Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Här vill jag och Bella vara med.
Bella är connemara, 17år.
Mål: Dra rockard + dra timmer i vår skog.
Var är vi nu: Vi har tömkört med "skaklar" (eg. grövre pinnar) och letar nu loksele för fullt för att kunna sätta på riktiga skaklar. Hon är kolugn än så länge.
Tycker ni att dragrep & svängel är ett måste innan ni spänner för riktiga träningsskaklar?
Jag hade draglinor och svängel först, ja. Jag tyckte det kändes bäst, för att förbereda dels för skacklar och dels om hon någon gång skulle trassla in sig i en rem eller dylikt. Nu vet hon att remmar kan sno sig om benen utan att man behöver få panik.
Jag har paus i arbetet, för ponny har fått för sig att ALLT som rör bakbenen är farligt. Hon hoppar till och med undan för benremmarna på täcket, som vi tagit av och på varje dag i över en månad nu... :smirk:
Så nu tränar vi genom att röra bakbenen och rumpa med grimskaft och dressyrpisk, det går framåt i alla fall
www.pixbox.se/pic_show_id24740410.html
Aktuella inkörningen med 2-åringen, va på inkörnings kurs för 2 veckor sen,, jätte spännande, miljöträning. Hon är på börjad tömkörning i sommras, nu drar hon skaklar, totalt orädd för det mesta. .
Det enda som är e att hon e lite väl pigg ska gå fort,, men är ju bara o träna träna träna.
Vad inspirerad jag blir av allas bilder och ord. Började köra in mitt sto i våras - men någonstans på vägen försvann gnistan. Blir dock väldigt sugen på att fullfölja projektet nu.. Får se om jag tömkör lite med vikt efter i eftermiddag.
"Allt" annat har gått fort med denna hästen, så det är nog bara nyttigt med en paus från det mesta.
Dessutom har vi inte bråttom, det kvittar om hon är inkörd i vår eller om ett år.
Gandalf har haft en välbehölig vila, han har vuxit och varit trött.
Nu har dock energin kommit tillbaka och jag tog nya tag ikväll. Han fick prova Julles loksele + baksele, och det bekom honom int edet minsta. Så vi tog även en tömkörningstur. Han skötte sig kanon och tyckte det var superkul! Roligt med en så positiv häst!
Var i väg på tömkörningsträning med Wille i lördags.
han skötte sig fint och vi till och med travade något varv på volten.
Han är aldrig tömkörd på volt utan bara på rakt spår i skogen innan.
här går det alldeles utmärkt med Bellas inkörning. Körde 1 gång med skaklar utan en reaktion, sedan med skaklar och timmerkälke.
och idag slutligen med svängel, draglinor (kättingar i gummislang) och 1 timmerstock åt gången! Hon var jätteduktig & gillade verkligen att få dra. Det största problemet är att stå still...
Åh, jag får panik av att inte kunna skriva i denna tråden och berätta hur bra det gått. Det har inte gått alls de sista veckorna eftersom jag inte tränat nått!!! Har haft det jobbigt på jobb och inte känt att jag haft fokus när jag kommit hem. Det vill jag ju ge henne när vi tränar, koncentration. Ser fram emot jullovet. Rockarden står och väntar i logen och jag har beställt nya tömmar och en fin svängel.
Försöker se positivt på den här pausen; att hon får tid att tänka efter på vad hon lärt sig..
Så får jag nog repetera några gånger det vi tränat innan, innan vi har på rockarden. Tänker börja i ena hagen där det är rätt flackt och där vi ändå är inhängade.
*drömmer vidare och följer era andras framsteg i tråden*
Gandalf har haft lite vila för att växa och smälta lite intryck. Nu har vi dock varit ute och tömkört med lokselen+baksele och longerat lite (mest för att bli av med lite energi).
Nästa vecka tänkte jag komma igång med draglinor+svängel och ev dra lite småsaker. Får se hur det blir!"
Det gäller att ha is i magen En liten tröst kanske kan vara att hästarna alltid minns, ofta mycket bättre än en själv. Dessutom kand et vara bra med lite tid att smälta, ni har ju gjort massor med kul innan!
*kl Här är det långvila, just för att smälta allt. Vi siktar på att börja igen i februari/mars, beroende på väder och form. Min tös ska ridas lite mer nästa år också, så vi får ta det lite lugnt till en början. En stor nyhet är att jag håller på att köpa ytterligare ett litet projekt... dock är projektet bara 6 månader, så vi får se till att hålla liv i tråden en sisådär 2 år till
Sist jag skrev i denna tråd tror jag va när jag skulle iväg med lille Joystick Diablo och Krutrök på körträning om någon dag..
Tyvärr sprack ALLA planer på det och allt annat i livet för en tid.. så killarna har istort sett vilat sen den 27 oktober. Har blivit de mest mata och se till att den lille inte glömmer bort att han faktiskt är tamhäst..
Men nu ska vi så sakta va på gång igen. Har tömkört Joystick ett par gånger bara på gårdsplan å ja då han kom ihåg de flesta kommandona .. utom prooo då för de hade han tootalt glömt av..
Storlufsen är nyklippt. UTAN droger så de ser lite si och så ut.. även han har fått jobba någon dag nu och älskar det
Jag tog mig i kragen i fredags och hade på sele och tömmar och gick ut i hagen. Jag visade henne den hemska pulkan.. nä, hon vande sig snabbt med den och puttade runt den och kände på den. Sen kopplade jag fast draglinorna på¨selen som satt fast i svängelns och sen i pulkan. Vi gick runt med detta i hagen och hon kom ihåg allt vi tränade på och var jätteduktig. Sen kom jag på den smarta idén att sätta mig i pulkan och testa.
Hon förtod precis vad hon skulle göra men orkade inte. Hon backade nått steg och tog sats för att dra men lyckades inte och jag mindes då snabbt att man inte ska ge dem förstora uppgifter som dom inte klarar av så att de får dåligt självförtroende... så jag hoppade av och fortsatte jobba henne utan mig i pulkan. Jag la i lite tyngder som var mer lagom istället..
Men nu har jag jobbat henne i hagen iaf där jag tänker vara när vi ska ha på rockarden första gången så nu vet jag hur det känns när man tar ut svängarna. Där har jag också koll på var det finns setn och att vi inte får möte.. Jag längtar till jullovet!! Då ska vi igång! Hade hovis här i förra veckan och beslöt att ha kvar skorna på så att vi ska kunna vara duktiga i jul..
Tackar!
Trivs jättebra med den även om jag får KRYPA upp i den mina sämre dagar..
Å andra sidan så har Krutrök lärt sig att vissa dagar så stannar matte vagnen där vi står när matte rider också å de gäller samma regler.. Inte röra en fena förräns matte säger till.. å vissa dagar tar det längre tid än andra
Anna-Carin
*KL*
Bella har varit JÄTTEDUKTIG och dragit timmer med timmerkälken. det blev lite tungt men hon tog i & drog med öronen framåt. SUPERDUKTIG!
Dock får vi se hur det blir framöver, vill köpa rockard till henne och köra i vår men maken vill köpa en inkörd ardenner och köra i skogen med... bella är ju lite liten för att orka dra riktigt tungt.
Är iaf jättestolt över min lugna lilla ponny. Ska skaffa bättre draglinor & låta henne dra pulkan om det blir snö igen..
Hästhantering
Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
IT & mobiler Sedan kallar ju många kommuner sin marknadsföring för kommunikation och sina marknadsförare för kommunikatörer. Det är ju i essens just...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.