Present med ingen budget

Är han med i Pennan och Svärdet (bokklubb för militärhistoriskt intresserade)? Annars kanske ett provmedlemskap kan vara något. De har böcker om bl a Vinterkriget som inte säljs i bokhandeln, och en intressant medlemstidning.

Något från WW2 från Tradera? Har själv en hjälm från Vietnamkriget som jag köpt därifrån. Har köpt lite vikingaprylar också till mannen där :)

Min pappa fyller jämt i slutet av februari. Mina syskon som har en helt annan ekonomi än jag kommer att ge honom riktigt fina (och dyra) presenter. Som exempel, när han fyllde 65 fick han en resa till Formel 1 i Ungern. Min ekonomi är i princip icke existerande. Känns så sunkigt att inte kunna ge honom något riktigt bra. Alla i familjen vet om vilken slags ekonomi jag har så det är egentligen inte problemet.

Har någon förslag vad jag kan ge som inte kostar mycket (så lite som möjligt). Det är vid punkten att jag inte vill närvara, men vet hur ledsen han skulle bli då.
Jag tänker att antikvitetsaffärer kan rädda en del eftersom ingen vet vad det kostar.

Handgjort hemmavid är också nästan alltid omöjligt att prissätta, för det är ju kärlek och tid som lagts ned.

En bok är väl alltid ok att ge bort. (pappor jag känner brukar vilja ha 2:världskrigets X och Y stor inbunden, eller Finska vinterkrigets dittan eller amerikansk politik) De kan iofs vara dyra.

Finns det några österbottninska specialiteter som borde vara med?

Grisar!!! Inte djuret alltså ;) Det är en slags syltmunk som jag aldrig hittat utanför Österbotten. Jag har aldrig bakat egna grisar så vet inte hur svårt det är, men här är ett recept och en bild:

https://www.matklubben.se/recept/flotyrkokta-finska-grisar-naerpes-delikatesser-89419

I receptet används äppelmos men hallonsylt fungerar också mycket bra :d

69f3f7d7bdb7fe2f8e702865b2e9d68f.jpg

Bra idéer men ingenting som fungerar för min pappa. Det är lite speciellt - han har en riktigt bra pension. Jag vet att han inte skulle bry sig det minsta om jag inte gav honom någonting. Konserter och museum bryr han sig inte om och går dessutom ofta med sin fru. Han gillar vin, men i en helt annan prisklass än jag någonsin skulle ha råd med. Det är så svårt att jag tom överväckt att inte gå. Jag vet hur idiotiskt det är, men ja. Filmer är han inte intresserad av. Det enda jag kan tänka mig är om jag kan hitta en bok om WWII speciellt finska kriget men han har liksom allt som har publicerats.

Kanske biljetter till Finnkampen - han är otroligt sportintresserad, särskilt när Finland vinner. Problemet är att materiellt har han verkligen allt han behöver, liksom upplevelser som han dessutom är för gammal för.
Jag vet! han vill kanske ha en armespade som kan ha varit med i finska vinterkriget :D
Varusteleka.

Finns fullt av skumma multiverktyg och div annat grejs också.

Senast ändrad:
Ken Burns, min favoritdokumentärfilmare of all times, har gjort en helt fantastisk dokumentär om vietnamkriget tillsammans med Lynn Novick, och den sändes först på PBS men jag tror att den kan finnas på svtplay (kanske HAR funnits), men vet att den finns på netflix. Den heter "the vietnam war" helt enkelt och jag tänker att om du gör den där korgen, och sen lägger du till en knippa presentkort på varje episod av filmen (tror det är typ 10 delar), och varje episod kommer du att bjuda på käk eller hembakat när ni tittar tillsammans.
Jag förutsätter alltså att han inte sett den redan, och att du har netflix eller tillgång till pbs

Ken Burns, min favoritdokumentärfilmare of all times, har gjort en helt fantastisk dokumentär om vietnamkriget tillsammans med Lynn Novick, och den sändes först på PBS men jag tror att den kan finnas på svtplay (kanske HAR funnits), men vet att den finns på netflix. Den heter "the vietnam war" helt enkelt och jag tänker att om du gör den där korgen, och sen lägger du till en knippa presentkort på varje episod av filmen (tror det är typ 10 delar), och varje episod kommer du att bjuda på käk eller hembakat när ni tittar tillsammans.
Jag förutsätter alltså att han inte sett den redan, och att du har netflix eller tillgång till pbs
Är det inte HBO den finns på? :) Eller den finns på båda ställena kanske.

Grisar!!! Inte djuret alltså ;) Det är en slags syltmunk som jag aldrig hittat utanför Österbotten. Jag har aldrig bakat egna grisar så vet inte hur svårt det är, men här är ett recept och en bild:

https://www.matklubben.se/recept/flotyrkokta-finska-grisar-naerpes-delikatesser-89419

I receptet används äppelmos men hallonsylt fungerar också mycket bra :d

69f3f7d7bdb7fe2f8e702865b2e9d68f.jpg

Jag har ätit dem! Riktigt goda är de, men håller sig inte så länge :D Ficks ofta när man åkte runt till alla släktingar och bjöds på kaffe och grisar. Gudars vad mycket kaffe det dricks i de trakterna :crazy:

Jag har sett den. Han har inte tillgång till vare sig Netflix/HBO och vi bor i olika delar av landet så logistiskt blir det svårt att genomföra. Han är dessutom inte speciellt intresserad av amerikansk historia tyvärr.

Han har varenda bok om Mannerheim som är en av hans stora idoler om den inte gavs ut förra veckan typ.
Min kan gilla moderna seriealbum, typ Maus?
https://www.google.com/search?q=ww2....69i57j0l5.39386j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Läser han på Engelska och du bor i Stockholm eller Uppsala så gå till English bookshop och be dem plocka ut ngt åt dig. De är bra och det kan ju finnas någonting nytt om andra världskriget som inte blivit så marknadsfört på svenska ännu.

Något från WW2 från Tradera? Har själv en hjälm från Vietnamkriget som jag köpt därifrån. Har köpt lite vikingaprylar också till mannen där :)
Jag vill understryka att det inte alltid är oproblematiskt att köpa sådana grejor på Tradera. Saker från WW2 kan vara helt ok, men det förekommer också plundring av slagfält, främst i fd Sovjet, där soldaterna ännu ligger kvar där de fallit. Sen behöver detta inte alltid vara ett lagbrott, men många uppfattar det som oetiskt. Dessa soldater kan ha levande anhöriga. Det finns frivilligorganisationer som arbetar med att identifiera och ge anhöriga ett avslut. Men som sagt, från WW2 finns det massor av föremål i omlopp som inte är kopplade till denna problematik.

Vikingatida föremål från Sverige är en annan historia. De måste ha proveniens i bemärkelsen en förklaring hur personen lagligt har dem i sin ägo. I annat fall är det mycket stor risk att de kommit fram genom plundring. Om föremålen uppges komma från annat land kan det vara lämpligt att kolla lagstiftningen där och sedan är proveniens a och o när det gäller arkeologiska föremål.

Jag har sett den. Han har inte tillgång till vare sig Netflix/HBO och vi bor i olika delar av landet så logistiskt blir det svårt att genomföra. Han är dessutom inte speciellt intresserad av amerikansk historia tyvärr.
Okej, jag såg bara ett generellt "krigsintresse" och tänkte att du i din familj på något sätt hade anknytning till amerikansk historia.
Någon föreslog pennan och svärdet - är det något din pappa kanske redan är medlem av eller kanske skulle ha intresse av?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 965
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 831
Senast: Imna
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 321
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka