MJLee
Trådstartare
Jag vill understryka att det inte alltid är oproblematiskt att köpa sådana grejor på Tradera. Saker från WW2 kan vara helt ok, men det förekommer också plundring av slagfält, främst i fd Sovjet, där soldaterna ännu ligger kvar där de fallit. Sen behöver detta inte alltid vara ett lagbrott, men många uppfattar det som oetiskt. Dessa soldater kan ha levande anhöriga. Det finns frivilligorganisationer som arbetar med att identifiera och ge anhöriga ett avslut. Men som sagt, från WW2 finns det massor av föremål i omlopp som inte är kopplade till denna problematik.
Vikingatida föremål från Sverige är en annan historia. De måste ha proveniens i bemärkelsen en förklaring hur personen lagligt har dem i sin ägo. I annat fall är det mycket stor risk att de kommit fram genom plundring. Om föremålen uppges komma från annat land kan det vara lämpligt att kolla lagstiftningen där och sedan är proveniens a och o när det gäller arkeologiska föremål.
Helt klart måste man se upp. Men jag tror att korg/bok är de hetaste tipsen, mannerheim snappsen visste jag inte att det fanns men är en rolig idé. Önskar jag visste vad han har läst och inte. När går nästa hockey VM? Sverige-Finland skulle han nog gilla, men tror biljetterna kostar en halv förmögenhet om man inte vill sitta uppe vid taket