer osäker på, men vi får se.

Nu har jag iaf satt fast en skylt på rockarden inför framtida rundor på grusvägen här hemma..

inlagt03-01-09037.jpg

*kl*

Nu när sambon och jag har varit lediga samtidigt har vi kört med svängel och linor ett par gånger den här veckan, första gången var hon lite tveksam första stegen (var ett tag sedan sist) men sen gick det fint och igår knalalde hon på som ingenting. Nästa gång tar vi däcket bakom också.

Man blir ju så löjligt glad när allt bara funkar :D:love:

Det är alltid bra med en sambo!

kl

tyvärr så blev den utlovade hjälpen idag aldrig av.. Sambon skulle hem och hjälpa grannen i stället. Men jag var så inställd på att tömköra Trulsan för första gången så jag testade själv.

Hon är ju inte träns- och bettvan så hon fick ett tag att fundera på det.

inlagt06-01-09007.jpg

Sen hade jag både grimman och tömmarna i handen så att jag inte skulle behöva dra i tömmarna om det hände något. När vi svängde så drog jag lite i den tömmen som var på rätt sida. När det gick bra så fick hon gå in, så vi höll inte på så länge. Det retliga är att hon försöker äta hela tiden!!!

Sen tog jag och tömkörde Sprallan lite. Det var för halt på vägen så vi fick hålla oss på gården. Det är himla kul när man märker skillnaden. I somras stog hon också och gapade för att hon fått ett träns på sig! Nu är hon så duktig. Det ska nog gå bra alltihop!

inlagt06-01-09010.jpg

inlagt06-01-09017.jpg

Jag vill se fler bilder från er andra också!!!

Naw, vilken sötnos. Ser ju att att gått bra för att vara första gången!

Jag är överlycklig! Idag skulle vi testa med en skakel och svärfar skulel hjälpa oss. Kamé vart helt lugn när vi drog skakeln några meter så vi satte dit den (har dragit en massa saker bredvid henne innan).

Då kommer svärfar och möter upp och säger att visst ska vi väl ha två? Nja, sa vi men han sa att det skulle nog inte vara några som helst problem. Sagt och gjort, vi hakade på den andra skakeln med och traskade iväg, jag vid tömmarna, sambon med grimskaftet och svärför som höll i skaklarna bak (höll ihop dom så dom verkligen låg emot henne).

Det gick TOPPEN. Hon brydde sig inte ett smack, inte minsta reaktion alls. Åh vad glad jag är :bump::bump:

Vad kul! Det är himla roligt när allt funkar som man tänkt! Vad bra att du har hjälp. Det måste kännas tryggt.

Själv brukar jag tvinga hjälpen ta bilder sen när vi kommit igång... Det måste du fixa nästa gång!

Alltså, får man vara så söt?! :love:

Gandalf och jag har varit ute i pessoaselen två gånger nu, idag gick det riktigt bra!

Vi skyndar lite långsamt nu, herrn är lite ömfotad och det är KNÖGGLIGT värre ute....

Det går inget vidare på inkörningsfronten för min del.
Selen är lite för stor, så den ligger inte bra. Och pengar till någon vagn lär jag inte ha på evigheter som det ser ut idag.
Så selen ska säljas och för dom pengarna blir det en ny sadel, eftersom den jag har kvar sedan förra hästen inte passar (man borde köpa likadana hästar varje gång, så man slipper byta ut allt).
Ny sele och vagn får bli när det blir. Synd att man inte är miljonär ;)

Det går inget vidare på inkörningsfronten för min del.
Selen är lite för stor, så den ligger inte bra. Och pengar till någon vagn lär jag inte ha på evigheter som det ser ut idag.
Så selen ska säljas och för dom pengarna blir det en ny sadel, eftersom den jag har kvar sedan förra hästen inte passar (man borde köpa likadana hästar varje gång, så man slipper byta ut allt).
Ny sele och vagn får bli när det blir. Synd att man inte är miljonär ;)

Va tråkigt :( Själv hittade jag nyss en loksele till min dam för 1500 kr och i toppskick förutom att två remma som ska sättas dit (som jag fick med selen). Hade turen att springa på en rockard förra året för 1200 kr och väldigt stadig och fin.

Håller med, miljonär hade inte varit fel, eller också hyperbilliga maratonvagnar ;)

*kl*

Jag väntar på min sele som bör komma inom en vecka (längtar) då ska jag vänja Wille vid att till att börja med dra däck. Rockard får jag vänta med till framåt sommaren när jag sparat ihop lite pengar.

Tömkör honom 1-2 dagar i veckan, det är ju mörkt när jag kommer hem på kvällarna :crazy: Han är jätte dukig, bryr sig inte om bilarna eller om vi går på nya ställe. Traskar på framåt så jag knappt hinner med :rofl: Dock tycker han stora stenar är läskigt men går framåt, dovk en stro rund runt. Men det blir bättre för var gång vi är ute.

Några bilder från slutet av nov. Har inga nya
25293000.jpg

25293003.jpg

25293009.jpg

25293010.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar