Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Jättefina hästar i tråden förresten :bow:!!

Senast ändrad av en moderator:

Din häst var söt och blir nog fin med mer muskler :)

Även om det var ett tag sedan tråden startades... jag är lite sen...
Bra initiativ C_L ; det behövs lite positiva röster också. Själv skulle jag vilja ha lite pepp till att kunna bygga på min pålle som i nuläget är något överbyggd i bakdelen. Jag har inte haft henne så långe och bilden är från i höstas då jag precis har köpt henne. Behöver tips och idéer på ridövningar och träning som kan bygga en med rund/musklad bakdel. På bilden syns överbyggnaden rejält men nu är det bättre. Hästen är korsning frieser/hbl så en mer satt bakdel har hon med sig från faderns sida (frieser).
september-+08%2B+045.jpg

Till ii-ssa;

tycker att det ser lugnt och harmoniskt ut - jättefin häst och du sitter bra.
Lyckans dig som har ett ridhus att rida i nu i all kyla/is/lera/snö och allt annat som inte kan klassas som ridväder.

Till ii-ssa;

tycker att det ser lugnt och harmoniskt ut - jättefin häst och du sitter bra.
Lyckans dig som har ett ridhus att rida i nu i all kyla/is/lera/snö och allt annat som inte kan klassas som ridväder.
tack, dock såg inte hela ridpasset ut sådär..
nja, han är inte min egen utan min sköthäst på ridskolan, red privatlektion på honom i onsdags.
men det är skönt att det finns ett stort isolerat ridhus och rida i iaf. ;)

Härligt att du kan rida privatlektioner på din sköthäst. Det var inte att tänka på den tiden då jag red på ridskola (på stenåldern ungefär). Själv får jag nöja mig med att rida i skogen nu när ridbanan är frusen - men det är inte fy skam det heller.

Ingen som har tips på övningar för att få bukt med en överbyggd häst?

Härligt att du kan rida privatlektioner på din sköthäst. Det var inte att tänka på den tiden då jag red på ridskola (på stenåldern ungefär). Själv får jag nöja mig med att rida i skogen nu när ridbanan är frusen - men det är inte fy skam det heller.

Ja det är härligt :) ska rida en till privatlektion på honom den 13/2 så jag hoppas jag får med någon som kan fotografera då också :D och att det går bättre :)

Alltså, vad jag har förstått så går det inte att "få bort" överbyggdheten eftersom det sitter i hur hästen är byggd. Rätta mig om jag har fel!

Bakdelen kan du få mer musklad genom att jobba på olika underlag, göra många övergångar där du får med bakben och rygg, ökningar och minskningar, klättra både upp och ner i backar(tänk på att när du rider uppför ska det antingen ske i skritt eller galopp eftersom det främjar rätt muskler medan trav i uppförsbacke främjar "påskjutarmsklerna") , rida i kuperad terräng tex. i skogen över stockar och stenar.

Mycket varierad träning alltså. :) Lycka till!

Tack så mycket för lite tips. Jag vet att överbyggdheten inte går att få bort - precis som du menar. Men att bygga muskler över baken får pållen att bli mer proportionerlig. Svårt att hitta backar att klättra i här i södra Skåne, men några finns och de används flitigt så snart där inte är isigt och lerigt.

OKej, då hade jag rätt! :)

Jo, inte det lättaste, det förstår jag. Men annars tycker jag att skogsridning är ganska perfekt. Hästen får lyfta lite mer på benen och tänka lite mera var den ska sätta fötterna. Smidigt nu på vintern med eftersom det oftast inte blir lika halt och isigt "offroad" så att säga.

Det är helt underbart att rida i skogen :) Hästen min älskar att älga fram off-road och räds inte för att kliva över både stock och sten. Brukar skrämma både en och annan hundägare när vi stöter på dem i de mest svårtillgängliga skogspartierna - ingen som väntar sig en stor svart häst där ute inte :laugh:

Haha, kul!
Om jag och min häst är ute och skrittar på långa tyglar och jag låter honom välja väg, så brukar det oftast bli så att han viker av, rakt ut i skogen. :)

25945900.jpg
[/url][/IMG]

Här kommer en liten bild på mej och min vbl vallack som jag haft i snart 2 veckor!! På bilden är det fjärde gången jag rider honom!! Vet att han går lite bakom handen och är grymt omusklad bak men jag tror verkligen att han kan bli jättefin!! det ska bli spännande att höra vad ni tycker!! Jätte bra idé med en positiv tråd!!

Vilken vacker häst!

Har du en tränare att rida för?

Att hålla hästen i munnen i detta läget ger er inget, släpp honom framför dig, ut o ha kul i naturen och lär känna hans rörelser och gångarter!

Stock o sten o små skutt bygger bra :)

Även om det var ett tag sedan tråden startades... jag är lite sen...
Bra initiativ C_L ; det behövs lite positiva röster också. Själv skulle jag vilja ha lite pepp till att kunna bygga på min pålle som i nuläget är något överbyggd i bakdelen. Jag har inte haft henne så långe och bilden är från i höstas då jag precis har köpt henne. Behöver tips och idéer på ridövningar och träning som kan bygga en med rund/musklad bakdel. På bilden syns överbyggnaden rejält men nu är det bättre. Hästen är korsning frieser/hbl så en mer satt bakdel har hon med sig från faderns sida (frieser).
september-+08%2B+045.jpg

Vilken Cool bild haha

Behövs bild i rörelse för att kunna tipsa dig lite, har du det? :laugh:

Vilken vacker häst!

Har du en tränare att rida för?

Att hålla hästen i munnen i detta läget ger er inget, släpp honom framför dig, ut o ha kul i naturen och lär känna hans rörelser och gångarter!

Stock o sten o små skutt bygger bra :)

Tack så mycket!! Har ridit för tränare första gången idag och fått jätte mycket tips!! Jag vet att jag sitter och "tjuvhåller" honom lite på bilden men jag börjar faktiskt redan komma ifrån det lite :)!! Kommer fortsätta träna för instruktör minst varannan vecka!!!

26045645.jpg
[/url][/IMG]

Här är en bild från dagens träning och jag tycker själv att jag är bättre i handen på den här bilden, kändes som om han gick framåt bra!!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 725
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 228
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama