Potatismos

Äsch, du får mixa sladderstekt gnocchi istället om du vill vara potatis-fundamentalist. Jag tycker att hela tråden andas att man får, för att tjäna en halv minut, göra ganska avancerat våld på definitionerna!
:angel: Det låter ganska likt uppstekt (stuvad) palt, gnocchin alltså.

Klart jag vill vara potatisfundamentalist. Underbart ord. (Mycket hellre än mixade snabbmakaroner, trots tidsförluster.)

Förra året, eller om det var för två år sedan startade potatisuppropet med slagordet ”Alla sätta potatis - utom de tråkiga”

9CA9E5BE-1AFF-43CA-AB24-4A8DCE43210B.jpeg

En mer vanlig benämning på kokt vete blandat med mjölk brukar väl vara ...gröt?
Eller välling, beroende på konsistens. Jag har nog aldrig hört talas om gröt gjord på vetemjöl. Är jag obildad då?

Mannagryn ja, men vetemjöl har jag ändå tvek på gällande smaksensationen, trots att det går att hitta recept på nätet. Tex som ”lördagsgröt”. :nailbiting:

Äsch, du får mixa sladderstekt gnocchi istället om du vill vara potatis-fundamentalist. Jag tycker att hela tråden andas att man får, för att tjäna en halv minut, göra ganska avancerat våld på definitionerna!

Funderar på att servera kött, rödvinssky och potatiskaka, där den senare tillagats enligt recept med annan definition av ordet än det förväntade. Allt är tillåtet i potatisens förlovade land.

Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen 😋

Pulvermoset kräver bara en vanlig visp, vatten, ev salt och kanske lite smör beroende på humör. Går att äta tillsammans med tillbehör direkt ur lilla kastrullen om jag är själv.

Jag hatar verkligen att diska, nästan lika mycket som jag hatar skitig disk 🤣

Edit: Herregud jag glömde skalare och slev. Det är bara för jäkla jobbigt ibland.

Nej, nej, nej ... INTE elvisp till potatismos, da blir det ju segt som lim.

Men det är ju flera miljoner människor som äter pulvermos. Tänk tex Sibylla, bensinmackar och resten av världen tex fattiga länder

I fattiga lander ater de inte pulvermos, det ar aldeles for dyrt. De ater i stallet mer sotpotatis,

Nu svarar jag er ihop eftersom ni skriver samma sak.

Nej, för att göra potatismos behövs nödvändigtvis inte elvisp, mosare mm men om jag ska göra riktigt mos så att jag blir nöjd så använder jag båda delar. 🙂

Sedan gör jag inte vanligt mos om jag är sugen på pulvermos, det smakar ju helt annorlunda.

Jag använder alltid elvisp, tycker moset blir godare när det är så där vispat och fluffigt. Och skalar potatise

Visa bifogad fil 130755

...för att köpa pulvermos att ha till falukorven. De som äger kor eller getter säljer den färska mjölken för att köpa kondenserad mjölk att göra en smarrig efterrätt med. Fattiga människor vill faktiskt också sätta guldkant på tillvaron!

#ironi

I Afghanistan ater man inte potatis, utan ris eller "flat bread".

Åh nostalgi med idealmakaroner :love:. Mormor gjorde de bästa stuvade, och sen hade hon socker på. Nu blev jag verkligen sugen på det.
Jag fick faktiskt mamma att skicka över ett paket idealmakaroner förra året bara för att jag blev så vansinnigt sugen på stuvade makaroner, något jag inte ätit sedan jag var typ tio år! 😅 Jag hade inte socker i, men min mormor hade också det. Socker var dock ett måste i makaronvällingen även hemma hos oss. Socker och smör. :D
Hon hade för övrigt en gnutta socker i potatismoset också, och muskotnöt ovanpå. :heart

Senast ändrad:
Potatis äts numera både i länder som Iran, Pakistan och Afghanistan även om grödor som vete, ris och majs är vanligare.

Det har funnits lange och bade i Iran och Pakistan ar det inte ovanligt med potatis, atminstone inte i Iran ... dock har jag aldrig sett potatis pulver paket i affarer. Den traditionella matlagningen ar dock sa valdigt annorlunda an "pulvermos" att jag starkt betvivlar det. Jag har mycket svart att se att de flesta Afghaner har tillgang till, och vet vad de ska gora med, potatis och sarskilt med potatis pulver.

Nar jag forsta gangen kom till Saudi Arabien pa -80 talet fanns det potatis "flake" paket i den Franska affaren, det var dock mycket fa Saudier som handlade dar och potatis flaken var ackligare an pulvermos i Sverige ... sa det tillforde ingen ting. Sedan forsvann den Franska affaren under -90 talet och darmed all kontact med "konstgjord" potatis mos.

Sista gangen jag var dar, 2013 (eller kanske 2014? jag ids inte kolla) var det fortfarande inga nya revolutionerande paket med potatismos i affarerna. Potatis fanns dock i mangd i alla ar, men bara en sort, daremot fanns manga sorters sotpotatis och sjalvklart finns yams, yellow yams, yucka root, malaga, och jicama i varje lite storre affar inne i storstaderna (Jeddah, Riyadh, Damamm, etc) Men affarerna som lag i byar och smastader ute i oknen hade ingen potatis alls och mest bara "konstiga" saker.

Det har funnits lange och bade i Iran och Pakistan ar det inte ovanligt med potatis, atminstone inte i Iran ... dock har jag aldrig sett potatis pulver paket i affarer. Den traditionella matlagningen ar dock sa valdigt annorlunda an "pulvermos" att jag starkt betvivlar det. Jag har mycket svart att se att de flesta Afghaner har tillgang till, och vet vad de ska gora med, potatis och sarskilt med potatis pulver.

Nar jag forsta gangen kom till Saudi Arabien pa -80 talet fanns det potatis "flake" paket i den Franska affaren, det var dock mycket fa Saudier som handlade dar och potatis flaken var ackligare an pulvermos i Sverige ... sa det tillforde ingen ting. Sedan forsvann den Franska affaren under -90 talet och darmed all kontact med "konstgjord" potatis mos.

Sista gangen jag var dar, 2013 (eller kanske 2014? jag ids inte kolla) var det fortfarande inga nya revolutionerande paket med potatismos i affarerna. Potatis fanns dock i mangd i alla ar, men bara en sort, daremot fanns manga sorters sotpotatis och sjalvklart finns yams, yellow yams, yucka root, malaga, och jicama i varje lite storre affar inne i storstaderna (Jeddah, Riyadh, Damamm, etc) Men affarerna som lag i byar och smastader ute i oknen hade ingen potatis alls och mest bara "konstiga" saker.
Det fanns en afghansk restaurant i Uppsala - De serverade nästan bara potatis i olika former. Och jag läste en bok om Nepal, där var stapelfödan också potatis. Det ska tydligen vara väldigt vanligt i Centralasien

Jag skrev inte något om pulvermos, förutom i mitt ironiinlägg som ju handlade precis om det fåniga att afghaner skulle köpa pulvermos. Tillgången på det är garanterat mycket begränsad i Afghanistan, men potatis äter de absolut.
Det finns många afghanska recept med potatis som är värda att testa! Kolla t ex Shor Nakhod! Potatis är en viktig gröda i Afghanistan, mycket större än ris och majs. Förutom grönsaker/frukt var det bara vete man odlade i större kvantitet under 2020.

Det fanns en afghansk restaurant i Uppsala - De serverade nästan bara potatis i olika former. Och jag läste en bok om Nepal, där var stapelfödan också potatis. Det ska tydligen vara väldigt vanligt i Centralasien

Nu har jag aldrig varit i Afghanistan och det ar mycket mojligt att potatis ar en stapel vara dar (det finns i kringliggande lander men ar absolut inte sa vanligt som potatis ar i Sverige).
Nu var det ju faktiskt fragan om potatispulver, att nagon sa att de at potatis pulver i fattiga lander och det tror jag inte alls stammer. De har inte rad med potatis pulver och ungefar 75% kvinnor i Afghanistan (vilka ar de som lagar mat) kan inte lasa och kan darfor ha problem med att laga till det. Men framfor allt ar det for dyrt.

Eller välling, beroende på konsistens. Jag har nog aldrig hört talas om gröt gjord på vetemjöl. Är jag obildad då?

Mannagryn ja, men vetemjöl har jag ändå tvek på gällande smaksensationen, trots att det går att hitta recept på nätet. Tex som ”lördagsgröt”. :nailbiting:
Jag kan toppa det med mammas gröt som bestod av maizena och mjölk. Socker och kanel på. Serverades med ännu mer mjölk.

Nu har jag aldrig varit i Afghanistan och det ar mycket mojligt att potatis ar en stapel vara dar (det finns i kringliggande lander men ar absolut inte sa vanligt som potatis ar i Sverige).
Nu var det ju faktiskt fragan om potatispulver, att nagon sa att de at potatis pulver i fattiga lander och det tror jag inte alls stammer. De har inte rad med potatis pulver och ungefar 75% kvinnor i Afghanistan (vilka ar de som lagar mat) kan inte lasa och kan darfor ha problem med att laga till det. Men framfor allt ar det for dyrt.

Jag tror att problemet är att du svarade mig, som framförde precis samma sak(illustrerat med en bild på en afghansk potatisbonde), och att du i ditt första inlägg inte nämnde pulver. Men det känns som om vi rett ut det nu. Jag är rätt säker på att det inte finns några afghanska recept som utgår från pulvermos. Eller chips... ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 172
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 085
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
65 990
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar