Positiva stallplats-tråden

Sv: Positiva stallplats-tråden

Två av mina fyra hästar står hemma. Vi har byggt stallet och planerat det precis som vi vill ha det. Det är luftigt och ljust med fyra stora boxar, har bra med ridvägar och jättefina hagar. Det ligger på lagom avstånd från grannens ridvolt och bara ca 8 minuter med transport från tre ridhus! Jag och min mamma gör allt jobb själva men det är för det mesta inte så betungande vi har våra rutiner...

Den enda nackdelen är att det blir lite ensamt ibland, man har ingen att rida med och så har vi bara två hästar hemma nu så om en blir halt eller man vill åka och träna är det ganska jobbigt att behöva lämna en häst ensam i stallet.
har haft en inackordering men som inte funkade, slutade med att jag och min mamma gjorde allt åt henne utan betalning och framför allt utan ridkompis... men men nu letar vi ny gäst, kanske finns någon trevlig människa därute som är på jakt efter bete och snälla hästkompisar?

Jag tror att jag är lite off-topic (men jag vill bara säga en sak, var snälla:)), men jag har något positivt att säga, som handlar om hästar och respekt.

Vi arrenderar marken stallet står på, och det är "allmän" mark runt omkring, det är inte privat mark eller så. Vi har en liten paddock, och runt den växer allt möjligt (Det är därför jag har skruvat upp ridbanans bokstäver i träden runt omkring...) Häromdagen kommer en gubbe (förlåt, en äldre herre^^) och frågar artigt och försynt om han får plocka av nässlorna runt paddocken. Jag (som älskar att prata) svarar att visst får han det!
Vilken trevlig människa, som med största respekt frågar om det är ok, och inte klampar in med ett surt 'Allemansrätten gäller!'
Vilken ljuspunkt!

...och visst är det trevligt att se att så många är nöjda med sin stallplats!

Jag trivs verkligen JÄTTEBRA i "vårt" stall. Allt är liksom bra, folket är bara bäst, alltid snälla och trevliga och löser allt på kanonbra sätt, stallet är super både för oss och djuren, alla djur (hundar och katter som hästar) är helgoa allihop.

Stora härliga hagar, vacker natur, underbara ridvägar. Helt underbart och perfekt.

Det enda vi saknar är en egen ridbana! :D Men det är väl en bagatell egentligen om man tänker på det vi faktiskt har. Vi har ju 10 minuters åkavstånd till 2 ridbanor som vi lånar gratis och en längre bit till ridhus där man kan hyra för en liten summa. Grannen har en liten bana som man kan vara på ibland om man bara ska göra nåt litet.

Vi har stått här i 3 år (eller nåt..? :o Nåja ungefär iaf. ) nu och hittils har det inte varit för bra för att vara sant, utan det är verkligen sant och hoppas det förblir så ett bra tag framöver.

Senast ändrad av en moderator:

Gulligt av honom att fråga om nässlorna! Fast det är ju inte ofta man VILL ha dem kvar :D

Jag har stått uppstallad på tre olika stall och alla har varit SUPER.

Första var en nybyggd anläggning. Trevliga boxar, hagar plus för skrittmaskin. Skrittväg till ridhus på en minut. Flyttade för att ha hästarna närmare dåvarande jobbet. Lite dyrt kanske men inget att reta sig på. Jag visste priset när jag flyttade ditt. Endast fyra hästar. Lugnt och trevligt

Andra var ett stort stall med kanske 30 hästar och lösdrift. Stallen var uppdelade med ca 7 boxar i varje. STORA boxar. Paddock. Trevliga människor som var inackorderingar. Ägarna var själv uppföddare. Trivdes jätte bra. Flyttade för att jag slutade jobbet. Tog mig ca 40 minuter hemifrån men max 10 från jobbet.

Tredje stallet är ett mindre tio boxar plus lösdrift. Bra hästmänniskor som har ett eget till/in ridningstall på en annan gård. Paddock, hagar och ca 10 min körning till ridhus. Snorbilligt och bra service. Nybyggd anläggning. Som inom snarare framtid kommer få ytterligare en ridbana och ett ridhus.

Jag har kanske tur som bara har hittat trevliga ställen :-)

Gulligt av honom att fråga om nässlorna! Fast det är ju inte ofta man VILL ha dem kvar :D
Nej, och därför hade ju många bara klampat in, men han var hur ödmjuk som helst. "Jag gör inte mycket väsen av mig, kan jag få plocka av lite nässlor?"

Vad kul att alla trivs så i sitt stall!

Jag och hästen trivs ypperligt i vårat nuvarande stall. Står på en större anläggning med ca 30-35 hästar. Vi står dock inte i stora stallet utan ute "på logen". Där trivs vi jättebra då det är lite mindre och inte lika mycket rörelse. Vill jag vara social går jag bara in i stora stallet. Vill jag vara ensam (ibland vill man ju det!) håller vi oss på logen. Både hästen och jag trivs jättebra med det upplägget!

Vi har ett jättebra gäng i stallet med blandade dicipliner och blandade åldrar! Inget skitsnack (det finns väl kanske, men jag har då aldrig märkt av det!), alla hejar, man kan alltid fråga någon om något utan att känna sig helt korkad och man får bra svar. Vi berömmer och pushar varann i stallet på ett, tycker jag, bra sätt! Vi är ett härligt gäng helt enkelt! :love:

Vi har underbara stallägare som tar både beröm och kritik på ett mycket bra sätt! :bow: De lyssnar och försöker, även om det är långt ifrån alltid en lösning kan hittas. Ibland finns inga lösningar! Men de lyssnar alltid och man kan ha en bra dialog.

Sen är det bra foder, bra ridvägar, bra hagar året om, bra träningsmöjligheter, nära till motorväg när man ska iväg på tävling mm.

Den "enda" nackdelen är väl priset.....men vill man ha kvalitét så kostar det..... :p

//Alice

Det har skapats flera rubriker om missnöje med sin stallplats.
Därför tänkte jag att denna tråd skulle vara positiv istället.
Ni som trivs i era stall, berätta gärna om det och varför du trivs m.m :laugh:

Jag har stått i tre olika stall tidigare och alla har varit bra på sitt sätt. Men sen ett par veckor tillbaka har hästarna hamnat i rena rama paradiset :).

+ Stallet är litet så jag ensam hyr in mina tre hästar där, jätteskönt
+ alla möjliga detaljer i stallet är så otroligt bra planerat
+ stora jättefina hagar (både sommar- och vinter-)
+ gångavstånd till hemmet
+ en fullkomligt underbart rar o mysig stallägare
+ fantastiska ridvägar in på stallknuten
+ själva atmosfären på gården är så himla trivsam

Hoppas innerligt att vi får vara kvar "för alltid"....

jag trivs alldeles ypperligt i mitt stall:love:. det är ett litet stall och vi som står där nu är väldigt sammansvetsade. alla hjälper till och allt funkar verkligen kanon. vi har bra hagar och jättefina ridvägar (ett helt nerlagt skjutfält), skog m m. bonden vi köper ensilage av bor granne med stallet och kommer bort och kör ut balarna. finns en liten paddock 5 min ridväg bort och ridavstånd till 2 ridhus som ligger lite längre bort. enda nackdelarna med stallet är att det inte finns varmvatten (men vi klarar oss fint ändå) och sadelkammaren inte är så stor (får inte plats med allt skit som jag har sammlat på mej :D).

stallägaren frågade en gång om vi ville flytta, hon var orolig för att vi kanske inte trivdes. vi svara att skulle vi flytta så fick hon slänga ut oss. hon blev jätteglad, dom är jättenöjda med oss och vill inte riskera att bli av med bra hyresgäster. har haft sin beskärda del av dom sämre innan, vilket vi har haft i gamla stallet så det förstod jag.

När min pålle blev ensam fick han flytta hem till min granne och det var en helt underbar tid för både mig och pållen.

* Stallägaren skötte morgonfodring, täckesbyte, utsläpp

* Vi skötte kvällsfodring, mockning och insläpp

* Skogen alldeles runt stallknuten med underbara ridvägar

* Om vi inte kunde någon kväll var det bara att fixa iordning fodret så skötte stallägaren resten

* Pållen fick nya kamrater fast han stod i ensam hage, men man såg hur lycklig han var där.

Så om min pålle skulle mot förmodan bli ensam igen har vi alltid stallplats där :)

Kan berätta om de senaste 2 stallen jag stod i båda var helt kanon :D

Lite negativt om stallplats 1 för små hagar, för liten stallgång och sadelkammare. Men ötroligt härlig gemenskap. Ridhus, utebana bra ridvägar. :D

Stall nummer 2 (som bucas här på buke har) är helt outstanding. Det enda som saknades var ridhus :D

Stora hagar, bra ridbana, underbart stall, Härliga människor som stod där. Tja bara bra grejjer att säga :D

Nuvarande stallet är ju kanon det också men det kan bero på att det är mitt :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar