Prata med en vägg

Nej, inget om att "hen får vad hen förtjänar" utan att eländet kan inte sluta om hen inte försöker bryta loss. Stannar man, så slutar det aldrig.

Man gör inte heller någon en tjänst genom att låta de tro att relationen med deras manipulativa partner kan lösa sig på nåt annat sätt.

OK, så alternativen står mellan "du blir behandlad som du låter dig behandlas" (hur är det inte skuldbeläggande mot någon som blivit just dåligt behandlad?) eller "oroa dig inte, det löser sig säkert magiskt"? Det håller jag ju inte riktigt med om.

Jag är provocerad. Som faan till och med. Säger du att jag TILLÄT mig bli misshandlad av mitt ex?
Neee
Ja. Du säger faktiskt att blir man slagen/misshandlad/rånad får man skylla sig själv.
Det står dig fritt att tolka det jag skriver -och jag hävdar att du tolkar på ett otroligt onyanserat och ovuxet sätt. Läs någon bok om härskartekniker vettja!!
Jag blev slagen av en pojkvän i sena tonåren. Var det alltså jag som tillät det hända? Jag dumpade på stående (liggande) fot, men var det MITT FEL, jag som tillät det hända?
Jag förstår inte hur du kan tolka det som att jag skulle tycka att det var ditt fel att du blev slagen? Hur skulle du kunna veta att du skulle bli det, liksom? Däremot tog du väldigt stort ansvar över dig själv och gick "jag tolererar inte att bli slagen -jag går"
Det är INTE så att man genom att inte tillåta en viss behandling eller beteende alltid kan få personen att ändra sig och istället välja en alternativ behandling. Dvs det går inte alltid förändra människor.
Jag tycker på allvar inte att man ska deala med sitt egna välmående och LIV genom att acceptera en behandling av sin person som får en att må dåligt .....långsiktligt.
Så som sagt. Mycket olyckligt uttryckt om personen menade "du kan välja att gå".
Varför är det olyckligt uttryckt? Man gör alltid val i livet. Och valen man gör tar man också ansvar över.
Menade personen inte det utan "du kan få honom att ändra sig" så pratar personen skit.
Nej TS får välja själv vad för val i livet denne gör. Det går inte att ändra någon. Däremot kan man hjälpa och stötta vid vilja att förändras. (Och jag pratar sällan skit)
Dels är det skuldbeläggande, inte minst vid riktigt svåra fall, tex misshandlade kvinnor som inte lämnar. Uttrycket säger att (så länge hon stannar) är det hennes fel att han slår henne. Vart tog HANS ansvar för sina handlingar vägen?
Uttrycket säger inte att det är hennes fel att hennes kille slår henne. Valet att slå har personen som slår tagit helt själv och får ta konsekvenserna för sitt val. Uttrycket säger att val man gör eller inte gör påverkar ens liv .....alltid!!
Dels blir uttrycket skrytsamt om alla vi sam har det rätt bra i livet använder det
Nej...nej tvärtom, det påminner en om att inte låta sig trampas på, köras över, utnyttjad och att det är du, och endast du som kan stå upp för dig själv i det långa loppet. Ibland behöves stöttning och hjälp i val som tas - men ansvaret över sin person , det har man själv.
Uttrycket betyder också att tex personer som blir mobbade på jobbet själva bär ansvaret för det
Ett lågvattenmärke....

Fast samtidigt har man ett ansvar över sitt eget liv man inte kan lägga över på någon annan. Ja, jag vet allting om normaliseringsprocessen och hur komplicerat det är med våld i nära relationer, men denna tråden handlar så vitt vi vet inte om våld.
Du gör mig sällan besviken. Bra skrivet!

Neee

Det står dig fritt att tolka det jag skriver -och jag hävdar att du tolkar på ett otroligt onyanserat och ovuxet sätt. Läs någon bok om härskartekniker vettja!!
Jag förstår inte hur du kan tolka det som att jag skulle tycka att det var ditt fel att du blev slagen? Hur skulle du kunna veta att du skulle bli det, liksom? Däremot tog du väldigt stort ansvar över dig själv och gick "jag tolererar inte att bli slagen -jag går"

Jag tycker på allvar inte att man ska deala med sitt egna välmående och LIV genom att acceptera en behandling av sin person som får en att må dåligt .....långsiktligt.

Varför är det olyckligt uttryckt? Man gör alltid val i livet. Och valen man gör tar man också ansvar över.

Nej TS får välja själv vad för val i livet denne gör. Det går inte att ändra någon. Däremot kan man hjälpa och stötta vid vilja att förändras. (Och jag pratar sällan skit)

Uttrycket säger inte att det är hennes fel att hennes kille slår henne. Valet att slå har personen som slår tagit helt själv och får ta konsekvenserna för sitt val. Uttrycket säger att val man gör eller inte gör påverkar ens liv .....alltid!!

Nej...nej tvärtom, det påminner en om att inte låta sig trampas på, köras över, utnyttjad och att det är du, och endast du som kan stå upp för dig själv i det långa loppet. Ibland behöves stöttning och hjälp i val som tas - men ansvaret över sin person , det har man själv.

Ett lågvattenmärke....
Nå, när du ser hur uttrycket landar hos flera av oss, så kan du ju bara ta ställning till om du ändå vill använda det. Eller om det finns något annat sätt du kan formulera vad du vill ha fram.

Neee

Ett lågvattenmärke....
Hur ska jag annars tolka det du skriver? "Man blir behandlad som man tillåter att bli behandlad" jag har aldrig tillåtit någon att misshandla mig men likförbannat gjorde han det. Tillät jag mig att bli misshandlad för att jag bidade min tid för att kunna fly säkert?

Hur ska jag annars tolka det du skriver?
Du får tolka som du vill -det kan hända jag har åsikter kring tolkningen....men det är väl OK?
Tillät jag mig att bli misshandlad för att jag bidade min tid för att kunna fly säkert?
Du ställer en fråga till mig som jag omöjligt kan svara på! Men eftersom du pratar om ditt ex jag gissar att du inte accepterade att någon pucklade på dig...och drog

Du får tolka som du vill -det kan hända jag har åsikter kring tolkningen....men det är väl OK?

Du ställer en fråga till mig som jag omöjligt kan svara på! Men eftersom du pratar om ditt ex jag gissar att du inte accepterade att någon pucklade på dig...och drog

Fast att bli påpucklad första gången blir man för man tillåtet det enligt ditt ihåliga resonemang...

Egentligen behöver det inte alls vara så. @Korven

Det kan vara så att man inte tillåter att bli misshandlad. De flesta kämpar emot på något sätt. Man kan bli tvingad. Samma med mobbning och leva med en narcissist. Den sistnämnda är troligen allra svårast att ta sig ur. De bryter ner en pö om pö.
+1 på den. De som inte levt med t.ex en narcissist kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur det är, hur man mår, vad som händer i ens hjärna och varför det är så otroligt nästintill omöjligt ibland att ta sig ur. Det är så himla förenklande att lägga allt ansvar på den som stannar. Det är inte svart eller vitt alla gånger. Normaliseringsprocessen är en verklig grejj och den är precis lika "effektiv" när det handlar om psykisk misshandel som fysisk.

Låter som min fd.
"Du måste ändra på dig om jag ska fortsätta älska dig"
Jag svarade:"Men du behöver ju också ändra på saker då"
Svaret blev:
"Nej jag är perfekt"
Bara en ytterst lindrig variant av saker jag fått höra sen i våras.
Orkade inte mer sen.
Men det fanns inslag av fysiskt våld med fast det psykiska var det värsta.
Att inte veta om eller när saker skulle explodera i ansiktet på en.
Och för vad.
Som att det råkade finnas spår av kattsand på golvet.

+1 på den. De som inte levt med t.ex en narcissist kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur det är, hur man mår, vad som händer i ens hjärna och varför det är så otroligt nästintill omöjligt ibland att ta sig ur. Det är så himla förenklande att lägga allt ansvar på den som stannar. Det är inte svart eller vitt alla gånger. Normaliseringsprocessen är en verklig grejj och den är precis lika "effektiv" när det handlar om psykisk misshandel som fysisk.
Men vem ska man då lägga ansvaret på så att den som drabbas kommer ur det? Om ingen utomstående får veta hur det är? Den drabbade måste ju få hjä
Således faller hela man blir behandlad som man tillåter-resonemanget. Vilket var min poäng för flera sidor sen.
nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela

Det är endast den som är inne i förhållandet som kan veta var brytgränsen går. Men efter det är det personen eget ansvar att ta ett val hur den ska göra. Vi andra kan bara tyvärr stå bredvid och titta på.
Alla människor har alltid ansvar för sina egna handlingar. Alltså det är inte den som blir utsatt som ska ta ansvar för det utan den som utsätter någon annan för det.
Men det gör inte den som blir utsatt till ett viljelöst offer som inte kan göra något utan dennes ansvar är att göra ett val och valet är antingen ta emot eller gå. Hur lång tid det sen tar innan den kan gå beror helt på situationen.

Men vem ska man då lägga ansvaret på så att den som drabbas kommer ur det? Om ingen utomstående får veta hur det är? Den drabbade måste ju få hjä

nej det faller inte , fortsätter man att umgås har man godkänt det hela
Men så är det ju givetvis inte alls! Man behöver inte alls godkänna något bara för att man fortfarande ungås med den som behandlar en illa.

Det är som att säga att de som tex blir misshandlade får skylla sig själva. Att de har godkänt det därför att de av någon anledning inte kunnat försvara sig eller lämna ännu.

Tycker det låter som en väldigt tragiskt människosyn att alla ska skylla sig själva de som far illa.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 940
Senast: starcraft
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10