Postprat - den stora tråden om C/O

Det kan finnas massa skäl till att man vill att ens post kommer till en annan adress än där man är folkbokförd. Lång semester till exempel.
Han bor i huset heltid, är knappast kriminell (om det va de du syftade på)

Så du får komma på en bättre anledning :)

Dubbel bosättning till exempel.
Du får väl fråga grannen själv?

Det är ju möjligt att personen är lika okunnig som du gällande vardagsjuridik.
Han har ingen annan bosättning, jag kollade nyss.

Ja kanske är dom lika okunniga :idea: :grin:

(Fattar inte att någon vill leva somnågot jäkla bihangO_o)

Varför inte bara skriva personen som sambo på adressen?
Ingen har talat om att det finns samband, det va jag själv som drog den slutsatsen eftersom tjejen inte vill vara "sambo på riktigt" killen.

Så jag undrar igen
Vad kan det tänkas finnas för orsak att skriva sin kille/tjej som c/o i ett hus en har ägt länge innan partnern flyttar in?

:confused:

Att man vill dölja sin sambo. Eller att den som står C/o inte vill ha sitt namn på lådan. Att C/o personen inte vill vara skriven på adressen.

Att man vill dölja sin sambo. Eller att den som står C/o inte vill ha sitt namn på lådan. Att C/o personen inte vill vara skriven på adressen.
Han är ju skriven som c/o på adressen.
Han är inte skriven någon annanstans, hans namn står också på lådan.
Men visst, han är ju väldigt pinsam. :idea: :crazy:

Han har ingen annan bosättning, jag kollade nyss.

Ja kanske är dom lika okunniga :idea: :grin:

(Fattar inte att någon vill leva somnågot jäkla bihangO_o)
Jag fattar inte hur du menar? Menar du att grannen är folkbokförd och använder c/o på samma ställe?

Vad menar du med bihang?
Menar man skulle vara ett bihang för att man använder en c/o adress? Då fattar du nog fortfarande inte grejen med c/o adress.
Det var perfekt när jag tex pendlade till jobb och ville ha något postat dit där jag skulle vara en viss vecka.

Menar du ts partners inställning, ja då hållet jag helt med om att han verkar vara en rövhatt av stora mått.

Var är personen folkbokförd?
Det är ju det som är relevant.
Inte vad som står på brevlådan.
Mitt namn står till exempel på en handskriven lapp ovanför vår brevlåda. Jag är folkbokförd på adressen.
(Lappen satt även där en period när jag INTE var folkbokförd här utan använde det som c/o adress för till exempel paketavier)

Det har inget med samboskapet är göra.
Jag hade kunnat vara en kombo.

Han är ju skriven som c/o på adressen.
Han är inte skriven någon annanstans, hans namn står också på lådan.
Men visst, han är ju väldigt pinsam. :idea: :crazy:

Han är inte skriven som C/o. Endera är han skriven på adressen eller inte.

C/o är en brevlådeteknisk detalj för att styra post. Varför de valt att skriva ett i det sammanhang du beskriver helt onödigt C/o vet jag inte. Antagligen för de inte har koll och inte vet bättre.

Ibland skickar jag saker C/o min moster. Bara för att få saker till utlämningsstället i stan. Som sagt det är en postteknisk grej, har inget alls med folkbokföring att göra.

Jag fattar inte hur du menar? Menar du att grannen är folkbokförd och använder c/o på samma ställe?

Vad menar du med bihang?
Menar man skulle vara ett bihang för att man använder en c/o adress? Då fattar du nog fortfarande inte grejen med c/o adress.
Det var perfekt när jag tex pendlade till jobb och ville ha något postat dit där jag skulle vara en viss vecka.

Menar du ts partners inställning, ja då hållet jag helt med om att han verkar vara en rövhatt av stora mått.
Omjag kollar på ratsite så står han på adressen som c/o. Han har ingen annan adress alls. Då måste han väl vara folkbokförd där?
Om en står skriven c/o på en adress, då ser inte jag personerna som "sambos" i en relation. Om en är c/o så är en mer som inneboende (tycker jag)
Är det bara jag som tycker c/o är lika med "inneboende"?:confused:

Man kan inte vara skriven som c/o. Förkortningen betyder "care of". Det betyder att man är mantalsskriven på adress A men får posten till adress B, där någon annan "tar hand om" posten.

Fast jag är folkbokförd som c/o. På min adress. Lägenheten jag är med och äger. Skatteverket sa inget om det.
På grund av mitt yrke ville jag inte att mitt namn skulle stå med i trappuppgången/på dörren/brevlådan.

Omjag kollar på ratsite så står han på adressen som c/o. Han har ingen annan adress alls. Då måste han väl vara folkbokförd där?
Om en står skriven c/o på en adress, då ser inte jag personerna som "sambos" i en relation. Om en är c/o så är en mer som inneboende (tycker jag)
C/o är inte samma som inneboende. Det handlar om vart man vill ha sin post. Ligger man i flera månader på sjukhus kan man ju t.ex. vilja att någon annan (på en annan adress) tar hand om posten och då kan posten skickas dit.

Han är inte skriven som C/o. Endera är han skriven på adressen eller inte.

C/o är en brevlådeteknisk detalj för att styra post. Varför de valt att skriva ett i det sammanhang du beskriver helt onödigt C/o vet jag inte. Antagligen för de inte har koll och inte vet bättre.

Ibland skickar jag saker C/o min moster. Bara för att få saker till utlämningsstället i stan. Som sagt det är en postteknisk grej, har inget alls med folkbokföring att göra.
Det jag tänker på är serien c/o Segemyhr, där Segemyhr då hade två inneboende.
Visst kan en vara inneboende på en adress som c/o.

Lagen skiter i vad man skriver, de kollar HUR man bor tillsammans. Om det är "under äktenskapsliknande former", i realiteten främst hur man gjort med det ekonomiska och om man har ett kärleksliv/sexliv. Det skiljer inneboende från sambo

Så ja ofta antar man väl att c/o är en inneboende men det SÄGER inget om det, och det är inget som vid en separation gör att sambolagen inte gäller om man var sambo.

Så. De är bara korkade, oavsett vad de har för skäl att skriva C/o. Jag vet inte hur många gånger du måste höra det på olika vis - C/o har inget med sambo eller ej eller med folkbokföring att göra. C/o har inget med juridik övht att göra.

Kan inte vi släppa din granne? Det blir tråkigt trådkap kan jag tycka. Starta gärna egen tråd om funderingarna

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 579
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar