Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tjo!

Nu har vi vågat oss ut o skogen själva.. Tömkörde i skritt och lite lite trav ca 20 min bort till lämplig vändplan (blev alltså ca 40 min ute). Mötte en superläskig hund med reflexväst- men pållan gick att övertala att gå förbi..Sen kom naturligtvis en läskig joggare också.. Men hon skötte sej jättebra, även om hon ska hälsa på allt och alla:-).

Idag blir det förhoppningsvis tömkörning på volten- jag sitter och hoppas att snön ska hinna lägga sej..

/ Lavinia

*kl

Jag har inte skrivit här på länge. Mitt första inkörningsobjekt, min vackraste Pemba, lämnade jordelivet för två veckor sedan. Hon var en fantastisk häst, och jag är så stolt över att jag lyckades köra in henne nästan helt ensam.

Nu har jag en ny häst på ingång, som jag ska försöka köra in. Det kan inte gå lika lätt som det gjorde med Pemba som var sååå lugn, men jag tror att med den kunskap jag har med mig kommer det att gå smidigare för min egen del. Det är en arabvalack född -02 som är på ingång, bilder kommer när vi börjat med tömkörningen...

HeJ!

Jag läste om din älskling och tarmvredet. Beklagar verkligen!

Men vad roligt i allt det tråkiga att du orkar gå vidare med nytt projekt. Ser fram emot bilder!

/ Lavinia

Åh, vad tråkigt! *kramar*

Du är stark som tar itu med ett nytt "projekt" så snabbt! Lycka till!

:banana::banana::banana:
JAG har världens sötaste lilla shetlandsponny!!:love::love:
Idag har han gått med vagn första gången. Selen är inte helt i vuxen ännu. Bakselen bara sitter på och några draglinor har vi ännu inte.. Lilla gubben ska bara dra vagnen utan någon vikt i några månader så jag tycker inte att det spelar någon roll
Men ikväll har vi i allafall gått med vagnen första gången:bump:
IMG_0500.jpg

IMG_0504.jpg

Vad roligt!! Grattis! :bump::banana:
Vad fin han är! Man riktigt känner igen hur glad man är när det går så bra och man kan ta ett sånt steg och man kan se så tydligt att det går frammåt!

ps. måste bara fråga hur du löst reflexfrågan på shettisben? Jag har ett sätt men är inte riktigt nöjd.. d.s

Wey, vad duktig! :banana: Och i mörker också, det är ju toppen att den är van vid det.

Flickancarra och Lavinia: Tack båda två, vad gulliga ni är. Skam den som ger sig! På´t bara! ;)

*kl*
Tyvärr står det rätt still här nu pga av att Wille står på boxvila pga av hovböld, läs mer om det här. Så han och hans kompis är instängda i lösdriften i 9 dagar :crazy:

Innan hovbölden han vi tömköra "rätt" mycke i skogen vilket börjar gå riktigt bra. Han lyssar bra för hjälperna och rösten (när han vill) och vi han även prova den nya selen.

Senast ändrad:

flickancarra
Tackar tackar:D Joystick har varit redo för vagnen sen i oktober utan tvekan men vi fick inte hem vagnen förrän i tisdags eftermiddag.
Reflexfrågan ja.. smala ben på en shettis speciellt när man är van med nordis och tinker ben.. Köpte dessa reflexer på Cs Häst och Fritid. 4 pack till bra pris..

Amk Innan halkan och snön kom som värst i höstas så har Joystick fått miljöträna både dag och kvällstid. Ibland med mig körandes i permobilen och ibland på släp när jag kört Krutrök. Mest spännande har vattenpölar kvällstid varit.. de blänker annorlunda om de då.

Anna-Carin

åh, nu har jag varit iväg och kollat upp med tränare till inkörningen! Det verkade jättebra där såhär på förhand. Jag känner att jag behöver hjälp nu ned fortsättningen med tanke på att jag innan jag satte mig i rockaden bakom Sprallan, aldrig suttit i vagn bakom häst. Inte ens som passagerare. Fram till nu har varje steg i inkörningen funnits förklarade i böcker och på film men nu när vagnen är på så vet jag inte vad det är man ska göra.. Vi får se när jag får ordnat med släp så att jag kan åka iväg på träning.

Hej! Något som är otroligt viktigt och bra att träna sina körhästar är att gå omkring dra med saker. Ta tex en vanlig plastpulka som låter olika på olika underlag (tyst på gräs, skramligt på grus osv) och håll i handen som du har längst ut från hästen. Om hästen blir rädd så släpp pulkan och låt hästen vända och titta på pulkan. Så länge hästen är nyfiken på pulkan är hästen fortfarande lite osäker, men när hästen tittar bort och verkar ointresserad kan ni fortsätta att dra med er pulkan. Bra sätt att träna till o från hagen. Tar nästan ingen extra tid och ger bra resultat. Byt sak att dra. Sätt inte fast något i hästen utan håll objektet i handen så du kan släppa taget, men låt gärna tex pulkan åka nära hästens bakben och dra gärna runt på en trästör som kan gå mot bakbenen när ni vänder. Det viktigaste innan man sätter för är att hästen litar på att saker du handskas med och som finns bakom er är ok när du är med. Ta det lungt. Hästen får aldrig bli rädd eller dra iväg med något som sitter fast i den för då är det nästa omöjligt att senare få en trygg körhäst. Detta är viktigare att träna på i början än om hästen går snyggt när man tömkör. MASSOR AV MILJÖTRÄNING!!!! Lycka till.

Idag har Joystick och jag varit ute igen. Det blev en tur till brevlådan med vagnen.
Inga problem att spänna för vagnen. Stod helt still och väntade tålmodigt tills matte sa varsi god och gå. Liiite svårt att GÅ när katten som följde med oss sprang förbi rakt framför näsan. Då ville han plötsligt jaga kisse..

Det blev en tur till brevlådan fram och jag åkte i vagnen kanske 3 meter. När vi kom hem igen så blev det 2 stora 8 volter också innan vi gick in och åt lite godis..

Den lille är såå rolig att hålla på med. Å han blir såå glad när han får göra något å när han sen kommer ut i hagen efteråt så spritter de i hela han. Å han bara MÅSTE busa upp Krutrök en stund

Anna-Carin

Tack för dina tips. De passar väl in för alla som står inför en inkörning. Min ena står inför det skedet nu och ska tömköras och miljötränas massor.

Sprallan, den prickiga jag haft med i denna tråden längst, skulle behöva tränas runt stora lastbilar och traktorer annars är hon en väldigt trygg häst. Vi har jobbat under lång tid med miljöträning och för att få henne att lite på mig.

Sista planen för mig att kunna ta mig iväg på träning nu är att sambon ska ta körkort så att han kan vara chafför. Så jag får köra iväg själv och hjälpa till på träningarna och så får jag ta med mig ideér att genomföra hemma på stallplan.

a_c72: Vad roligt! Grattis! :bump::bump::banana: Bra jobbat!

Hej!

Liten uppdatering..
Vi testade att tömköra runt träd i skogen och lilla häst gick som en klocka!!! Nr man hade saker att snurra runt var de såå mycket lättare att haja vad matte ville, hon bara gick med öronen framåt och var sååå duktig..

Matte jättestolt- ska ut och gå med pulka idag tror jag..

/ Lavinia

*KL*

Nu har jag börjat läsa den här tråden, och kommit till sidan 3 :D mycket intressant läsning är det!

Ska på lördag hämta hem vad ni här kallar ett projekt. Det är en nordsvensk vallack på 4 år. Visad på hingstprem förra året med 38 p. Tränad inför visningen men det är det enda som är gjort med honom. Har annars gått i flocken och mått bra.

Det ska bli så spännande att få börja från början. Hade iofs inte haft något emot en yngre häst, men då dottern är med och delar, och gärna vill kunna rida inom en inte alltför avlägsen framtid bestämde vi oss för att leta på en som var lite äldre.
Hittade då en med samma stostam som mitt sto (mamma till min är mormor till lillgrabben) och lyckades övertala uppfödaren att sälja.

Mer kommer när vi kommit hem!
Lotta

Det var ju det jag sa! Det var precis likadant för oss! Det var den turen som kändes som ett genombrott och vi började kommunicera och hon ville veta vad jag ville lixom!

Vad roligt för er! Det är bara att köra vidare!:D

Fia-Lina: vad kul med fler i tråden! In med bilder på projektet!!!

Igår träffade pållan pulkan- den var sååå läskig!!!

Men den var ganska rolig också, för man kunde gå bakom den och tugga på den när matte drog den framåt.. Lillpållan är verkligen en oral häst- äter och tuggar på allt- kompisar, boxväggar, mej, träd- ALLT!

Vi släpade runt på pulkan tills den inte var särskilt farlig och pållan varså duktig:-)

/ Lavinia, som blir mer och mer förälskad i lillhästen..

*kl*

Nu är det länge sedan jag har skrivit i den här tråden, jättekul att läsa om alla er andra och era inkörningsprojekt.

Kör en snabb-repetition om oss själva:
Jag köpte halvblodet Frasse 25 oktober 2008. Han är född 2005 och är i dag 168 hög. Då han endast var inriden när jag köpte honom har de senaste 3½ månaderna gått till att introducera tömkörning (inkörningsträning), löshoppning och andra åtsidosatta aktiviteter. (Utöver ridningen såklart)
Såhär långt har vi kommit nu: (ung. 37 sekunder in i filmen sväller matte av stolthet :love: )
http://www.youtube.com/watch?v=YWiTP4Vfs-0&feature=channel

Och ja, jag vet att 'svängeln' vobblar väldigt mycket. I vanliga fall brukar vi fästa linorna i linhållarna, av någon anledning glömde vi bort det den här gången, men det verkar inte bekomma honom det minsta. :laugh:

På måndag är det dags för den nyblivna 4-åringens vintervila. Någon gång i mars hoppas jag att vi kan spänna för giggen för första gången.
:banana:

Nu har jag fått klartecken att sätta igång Wille igen. Så idag när det var snö provade vi tolka efter honom :bump:
Han tyckte det var lite märkligt att dra dfe första metrarna, jag hade spänt tömmar i bröstan som Krisse (min sambo) höll i när han satt i pulkan och sen tömsökrde jag honom bredvid, för säkerhets skull. Han tyckte även att det var jätte läskigt att det rörde sig efter honom när han gick, så han stannade och tittade var annan meter, men kom fram till att det bara var Krisse varje gång och gick vidare. Efter ett par varv traskade han på som om inget hade hänt.
Är så stolt över honom :banana::banana: har tyvärr inget bildbevis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar