Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul att det går bra! Men är det tömmen du har hängt runt halsen på dig? :crazy::eek: Tänk säkerhet först! :idea:

Vad kul! Det är himla roligt när allt funkar som man tänkt! Vad bra att du har hjälp. Det måste kännas tryggt.

Själv brukar jag tvinga hjälpen ta bilder sen när vi kommit igång... Det måste du fixa nästa gång!

Ja verkligen, man svävar på moln i flera timmar efteråt. Jo hjälp vill jag ha, är första hästen jag kör in, jag har haft henne sen hon var ett halvår så jag känner henne väl men man vet ju aldrig.

Ska försöka ha fotograf med i helgen när vi kör :) Sambons bror är nog hemma i helgen så vi får tvinga han att ställa upp :D

Vad kul att det går bra! Men är det tömmen du har hängt runt halsen på dig? :crazy::eek: Tänk säkerhet först! :idea:

Tack jag det är alltid skönt när det går bra =)

Tömmen hänger runt halsen men sitter inte fast utan skulle något hända och han drar i väg eller nått så kasar den av.
De senaste gångerna har jag dock haft den i handen, men jag tycker det är så klumpigt :grin: Men den bara kasar annars så jag vet inte hur jag ska ha den, den stör mig hur jag än har den :crazy: men men det är ett i-landsproblem :angel:

*KL*

Lånar lite och berättar lite snabbt att jag kommit igång med tömkörningen iaf med min pålla. Hon jobbar på jättetrevligt och vill verkligen göra rätt. Vi börjar och slutar alltid i skritt ut i skogen och hon är hur cool som helst, även om hon har sina egna ideer om vem som bestämmer vart vi ska gå.

Imorgon tänkte jag ge mej på att dra saker på backen vid sidan av henne- vi får se hur det går. Hon har hittills vant sej vid de flesta dumheter jag hittat på..tex tömmarna som slår mot benen och vid den läskiga svanskappan och att matte aldrig kan hålla ordning på pisken..

Stå still kommer däremot bli ett problem, hon är alldeles för rastlös för att klara att vänta tills jag är klar, oavsett vad det handlar om. Detta kommer natutligtvis jobbas vidare på, även om det för det mesta innebär träning på levad och studs.. Vill INTE stå still!

/ Lavinia, kämpar vidare...

Vad kul! Nu blev jag lite mer inspirerad av att komma igång med min andra ponny som jag bara försökt tömköra en gång. Jag har tappat lusten lite pga av väglaget. Grusvägarna häromkring är isgator och hästarna halkar runt som bambi. Vill inte att de ska skada sig. Jag tycker att det är roligast att komma iväg ut i skogen och kan jag inte det så tappar man lusten.

Minns tillbaka till när jag och Sprallan skulle tömköra och vi begav oss ut i terrängen. Den gången var den första gången som hon verkligen visade att hon försökte göra vad jag ville och jag kände att vi samarbetade. Det var zigzag runt träden! Himla kul! Så det kan ju vara ett tips!

( hakar på ganska sent men iaf. :P )
Har en 1 1/2 årig isis hingst som jag nu ska börja tömköra och sedan innom sin tid börja köra in ( med hjälp av en kunnig så klart)
Började igår med att lägga körgjord med sadelpadd under :D, och spände . Han var så underbar ,reagerade inte alls och var så lugn såå :) är så stolt :D Ledde runt honom lite så han fick skänna att nånting va där runt magen , och det gick också super :D ska lägga fasst tömmar i mårgon tror ja :D

Alla är välkomna att haka på, när som helst! Kul med en isis, har du några bilder på underverket?

Oxå kul att det går bra, men tömmen runt halsen känns inte kul! Tänk om det blir en tvärvändning och du får tömmen ett varv runt halsen medans hästen springer i full fart... Huvaligen....

Härligt att ni kämpar vidare, som tur är så behöver man ju inte ha bråttom, utan det får ta den tid det tar :)

*kl*

Hoppar in i tråden med vår Uri, ett nordsvenskt brukssto på 19 månader, som nu ska börja köras in! Vi har hittills mest sysslat med normal hantering och uppfostran och endast tömkört en gång hemma (dock promenerat en del selad och betslad), men började i går en inkörningskurs i regi av vårt lokala distrikt av Föreningen Nordsvenska Hästen. Tanken är att få hjälp att tömköra några gånger så att vi förhoppningsvis kan klara oss ett tag själva hemma sen, samt parallellt få till mycket miljö-, skrammel- och beröringsträning (i dag fick hon t ex ha draglinor i selen på stallgången vilket inte bekom henne alls), och först efter sommarbetet tömköra med linor och skaklar. Till nästa vinter ska vi förhoppningsvis kunna köra med kälke, och nästa vår testa hjulfordon. Sedan siktar vi på nordsvenskarnas frivilliga körprov för 3-åringar (med kälke) samt körbarhetsintyg (med fyrhjulsvagn) som 4-åring. Vill skynda långsamt i hopp om att få en trygg och säker körhäst!

Bifogar bild från kursen, inte den bästa då den togs med mobilkamera, men ändock!

Urikrkurs10januari2009.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Kul med en Nordis!

Trist att inte fler föreningar har lite såna saker som FNH har!

Fin häst! :)

( försöker lägga in två bilder nu på Vægir , vet inte om de blir ti nått :P :) )

http://lissi-94.bilddagboken.se/p/show.html?id=318700206&directlink=1

http://lissi-94.bilddagboken.se/p/show.html?id=318700648&directlink=1

Prövade att tömköra vår gamla new forest ( 24 år) för några dagar sedan bara för att kolla om hon kanske kunde . Och om hon gjorde, direkt jag tog i tömmarna började hon gå så fint i form å man märkte på henne att hon njöt , det enda man behövde göra var att använda rösten och att styra :D

( bilden här nere är på molly då jag tömkör henne andra gången , vi hade hållit på en stund så hon var lite trött :) )

http://lissi-94.bilddagboken.se/p/show.html?id=311121685&directlink=1

*knapplån*

Nu är selen ÄNTLIGEN på plats i stallet, så idag började vi så smått. Kommer ta det luuugnt eftersom Lotta varit skadad, men nu finns både sele och vagn i stallet, så nu är det ÄNTLIGEN dags! :banana:

Idag testades selen för att kolla att den passar. Jag spände den dock inte, men det kommer när vi kan vara på ridbanan. :)

25675780.jpg

25675778.jpg

:rofl: :rofl:
Jisses, gissa vem som bara lagt på grejerna utan att titta vad som är vad... :rofl:
(En av delarna är "upp-o-ner"...) :rofl:

Däremot kommer jag ju fortsätta med tömkörningen :)

Hon behöver lära sig att ta för sig och gå först, hon är inte bekväm i den positionen. Någon som har något tips för det?
Det går bra så länge någon går bredvid i fram, men så fort den personen börjar avlägsna sig så är det svårt.
I ridningen går hon fram bra utan ledare.

25355433.jpg

Sto-06 e: Pomme Royal-Bonaparte-Cortez 155cm
Riden rakt fram. Mkt tömkörd och har dragit släpa. Tänkte sätta för henne nu under våren...

Så var/är båda mina pållar. Den ena kom över det när hon väl fattade. Den andra har inte kommit dit än.

Jag tog varje möjlighet jag hade när jag var ute på promenad att gå från att gå med grimskaft till att snabbt få på tömmarna när det gick på bra på något ställe som hon kände sig trygg. Många gånger stog hon bara kvar och funderade vad jag ville. Men sen tog hon ett steg fram och jag berömde jättemycket. Så stannade hon kanske, tog ett steg till, beröm och så vidare. Sen fattade hon att det var positivt när hon gick fram. Så stolt hon blev (och jag) första gången hon gick vidare helt ensam där framme. Men det blev mycket tid stillastående. Men jag tror att det var väl spenderat tålamod.

Det finns säkert andra bättre metoder, men så lyckades vi iaf!

Sen som jag antagligen skrivit flera gånger så tyckte vi nog båda två att det var kul att springa runt mellan stammar i skogen och ta lite olika vägar. Då fick hon koncentrera sig på att lyssna på vad jag ville än att fundera om hon skulle gå fram eller inte.. I början tyckte jag nästan att det var lättare att få henne att svänga än att gå rakt fram, och när allt funkade byggdes ju hennes självförtoende upp och det bättre rakt framåt också..

Lycka till hur du än gör, och hittar du ett bra sätt så berätta för jag har en pålle till som ska över den tröskeln!

24998102.jpg

Och årets andra projekt är MILDA-07 e: Torps Gusten 197 u: Pepsie dvs halvsyster till nygodkände CURRY

Milda är en bestämd men mycket cool tjej som förhoppningsvis skall vara en medgörlig elev:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar