Potatismos

Tack vare sagda mormor har det inte förekommit så värst mycket snabbmakaroner i mitt liv heller! Tycker liksom att de vanliga makaronerna kokar snabbt nog :)
Ja, inte är det något problem med koktiden på vanliga makaroner, men tjockleken! Det är det tunna, delikata, subtila och den jämna konsistensen hos snabbmakaronen som gör den till mitt val alla dagar i veckan (ja, bortsett från att det var åratal sedan jag åt en endaste liten makaron). Särskilt om alternativet är idealmakaroner. Rys!

Ja, inte är det något problem med koktiden på vanliga makaroner, men tjockleken! Det är det tunna, delikata, subtila och den jämna konsistensen hos snabbmakaronen som gör den till mitt val alla dagar i veckan (ja, bortsett från att det var åratal sedan jag åt en endaste liten makaron). Särskilt om alternativet är idealmakaroner. Rys!
Det är just tjockleken (eller bristen på!) som jag inte gillar med snabbmakaroner - min favorit är gammaldags idealmakaroner :)

Åh nostalgi med idealmakaroner :love:. Mormor gjorde de bästa stuvade, och sen hade hon socker på. Nu blev jag verkligen sugen på det.

Det är just tjockleken (eller bristen på!) som jag inte gillar med snabbmakaroner - min favorit är gammaldags idealmakaroner :)
Haha snabbmakaroner kunde man ju typ dricka upp från skeden. Jag blir nästan peppad på att prova, om inte annat för att visa avkomman vad jag livnärde mig på när jag var tonåring. Snabbmakaroner och couscous.

Snabbmakaroner 😍
En favorit här är att koka snabbmakaroner, spola i kallt vatten och blanda i en skål med en burk makrill i tomatsås 😋

Vill ni ha hjälp med catering till nästa middag, skicka pm!
Jag erbjuder stående trerätters till mycket förmånligt pris.
Förrätt: makaroner och makrill
Huvudrätt: Chips, dipp mot en mindre extra avgift.
Dessert: Dubbelnugge.

Blir given succe! Vill ni infoga valfri spy-emoji går det också bra 😁

Snabbmakaroner 😍
En favorit här är att koka snabbmakaroner, spola i kallt vatten och blanda i en skål med en burk makrill i tomatsås 😋

Vill ni ha hjälp med catering till nästa middag, skicka pm!
Jag erbjuder stående trerätters till mycket förmånligt pris.
Förrätt: makaroner och makrill
Huvudrätt: Chips, dipp mot en mindre extra avgift.
Dessert: Dubbelnugge.

Blir given succe! Vill ni infoga valfri spy-emoji går det också bra 😁
Makrill är min goto-krismat 🤩 En burk makrill, ett äpple och en näve nötter funkar som måltid för mig

Menar du att människor i fattiga länder skulle äta pulvermos i högre grad än människor i rika länder? Det känns tveksamt minst sagt (det är väl till exempel inte alla länder där man ens äter potatis och/eller potatismos).

Screenshot_20231027_122302_Chrome.webp

...för att köpa pulvermos att ha till falukorven. De som äger kor eller getter säljer den färska mjölken för att köpa kondenserad mjölk att göra en smarrig efterrätt med. Fattiga människor vill faktiskt också sätta guldkant på tillvaron!

#ironi

Hoppar väl in här och säger att jag älskar pulvermos. Ett flertal vänner har bjudit på hemgjort men nope, jag vill ha mitt pulvermos utan klumpar och klister.
Enda gången hemgjort mos är bättre är när det ska gratineras.

Nu äter jag inte pulvermos (men den här tråden får mig att önska att jag gjorde det), men i min kyl blir potatis väldigt fort dålig. Pulvermos är en underbar "nödmat" i och med att det håller i skåpet länge och varken behöver mycket vatten eller el för att laga till. Om kriget eller krisen kommer kan jag i princip värma vatten till pulvermos på ett värmeljus. Jag är glad för alla som äter moset och gör det tillgängligt :bow:
Det faktum att det fortfarande inte är någon som har provat utav alla bukefalister. Gick ju in å scannade igenom hela tråden då jag ville veta om någon provat.
Jag kan tänka mig att det kan vara gott om chipsen helt förlorar sin konsistens enligt principen fett och salt - men uj, så fett (å andra sidan Paul Bouchards berömda potatispuré var 50% smör/grädde och 50% potatis)

Nu äter jag inte pulvermos (men den här tråden får mig att önska att jag gjorde det), men i min kyl blir potatis väldigt fort dålig. Pulvermos är en underbar "nödmat" i och med att det håller i skåpet länge och varken behöver mycket vatten eller el för att laga till. Om kriget eller krisen kommer kan jag i princip värma vatten till pulvermos på ett värmeljus. Jag är glad för alla som äter moset och gör det tillgängligt :bow:

Jag kan tänka mig att det kan vara gott om chipsen helt förlorar sin konsistens enligt principen fett och salt - men uj, så fett (å andra sidan Paul Bouchards berömda potatispuré var 50% smör/grädde och 50% potatis)
Förvarar du potatis i kylen? Den ska förvaras torrt och mörkt. Då håller den länge.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 172
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 085
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
65 998
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar