Sv: Positiva stallplats-tråden
Jag fullkomligt ÄLSKAR stallet där jag har hästen uppstallad!
Det finns inte nog många superlativer för att beskriva hur glad jag är att få stå uppstallad där!
Alla som sköter hästarna är 100% hästmänniskor, med sunt förnuft och som sätter hästen i första hand.
Det är ordning och reda, och alla hästar är lika mkt värda i allas ögon.
Stallet och rutinerna är utformade så att det blir enormt lättskött, tex så tar en kvällsfodring inklusive att låsa flera dörrar i olika ändar av anläggningen max 25 minuter. Rätt bra när det är mellan 25 och 30 hästar i stallet, fördelat på två stall!
Foder och strö ingår i stallhyran, enda pyttelilla kravet är att man hjälper till att lasta in hö när det kommer, vilket tar en dryg timme ungefär, och ingen stryper den som får förhinder och inte kan hjälpa till med höet. Allt foder är förstaklassigt.
Ingen försöker smita undan jobb, alla hjälps åt.
Stalltjänst som ingår är en kvällsfodring/vecka vardagar och ett pass/helgdag på helgen. Ett helgpass är fodring morgon eller utsläpp eller insläpp eller fodring kväll. Man har grymt mkt "fritid" i och med att man behöver göra så lite stalltjänst! Och åker man bort så är det inga sura miner, man hjälps åt, ingen larvig millimeterrättvisa!
Det mesta samordnas när det gäller hovslagare, avmaskning, veterinär osv. Och stallägaren är fullkomligt superjuste och fixar maskmedel, "massvaccination" av influensavaccinationer och sådant.
Och framför allt, DET ÄR INGET SKITSNACK i stallet! Inget snack bakom ryggen på folk, ingen avundsjuka, bara uppmuntran och goda råd!
Hopptränaren finns på gården, dressyrtränare kommer dit regelbundet.
Ridhus på gården.
Sådan uppstallning som jag har finns egentligen inte!