Positiva stallplats-tråden

Sv: Positiva stallplats-tråden

Är det nån som är nöjd som står i ett större stall? Verkar mest vara de som står i litet stall med få människor som trivs!?

Jag själv får väl tillägga att jag inte alls skulle trivas i ett större stall där andra bestämmer rutinerna... Bekvämt med service? Visst! Men det är fler nackdelaqr med det anser jag, sköter helst det mesta själv ;)

Jag har stått i både större (ca 30 hästar) och mindre (4 hästar, delades med en kompis) stall än nu (12 hästar). Jag tycker nog att runt 10 hästar är idealet för min situation och min häst. Med färre hästar är det mer jobb, hästarna tenderar att bli väldigt beroende av varandra och man är ofta ensam i stallet. Med många hästar får man ju inte så bra kontakt med varesig hästar eller människor och reglerna är ofta ganska oflexibla ("det måste vara lika för alla").
Jag jobbar mycket, så det är viktigt att alla fodringar, in-utsläpp och täckesbyten ingår. Jag är också jätteglad att slippa sådant som höinköp just nu.. 10-12 hästar ger lagom mycket folk - ibland är det mycket folk i stallet och ibland är jag ensam. Perfekt! Tycker också att hästarna verkar trivas bra i den storleken på storflocken. Alla går inte tillsammans i hagen men de känner varandra ändå.

Står du kvar där? Trodde du flyttat ut till Ljungsbro med dina.
Är det några fler kvar sen gamla goa tiden? ;)

Jag är tillbaka där igen, blev för långt att åka ut till kompisens stall. Det är ingen kvar sen "vår tid" där, Nina och Nogat var kvar länge.

Jag fullkomligt ÄLSKAR stallet där jag har hästen uppstallad! :love::love:
Det finns inte nog många superlativer för att beskriva hur glad jag är att få stå uppstallad där!

Alla som sköter hästarna är 100% hästmänniskor, med sunt förnuft och som sätter hästen i första hand.

Det är ordning och reda, och alla hästar är lika mkt värda i allas ögon.

Stallet och rutinerna är utformade så att det blir enormt lättskött, tex så tar en kvällsfodring inklusive att låsa flera dörrar i olika ändar av anläggningen max 25 minuter. Rätt bra när det är mellan 25 och 30 hästar i stallet, fördelat på två stall!

Foder och strö ingår i stallhyran, enda pyttelilla kravet är att man hjälper till att lasta in hö när det kommer, vilket tar en dryg timme ungefär, och ingen stryper den som får förhinder och inte kan hjälpa till med höet. Allt foder är förstaklassigt.

Ingen försöker smita undan jobb, alla hjälps åt.
Stalltjänst som ingår är en kvällsfodring/vecka vardagar och ett pass/helgdag på helgen. Ett helgpass är fodring morgon eller utsläpp eller insläpp eller fodring kväll. Man har grymt mkt "fritid" i och med att man behöver göra så lite stalltjänst! Och åker man bort så är det inga sura miner, man hjälps åt, ingen larvig millimeterrättvisa!

Det mesta samordnas när det gäller hovslagare, avmaskning, veterinär osv. Och stallägaren är fullkomligt superjuste och fixar maskmedel, "massvaccination" av influensavaccinationer och sådant.

Och framför allt, DET ÄR INGET SKITSNACK i stallet! Inget snack bakom ryggen på folk, ingen avundsjuka, bara uppmuntran och goda råd!

Hopptränaren finns på gården, dressyrtränare kommer dit regelbundet.

Ridhus på gården.

Sådan uppstallning som jag har finns egentligen inte!

Min häst bor i paradiset. :)

Han har minst 18 hektar hage (oftast har de närmare 30) och går i en liten, lugn flock, ute dygnet runt. De har en stor ligghall, skog och betesmark samt naturliga vattendrag vår och höst. Utfodringen sköter vi själva och det har nästan alltid fungerat superbra. Vi får bestämma över det mesta själv och göra på vårat sätt.

Till det har vi ett eget kallstall med 5 boxar - varav 2 fölboxar. Jättefint stall med högt i tak och breda gångar. Stallägarna är generösa och vi har eg aldrig behövt betala för halmen vi använder i boxarna. Till detta har vi ett litet ridhus som duger bra åt oss, samt en ridbana som ligger placerad intill hagarna.

Stämningen är avslappnad och folk tillåts göra saker på sitt sätt. Stallägarna har en bra syn på djuren, och vi kan rida och hantera hästarna helt lösa utan att ngn tycker ngt om en häst skulle falla ur sin position.

Hundar är välkomna och får springa fritt som de vill på hela gården. Det är en ganska stort hundgäng därute, varav två som är stallägarnas egna. Nästan alla har en hund eller fler och de kommer väldigt bra överens.

Vi har fantastiska ridmöjligheter med skogar och grusvägar som också är bra för körning. Gården ligger nära centrum men långt ifrån bilvägar och trafik, omringad av åkrar, ängar och skog med närhet till vatten.

Vi trivs fantastiskt bra. Och jag har hängt härute sen -00 så jag känner folket, gården och omgivningarna som mitt eget hem. :bow: Inget ställe för den petiga och oroliga men perfekt för den med avslappnad syn på hästhantering och som vill ge sin häst det allra bästa i livet.

jag trivs super i det stallet jag har min häst inhyrd i.

Vi flyttade dit i april 2007.
Litet stall med 6 boxar och har nu 5 hästar i stallet.
3 st fina stora hagar, bra paddock som stallägaren sladdar titt som tätt.
Tvättstuga, spolspilta, uppvärmd sadelkammare och det finns gott om utrymme att ha sina saker.
Trevligt folk och bra hästar. Hyffsat bra ridvägar.
Niklas Jonssons ridhus ligger mindre än 1 km ifrån.
Tar ca 40 min med cykel hemifrån och det är bara toppen..

ska man vara lite gnällig så saknar jag hinder i våran paddock men det är igentligen inget problem då jag har nära till ridhuset.

Jag storm trivs i mitt stall så bra som jag trivs nu har jag aldrig gjort.
varför jag trivs???? de e bara jag, mamma och skötaren till min häst som är där och så då stall ägaren så de e inga skit snack å sånt utan bra gemenskap å vi har kul å hästarna trivs. vi har både box och lösdriftsplats till alla hästarna stora hagar och fantastiska skogsvägar.. Kan inte bli bättre..

Jag hyr ett stall på 10 boxar, varav 6 är mina. Hyr ut 4 platser.
Har sållat och bara valt personer som är noggranna med hästarna, inte snackar skit och är trevliga.
Vi har jätte kul, tiden rinner iväg, det skrattas och pratas.
GULD!

Jag trivs jättebra, men det är ju mitt eget stall också ;)

Men vi har inhyrningar och ibland är stämningen låg och det är kassa hästägare. Vi har haft allt ifrån mytomaner, tjuvar, knarkare... ja gud vet vad. Vissa saker är svåra att få reda på innan de flyttar in!

Men nu har vi så störskön stämning i stallet! Inga meddelanden på tavlan knappt, om det står något där så är det bara informativt. Allting rullar på. Vi lyssnar på alla önskemål, vissa går att genomföra, andra inte. Det har varit klagomål på våra staket (de är hela, men inte "fina" på alla ställen) och vi håller på att rusta upp en hage i taget nu vilket känns härligt och fräscht. Varm/kallvatten, spolmöjlighet inne och ute, utrymmen för allt, upplyst ridbana.... :d

Det som jag är mest nöjd med är våra enorma hagar, vilket ger glada hästar som håller igång och inte faller ur särskilt även om de får vila. Har även stått inhyrd i stall med min häst och det är inget jag gillar. Älskar att ha det såhär! Och hyresgästerna gör ju att man inte behöver vara ensam, och hästarna har sällskap :)

Jag är jätteförtjust i det stll/lösdrift jag och min häst står i. Han trvis så sjukt bra och det gör jag med. (Det är våra släktningar vi har han hos) Ridvägarna är fantastiska. Finns ridbana och plus att det finns flera stycken att rida med. Jag har ingen aning om vad hyran kostar (oj, va dumt det lät) Men vi får nästan allt gratis, föutom lite specialfoder som jag sjävlv betalar. Plus att gården ligger några hundra meter från Vättern, så det är rätt kul att kunna rida på stranden och så :D

kl
nu trivs min häst o jag ser vilken underbar häst jag har!
i förra stallet var han nervig o otrenaden gav uttryck i att han ofta kallades för idiot, sälj faanskapet mm vad jag fick höra.

nu har jag en lugn o harmonisk häst, som allt fallit på plats med, men så har vi LUGN i vårt stall, han har en stor vinterhage som bjuder på aktivitet med nästan dubbla utelsevistelse timmar i. stelheten försvann när jag bytte stall där det mockas o hästarna har underlag i boxarna som är vettigt.

det är en lycka varje dag att se min glada häst komma gnägande o möta mej, glad när jag kommer o lika glad att bli utsläppt i sin hage. Trivs min häst så trivs jag med!!

Jag trivs verkligen i mitt stall, flyttade dit för 2 år sedan och har inga planer på att flytta därifrån!

Det är ett litet stall med 4 hästar och ingen chans att rida i på bana, men det gör verkligen ingenting.
Ägaren till stallet tar hand om hästarna (full inackordering) och går igenom dem varje dag, låg hyra och otroligt fina ridvägar, stora hagar och underbara människor som bor där.

Jag har ca 1 mil dit och om vädret inte tillåter (ganska dåliga lantvägar på slutet som är lite dåligt plogade på vintern) så fixar ägaren till stallet allt utan extra kostnad och du är alltid välkommen dit, oavsett om du bara vill fika eller ut och rida.

Jag har den perfekta stallplatsen hos min tränare :D
Det är ett litet stall med 6 hästar + en shettis. Ok hagar, lite tråkiga kanske (trots att dom har havsutsikt :angel:) STOR sadelkammare med toa och tvättmaskin. Många bra rid och körvägar. 20 minuters ridväg till ridbana men inom kort är ridbanan på gården klar :bump:
Bra hästägare och lätt att få hjälp om det behövs.

Hej!

Jag trivs massor i mitt stall!!!

När jag vill att pållan ska gå ute natt säjer jag till och vips går hon ute natt!
Pålle medicineras 2 ggr/dag, jag behöver inte vara där och göra det.
Pålle får den mat jag ber om, eller jag får göra och ge allt foder själv om jag vill.
Behöver jag mockning nån dag är det bara att messa.
Har jag några idéer tas dom i beaktande.
Stallägarna är undebara, hagarna är fina, sommarhagarna ligger nära, bussen ligger nära, stallkompisarna är trevliga..
Det är underbart helt enkelt!!

Sen får pållan fri tillgång på grovfoder ute och jag ger lite inne och ingen klagar på vad jag gör!!

Alla stall borde vara som "mitt".

/ Lavinia

Jag har mina hästar i två olika stall.

Stallet där jag har unghästen är underbart :love: Stallägarna är jättetrevliga och snälla, det är aldrig något tjafs eller problem. Min häst och en annan unghäst går på lösdrift och det fungerar super. Är någon av hästarna skadade stallas bägge hästarna in så ingen blir ensam, samma på nyårsafton pga alla raketer. Jag och en tjej i stallet har jämngamla hästar och vi tränar hoppning en gång i veckan i ridhuset ca km från stallet. Vi samåker dit i deras hästbuss. På somrarna går bägge mina hästar på bete där i stora hagar. Jag har en vecka som jag är där varje dag och fixar vatten och kollar till hästar och hagar. Resten av sommaren sköter stallägarna om det, så jag behöver inte åka dit alls om jag inte vill. Jag har första tjing på betet för båda mina hästar, så får de förfrågningar från andra frågar de mig först om jag ska ha hästarna där.

Stallet där jag har damen trivdes jag jättebra i från början och då hon var dräktig och fölade och sen fick gå på lösdrift. Jag var dock tvungen att ställa henne på box ca ett år efter hon fölat. De behövde lösdriften till dräktiga ston. Stallägarna var toppen att ha att göra med och hjälpte mig otroligt mycket. Nu trivs jag dock inte lika bra, tycker stallägarna blivit griniga och klagar mycket på mig för saker som är helt irrelevanta, tex hur jag tränar min unghäst, att jag rider honom för lite (rider honom ca 3-4 dagar i veckan), att jag inte borde ha honom på lösdrift, att jag ska träna honom och strunta i mitt sto. En gång fick jag en kommentar att jag inte ska prata i mobiltelefon medans jag kör bil :eek: Jag hade inte ens gjort det, men dottern var helt övertygad om att hon sett mig göra det. Men som sagt, jag var oskyldig :crazy:

Mvh Jordgubba :laugh:

Jag är jättenöjd med mitt stall av den anledningen att min häst stormtrivs!:)

Positivt är att hon får gå i stora kuperade hagar med en lagom stor och stabil flock. Stallägarna sköter fodringar och fyller på vatten. Analys skickas in på grovfodret. Ridbana, rundcorall, uppbindningsplats och fina vägar finns i anslutning till stallet.

Dessutom tycker jag att det är väldigt skönt att stallägarna i vårt stall bestämmer så att vi inhyrda slipper allt tjafs som kan bli när 20inhyrda ska försöka enas om hur saker och ting ska skötas.:p

Negativt är att det finns en viss brist på säkerhetstänkande. Ex farliga föremål i hagen och för dålig stängsling. Det är även lite "slappt" med rengöring av vattenkar och hästarna går ibland utan saltsten en längre tid. Men nu var ju inte det här en negativ tråd, mitt stall är ändå det bästa stallet jag haft min häst i!

Jag triv väldigt bra i mitt stall:banana:.

Varför?
- Bra folk i stallet, ingen som klagar, inga hemska meddelande på tavlan, ingen som lägger sig i. Men ändå är alla sociala och trevliga att umgås och fråga om hjälp om man behöver det=)

- Stallet har allt jag vill ha,super stora hagar för bara tre hästar plus tre får så man kan inte klaga, nära till ridhus och ridbana, fodringar och hela upplägget är kannon allt ingår även mockning=)

- Stallägaren gör allt för att alla ska trivas och allt ska funka bra.
Kan man inte komma ut så sköter det hästen så det är bara för bra:love:

-Bra stallhyra:D

- Alla hästar trivs super bra. Man blir glad av att vara där för att hästar ser ut att trivas super bra både med hagarna och i stallet min häst trivs nog för bra med hagkompisarna som är två valackar:e:bow:

Jag tror att skulle alla ha ett stall som min häst står i så skulle det inte finnas några dåliga stall det här stallet är bara för bra kommer att kännas om något år då jag måste bytta stall pga av att de rätt så gammla som jag har hästen hos nu, men så länge jag står i det stallet finns inget att klaga på=)))

Senast ändrad av en moderator:

Efter några flytter med mer eller mindre bra stallplatser har jag och mitt sto hittat ett verkligt kanonstall!:)

Står i stor fölbox där vi tog bort fönstret så fort vädret tillät så hon kan sticka ut huvudet på natten. Vinterhagarna är helt ok stora, ca 1 ha/2 hästar, väldränerade, blev inte lerigt ens när det regnat som värst och är precis utanför stallet.
Så man kan bara öppna boxarna så går hästarna direkt ut i hagen via spolplattan där dom även har sitt vatten ute.

Sommarhagarna är välputsade och med alldeles lagom mycket gräs. Alla hagar mockas dagligen.

Hästarna fodras 5 ggr/dag varav kraftfoder 3 ggr.

Stallägarna är otroligt trevliga och alltid flexibla om man har några speciella önskemål ang täckning, tider, vad som helst.

Men bäst av allt...:D..är att ridhus 25x80 m, 4 uteridbanor och en jättestor terrängbana+mil med skog att rida i är bara 100 m bort!:banana:
Och förutom 2 kvällar i veckan+ev kurser är det i princip tomt på anläggningen. Dvs det finns varken ridskola eller något annat stall där..

Så vi trivs jättebra!:)

Stallet där medryttarpållen står är det i särklass trevligaste stall jag har varit i, jag trivs otroligt bra. Hästhållningen är super - stora boxar, stora hagar, mycket utevistelse och bra rutiner. Stallägaren är kanon - hur trevlig som helst och väldigt mån om att både hästar och människor ska trivas. Det är ett litet stall med bara tre hästar, och både hästar och ägare är snälla och glada och lätta att ha att göra med. Just att alla hästarna är trevliga och välhanterade är en stor lättnad för mig, eftersom jag har jäkligt dåliga erfarenheter av att hantera andras ouppfostrade och rent farliga hästar. Alla är inte alltid överens om precis allt, men vi reder ut saker direkt och kompromissar, och det gör att stämningen är jättebra. Inget skitsnack och inga arga lappar. Alla månar om varandra och hjälps åt.

När jag nån gång i en avlägsen framtid skaffar egen pålle hoppas jag innerligt att jag lyckas hitta ett stall som detta. :laugh:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar