nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela
Men alltså, "godkänt", vad betyder det ens? Att förövaren ska tänka "jaha, grönt ljus, då är det okej att jag slår"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dumpa är ofta lösningen på relationsproblem. Det är en helt annan fråga.I nån annan tråd hade nån sagt Dumpa så hade alla hålit med
Att råda någon att lämna en våldsam relation är något helt annat än att säga att den brottsutsatta får skylla sig själv och dessutom har del av skulden för att det sker.I nån annan tråd hade nån sagt Dumpa så hade alla hålit med
Jag lyssnade just klart på "Bära leggings i januari". Hon blev våldtagen första gången när hon var tretton och sen uppskattningsvis 50 ggr till under en längre period. Så första gången var det hans fel men gång 2-49 hade hon alltså godkänt det hela? En trettonåring, att en 25-åring hade sex med henne mot hennes vilja? Det är alltså det du menar.nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela
Har TS blivit våldtagen? Det är TS vi diskuterar, i alla fall jagJag lyssnade just klart på "Bära leggings i januari". Hon blev våldtagen första gången när hon var tretton och sen uppskattningsvis 50 ggr till under en längre period. Så första gången var det hans fel men gång 2-49 hade hon alltså godkänt det hela? En trettonåring, att en 25-åring hade sex med henne mot hennes vilja? Det är alltså det du menar.
Aha, så att man godkänner hur man blir behandlad och man blir behandlad som man tillåter gäller alltså bara vissa situationer. Vilka då?Har TS blivit våldtagen? Det är TS vi diskuterar, i alla fall jag
Känns inte som ditt svar tyder på att du har varit i en utsatt och försvagad position. Självklart ska man lämna en relation som inte är bra. Min erfarenhet är dock att om man går på som en elefant i en porslinsbutik brukar resultatet bli precis det motsatta än det man önskar.Men det är väl bättre att TS svarar som vet?
Riskerar att hon går i försvar, så man måste gå som katten runt het gröt? Tycker det låter lite märkligt. Förmodligen kan TS tänka själv utan att gå i försvar och dra slutsatser (oavsett vad de gäller) bara för att man frågar en fråga.
Säger samma , ni fattar inte vad jag skriver
Så du tycker alltså att jag är en elefant för att jag tycker att hon ska lämna och skriver det rent ut !Känns inte som ditt svar tyder på att du har varit i en utsatt och försvagad position. Självklart ska man lämna en relation som inte är bra. Min erfarenhet är dock att om man går på som en elefant i en porslinsbutik brukar resultatet bli precis det motsatta än det man önskar.
Men spelar det någon roll om våldtäckt är med i bilden eller inte ???Har TS blivit våldtagen? Det är TS vi diskuterar, i alla fall jag
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev bara om mi erfarenhet av att arbeta med utsatta kvinnor, att det är svårt att gå på om det ena eller det andra. Men vi sätter punkt här.Så du tycker alltså att jag är en elefant för att jag tycker att hon ska lämna och skriver det rent ut !
Ok då har vi olika uppfattning helt enkelt.
Jag tror inte att det är någon i tråden som hävdar att det är kvinnornas fel heller. Men oavsett vems fel det är så är det tyvärr upp till kvinnan att göra någonting åt sin situation, eftersom den misshandlande mannen aldrig kommer att göra det.DET VAR INTE VÅRT FEL!
Jag tror inte att det är någon i tråden som hävdar att det är kvinnornas fel heller. Men oavsett vems fel det är så är det tyvärr upp till kvinnan att göra någonting åt sin situation, eftersom den misshandlande mannen aldrig kommer att göra det.
Det ligger på var och en att försöka leva så bra liv som möjligt. Det ansvaret har varje människa på sig själv. Givetvis finns det massor med mekanismer som gör att man inte alltid väljer det som är bra för en, men å andra sidan är det ingen annan än en själv som har det ansvaret.
Lever man i en relation man inte vill leva i så får man se till att ta sig ur den, för ingen annan kommer att göra slut och separera åt någon annan. Man får liksom ta det ansvaret och sköta det själv, även om man lever i ett förhållande med en narcissist eller ett riktigt ärkesvin. Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv.
Men jag tror alla fattar det. Grejen är att drt inte är så lätt. Skulle det vara så lätt så skulle ingen alls leva i en destruktiv relation."Det är nog det som folk i tråden menar, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan mer bara säga att ingen annan räddar dig ur någonting. Man måste rädda sig själv."
Men jag tror alla fattar det. Grejen är att drt inte är så lätt. Skulle det vara så lätt så skulle ingen alls leva i en destruktiv relation.
Jovisst, klart man ska dumpa lämna ta sig ur. Men att faktiskt göra det är på en helt annan planet ibland.
Så om man är för rädd eller för svag för att klara av att säga ifrån så får man skylla sig själv??? Herregud . Det är riktigt vedervärdigt att tycka så. Faktiskt.
Det ansvaret slutar med ens eget handlande man an aldrig bli ansvarig för vad den andre gör (om det nu inte handlar om rent hot/utpressning)Fast samtidigt har man ett ansvar över sitt eget liv man inte kan lägga över på någon annan. Ja, jag vet allting om normaliseringsprocessen och hur komplicerat det är med våld i nära relationer, men denna tråden handlar så vitt vi vet inte om våld.
Ingen har sagt att det är lätt men då måste man ta hjälp. Hjälpen kommer ju inte om ingen vet