Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Då är det fler körkurser på G i länet. Vi fortsätter med vår inköringskurs/körkurs i vår!

Då är det fler körkurser på G i länet. Vi fortsätter med vår inköringskurs/körkurs i vår!

Va kul!!
Idag fick min duktiga lilla donna dra rockard för första gången.. det gick bra men att svänga var knepigt och hon tyckte INTE om det..blev lite hetsig i svängen & skickade ut ett ben mot skakeln.

Hur tränade ni? Kan man underlätta svängandet på ngt sätt?

Hur har du gjort under inkörningen, hur har du gått tillväga? Viktigt i svängen är att tänka framåt, så att hästen får ordentligt med plats för sig själv och vagnen. Min tjej hade svårt att göra skänkelvikningar när jag tömkörde, men när vagnen var efter gick det mycket lättare. Vi har övat väldigt mycket med både linor och inkörningsskackel, så hon var van vid att det gick emot ben och sida vid sväng.

Jag märkte inget när vi övade med inkörningsskackel men kan tänka mig att jag kanske gått lite fort fram..:o
Bella har varit jättelugn hela tiden och idag var första gången jag sett henne reagera,,
Försökte få henne att tänka framåt men hon blev lite irriterad och "tröck emot" skackeln i svängen..

Hur har du gjort under inkörningen, hur har du gått tillväga? Viktigt i svängen är att tänka framåt, så att hästen får ordentligt med plats för sig själv och vagnen. Min tjej hade svårt att göra skänkelvikningar när jag tömkörde, men när vagnen var efter gick det mycket lättare. Vi har övat väldigt mycket med både linor och inkörningsskackel, så hon var van vid att det gick emot ben och sida vid sväng.

*kl*

Idag har Gandalf gått med två draglinor, duktiga pojken!

Va så mörkt ute så det får bli en bild från inne i stallet :)

25188341.jpg

Ja, här hör väl vi hemma.
Mina två tokar hann tömköras lite innan de släpptes på bete i fem månader. Det där ska jag snart ta upp igen, då jag hämtar ut min nya sele idag :love: Vagn beställer jag i januari/februari och då kan jag förhoppningsvis låta dem dra lite i mars/april. Ska bli mycket spännande!

Om jag var du skulle jag gå tillbaka till inkörningsskackeln, och öva mycket på svängar, så att du känner att hon är helt lugn i dem. Och sen göra stooora svängar när ni går på vagnen igen. :)

Jag har en shettis hingst på 18 månader som jag har börjat lite med, har tömkört en hel del och så. Jag har gått på Kvinnerstas travskola på kvällarna, och några tömkörnings och inkörnings kurser innan jag började.
Min är jätte duktig, gillar det verkligen.
Vi har tolkat efter honom, dragit stockar o.s.v.

Väldigt fina hästar dom flesta har! :D

Slänger in en bild senare, ska tömköra idag :idea:

*kl*

Jag blir ruskigt imponerad av alla som kör in sina hästar!
Min egen häst skulle vara superstilig framför vagn men jag tror varken häst eller matte har rätt temperament för allt vad körning heter :D

*kl*

Nu har jag beställt sele, kommer om ca 2 veckor.

Längtar!!! Håller på och tömkör i skogen och känner att är redo för attprova på att dra lite smått. Tänkte göra ett U av slanor som han ska få dra till att börja med. Så han lär sig svänga och sånt innan vagnen kommer på. Så snart är det dax att börja leta vagn.
Inte lätt med min budget. Men men nån gång hittar jag väl något som ska passa oss.

Imorgon så är det dags!!! Sambon ska ställa upp och hålla Sprallan i lina när jag för första gången ska spänna för rockarden och förhoppningsvis köra en runda i hagen!!! *jätteglad*

Hoppas jag rapporterar lika glad imorgon om hur det gått!

Det gick bra. Hon kan vara lite motvillig till att börja gå när det är något nytt. Hon växer lixom fast i marken. Men när hon väl fatta så lunkade hon på. Sambon fick också testa på att åka med. En satt i rockarden med tömmarna och en gick med henne i grimskaft där framme, i fall att.

Innan vi slutade så kunde vi ta av grimman och grimskaftet och hon skrittade på fint och lyssnade på hjälperna. Jag är så stolt!!

Bildbevis:

inkrning024.jpg

inkrning020.jpg

inkrning005.jpg

När jag tittat på bilderna så såg jag att däckeln kommit alledeles för långt fram på henne. Men det ska jag undvika nästa gång. Men under tiden hon drog såg selen bättre ut på henne och inte lika långt fram.Förhoppningsvis så har svängeln och de nya tömmarna kommit tills dess med så blir det enklare för henne, med draglinor, baksele och allt. Jag var lite osäker på hur jag skulle fästa fast skalarna så jag gjorde sä här:

inkrning011.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul att det gick bra och vilken söt liten en :)! Men anledningen till att däckeln åker fram är ju att du inte har någon svanskappa. Är det någon särskild anledning till att du inte har den? Om du sätter dit en svanskappa så kommer det att sitta mycket bättre på plats.

*tar mig för pannan*

jag är en idiot. Jag var rätt nervös nu inför första gången så jag glömde bort den. Det såg tomt ut, det tyckte jag, men det är för att jag har övat mycket med bakselen på, tänkte jag...

Jaja.. en sak till jag kommer att tänka på nästa gång! :o:D

Haha;), ja det är lätt hänt, man är ju lite nervös när det är första gången man får åka bakom sin egen häst! Helt klart en speciell känsla. :love:

Jo, och för min del faktiskt första gången bakom en häst över huvud taget. Aldrig ens åkt med någon kusk... Men det kändes bra. Jag hade hela tiden min sambo till hands. Och jag börja känna att jag får en bättre och bättre känsla för vad som ser rätt och fel ut. Men det är himla bra när sambon sen hinnar ta bilder också för då får man ett annat perspektiv och kan kolla tillbaka och se vad som såg rätt och fel ut.. som selen idag tex..

Jaja, jag är himla stolt över min lilla pålle. Hon är med på alla upptåg jag hittar på för henne. Jag har tränat med tömkörning, draglinor, släpor osv och hon har fattat galoppen snabbt så att säga, så att sen svänga med rockarden gick galant. Man kunde nästan se hur hon fattade hur hennes rörelser påverkade och svängde rockarden.. nu vet jag inte om hästen kan fatta det men det var någon polett som trillade ner iaf.

*stolt matte*

Jag vet inte om jag borde på det igen imorgon eller om hon borde få någon dag att tänka över vad hon varit med om. Vad hade ni erfarna gjort?

*knapplån*
Kul tråd. Här tänker jag försöka hänga med lite.:banana:

Här är mitt inkörningsobjekt......:love:
DSC02837.jpg

På kurs
120.jpg

Harry är 3 år ,Clydesdale och hingst.

Har en muskelsjukdom som gör att man får ta dagen som den kommer. Så vi går i lite sakta mak framåt.

Vad kul med fler till tråden! Fin pålle:love:! Det är nog lite skillnad på att köra in en pålle på en meter, som min och en bjässe som din.

Vad har ni gjort och hur långt har ni kommit?

Åh, vad duktiga ni är! Heja! Det ser jätteharmoniskt och fint ut. Jag har jobbat henne två dagar i rad när vi haft kurs, men då har hon snabbt blivit trött andra dagen. Men min är ju bara 3, och de är ju alla olika. Men jag hade i vart fall inte varit rädd för att låta hästen få smälta det i lugn och ro ett par dagar. Minne har de.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar