Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Å vilken rolig tråd!! Här vill jag hänga på:D

Jag har varit på väg länge att köra in min arabtjej som nu har hunnit bli 12 år:love:

Har tömkört mycket och dragit saker samtidigt som jag rider mm och hon är mycket stabil och orädd. För någon vecka sedan drog jag och sambon hem träslanor från skogen och en kortare "tvärpinne" och knöt ihop - en släpa!

Vi knöt med balsnöre fast slanändorna i selen (med säkerhetsknut så de skulle lossna med ett enda ryck) och började gå, jag tömkörde och sambon gick framme vid hennes huvud och höll i grimskaft.
Först reagerade hon mycket mer än vad jag trodde hon skulle:angel: Hon trodde att något fastnat och skuttade iväg och försökte ilsket sparka bort träslanorna så flisorna rök:eek:. Men så stannade hon och tittade bak, drog en suck och kunde sedan gå lugnt och fint. Så fort hon förstod att de där sakerna SKULLE släpa där så var det helt OK.

Vi skulle naturligtvis ha börjat med att gå bredvid henne båda två och hålla i slanorna själva, men men.. det gick bra ändå:angel:

Återkommer med kort!!

Senast ändrad:

blandadebilder400.jpg

Har du en giggsele? men vagnen är en rockard va? Har inte tänkt på att man kan göra så... Jag vill ha en gigg så småningom, men har en liten rockard nu till inkörningen. Har fått låna en bröstsele, men om jag skulle gå och köpa mig en sele så skulle jag alltså kunna köpa mig en giggsele/maratonsele redan
nu...?

*kl*

Idag har vi haft sele på Ronja för första gången o gått i några min med den på :) Hon var kolugn hela tiden.

24677078.jpg

Selen vet jag att den är för liten, den e skapad till d-ponny lr tunnare häst, men lokselarna till ardennrar som finns på gården är så fruktansvärt tunga så ville börja med denna lättare modellen, den satt inte åt på henne heller och hon tyckte ej att den var obehaglig :)

Ett litet steg i rätt rikting :bump:

Kimmis har draglinor, och en sele med lös brösta. Jag har nyligen köpt en sele till min rockard, och det blev en liknande sele som kimmis har. Det viktiga är att rockarden har svängel.

Jag har tuffat vidare med min tjej, men hon har inte gått med vagn på några veckor. I helgen ska vi vara med på körkurs igen, så då ska vi öva med nya vagnen :bump: Ska givetvis försöka hinna ta kort på ekipaget också. Jag övar mest på enhandsfattning just nu, vilket går bra så länge som hästen håller sig till den tänkta vägen... när hon svänger av oförberett hänger jag inte riktigt med, så det ska vi öva vidare med.

Nu har Pemba varit med på körkurs igen, och kört med sin nya rockard. Det gick superbra! Bilder från helgen:
24741183.jpg

24741184.jpg

24741181.jpg

24720891.jpg

Vad duktiga ni är!:bow::bump:

Själv hade jag ju planer på att spänna för rockarden för första gången och tanken var nog att gå lite grann som ni gjorde som över bron.. Men jag kunde inte med mig att dra hit hjälpen i detta väder med ösregn och blåst..:grin:

Nu är rockarden färdigbyggd iaf då ryggstöder kom på i fredags.

Men nästa helg... då så...

kl

Idag har Bella tömkörts för första gången. Eftersom vi bara var två och hon behövde stöd i form av en ledare vid huvudet (jag) så blev det bara kort innan vi började (och dom ser hemska ut, eftersom det hunnit bli mörkt).
Inte snyggaste utrustningen kanske, men grimman är mjuk och vi använder longerlinor eftersom jag inte äger några tömmar än. Däckeln är även lite för stor (cob-full), men den duger till tömkörning och förhoppningsvis ska hon bredda sig med mer muskler (samt banta bort hömagen) och då får vi se om hon vuxit i den här eller om det blir till att köpa en ny.
Det gick hyfsat bra. Hon blev rädd när linan tryckte på rumpan en gång och for runt i en snäv volt och trampade på mina fötter (stålhätta är en fenomenal uppfinning), men utöver det gick hon så lugnt och fint. Styrningen är givetvis svår, men det är ju inte så konstigt eftersom hon är så pass grön.
Hon startar på smackning och stannar på "prrrr" (dessvärre duger inte till-fots-kuskens prrrr, utan bara mitt - men det kommer).
Nu har vi i alla fall officiellt börjat inkörningen :D

Blixtad ponny, enda ickesuddiga bilden:
081117029.jpg

Senast ändrad:

Hejsan!

Jag har köpt mig ett inkörningsprojekt (kan inte fixa med bilder tyvärr) i lördags!!!
Fjording 1½ år gammal. Har hunnit lära sig -uppenbarligen innan jag köpte honom - att tömköras med tömkörningsgjord och träns, kan dra trossar som slänger mot bakbenen och kan dra otäcka skramlande saker.
Själv har jag hunnit gå ut på promenad med honom i grimma och grimskaft sedan i förrgår och det är lagom än så länge. Ska ju inte skrämma häststackaren med att ställa en massa krav på honom.
Planerar att ganska snart lära honom att ha på sig lätt bröstsele med ryggstycke och svanskappa (tycker att en lätt bröstsele är lagom för den "arbetsuppgiften" eftersom en loksele väger ganska mycket).
När han är van vid bröstsele, ska det på en baksele också och först leda i grimma och grimskaft eftersom det blir nytt med något som ligger mot ändan i delar av stegen. Sedan tömköra i bröstsele med baksele.

OBS! Detta får ta massor av tid!
Ska se om han är färdig att sätta för rockard någon gång i vår.

Här är min tjusiga dam som jag faktiskt idag tömmkörde på riktigt för första gången, innan har hon bara kronglat men nu gick hon snällt fram på grusvägarna. Tanken är att hon ska köras in men jag tror att jag kommer skicka iväg henne när hon är mera haj på tömmkörningen.

så låt mig presentera min älskling,

Tappsveden Thengilya Spot

(Bilderna tagna från idag innan tömmkörningen)

Jag blir så glad över att läsa om all era framsteg och ambitioner! :laugh:
Lille Silver har blivit "utsatt" för tömkörning en gång till sedan jag la ut bilder på honom, mycket duktig liten kille! Nu accepterar han både stanna, styra och starta utan "hjärnsläpp" ;) "Bakskyggheten" har vi ju jobbat med sedan han kom hit för snart ett år sedan så han bryr sig inte om det råkar hänga en människa i svansen eller två... ;) bara han inte behöver bli kastrerad igen... :angel:
Meja-fjordan har haft en tonårsperiod :devil: och varit smådum och småful i all hantering... dessutom saknar vi en vagnsdel för att få ekipaget att fungera fullt ut. :mad: *ARN nästa* men när det gäller kniviga lägen så fungerar hon perfekt!:love:

Hejsan alla! har ju tänkt att i framtiden köra in min lilla 6 mån arab/frieser.
Behöver alla goda råd och kunskaper..Kan nu inte mycket! Tänker använda henne till bara trivselhäst..bara trevliga stunder..ren lyx med andra ord!! Men jag vill lära mig o göra allt på rätt sätt,om det nu finns ett sånt?? Jag återkommer med bild på puffan!!
När börjar man med arbetet? Vilken ålder? Vad tränar jag med då för medel? etc..Hoppas det är någon som orkar med mig o Puffan! Tack på Förhand/A.

Hejsan alla! har ju tänkt att i framtiden köra in min lilla 6 mån arab/frieser.
Behöver alla goda råd och kunskaper..Kan nu inte mycket! Tänker använda henne till bara trivselhäst..bara trevliga stunder..ren lyx med andra ord!! Men jag vill lära mig o göra allt på rätt sätt,om det nu finns ett sånt?? Jag återkommer med bild på puffan!!
När börjar man med arbetet? Vilken ålder? Vad tränar jag med då för medel? etc..Hoppas det är någon som orkar med mig o Puffan! Tack på Förhand/A.

För att det ska bli rätt för både dig o hästen måste du anpassa utbildningen efter både fysisk och psykisk tillväxt, precis som hos människobarn!
När din "fölis" är i tillväxt behöver den ha en lugnare period, och när den utvecklas mentalt/ är i trotsålder/ tonåren måste man förstå att ställa rimliga krav och kanske backa ett eller två steg i utbildningen för att inte tappa hästens förtroende och motivation.

Våran lille Silver flyttade hem till oss som 6-månaders föl... vid årsskiftet har han varit en i flocken i ett år! Vissa perioder har han varit med på utflykter, varit ensam i stall eller hage, löshoppat, gått promenader, hanteringstränat... andra perioder har han bara hanterats med grundläggande vardagslydnad och konsikvens.
Det du ska göra nu är att grundlägga en 100%-ig tillit. Låt "fölis" förstå att det är du som inger trygghet, det är du som vet vad som är farligt eller ofarligt. Fölis ska acceptera, och gärna njuta av, att du kliar/borstar/tar på alla delar av kroppen, f.f.a. "rumpa", svans och bakben, för att få en trygg körhäst.
Gå långa och miljötränande promenader utan tidspress! Se till att du har tid och möjlighet att genomföra det du ber din häst om!

Lycka till och lägg gärna in bilder på din spännande korsning! :banana:

Tack för svaret och de goda råden! Lilltjejen en lugn o trygg liten busa, inga som helst problem med kelning, ryktning, lyfta hovar, ledas i grimma m.m. Återkommer med bilder på Cashmere. Visst är den en spännande korsning!! Har "beställt" henne av min väninna som har storasyster som nu är 2,5 och en härlig individ o vacker som få..

Lite bildbevis på oss.

Tömkörde på ängen och det gick jätte bra. Wille lyssnar bra både för tömarna och för rösten. Men stå still är skittråkigt tycker han :D
24827185.jpg

24827181.jpg

24827182.jpg

24827183.jpg

24827180.jpg

Hej!

har ingen bild här just nu, men mitt nya projekt är ett 4-årigt arabsto, som jag haft i ca 4 månader. Hon är lite bakskygg än så länge, går jättebra att tömköra dock, men måste jobbas massor mer med "läskiga saker".

Vi ska på tömkörningskurs om några veckor och sen kommer vi börja om lite seriösare i vår, när jag förhoppningsvis har mer tid och ork.

/ Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar