Premielopp. Någon som kan förklara?

YaHilweh

Trådstartare
Jag är inte så jätte insatt i det här med premielopp och grejer. Är det någon som skulle kunna förklara lite varför och så.

Jag vet ungefär att dom ska springa på (komme rnu inte ihåg tiden i huvet) och att dom får premie pengar för det. Men varför får dom premiepengar?

Luddigt, men ja ni fattar.

Sv: Premielopp. Någon som kan förklara?

Premie 2007

omfattar svenskfödda (ej mockinländare) 2-åriga varm- och kallblod som tränas i Sverige av STC licensierad A- eller B-tränare.

Grundpremien i premielopp för 2-åriga varm- och kallblod är 9 500 kr.
Denna premie utgår till samtliga hästar som gör godkänd prestation.
För 2-åriga varm- och kallblod i professionell träning utgår dessutom
en premie på 10 500 kr för premielopp förutsatt att:

- hästen varit minst 90 dagar i oavbruten professionell träning vid starttillfället
- premielopp genomförs inom perioden av professionell träning

Tider för premielopp:

Följande tider gäller för varmblod födda 2005 (alltid 2140 m): Idealtid 1.35-1.28, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2007.

Följande tider gäller för kallblod födda 2005 (alltid 2140 m): Idealtid 2.10-1.55, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2007.

OBS! Hjälphäst ej tillåten i premielopp.

För att häst skall anses vara i professionell träning krävs att följande villkor är uppfyllda:
- Hästen skall vara svenskfödd och tränas i Sverige av A-licenserad tränare.
- Hästen skall vara upptagen på träningslistan.
- Hästen skall vara uppstallad på godkänd uppstallningsplats.
- Hästen skall tränas av tränaren själv eller av personal som är anställd och avlönad av tränaren.

Krav på professionell tränares verksamhet
Träningslista skall ange samtliga hästar i träning och skall varje månad inlämnas till respektive travsällskap. På listan skall anges hästens uppstallningsplats.

- Anställningsförhållandet skall i förekommande fall kunna styrkas av såväl tränare som anställd efter begäran från STC eller travsällskap.
- Gjorda löneutbetalningar skall också kunna styrkas på begäran av STC eller travsällskap
- Arbetsmarknadsbidrag i varierande omfattning kan utgå för personer som är anställda. Däremot innebär t ex praktikplats, API eller ALU ej anställning.
Uppstallningsplatser
Hästar i professionell träning skall vara uppstallade i av det lokala sällskapet godkända uppstallningsplatser. Dessa kan utgöras av stallar i anslutning till travbana, vid vilken tränaren bedriver verksamhet och/eller på särskild träningscamp (gård). För att träningscamp skall godkännas erfordras att gården, eller del därav, ägs, arrenderas eller hyrs av den professionelle tränaren. Uppstallningsplatserna skall i förhållande till varandra vara belägna så att tränaren har möjlighet att tillfredsställande övervaka verksamheten vid alla uppstallningsplatser. Travsällskapet och STC har rätt att inspektera uppstallningsplats.

Utbetalning
Utbetalning av såväl grundpremien som den särskilda premie som utgår för häst i professionell träning, sker via avräkning, månaden efter den månad hästen gått godkänt premielopp (med hänsyn till kravet på 90 dagar i professionell träning).

Källa:travsport.se

Och anledningen är helt enkelt att ha en "morot" för tränarna/ägarna så att de sätter igång i tid med sina unghästar! :idea:

Följdfråga

Så man kan alltså inte starta en amatörtränad häst i premielopp?

Jag har nämligen för mig att pållen min är startad i ett premielopp, men han har - så vitt jag vet - aldrig varit i proffsträning.

Följdfråga

Jag har nämligen för mig att pållen min är startad i ett premielopp, men han har - så vitt jag vet - aldrig varit i proffsträning.

Jodå...B-tränare = amatörtränare

Jodå, det är klart att man kan starta en amatörtränad häst i premielopp. Men man får inte en lika stor premie som om den hade varit i proffsträning. Vilket i och för sig är diskriminerande då man utför samma prestation. Tänk om det var så i vanliga lopp. Alla amatörtränade hästar får bara hälften av förstapriset. :crazy:

Följdfråga

För 2-åriga varm- och kallblod i professionell träning utgår dessutom
en premie på 10 500 kr för premielopp förutsatt att:

Man får MER pengar om hästen står i proffsträning, men å andra sidan kostar det ju att ha dem i proddsträning.

Självklart kan en B-tränad häst gå premielopp men då får de bara grundpremien på 9.500:- För att få ytterligare 10.500:- måste hästen vara i proffsträning.

Jodå, det är klart att man kan starta en amatörtränad häst i premielopp. Men man får inte en lika stor premie som om den hade varit i proffsträning. Vilket i och för sig är diskriminerande då man utför samma prestation. Tänk om det var så i vanliga lopp. Alla amatörtränade hästar får bara hälften av förstapriset. :crazy:

KL

Det här har diskuterats fram och tillbaka. Visst sjutton är det diskriminering! Vem tar upp det till Europadomstolen? Hade jag bara kunskapen och tiden skulle jag inte dra mig för en anmälan. Men, men, vi får väl vara glada åt det lilla!

KL

Det här har diskuterats fram och tillbaka. Visst sjutton är det diskriminering! Vem tar upp det till Europadomstolen? Hade jag bara kunskapen och tiden skulle jag inte dra mig för en anmälan. Men, men, vi får väl vara glada åt det lilla!

Ja, jag har också funderat på det. Men det är ju det - kunskap och tid. Och ork.

Vi hade fyra 2åringar som premierade i fredags :)
100 lax, det är inte helt fel att få in bara sådär :)

Nästan en V75 vinst ju ;)

Har de varit 90 dagar i proffsträning borde det bli bortåt 100 000 ut också. :D

Det är DET som gör att det inte stör mig något nämnvärt att "amatör"-premien är lägre. Trots allt så är det billigare att göra jobbet själv, kostar "bara" en massa tid.

Senast ändrad:

Har de varit 90 dagar i proffsträning borde det bli bortåt 100 000 ut också. :D

Det är DET som gör att det inte stör mig något nämnvärt att "amatör"-premien är lägre. Trots allt så är det billigare att göra jobbet själv, kostar "bara" en massa tid.

Tid = pengar. Du kunde ha jobbat åt någon annan tränare under den tiden och fått en inkomst ;)

Tid = pengar. Du kunde ha jobbat åt någon annan tränare under den tiden och fått en inkomst ;)

Japp, men på den inkomsten hade jag förmodligen inte haft råd att ha min häst i proffsträning. :angel:

Jag tycker mig inte ha råd nu heller när jag tjänar betydligt mer än vad jag skulle göra som hästskötare. :D

Om du jobbade övertid på ditt ordinarie jobb all den tid du lägger på hästarna hade du haft råd :idea: :D

MÅSTE bara berätta att en av "våra" bebisar premiade i torsdags.
Så j-a fin är han!! :love: :love:
Stod helt coolt i kedjorna med massa travisar kors och tvärs..

"Blixten"

blixtpremie.jpg

AM

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 809
Senast: morgaine
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024