Prata med en vägg

nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela
Jag lyssnade just klart på "Bära leggings i januari". Hon blev våldtagen första gången när hon var tretton och sen uppskattningsvis 50 ggr till under en längre period. Så första gången var det hans fel men gång 2-49 hade hon alltså godkänt det hela? En trettonåring, att en 25-åring hade sex med henne mot hennes vilja? Det är alltså det du menar.

Jag lyssnade just klart på "Bära leggings i januari". Hon blev våldtagen första gången när hon var tretton och sen uppskattningsvis 50 ggr till under en längre period. Så första gången var det hans fel men gång 2-49 hade hon alltså godkänt det hela? En trettonåring, att en 25-åring hade sex med henne mot hennes vilja? Det är alltså det du menar.
Har TS blivit våldtagen? Det är TS vi diskuterar, i alla fall jag

Men det är väl bättre att TS svarar som vet?
Riskerar att hon går i försvar, så man måste gå som katten runt het gröt? Tycker det låter lite märkligt. Förmodligen kan TS tänka själv utan att gå i försvar och dra slutsatser (oavsett vad de gäller) bara för att man frågar en fråga.
Känns inte som ditt svar tyder på att du har varit i en utsatt och försvagad position. Självklart ska man lämna en relation som inte är bra. Min erfarenhet är dock att om man går på som en elefant i en porslinsbutik brukar resultatet bli precis det motsatta än det man önskar.

Känns inte som ditt svar tyder på att du har varit i en utsatt och försvagad position. Självklart ska man lämna en relation som inte är bra. Min erfarenhet är dock att om man går på som en elefant i en porslinsbutik brukar resultatet bli precis det motsatta än det man önskar.
Så du tycker alltså att jag är en elefant för att jag tycker att hon ska lämna och skriver det rent ut O_o!

Ok då har vi olika uppfattning helt enkelt.

Så du tycker alltså att jag är en elefant för att jag tycker att hon ska lämna och skriver det rent ut O_o!

Ok då har vi olika uppfattning helt enkelt.
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev bara om mi erfarenhet av att arbeta med utsatta kvinnor, att det är svårt att gå på om det ena eller det andra. Men vi sätter punkt här.
Den här tråden har verkligen spårat ur, kan inte moderator dela på den eller något sådant?

nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela

Det här kan vara det mest okänsliga, oempatiska, kränkande, förolämpande och 100% felaktiga jag har läst på väldigt väldigt länge.... Du borde skämmas som säger det här till alla som har varit/är i ett destruktivt förhållande för du har uppenbarligen noll och ingen aning om hur det är och vad man upplever, hur det känns, vad som händer i kroppen och huvudet och själen.

Jag tror jag talar för ALLA oss som har varit eller är i ett destruktivt/skadligt, oavsett vilken sort, förhållande när jag säger att:
VI HAR ALDRIG NÅGONSIN GODKÄNT ATT BLI KNÄCKTA, FÖRNEDRADE, FÖRSTÖRDA, TRASIGA OCH NEDBRUTNA OAVSETT HUR LÄNGE VI STANNADE ELLER MED VEM DET FÖRHÅLLANDET VAR!
DET VAR INTE VÅRT FEL!

DET VAR INTE VÅRT FEL!
Jag tror inte att det är någon i tråden som hävdar att det är kvinnornas fel heller. Men oavsett vems fel det är så är det tyvärr upp till kvinnan att göra någonting åt sin situation, eftersom den misshandlande mannen aldrig kommer att göra det.

Det ligger på var och en att försöka leva så bra liv som möjligt. Det ansvaret har varje människa på sig själv. Givetvis finns det massor med mekanismer som gör att man inte alltid väljer det som är bra för en, men å andra sidan är det ingen annan än en själv som har det ansvaret.

Lever man i en relation man inte vill leva i så får man se till att ta sig ur den, för ingen annan kommer att göra slut och separera åt någon annan. Man får liksom ta det ansvaret och sköta det själv, även om man lever i ett förhållande med en narcissist eller ett riktigt ärkesvin. Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv.

Jag tror inte att det är någon i tråden som hävdar att det är kvinnornas fel heller. Men oavsett vems fel det är så är det tyvärr upp till kvinnan att göra någonting åt sin situation, eftersom den misshandlande mannen aldrig kommer att göra det.

Det ligger på var och en att försöka leva så bra liv som möjligt. Det ansvaret har varje människa på sig själv. Givetvis finns det massor med mekanismer som gör att man inte alltid väljer det som är bra för en, men å andra sidan är det ingen annan än en själv som har det ansvaret.

Lever man i en relation man inte vill leva i så får man se till att ta sig ur den, för ingen annan kommer att göra slut och separera åt någon annan. Man får liksom ta det ansvaret och sköta det själv, även om man lever i ett förhållande med en narcissist eller ett riktigt ärkesvin. Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv.

"Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv."

:bow::bow::bow:

"Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv."

:bow::bow::bow:
Men jag tror alla fattar det. Grejen är att drt inte är så lätt. Skulle det vara så lätt så skulle ingen alls leva i en destruktiv relation.

Jovisst, klart man ska dumpa lämna ta sig ur. Men att faktiskt göra det är på en helt annan planet ibland.

Men jag tror alla fattar det. Grejen är att drt inte är så lätt. Skulle det vara så lätt så skulle ingen alls leva i en destruktiv relation.

Jovisst, klart man ska dumpa lämna ta sig ur. Men att faktiskt göra det är på en helt annan planet ibland.

Sjalvklart. Men jag ser @Ramona 's respons som ett forsok att fa en del har att inte hoppa pa och avratta den/de som sa att bara kvinnan sjalv kan avgora om hon ska ta sig ur relationen eller inte. Ingen kan gora det at henne.

Fast samtidigt har man ett ansvar över sitt eget liv man inte kan lägga över på någon annan. Ja, jag vet allting om normaliseringsprocessen och hur komplicerat det är med våld i nära relationer, men denna tråden handlar så vitt vi vet inte om våld.
Det ansvaret slutar med ens eget handlande man an aldrig bli ansvarig för vad den andre gör (om det nu inte handlar om rent hot/utpressning)

Ingen har sagt att det är lätt men då måste man ta hjälp. Hjälpen kommer ju inte om ingen vet

Det blir inte offrets fel för att hen inte vågar eller klarar att be om hjälp. Det är ändå förövarens fel.

Om du slår och hotar någon så att de blir så rädda eller handlingsförlamade att de inte vågar eller förmår att be om hjälp så gör det inte att det är offrets fel.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 940
Senast: starcraft
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10