Presentera din dressyrhäst

Sv: Presentera din dressyrhäst

Min dressyr(ponny)häst är ett islandssto född en sommarkväll 2006 hemma i hagen hos min bästa vän.
Hon är e. Askur fra Hofstadaseli -Emmi fra Sperðli. I år har vi tagit placeringar i LB. Vi behöver dock jobba mest på styrkan så hon orkar. Är utbildad ungefär LA. Vi jobbar lite med förvänd galopp, enkla byten, skänkelvikningar och börjat nosa på öppnor och slutor.
Jag får ju inse att det inte är någon exteriört superb dressyrhäst jag har, men vi får se hur långt det räcker. Om jag lyckas få till takten så det går rida en msvB i framtiden så är jag mer än överlycklig.

Till nästa år hoppas jag att vi ska kunna plocka lite mer placeringar i LB och kanske kanske kanske starta LA till hösten. Får se vad vinterträningen kan ge för resultat.
379261_10151114418928942_2016668904_n.jpg

59167_10151527893563942_1498838445_n.jpg

283842_10150395199323942_777162_n.jpg

Din ungponny är verkligen kalassnygg! Ska bli spännande att läsa era resultat nästa år

.. och det första jag tänkte när jag såg din häst var - så vacker!! Verkligen en snygg typ på den uppställda bilden :love:

Åh tack :) På den bilden är han faktiskt fin, då var han vältränad och spände upp sig fint (har tur att han gör det när vi är ute och far;) ) Hemma vill han inte alls se så snygg ut :p

Dina hästar är också jättefina. Hade jag haft mer tid hade jag velat låna magen på ditt vackra sto!

Din ungponny är verkligen kalassnygg! Ska bli spännande att läsa era resultat nästa år

Ja han är väldigt snygg, men rör sig ärligt talat inte särskilt bra. Förvänta dig inga toppresultat med honom nästa år, misstänker att det kommer ta ett tag att få honom på mattan när man ger sig iväg ut... Men det blir nog bra så småningom:).

Dun lilla raggsocka är så himla tuff! Måste vara många som höjer på ögonbrynen när ni är ute och tävlar!

Charlottee: Vad tråkigt att Solette inte kan tränas riktigt. Hon är verkligen fin och det är aldrig fel att ha så bra ston i avel heller:).

Lomuxx: Vi är ju i samma krokar så vi kanske ses på lite tävlingar nästa år:)?

KL
Jätteroligt med en presentationstråd. Tycker att ni alla har väldigt fina hästar :love:. En liten presentation av min "hög":

Xzibit AM f-09 e. Bocelli - Bugatti Hilltop - Mas Media**
Visades i maj på 3 års test och lyckades ta dubbeldiplom. En otroligt rar och cool tjej med lite nerv och en hel del motor som efter ett långt sommarlov sattes igång i slutet av september. Vi har mest ridit ut och ridit rakt fram på ridbanan men igår var det dags för vår första dressyrträning. Vilken ridkänsla hon gav :love:. Kort filmsnutt ser ni här. Om någon vecka ska hon få 4-6 veckors välförtjänt vila och planen för nästa år är att träna vidare och utvecklas. Kanske hellre träna mer än att tävla för att i slutet på fyra års säsongen debutera på tävlingsbanan om allt blir som vi tänkt oss.

1337289193_resized.jpg

135342347298232800_resized.jpg

Upstage f-01 e. Flemmingh-Shogun**
Utbildad LB-LA dressyr men en gammal muskelskada har satt stopp på vidare ridkarriär. Istället går hon som avelssto och är i år dräktig med Hesslegårds Rubin.

1329512025_resized.jpg

1329512145_resized.jpg

A lot of Liqueur f-11 e. Cosmeo u. Upstage. I och för sig hoppstammad men rör sig nästan som en dressyrhäst så hon får vara med här. Ska troligen säljas eftersom hon blir för stor för mig.

134816586402156300_resized.jpg

134816582428739900_resized.jpg

Stendyssens Diablo Vår fantastiska läromästare får också vara med i den här tråden. Har placerinar LA regionalt dressyr och LB hoppning. En känslig, välriden och härlig äldre gentleman med bra trav och en fantastisk galopp. Han håller på och lär upp min dotter och ibland får även mamma finåka på snyggingen.

1337291447_resized.jpg

Eirian Blida är för tillfället utlånad men ska eventuellt bli dotterns nästa ponny.

135342263883325100_resized.jpg

Sedan har vi en ungponny (kat D) på tillväxt u. Blida e. 3 årstest vinnare i dressyr och hoppning (welsh-halvblod) och ett welsh mountainsto (avelssto) som inte får vara med på bild denna gång.

Åh, så kul att höra att du har så positiva erfarenheter av honom. :D Jag är otroligt nöjd med Deimion, verkar otroligt stabil, självsäker med en rejäl motor och framåtbjudning, en underbar individ! :)

Indiana: f. 1995 helt okänd stam.
Målet är att komma ut på lite tävlingar i vår. Vi börjar med LB och om det går bra så kör vi kanske någon LA oxå. Trots att hon är liten och skäck och rör sig som en shettis ( ;) ) så har vi blivit placerade på varenda dressyrtävling vi ställt upp i när hon var ridskolehäst.

IMG_2107.jpg

:love:

Hon är så fin din pålle :love:
Helt i min smak!
Trodde dock att hon var 10 år yngre ;) Hade gissat på sådär 8-9 år.
Kommer förmodligen gå jättebra på tävlingarna till vår :laugh:!

Han är ju bra vacker även om han enligt dig inte rör sig så bra. Man kan ju rida fram en del gång också. :)

Åh tack :) På den bilden är han faktiskt fin, då var han vältränad och spände upp sig fint (har tur att han gör det när vi är ute och far;) ) Hemma vill han inte alls se så snygg ut :p

Dina hästar är också jättefina. Hade jag haft mer tid hade jag velat låna magen på ditt vackra sto!

haha man får passa på när tillfälle ges!

Tack! hör av dig om du får mer tid ;)

Fiorano ja det är trist men vi hoppas på hennes ungar istället!

Dina ponnyer ser jättefina ut båda två tycker jag, håller lite koll på fb ;)

Fast ska man rida fram gång måste man rida lite bättre än mig:p. Jag är glad om jag kan bevara gång. I den bästa av världar hade mina ponnisar skullat vara en kombination av varandra, Junos utstrålning och utseende och Barbies gång och ridbarhet. Att man aldrig kan vara helt nöjd;).

Äsch då, jag lyckades ju förbättra Stellas galopp en hel del. Nog ska du kunna rida fram lite gång i din fina bruna.

Marlin
f.08 e. Jaguar Mail - Bernstein - Zinsky xx
Ligger nu på ca LC-nivå rent stadighetsmässigt men gör LA-rörelser. Även (mestadels) rena byten, för hjälpen, men det tränar vi bara i hoppsadel ;)
Målet för nästa år är att hitta jämnheten och förhoppningsvis komma ut på lite mer dressyrtävlingar, förra året gick han Breeders i Fälttävlan så det blev mycket fokus på det då. Men faller grunden på plats ska vi väl kunna starta LA under året också. Långsiktigt så ska han väl kunna gå åtminstone MsvB, om jag nu har honom kvar så länge. Fick 898 exteriört och 687-7 på gångarterna på kvalitetsbedömning.

DSC00259.jpg

DSC00480_zps7b6169e5.jpg

DSC09608.jpg

Lånedjuren:

Athena
f.03 e. Akribori - D-Day - Kaliber
Tävlad enbart hoppning fram till i augusti när hon blev "min" tävlingshäst. Dock väldigt välutbildad och välriden. Har ridit henne i lite LA-klasser med placeringar, även placerad MsvC och kvalad MsvB. Finns hon kvar till nästa tävlingssäsong satsar vi på start i MsvB, iaf de programmen man får rida på träns. Tror inte jag ger mig på att rida in oss på kandar, har aldrig ridit med det och har ingen tränarhjälp i dressyren som det ser ut nu.

2012-11-2720-15.png

2012-11-2720-14.png

2012-11-2720-10.png

Bruce the Boss
f.07 e. Biggles - Akribori - D-Day, avkomma till Athena
Reds in som 4-åring och gick sedan kvaliteten med fina omdömen och hoppdiplom löshoppning, hade dock inte hunnit bygga upp någon styrka i kroppen så kunde inte visa så mycket gång. Därefter tävlad hoppning liksom mamman tills jag tog över. Har vinster och placeringar upp till 70% i LB och även placerad LA. Utbildningsmässig gör han även skolor och enkla byten bra. Framtiden är lite oviss, vet inte om jag ska fortsätta med honom eller om ordinarie ryttare ska fortsätta med hoppningen. Om han inte säljs vill säga. Beror nog lite på vad ägaren vill. Men jag har börjat drömma lite fåniga drömmar om att rida honom i Falsterbo nästa år...

2012-11-2906-29.png

2012-08-2018-00.png

2012-08-2017-57.png

Ja det hoppas jag att vi gör! :) Men jag är tveksam på om vi vill starta samma klasser som er, ni som är så fina ihop! ;)

Hidalgo
Född 2006 i danmark.
E. Rune ue. Ravaldi
Knabstrupper valack.
P.g.a miss skötsel av tidigare ägare så ligger han efter i utbildningen. Han går väl stadigt LB och har smått börjat med sidvärtsrörelser och enkla byten. Rör sig trevligt med plus för skritt och galopp men traven hoppas vi kunna utveckla! Fått fina lovord från tränare. Framför allt så är han den perfekta hästen för mig, känns så himla rätt. Mål 2013 är att rida LC-LB utan att flippa ur :) Långsiktigt mål är att komma så långt det går tillsammans :laugh:

DSC_0082.jpg

Taggad till tusen.
IMAG0365pp.jpg

Mysbild i hagen.

Knapplån

Vuxenryttare, men har två D-ponnyer.

Arab, fd hopphäst som nu skolas om till dressyrhäst. Haft honom sedan aug. Vi har tävlat blandat under hösten då han inte är van att tävla dressyr och presterar inte fullt ut på tävling ännu då han kan lite för taggad och behöver komma ut och lugna ner sig en del först. Vi har iaf kvalat till MSVB och även till Arab SM. Men jag vet inte om jag vågar starta där :-p

Egen uppfödning, arabkorsning, född 2009. Under inridning och vidarutbildning. Rids mest i skogen. Förhoppningsvis ngn LC start som 4 åring eller 5 åring. Eller så blir han skogsmulle då han älskar att vara i naturen. Inget bestämt. Får bli som det blir.

Här är dom

Som någon annan skrev: jag läser mest och skriver inte så mycket. Men här får ni en presentation av min häst.

Joyride f. 2000 e. Weltman-Happy Day-Chagall
Jag har haft honom sedan han var två år. Jojje gick fyraårschampionat och femårsbreeders med fina resultat. Bedömd 9 8,8 8,5 på gången som fyraåring. Tävlas för närvarande inget pga tidsbrist men har gått LA:4 på 67%. Det är en häst som har massor av gång men kräver ridning utöver min kapacitet för att det ska "synas". Jag brukar säga att han är för bra för mig. Han är en cool häst som blir känslig i ridningen om ryttaren "kan rida" men kan också såsa runt snällt med ovana ryttare. Underbart temperament helt enkelt!

http://www.youtube.com/watch?v=M_6TNTFaGN4&list=UUIAWZ6VLIk71y4JtVCCaizA&index=2&feature=plcp

Tar med ett par av mina:
Lester -07 e. Lysluggen ue Dalar.
246649_113553905398964_144951_n.jpg

På bilden fyra år gammal.
Tränar LA dresyr, samt påbörjat sidvärtsrörelser i galopp och jobbar på galoppslutor. Kämpar med att samla mer, framför allt i galoppen, för att klara bytena framöver. Målet är att rida fjordhästSM i dressyr om ett par år.

Lysjö Tinder -05 e. Svall Ivar ue Sentan.
267942_122182031202818_7304171_n.jpg

Tränar nog MSV ungefär. Gör ibland rena byten men fuskar oftast in ett diagonalt benpar innan jag hinner med. Går galoppslutor, påbörjat piaff, passage och galoppiruetter.
Målet är att kunna ta mig runt MSV på godkända procent men det är lite krångligt med licenser eftersom STC inte finns med som passutfärdande rasförbund i TDB (senast jag tittade).

Lowis Briar -08 e. Juno Rory.
69738_423500441046113_820888391_n.jpg

Tränar ungefär LA men längningarna behöver bättras. Det mesta behöver strängt taget bättras men han klarar utan ansträngning skänkelvikning i trav över hel diagonal, klarar öppna och sluta i skritt och trav. Har någon gång gjort korrekt byte i steget, mest för att han har lätt för sig. Börjar samla lite i galoppen och gör fina fattningar ur skritt, behöver sätta sig mer för att kunna göra övergången galopp-skritt på ett trevligt sätt.
Målet är att komma så långt vi kan i träning, har inga särskilda tävlingsmål.

Lowis Briar -08 e. Juno Rory.
69738_423500441046113_820888391_n.jpg

Tränar ungefär LA men längningarna behöver bättras. Det mesta behöver strängt taget bättras men han klarar utan ansträngning skänkelvikning i trav över hel diagonal, klarar öppna och sluta i skritt och trav. Har någon gång gjort korrekt byte i steget, mest för att han har lätt för sig. Börjar samla lite i galoppen och gör fina fattningar ur skritt, behöver sätta sig mer för att kunna göra övergången galopp-skritt på ett trevligt sätt.
Målet är att komma så långt vi kan i träning, har inga särskilda tävlingsmål.

Men VA?! Har du den -shit vilken sammanträffande :D :idea:
Jag har ägt hans gamla mamma :love:

Men VA?! Har du den -shit vilken sammanträffande :D :idea:
Jag har ägt hans gamla mamma :love:

Jag har massor av hästar, däribland denne stjärna. Både vacker och duktig - även om namnet är lite väl pretentiöst... Han rör sig bra, men kommer knappast upp i nivå med "riktige" Briar hur jag än tränar med honom.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar