Fixar inte hunden smulorna?
Dessvärre inte. Kräsen liten byracka som inte äter smulor. Ruben åt inte heller smulor så funderar på att jag skämmer bort dem för mycket.
Det är ju annars en väldigt bra grej med hund, som en robotdammsugare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fixar inte hunden smulorna?
Eller hur! jag har hört att både ägg, smör och Raskens kan innehålla spår av vitaminer och mineralerDet är himla gott
Äter äggmacka till lunch hemma innan jag ska jobba kväll. Så smidigt att koka alla ägg för veckan på en gång
Känns lite hälsosamt också, kanske kompensera lite för min extremt näringsrika chipsmåltid på helgen
Här hinner smulorna inte ens träffa golvet innan de är uppätnaDessvärre inte. Kräsen liten byracka som inte äter smulor. Ruben åt inte heller smulor så funderar på att jag skämmer bort dem för mycket.
Det är ju annars en väldigt bra grej med hund, som en robotdammsugare
Det handlar inte om att man själv tycker att det smakar skit utan att man värderar andras smak. Man värderar vad andra tycker i och med "vem äter ens".Fast nu tar du i så du spricker här. Skulle människor bli ätstörda av att andra inte gillar samma mat som de gillar? Det låter helt otroligt långsökt. Det känns som om du anstränger dig lite väl mycket för att bli kränkt här.
Jag älskar verkligen salt lakrits och blir inte ett enda dugg kränkt över att människor från andra länder typ klöks av smaken. Och eftersom de tycker att det smakar SKIT så får de väl säga det? De menar ju inte att jag är en skit, eller ens på något sätt sämre än dem. Jag kan liksom inte ta äcklet över smaken personligt på något vis? Men du tycker att det hade varit rimligt om jag blev sårad?
Det har jag inte tänkt på! Äppelmos i potatispressen, det låter ju hur smart som helst. Behöver man ens skala och kärna ur äpplena först, eller räcker det att skära dem i bitar innan man kokar dem?Vi har platta med hål i, det är kanske därför jag föredrar vispen vanligen tar upp gigantisk plats också, ev kanske den skulle kunna vandra vidare till behövande second hand affär och ersättas med metallslinga om jag skulle hitta en sådan.
(näst mest gigantisk plats tar potatispressen, som dock tjänar väl som äppelmosleverantör och nog därför får stanna.)
Jag har testat ägg i några gånger (när mjölken upptäcktes inte funka), det blev väldigt intressant. Upptäckte att det nog är så man gör ett stabilt lager mos över en gratäng dagen efter. Eller bollar att ugnsgratinera.Jag har konsekvent avskaffat all skalning av potatisen. Bästa arbetsrationaliseringen ever, är ju dessutom näringsämnen i skalet så dubbel vinst.
Har även gått så långt att jag oftast gör på olja och vatten. Efter tusen fall av "oops, mjölken räcker inte" och vill hellre att den ska räcka till kaffet om jag måste välja, så har jag kommit fram till att jag inte behöver ha mjölk i. Äter löst mos så det går massor till ett storkok.
Enda redskap är potatisstöten, både till att mosa och röra med. Men det ska vara en som är gjord för att trycka på toppen och med vågformad metallslinga, absolut inte typen platta med hål!
Fast om man tycker att något är jätteäckligt så kan det ju kännas helt obegripligt att någon faktiskt tycker att det är helt okej? Jag har full förståelse för att en amerikan tycker att det är helt sjukt att jag tycker att saltlakrits är gott. Det ÄR inte samma sak som att kränka mig. Då hade de behövt säga något i stil med att jag var sjuk som gillade lakrits. Och @Bison skrev ju inte det, eller hur? Hon skrev (med glimten i ögat) att det var knasigt att andra äter något som hon själv inte gillar. Jag antar att hon också tycker att det är konstigt att jag sörplar i mig ostron och tycker att det är njutning på hög nivå. Precis som någon annan tycker att det är förfärligt att kalla en påse chips till middag.Det handlar inte om att man själv tycker att det smakar skit utan att man värderar andras smak. Man värderar vad andra tycker i och med "vem äter ens".
Jag tyckte illa om pulvermos redan som barn - uppfödd på mormors riktiga potatismos var pulvermoset i skolan helt oätligt, tyckte jag. Pulvermos kommer inte innanför dörren i mitt hemFör att jag på riktigt är förvånad att någon äter det frivilligt som inte är ett barn
Men nu vet jag att det faktiskt finns folk som uppskattar det.
Nej! Det är det som är så underbart Awesome!Det har jag inte tänkt på! Äppelmos i potatispressen, det låter ju hur smart som helst. Behöver man ens skala och kärna ur äpplena först, eller räcker det att skära dem i bitar innan man kokar dem?
Jag är helt uppfödd på pulvermos! och upptäckte hur man gör potatismos som tonåring eller ngt. Jag har lite svårt för pulvermos tyvärr. Snabbmakaroner däremot är en delikatess som inte avnjutes ofta nog (typ ngn gång i halvåret).Jag tyckte illa om pulvermos redan som barn - uppfödd på mormors riktiga potatismos var pulvermoset i skolan helt oätligt, tyckte jag. Pulvermos kommer inte innanför dörren i mitt hem
Ja, där får man inte vara kräsen.
Jag hade behövt ha med mig en bärare
Jag skulle ju spontant tänkt att man kokar äpplena, eller varför köra dem i ugnen? Blir de godare då?Nej! Det är det som är så underbart Awesome!
Man kan bara klyfta äpplena i fyra och dumpa dem i ugnen i 20-40 minuter beroende på sort. (kortast tid för transparant blanche, stavn?) Pressa dem i pressen ned i en skål. Röra ned ganska lite socker och slänga i en burk att ha i kylen ett par veckor .
Detta funkar även med random minismå vildäpplen som man hittar lite varsomhelst i grannskapet. Blir lite mörkare och amprare mos bara. (längre i ugnen, mer socker, ev koka efter)
Dock om man ska ha ngt som håller ska man säkert hälla i mycket mer socker och koka eller ngt, men det är inte mitt gebit.
Jämfört med att sätta upp världens gigantiskaste Electrolux med slangar och koka äpplena är det super easy peasy. (brr ja jag har lånat fasters gigantiska grej ett år)
Ska köra med rosenkvitten idag, men då ska jag koka dem i tio minuter i lite vatten istället, och ta bort kärnorna. (efter att ha testat fyra olika metoder förra året kom jag fram till att detta nog är den bästa.). Ev koka resultatet lite med socker. Kärnorna från rosenkvitten i potatispressen blev lite lite bittert. Smakar som typ ... citronmarmelad, hehe.
För att man är latJag skulle ju spontant tänkt att man kokar äpplena, eller varför köra dem i ugnen? Blir de godare då?
Och inget socker, det blir för sött. Bara äpplen.
Dvs exakt vad du gör varje gång andras dofter/lukter eller smak för alkoholhaltiga drycker diskuteras.Det handlar inte om att man själv tycker att det smakar skit utan att man värderar andras smak. Man värderar vad andra tycker i och med "vem äter ens".
Menar du att människor i fattiga länder skulle äta pulvermos i högre grad än människor i rika länder? Det känns tveksamt minst sagt (det är väl till exempel inte alla länder där man ens äter potatis och/eller potatismos). Och som icke-pulvermosätare är jag noga med att aldrig köpa mos på Sibylla, bensinmackar eller någon annanstans där det inte är "riktigt" potatismosMen det är ju flera miljoner människor som äter pulvermos. Tänk tex Sibylla, bensinmackar och resten av världen tex fattiga länder
Tack vare sagda mormor har det inte förekommit så värst mycket snabbmakaroner i mitt liv heller! Tycker liksom att de vanliga makaronerna kokar snabbt nogJag är helt uppfödd på pulvermos! och upptäckte hur man gör potatismos som tonåring eller ngt. Jag har lite svårt för pulvermos tyvärr. Snabbmakaroner däremot är en delikatess som inte avnjutes ofta nog (typ ngn gång i halvåret).
Utan socker blir hållbarheten mycket låg (Jag fryser in mitt äppelmos i portionsförpackningar för att slippa använda socker). Vill man ha mos som håller i rumstemperatur/kylskåp måste det vara rejält sött och jag tror man ska ha i askorbinsyraJag skulle ju spontant tänkt att man kokar äpplena, eller varför köra dem i ugnen? Blir de godare då?
Och inget socker, det blir för sött. Bara äpplen.
Ja, så gör jag också. Koka med nån matsked vatten, inget socker och långtidsförvaring i frysen. Håller några dagar i kylen.Utan socker blir hållbarheten mycket låg (Jag fryser in mitt äppelmos i portionsförpackningar för att slippa använda socker). Vill man ha mos som håller i rumstemperatur/kylskåp måste det vara rejält sött och jag tror man ska ha i askorbinsyra
Jag kokar mina äpplen med någon matsked vatten. Risken finns att de sorter som behöver gå längre bränns (Jag vet att det är en fråga om tjockare botten = jämnare värme).