Presentera din dressyrhäst

Sv: Presentera din dressyrhäst

KL, Verkligen många fina hästar i den här tråden..

Själv har jag en tantsessa av årgång -99 vid namn Flower på 162cm. Import Danmark och med hannoveranaren Weinberg som pappa.

aq6_5002d4a39606ee5a430017b1.jpg

kli2_202097246.jpg

fa4_504652e39606ee74cf000f3b.jpg

Planen för oss är att fortsätta träna tillsammans och ha roligt.

Vad fina hästar alla har! :)

Min häst heter Wind of Camperi "Windy" och är född 2004. Hon är efter Wind Dancer-Last Liberty och importerad från Tyskland som 2-åring. Jag köpte henne när hon var 2,5 så vi har hängt ihop ett tag nu :)

Vi rider Msv C. Planen i år var att kvala till Msv B men Windy har inte förstått att byten inte ingår i Msv C så vi har klarat ett kval men annars brukar vi hitta på lite tok bland resten som är bra. Men nästa år kanske vi kan få lite bättre procent om vi skärper till oss :)

IMG_6983_zps6fff5c62.jpg

IMG_6971_zpsd4e3c262.jpg

Hör egentligen inte hemma här men det är här jag mest läser o skriver.

"Presentera din häst med ålder, stam, nuvarande utbildnings/tävlingsnivå, mål för tävling och max tre bilder/häst. "

Attack, 1992, varmblodig travare (så stammen är rätt ointressant här), utbildningsnivå.. hmm ja.. vi kan skritta, trava o galoppera :P så LC kanske, vi tävlar inte.

Nej men för att vara lite seriös så har vi mest kul ihop numera och jag testar det mesta med honom och ser om det funkar istället för att sitta och tycka "nä ingen idé att testa det för det kan vi inte ändå..." för det är en del saker som vi "kan" fast vi inte borde ;)
Men jag skiter i om det är tävlingsmässigt det vi gör för vi ska aldrig ut och tävla. :)
Jag fick honom i juni 1999 så jag har haft honom ett tag.

376249_10150957031951315_1875454534_n.jpg

382038_10151112180511315_247279197_n.jpg

557811_10150879180921315_1280965718_n.jpg

Senast ändrad:

kl
Ni kanske bara vill ha färdiga ridhästar i denna tråden egentligen?

Har ngr st hemma men det kanske blir för tjötigt att presentera alla? :angel:

Jag har iallafall gammeltanten som jag kan presentera sålänge.

Gabrielle född 1996 e Weltbürger- Bellini Cyrano.

Hon har arbetat som avelssto fram tills nu och reds in som treåring och har blivit åkt på kanske 10 gånger sedan dess. Tanken är att hon ska ridas lite lätt och det får nog mkt bli på hennes premisser. Finns ingen anledning att bråka med en sån gammal oskolad häst om hon inte tycker det är roligt att träna.
Hon är iallfall A-premierad som avelssto och kommer ur Elitmöderne. Hon har som "merit" bla lämnat en gångartsvinnare på Plönninge.
Om ni undrar över varför hon nu ska ridas så beror det på att hon fick ett felläge nu sist och det var på håret att hon och hennes avkomma klarade sig. Så just nu känner jag mig inte redo att låta betäcka om henne. Hon är fullt frisk så ngt ska hon väl göra, inte bara gå o skrota i hagen.
gabbie101023332.jpg

fullfart2.jpg

Senast ändrad:

Haha! Gabbi har ju jag jobbat med när hon stod på Ledingenäs! Jag var med när Regaboo föddes (och kom på namnet :D), Kul att se henne igen :) Hur är hon i humöret nu? Hon var riktigt vidrig ibland då, huggorm :crazy: Man fick ha en annan häst mellan sig och henne när hon leddes i perioder. Men det verkar ha stabiliserat sig till det bättre? :)

Jag gillar din häst, syns att ni har kul tillsammans och gillar varandra :)

Fendifis399_zps7581d654.jpg

Min blivande dressyrhäst hoppas jag. Fendi, sto född 2010 e Faustinus- Royal Olymp- Davignon.
Hon är under inridning. Planen under 2013 är att hon troligen ska betäckas.

JagoGPhoppatiAhla2-1.jpg

Min allroundhäst, vi både hoppar och dressyrar men har inte tävlat "på riktigt" ännu. Grand Prix heter hon, sto född 07 e frieserhingsten Lord u okänd. Köpte henne hastigt och lustigt som plåster på såren i somras när älsklingshästen gick bort. Planen för 2013 är att starta i alla fall 90 cm hoppning och LC/LB dressyr.

Senast ändrad:

lånar sista knappen!

vilka superfina och olika hästar alla har :) KUL att få en presentation av alla.

då ska jag presentera min. kwpn-valack född -92 e. ecoloog - architect (ee: voltaire). mest tävlat hoppning (det är ju hans grej egentligen) men blivit dressyr också sedan några år tillbaka.

vi tävlar msv c med mål att kvala till msv b. blandade resultat då pålle är som "kinder överraskning" ;) en häst med mycket nerv och en räv bakom varje öra.

img_0631_203697430.jpg

2012-05-05-08-13-00_202402761.jpg

sdc10648_198138506.jpg

Deimion: Valack e. Don Primero - Come Back II. Han fick gångartsdiplom som treåring med gångartspoängen 9-8-7. Jag köpte honom i början av maj detta år. Utbildningsmässigt ligger han just nu på LB, men vi börjar testa lite rörelser ur både LA och MSV:C programmen, vilket han gör med lätthet.

Målsättningen är att komma ut på lite tävlingar till våren och förhoppningsvis även kunna debutera LA. Det långsiktiga målet låter jag fortfarande stå något öppet, men jag har förhoppningar om att komma ut på lite kandarklasser inom rimlig framtid.

Tyvärr är jag väldigt dålig på att fota, så får bjuda på en film istället. Det är tredje gången jag rider min nyblivna fyraåring, så det har hänt väldigt mycket sedan dess! :)
http://www.youtube.com/watch?v=6UyTRqbXjPU

IMG_0110.png

178-12.png

En liten uppdatering från oss. Filmade gårdagens pass, det tillhör väl inte vårt bästa, men lägger ut den ändå då det var så länge sedan sist :) ) http://www.youtube.com/watch?v=k1ihoCusoIo&feature=youtu.be

Senast ändrad:

Haha! Gabbi har ju jag jobbat med när hon stod på Ledingenäs! Jag var med när Regaboo föddes (och kom på namnet :D), Kul att se henne igen :) Hur är hon i humöret nu? Hon var riktigt vidrig ibland då, huggorm :crazy: Man fick ha en annan häst mellan sig och henne när hon leddes i perioder. Men det verkar ha stabiliserat sig till det bättre? :)
Jag har hört att hon var svår och jag trodde det var en annan häst de beskrev.

Hon är en oerhört vänlig och klok häst idag. Jag har haft henne sen 2008 och litar på henne till 100% . Hon älskar att mysa, favoriten är att man kliar henne på bogen halsen så står hon och "håller om" en med sin hals samtidigt som hon kliar en på benet.:love:
Hon får beröm av alla som träffar henne bla seminveterinären som tycker att hon är ett mönstersto.

Mkt tillitsfull när det gäller sina föl och ja en supermorsa. Det du beskriver är inget vi heller har sett hos hennes avkommor.

I ridningen är hon pigg o framåt, men kan ju absolut ingenting, likaså i tömkörningen är hon superfin.

Jag har många gånger undrat över vad som gick fel hos A eftersom hon var så himla trist där? Eller om det enbart var en mognadsfråga?
Pratade med Ängagården och de förstod inte heller vad som gått fel då hon även hos dem var mkt trevlig och enkel.

Hennes dotter och vår minsting
536305_4611232680572_369135570_n.jpg

Senast ändrad:

Så glad jag blir av att höra det där! Jag vet inte vad som var fel förut och vi hästskötare försökte mest göra det bästa av situationen. Men när hon var på bra humör så var hon ju jättetrevlig ändå :) det är kul att hon fått en ärlig chans! :love:

Så glad jag blir av att höra det där! Jag vet inte vad som var fel förut och vi hästskötare försökte mest göra det bästa av situationen. Men när hon var på bra humör så var hon ju jättetrevlig ändå :) det är kul att hon fått en ärlig chans! :love:

Visst är det märkligt ändå hur det kan bli? Jag har fem hästar hemma och hon är min hjärtehäst, räcker att jag ser henne så blir jag helt varm i hjärtat:love:

Men du skriver att hon var sån ibland? Kanske det var hormonellt? För hon har väldigt kraftiga brunster. Hon är snäll mot oss men det går som sagt inte att ta miste på när hon brunstar.:D

-Sassiball, jag gillar dina damer! Har själv en Faustinus hemma så det vore intressant att höra hur du funderar kring hingstval.

Eftersom det är en prese

Senast ändrad:

Mycket möjligt att det var hormonellt. Jag minns att hon var hemsk när hon var trött på fölet som avvandes, sen lugn ett tag tills hon var strax innan fölning igen, då ar hon nog trött på att vara tjock :D När fölet kommit blev hon helt ok igen! Sen åkte hon från oss ganska snart efter fölning så jag vet inte så mycket mer sen tyvärr. Ska se om jag kan hitta några gamla bilder på henne om du vill! :)

Tack vad roligt att du tycker det! :) kommer nog starta några hingsttrådar framåt vårkanten på avel skulle jag tro :angel:

Drömavkomman vore en mörk häst utan tecken, något större och mer långbent än Fendi, med lika bra eller bättre gång.

Nobodys Perfect
1997
Bellini - Brisad - Honeymore
161cm hög

Norpan och jag har hängt ihop sen 2001 och har tillsammans tävlat hoppning upp till nationell 130, placerat oss i 120 och vinster i 1.10 klasser

Sen sadlade vi om och blev dressyrare och har nu placerat oss upp till MsvC1. Tanken är att någon gång starta msvb, hon kan byta men blir väldigt taggad och spänd. Tyvärr har hon de senaste 4 åren haft som en tråkig tradition att skada sig någon gång i juli vilket hon även gjorde nu i somras. Skador som tex griffelbensfraktur och senskada..Men nu är hon tillbaks och känns fräsch och målet är att försöka starta msvb 2013

dmfoqr.jpg

Perfect Feeling
2007
For Feeling - Nobodys Perfect
163cm hög

Mini har jag fött upp själv, tanken var att han skulle bli hopphäst, han har bra teknik och skulle mycket väl kunna gå de höga klasserna om han hade tyckt att hoppning var lika roligt som hans mamma tyckte. Han har inte riktigt förstått tjusningen med hoppning så vi hoppar bara på markarbetes nivå. Sen när ja inte är den tuffaste längre vad det gäller hoppningen så gynnar det inte mig att ha en häst som är så tittig som han är men vi kämpar på.

Tur är det ju att han rör sig bra och är rolig att rida och umgås med. Han ligger dock efter sin årskull men är startad LC med vinst och Lb klasser med över 60% så jag är väldigt nöjd med honom. Målet är väl under 2013 att försöka komma upp på LA nivå med honom. Har dock ingen brådska med honom men man får ju ha lite mål som sporrar en ;)

1114k69.jpg

Men åh ! En Honeymoor släkting !
Min fina herre e Honeymoor xx hade jag i många år - underbar ! Tävlade både hoppning och dressyr men dressyren valde vi i slutänden då han glänste mest där ! tävlade dåtidens La5 och La6 med många placeringar . världens finaste kille med stor talang för allt och världens bästa temperament , om än mkt känslig . Saknar !

Senast ändrad:

Va kul att du haft en efter Honeymoore! Har knappt hört någon som haft avkomma efter honom :)

De flesta säger ju att Bellinihästarna ska vara vassa men min är superbra, då har hon säkert fått det från sin mamma och morfar då ;)

Honeymoor (observera stavningen ;) är ju den gamla generationen och hann inte få massor med avkommor tyvärr . De han fått har varit suveräna som ridhästar !
Bellini har som du säger ett rykte om sig men stoet påverkar ju minst lika mycket ;)

Solveig lundbäcks Missy Moor är väl en av de mest etablerade om vi pratar topp hästar den tiden :)
Om du vill ha kontakt med avlarna på Honeymoor får du pma .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17