Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Lägger in en liten filmsnutt på minn lilla projekt. Hästen jag tar hand om och håller på att rida in :) Hon är just fyllda 4, varmblodstravare som tränas för att kunna starta så småningom. Inridningen började i augusti-september, och har varit hyffsat regelbunden, men den senaste 1,5 månaden har ridningen varit väldig sporadisk och jag har ridit när jag har haft tid, kanske 1 gång i veckan.

Det är min kompis som rider, och det är första gången hon rider henne (och naturligvis så fick lilla hästen ett "litet anfall" en liten stund innan detta filmades så hon hade inte riktigt alla hemma ;) Hon går med hackamore för andra gången och är rätt "framåt" i allt hon gör. :)

Tar gärna emot lite tips och så! Kan ju tillägga att jag inte är någon dressyrstjärna, men jag gör så gott jag kan :)

http://www.youtube.com/watch?v=TQ1DfEX3TxM

Den här pållan har en fin kroppsform!

Dock har hon en icke-koordinerad gång vilket kan betyda att hon har bloceringar eller ont någonstans, förmodligen precis där sadeln ligger eller lite längre bak, samt vänster has rör sig inte lika bra som höger has vilket kan betyda att hon belastar sig snett pga det som stör henne. Det kan också vara förklaringen till varför hon inte slappnar av fram med huvud eller bogar.

Berätta gärna lite mer om henne! Ryttaren gör alldeles rätt i att inte störa henne för mkt här i detta skedet utan bara "åka med" men det är nog lite annat pyssel som behövs först innan ridning kommer på tal, jag är nyfiken på henne så som sagt, berätta gärna mer!

Lite filmer från träningen igår. Första träningen för mej på nästan 1 ½år, så döm inte för hårt ;)
Vill gärna ha kommentarer och tips spec i galoppen, där det ser ut som det gör...
Jobbade med att hon skulle lyssna och vänta på mej, och blev riktigt fin på slutet :) (fick inte med det så mkt på film)

Den första filmen är från i början osv.

http://www.youtube.com/watch?v=Tl1SP_eqH4A

http://www.youtube.com/watch?v=_WLpNJURf3s

http://www.youtube.com/watch?v=y2bjIUUbF3E

http://www.youtube.com/watch?v=7cGlNT5XiOQ

http://www.youtube.com/watch?v=QloS4taTCYU

Jättesöt häst:love: Är det ett litet fullblod?

Jag tycker du rider så mjukt och fint men skulle vilja tipsa dej om att sänka din hand och låta den vila lätt mot hästens nacke, så att den blir mer stillla.

Det är så lätt att bli spänd i handen/armen när hästen gå emot så mycket och det gör det nog delvis just för att din hand blir spänd och ostadig för den.

Så det blir en ond cirkel och det är väldigt lätt hänt. Du behöver "ta er ur" den cirkeln eftersom hästen inte kan göra det. Det viktiga är att den frivilligt och med färtroende går fram till handen, inte att den ger upp och böjer nacken för att du villl det:idea:

Så sänk handen ner tilll hästens hals så din hand får lite stabilitet av att vila lätt mot hästen och ha den bara där, och låt den vara, jobba inte med handen utan se bara till att den inte tänker bakåt, och sen rid hästen bakifrån och fram till handen. Rid olika vägar, bromsa och släpp fram med ditt säte, och variera på så sätt tempot, gör inte så mycket med handen. Då kommer den nog att så småningom tycka att det är ok med att ta lite stöd och börja suga på bettet istället för att kämpa emot det. :idea:

Den unghästen jag hade film på i början av tråden var så där och ännnu värre när jag började rida honom någon månad innan filmen togs. Därför bla gör jag på filmen rätt lite åt formen fortfarande, han ska själv "hitta" stödet.

Tyvärr är många fulllblod enormt känsliga i munnen och om de ridits i galopp har de inte alltid lärt sig bettet som vi utbildar ridhästar tex. Jodå, en del, men inte alltid som sagt.

Galoppen kommer så småningom, vänta gärna med den på ridbanan tills den är mer stadig i traven.

Skrev det för att du efterlyste tips men du rider jättemjukt o fint annars!

Senast ändrad av en moderator:

Att hon har ont någonstans är inget nytt. Hon har ont någonstans, men vi hittar inte felet, så hon ska få vila ett tag nu. Vi va ner till vet idag och hästen skrämde livet ur en stackars ponnyägare när hon satte igång på stallgången. Det måste ha hänt nånting, hon har börjat bli nästintill okontrollerbar i vissa situationen, och hon är ju rätt grov så det är inte så att man bara ställer sig "ivägen" så att hon slutar springa runt - då springer hon över en. Hon lyckades med att trava runt i boxen, och va helt knäpp när vi skulle lasta och åka hem, hon satte sig nästan ner i transporten och frambenen var påväg över främre bommen, men hon lugnade ner sig och vi kunde åka hem. Så har hon aldrig gjort förut.

Ska nu ta ett uppehåll från ridningen för att se om det blir bättre, ska promenera med henne istället för att se om det blir nån skillnad i hennes beteende för nått är helknas med henne. Hon körs ingenting nu heller eftersom ägaren inte vill hålla på bråka med henne varje gång han ska ut och köra. Vi har dragit ner på kraftfoder, och just nu får hon bara grovfoder för att hålla nerverna under kontroll.

Vad vill du veta om henne? :) Hon är sen i växten, hon har vuxit himla mycket sen hon kom i slutet på maj, och vi har givetvis anpassat träning och vila efter hur hon har vuxit och hon har varit en riktig pärla tidigare. Vi har inte stressat fram nånting. Provade 2 snabbjobb i somras, men hon var för ofärdig i muskler och kropp för att klara av det så det blev lugna joggingturer framför vagn, och jag började sitta in henne i juli, sen fick hon en månads "paus" från det. I slutet på augusti och under september var hon underbar att hålla på med, jättefin att rida (det lilla som krävdes gjorde hon med glädje, och hon blev väldigt trevlig att rida så småningom, har absolut inte stressat fram nånting utan tagit det väldigt lugnt eftersom hon fungerade så bra - ville inte "överarbeta" henne).

Sen började problemen - hon "tappade" två mjölktänder. De vek sig rakt ut i kinderna och satt kvar och hon fick infektioner och vet ordnade till det. Jag tror inte jag behöver säga att hon blev sjövild eftersom det förmodligen gjorde jävligt ont, men hon återgick till att vara normal ett tag efter det.

Sen fick hon ringorm som bara "utveklades" i nosområdet. Hmm.. vad hände sen.. Jo, hon fick mugg.. och naturligvis en sväng av lymfangit, på det har hon sparkat sig i hagen och fått en blödning runt senan, som vi har kollat upp och det är ingenting hon ska ha ont av enligt vet. Och nu har hon nått annat på framsidan av höger bak som är utspritt mellan kotan och ner till kronranden. Veterinären vet inte vad det är, men vi har fått prova olika salvor som inte fungerar. Men jag gissar på att det gör ont på lilla hästen eftersom det spricker upp om man inte smörjer som en galning.

Vi har haft ut en massör som har kollat igenom henne flera gånger och hästen har haft problem med frampartiet, som förmodligen har kommit tillbaks eftersom det har varit himla svårt att hålla igång henne med regelbunden träning dessa månader. Jag har varit väldigt noga med att massera och stretcha ryggen och bogarna efter ridning.

Kommer inte på nått mer att berätta nu, men det skulle vara skönt att få diskutera lite här för att försöka komma fram till något vettigt! :)

*KL*
Vågar jag lägga in bilder på min nya pålle.... Jag kör det vanliga försvarstalet direkt: nej, jag har inte ridit hästen mer än 3 ggr på ridbanan vid fototillfället. Nej, jag har inte tränat för någon dressyrtränare på över 5 år (min förra häst var skadad, jag har varit gravid och sen har jag ridit ut på lånehäst ett tag).
Bilderna är dessutom suddiga, men håll tillgodo!
25593748.jpg
25593751.jpg

Fick googla på det, men ja, det är jag.... Fast jag tror aldrig jag har sett mig vinkla benen på det sättet förut - eller så har jag helt förträngt det... Det första jag reagerade på när jag såg bilderna var att jag på båda lyckats med att ha de mest märkliga skänklar jag någonsin sett.... Vet som sagt inte om jag brukar göra så - har aldrig fått någon kommentar från tränare innan, så antingen är det en tillfällighet på bilden eller en väääldigt ful ovana från min tid i skogen :eek:

Fick googla på det, men ja, det är jag.... Fast jag tror aldrig jag har sett mig vinkla benen på det sättet förut - eller så har jag helt förträngt det... Det första jag reagerade på när jag såg bilderna var att jag på båda lyckats med att ha de mest märkliga skänklar jag någonsin sett.... Vet som sagt inte om jag brukar göra så - har aldrig fått någon kommentar från tränare innan, så antingen är det en tillfällighet på bilden eller en väääldigt ful ovana från min tid i skogen :eek:

Hypermobilitet är jättebra när man kommer upp i högre klasser :D

Men såhär i början kan det vara ett jätteproblem då man ju vill bygga stabilitet från grunden.

Jobba med din mitt, din bålstabilitet, din egen balans och liksidighet, det spelar egentligen ingen roll alls hur det ser ut eller hur du håller dina ben, bara dina sittben är funktionella o mitt på samt jobbar liksidigt.

Nästa gång du lägger in blder får du gärna ha bilder där man ser rumpan på hästen, då ser man mer!

Annars ser ni jättefina ut ihop :laugh:

Tack, jättebra tips! Jag hoppas kunna lägga ut några bilder från när vi kommit igång att rida för tränare - förhoppningsvis rätt snart...

Jättesöt häst:love: Är det ett litet fullblod?

Jag tycker du rider så mjukt och fint men skulle vilja tipsa dej om att sänka din hand och låta den vila lätt mot hästens nacke, så att den blir mer stillla.

Det är så lätt att bli spänd i handen/armen när hästen gå emot så mycket och det gör det nog delvis just för att din hand blir spänd och ostadig för den.

Så det blir en ond cirkel och det är väldigt lätt hänt. Du behöver "ta er ur" den cirkeln eftersom hästen inte kan göra det. Det viktiga är att den frivilligt och med färtroende går fram till handen, inte att den ger upp och böjer nacken för att du villl det:idea:

Så sänk handen ner tilll hästens hals så din hand får lite stabilitet av att vila lätt mot hästen och ha den bara där, och låt den vara, jobba inte med handen utan se bara till att den inte tänker bakåt, och sen rid hästen bakifrån och fram till handen. Rid olika vägar, bromsa och släpp fram med ditt säte, och variera på så sätt tempot, gör inte så mycket med handen. Då kommer den nog att så småningom tycka att det är ok med att ta lite stöd och börja suga på bettet istället för att kämpa emot det. :idea:

Den unghästen jag hade film på i början av tråden var så där och ännnu värre när jag började rida honom någon månad innan filmen togs. Därför bla gör jag på filmen rätt lite åt formen fortfarande, han ska själv "hitta" stödet.

Tyvärr är många fulllblod enormt känsliga i munnen och om de ridits i galopp har de inte alltid lärt sig bettet som vi utbildar ridhästar tex. Jodå, en del, men inte alltid som sagt.

Galoppen kommer så småningom, vänta gärna med den på ridbanan tills den är mer stadig i traven.

Skrev det för att du efterlyste tips men du rider jättemjukt o fint annars!

Japp är ett fullblod :)
jo jag känner att jag blir väldigt kvar i handen, men har en tendens att hålla i tygeln för dåligt så den liksom blir längre och längre hela tiden, men här var tränaren på mej att jag skulle hålla i tyglarna så att de inte gled, vilket jag försökte med, men leder ju till att jag blir spänd istället :crazy:

jag brukar oftast inte rida med så mkt hand, brukar rida med kontakt i munnen (fast tygeln bli oftast för lång) och sen bromsa med sätet, men hon lyssnar inte så bra på sätet än, spec inte i traven, men det blir bättre och bättre. Vet att formen kmr bak ifrån och fram, tkr därför inte man ska rida så mkt med tyglarna, men tränaren tycker att hon måste lära sig att acceptera att man håller i tygeln, för hon går och kämpar emot dem hela tiden och hänger gärna i handen spec i traven.
Tandläkaren var ut igår och det visade sig att hennes bett var för litet, vi har tyckt att det såg litet ut men hennes förra ägare hade fått rekommendationer från vet att ha ett mindre bett på henne eftersom hon hade fått tryck skador av ett för stort bett förut. Så hoppas hon blir bättre i munnen nu för bettet hade klämt lite på insidan av mungipan :crazy:

Tack för tipsen :)
Efter lektionen har jag inte behövt ta lika mkt i henne, och hon har slutat kämpa emot bettet, kan rida henne mer med sätet nu, och hon börjar även lyssna i traven, hittar även på formen på henne i skritten nu, och är väl på väg ibland iaf i traven :)

tänk på att berömma lite oftare (fast du kanske berömmer med rösten ?). Sen i början i skritten så vände du dej om och kollade flera gånger att hästen verkligen följde efter, gå bara :)

jo jag berömde med rösten, sa bl.a. "duktig", "braaa" flera gånger minns jag, men det hördes kanske inte i klippet eftersom det var musik.
jo det vet jag, det har nån innan redan kommenterat på en annan tråd, så det gör jag inte längre :)

okej, vet att det är svårt i början, när jag tränade Nh med min förra häst så i början kollade jag oxå bak för att se att han var med mej :p

*KL*

Jag vill jättegärna lägga in en bild här, hur gör jag ?(A)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 723
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info